[OT] Vargjakten

[OT] Vargjakten
tips-n-tricks.jpg

[OT] Vargjakten
Kunskapen och antaganden vad gäller jakt från vissa deltagare i denna tråd ligger på samma nivå som svensk medias kunskaper vad det gäller cykel. Alla här på Happy skriker i kör att Aftonbladet, TV4/Arne Hägerfors vet inte ett skit om cykel, det enda de kan prata om är när någon dopad cyklist åkt fast.
Helt fantastiskt vilken kunskap det finns om jakt och hur alla jägare tänker och agerar. För den kunskapen har man väl fått av alla somrar och vintrar man har tillbringat på landet i skogen med morfar/farfar som barn och lärt sig sköta djur på en gård i största allmänhet.

[OT] Vargjakten
hille skrev:
-------------------------------------------------------
> När det kommer till vildsvin som också varit
> utrotade är inte tongångarna desamma. Där är
> det ett jävla tjat om att jägarna inte skjuter
> tillräckligt.

Men det är väl en jävla skillnad, tycker du det är en bra liknelse? Den "kunskapen" kanske är representativ för varg-jägarna, i så fall är dom dumma i huvudet hela bunten.

Saxat från wikipedia:
"Enligt olika bedömare fanns det 2006 mellan 50 000 och 80 000 vildsvin i Sverige"

[OT] Vargjakten
Timothy skrev:
> hille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När det kommer till vildsvin som också varit
> > utrotade är inte tongångarna desamma. Där
> är
> > det ett jävla tjat om att jägarna inte
> skjuter
> > tillräckligt.
>
> Men det är väl en jävla skillnad, tycker du det
> är en bra liknelse? Den "kunskapen" kanske är
> representativ för varg-jägarna, i så fall är
> dom dumma i huvudet hela bunten.
>
> Saxat från wikipedia:
> "Enligt olika bedömare fanns det 2006 mellan 50
> 000 och 80 000 vildsvin i Sverige"

Men nu är det så att vildsvinen inte är spridda över hela landet (inte varg heller). Men där vildsvinen breder ut sig och inte har funnits tidigare tjatas det oftast från alla håll att man måste skjuta mer. När villaägare i tätbebyggda områden har fått hela trädgården sönderbökad är de inte så populära och jägarna får skit för att de matar dem (åtel) och inte skjuter tillräckligt många. Vad jag ville komma till är att ett vildsvin inte är lika "sött" som en varg som man kan likna med ett gosedjur eller hund och tycka är något fruktansvärt om man skjuter och de som skjuter måste vara idioter som kan skjuta något så sött.
När jag började jaga för 15 år sedan fanns det inga vildsvin där jag bor, numera är de som "löss" i skogen. Själv jagar jag inte vildsvin då det inte intresserar mig, ej heller varg skall väl tilläggas.

[OT] Vargjakten
Hade vargjakten skötts på ett sätt som av omgivningen uppfattats som seriöst hade det kanske inte väckt lika mycket debatt.

Men tusentals jägare som skall skjuta 20 djur på 2 dar? Om man nu för diskussionens skull antar att de inte är kåta på att få en trofé i form av ett vargskinn som bekräftelse på sina pojkdrömmar om att bli storviltjägare, eller att de inte rent allmänt vill eliminera konkurrensen, så är det ändå upplagt för misstag.

20 djur skulle man kunna anställa en jägare som skjuter. Förhoppningsvis kanske han inte skjuter om han inte säker på att döda (bara för att hinna före nån annan), och förhoppningsvis skjuter han inte de märkta djur som uttryckligen inte skulle skjutas.

Men de jägare som deltar i det här spektaklet bidrar inte direkt till nån positiv bild av jägarkåren som helhet.

Sen kommer förstås hela problematiken med att man dödar djur av en art som anses "starkt hotad". Det brukar vi vara ganska bra på att kritisera när man gör i andra länder.

[OT] Vargjakten
zarkov skrev:
> En sammanfattning av dumheter som begåtts:
> http://networkedblogs.com/d73lQ
>
> Synd bara att det värsta Carlgren kan råka ut
> för är lite smäll på fingrarna och lite böter
> som staten får betala, han kommer aldrig behöva
> ta något personligt ansvar för vad han har
> orsakat. :(

Allt för kungen sa att det borde skjutas varg år 2009. Fast Carlgren är väl ingen lysande stjärna på den politiska stjärnhimlen.

[OT] Vargjakten
Debatten förs på sandlåde-/sakfrågenivå. Man måste börja med att enas om grundfrågan dvs: Ska vi ha rovdjur i vår natur med de konsekvenser det får för stammarna av ffa älg och uppfödare av ffa får? Är det viktigare att det finns många älgar att skjuta och att det går att föda upp får utan att vidta några skyddsåtgärder än att det finns rovdjur? Är vår natur främst en ekonomisk tillgång som ska generera avkastning eller ska vi eftersträva en återgång till något "ursprungligt" tillstånd?

Det är detta som är frågans kärna. Personligen gillar jag rovdjuren och tror att det kommer infinna sig en naturlig balans mellan rovdjur och bytesdjur, men det kommer naturligtvis innebära att jägarna får färre älgar att skjuta och att fårfarmarna får vakta sina djur bättre. Jag kan förstå att den som gillar att jaga älg eller farma får instinktivt vill döda sina konkurrenter och tycka att de har rätt till det som under många år varit deras.

Regeringen borde ta ställning. Antingen låter man vargen frodas och breda ut sig där det finns bytesdjur eller också skjuter man bort dem och glömmer det hela. Med politikens logik kommer vi fortsätta denna misslyckade kompromiss och varken ha en vargstam att tala om eller lugn och ro för älgjägarna.

[OT] Vargjakten
Fikasvettot skrev:
> Hade vargjakten skötts på ett sätt som av
> omgivningen uppfattats som seriöst hade det
> kanske inte väckt lika mycket debatt.
>
> Men tusentals jägare som skall skjuta 20 djur på
> 2 dar? Om man nu för diskussionens skull antar
> att de inte är kåta på att få en trofé i form
> av ett vargskinn som bekräftelse på sina
> pojkdrömmar om att bli storviltjägare, eller att
> de inte rent allmänt vill eliminera konkurrensen,
> så är det ändå upplagt för misstag.
>
> 20 djur skulle man kunna anställa en jägare som
> skjuter. Förhoppningsvis kanske han inte skjuter
> om han inte säker på att döda (bara för att
> hinna före nån annan), och förhoppningsvis
> skjuter han inte de märkta djur som uttryckligen
> inte skulle skjutas.
>
> Men de jägare som deltar i det här spektaklet
> bidrar inte direkt till nån positiv bild av
> jägarkåren som helhet.
>
>
> Sen kommer förstås hela problematiken med att
> man dödar djur av en art som anses "starkt
> hotad". Det brukar vi vara ganska bra på att
> kritisera när man gör i andra länder.

+1

[OT] Vargjakten
DT skrev:
> Den svenska vargjakten börjar uppmärksammas
> internationellt:
> http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12214397
>
> Undrar vad folk i civiliserade länder ska tro om
> oss?

Civiliserade kan jag inte utala mig om, men jag jobbar med två Slovaker och dom trodde jag skämtade när jag nämde antalet vargar som anses lagom i Sverige. Fast i Slovakien får man inte såga ner träd på sin egen tomt utan tillstånd från myndigheterna. :P

[OT] Vargjakten
Den som dødar førtjærnar INGEN respekt utan førtjænar bara att dø sjælv. Alltså førtjænar jægaere bara en sak ond bråd død.

Løjligt att læsa om att ni jægar jævlar vill ha en sansad debatt. Ni ær några jævla mørdare och sådana førtjænar ingen respekt eller sansad debatt ni ska bara møttas med det tottala hat mørdare førtjænar.

Sluta mørda och sona før era handlingar så får ni respekt och en sansad debatt.

[OT] Vargjakten
LinusÅ skrev:
> Den som dødar førtjærnar INGEN respekt utan
> førtjænar bara att dø sjælv. Alltså
> førtjænar jægaere bara en sak ond bråd død.
>
> Løjligt att læsa om att ni jægar jævlar vill
> ha en sansad debatt. Ni ær några jævla mørdare
> och sådana førtjænar ingen respekt eller sansad
> debatt ni ska bara møttas med det tottala hat
> mørdare førtjænar.
>
> Sluta mørda och sona før era handlingar så får
> ni respekt och en sansad debatt.

Blir man så här av grönsaker?!

[OT] Vargjakten
42Hz skrev:
> Men alla jägare förtjänar "ond bråd død" och
> är "mørdare"?

Blir man så naiv av att äta kött att man tror att grönsaker gör att man tycker att jägare förtjänar att dö?

[OT] Vargjakten
42Hz skrev:
> Ja, det undrar jag med, det verkar vara fritt fram
> att generalisera.

Nja, att tycka att en viss grupp människor ska dö eftersom de i sin tur dödar är knappast en generalisering, det är ett konstaterande utgåendes från en personlig åsikt. Sedan kan man ju diskutera det vettiga i att hysa sådant hat gentemot något man tycker illa om, men det är ju en helt annan fråga.

[OT] Vargjakten
Skogling skrev:
> Död varg = snäll varg.

Trodde bara det var i sagornas värld som vargar var elaka?

[OT] Vargjakten
Skall man hårddra det kallade han jägare för mördare, jag undrar vem jägarna har mördat?

Bäst vore väl om han svarade själv vad han menar? Hur kan det vara ok att tycka att en hel grupp människor skall dö? Känns som man får otäcka vibbar från en viss tidsepok strax före andra världskriget.

[OT] Vargjakten
Jag äter itne kött.

man blir ett känslomässigt kolli av att äta kött.

Det är perverst att tro man "städar" upp i naturen genom jakt, i sjävla verket är det bara mobbning av djuren.

Ett bra exempel på hur människan förstör med sin skyddsjakt är att se på en händelse i centrala malmö.
Ett ställe i centrala malmö (fölketspark) var härjat av hemlösa katter och nån idiot beställde skyddsjakt på katterna. Nästa vår fick dom stora skadeproblem ordsakade av kaniner som de också fick beställa skyddsjakt på. Nu har de stora problem med råttor pga avskjutningen av först katter och kaniner.
Det är ett välkänt fenomen att när man skjuter av kaniner så tar råtterna över, eftersom råttor och kaniner konkurrerar på liknande villkor.
Skjuter man av katter tar kaniner över.
Skönt att veta hur staten slösat bort nästan 15 miljoner på ingenting.
Hade dom bara låtit katterna vara från första början hade en naturlig balans inunnit sig.

[OT] Vargjakten
LinusÅ

Håler med dig, jägare förtjänar ingen respekt över huvud taget. Och eftersom de är så hårdhudade skall de itne grina ifall vanligt folk vill ha deras huvud på ett fat, eller hetsjaga dem tillbaka om än medialt.

Modernt jägeri är bara skit, löjligt skit. Alla jägare är fjantar som vill stoltsera med sina pistoler o leka cowboys.

[OT] Vargjakten
Mike_Dee skrev:
> Jag äter itne kött.
>
> man blir ett känslomässigt kolli av att äta
> kött.
>
> Det är perverst att tro man "städar" upp i
> naturen genom jakt, i sjävla verket är det bara
> mobbning av djuren.
>
> Ett bra exempel på hur människan förstör med
> sin skyddsjakt är att se på en händelse i
> centrala malmö.
> Ett ställe i centrala malmö (fölketspark) var
> härjat av hemlösa katter och nån idiot
> beställde skyddsjakt på katterna. Nästa vår
> fick dom stora skadeproblem ordsakade av kaniner
> som de också fick beställa skyddsjakt på. Nu
> har de stora problem med råttor pga avskjutningen
> av först katter och kaniner.
> Det är ett välkänt fenomen att när man skjuter
> av kaniner så tar råtterna över, eftersom
> råttor och kaniner konkurrerar på liknande
> villkor.
> Skjuter man av katter tar kaniner över.
> Skönt att veta hur staten slösat bort nästan 15
> miljoner på ingenting.
> Hade dom bara låtit katterna vara från första
> början hade en naturlig balans inunnit sig.

Ja, katter är ju en naturligare del i miljön än råttor...

Man kan ju även ta in naturliga paddor för att bekämpa insekter, de visar även "mördare" som intervjuas:

[OT] Vargjakten
42Hz, vad ær det jag ska svara på? Du har inte stællt någon fråga.

Modern jakt och jægare førtjænar det som de utsætter djur før, slakt. De førtjænar att bli slaktade. Det finns inte en endaste jægare i dagens sverige som jagar før att de ska øverleva utan allt sker før eget nøjes skull och dærfør førtjænnar de bara ond bråd død.

Ge respekt och få respekt. Øga før øga.

[OT] Vargjakten
LinusÅ skrev:
> Den som dødar førtjærnar INGEN respekt utan førtjænar bara att dø sjælv.

Det där är en svår moralisk fråga. Själv anser jag att jag förtjänar full respekt för det jag gör och ja visst har jag dödat och ja jag tar del av det som andra dödat, varje dag.

Frågan är bara hur skall nu den som inte förtjänar att lev, dö då. Genom en olycka, eller?
Och får man döda för att rädda sitt eget, eller gud förbjuder, sina barns liv?
Får man döda för att skydda sitt land? Eller får man aldrig döda? Jag tror inte att detta med att döda eller inte döda är så lätt som du gör gällande.

Sen en OT del. Växter? Lever dom när man skördar dom? Och har man då dödat en växt, eller?

[OT] Vargjakten
Skogling skrev:
> Död varg = snäll varg.

Nej så kan det inte vara. Möjligen kan det vara så här.

En död varg => är en död varg.

Varken mer eller mindre. Döda ting kan nämligen inte ha känslor, vad jag vet ;7)

[OT] Vargjakten
LinusÅ skrev:
> 42Hz, vad ær det jag ska svara på? Du har inte
> stællt någon fråga.

Jag har visst ställt en fråga, några inlägg högre upp undrar jag om man blir som dig om man bara äter grönsaker?

> Modern jakt och jægare førtjænar det som de
> utsætter djur før, slakt. De førtjænar att bli
> slaktade. Det finns inte en endaste jægare i
> dagens sverige som jagar før att de ska øverleva
> utan allt sker før eget nøjes skull och dærfør
> førtjænnar de bara ond bråd død.
>
> Ge respekt och få respekt. Øga før øga.

Vem ska slakta jägarna, djuren? Var går gränsen för djur?

[OT] Vargjakten
Pebben,
det är itne ot att man dödar växter.
man dödar vissa växter när man äter dem, men inte nödvändigtvis, tex kanb man äta rötter utan att döda värden, tex ta ett par potatisar från roten, eller ett par blad från salvian, eller ett par frukter av trädet.
Dock måste man döda vissa växter när man äter dem, som tex dödar man ju fröet när man äter det.
Det är därför man offrar maten till gud innan man äter den och frågar om lov.
Det är intelektuellt svagt att itne tro att man dödar växter.
En annan sak är också en brist i resonemanget om döden, alla som föds förtjänar döden.

LinusÅ
Kom till min nya tråd om köttätandets vidrighet.

42 hrz,
jag antar att du räknar människan som ett djur, då är det ju enligt många fritt fram att skjuta av människobefolkningen, något som sker överallt på jorden dagligen i "krig" och andra jakter på människor.
Det är resonemanget att människan är ett djur som leder till djuriskt handlande, såsom mördande och otrohet.

[OT] Vargjakten
Mike_Dee skrev:
> 42 hrz,
> jag antar att du räknar människan som ett djur,
> då är det ju enligt många fritt fram att skjuta
> av människobefolkningen, något som sker
> överallt på jorden dagligen i "krig" och andra
> jakter på människor.
> Det är resonemanget att människan är ett djur
> som leder till djuriskt handlande, såsom
> mördande och otrohet.

Nej, det är därför jag ifrågasätter varför jägare kallas mördare. Var står du själv ifrågan?

Otrogna djur?!? Utveckla gärna! =)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vargjakten
mtbkr skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Död varg = snäll varg.
>
> Trodde bara det var i sagornas värld som vargar
> var elaka?

Har du inte läst den om rödluvan och vargen ? Vargar är jätte farliga.

[OT] Vargjakten
Pebben skrev:
> Sen en OT del. Växter? Lever dom när man
> skördar dom? Och har man då dödat en växt,
> eller?

Denna fråga kan man bemöta på två olika sätt. Det ena är att hänvisa till någon slags allmän uppfattning om vad som är levande eller inte, då de flesta människor har en hyggligt gemensam bild av växter som något helt annat än djur. Det andra argumentet handlar om kvantiteter, om vi nu inte vet om växter lider, och vi är överens om att vi själva vill överleva, så dödar vi otroligt mycket färre växter genom att vi själva äter dom, än om vi ger växterna till djuren och sedan äter djuren.

[OT] Vargjakten
Greup skrev:

Det är inte alls någon "bazooka" anden i fråga är beväpnad med, det är ett RPG!
Alla kan ju se att det är ett "raketvapen" det är frågan om och inget annat;7)
Men det är troligen det minsta snubbarna i båten fnular på.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vargjakten
Klart vi kommer ha mycket varg i framtiden, om 20 år kan vi säkert ha minst 2000 vargar i Sverige oavsett om den skulle bli helt utrotad idag - De otroligt många 40-talisterna ska först bli så gamla så de hänger bort bössan och om 10 år har det börja hända saker med vargstammen. Man menar också att rennäringen riskerar att vara helt utdöd om 20 år och då kommer vargen spruta in i Sverige.

Tillbaka
Topp