[OT]Varje höst väcks mitt habegär...

Brakastruten

Aktiv medlem
Sedan jag var 11 år, har jag återkommande dregglat över maffiga armbandsur i stil med dykarur, kronografer, äventyrsklockor och flygtillvända dylika.. Naturligtvis är det ett lyxproblem! En kompensation för att sommaren tar slut?

Första gången fick det bli en Timex "dykarklocka" från ICA-butiken. Klockan gav upp i simbassängen! :-D
Nu är det åter dags. Har sett på några tänkbara sidor, efter en privat blocketannons.

Är det någon som kan rekommendera ngn.bevisat prisvärd/ pålitlig butik med bra garantier på uren? (En lokal kille hade Nighthawken nedan ny till hysfsat bra pris, men hur gäller internationell garanti vid ägarbyte?

Lite pojkaktigt, men ändå.. Aqualand: http://www.klockgiganten.com/?contentpage=showproduct&kategoriid=89&id=296 Lite smådyrt svenskt.

Lite mäktigare med bränsleåtgång och vattentät även den:http://www.watchzworld.com/citizen_eco_drive_nighthawk_bj7005_59e.html Tull verkar tillkomma..

Och nej jag har inte tänkt låna till en Breitling eller dylika fantasier, låt mig vara nöjd på den här nivån! :-P

Senast redigerad av en moderator:

jesperC

Aktiv medlem
En Seiko från http://chronograph.com kanske. Har handlat därifrån ett par gånger och har alltid fått mycket bra service.
SKX171K4.jpg ht=600

Annars kan jag rekommendera http://www.timefactors.com/. Eddie Platts som driver sidan har tagit fram att antal egna modeller men har även lite Citizen, Seiko och liknande. Också väldigt bra att ha att göra med.

//j

Singular

Aktiv medlem
Ahhh, härligt med lite klockbögeri! En annan lägger ju större delen av studiemedlet på skit runt handleden.

Om du är sugen på en maffig dykare så kanske jag kan hjälpa dig - min "plongeur"-moddade Seiko SKX007 (i nyskick!) ska tyvärr ut ur samlingen. Hade tänkt mig runt 1500:- fraktat, PM:a om det låter spännande.

/M

Leo

Ny medlem
Köpte för ett år sen en Wenger Sea Force Diver, även om jag inte dyker. :-) Den tål åtminstone lite vatten, 990ft/300m och fungerar fortfarande så här året efter. Relativt billig klocka, 1700kr på http://www.klockor.nu/ , men jag tyckte den var snygg så det blev en sån. Gå på känslan, köp inte nåt du inte gillar vid första anblicken.

wenger.jpg ht=400

/Leo

AddeN

Aktiv medlem
Men snälla! Du kan ju inte köpa en klocka med gummiband. Den enda klockan här som ser hyggligt schysst ut är ju Seikoklockan.

Annars så skulle jag ta Puggslyn. ;)

Jensen

Aktiv medlem
JoMenSåAtt skrev:
-------------------------------------------------------
> Men snälla! Du kan ju inte köpa en klocka med
> gummiband. Den enda klockan här som ser hyggligt
> schysst ut är ju Seikoklockan.
>
> Annars så skulle jag ta Puggslyn. ;)

citzen klockan hade ju metallarmband

HåkanC

Aktiv medlem
Den här klockan är väl inte OT?

festina-tourchrono.jpg

Festinas TdF-cronograf för 2007
Ja, det är kolfiber, förlåt karrbåån, inlägg och stål-länk.

/Håkan

Dr. Freak.

Ny medlem
Vad sägs om Citizen Divers/Aqualand olika modeller? Och Navihawk... Underbara! Jag har fyndat på klockauktion och pantauktion, båda hos Kaplans! Bibioteksgatan i Hufvudstaden. Finns även på Nätet: www.kaplans.se. Rekommenderas varmt. Har man tur blir det bra pris och man får alltid god service och trevligt bemötande!

duke

Ny medlem
Var in på Ur & Penn butiken här i stan och de har någon rea just nu, fanns en del trevliga klockor där, seiko och festina fanns med och hade ett par trevliga modeller runt 2 000:- så mitt tips, gå förbi där.

http://www.uropenn.se/

Brakastruten

Aktiv medlem
Oj, här tog det fart!
Hittade en sida med lite recensioner på överkomliga ur: http://www.geocities.com/watch_crazy/index.htm
Tror att det kan luta åt en Citizen, både i utseende och känsla.

Sneglade på Tissot´s T-touch när den kom,
156575-rescaledpic-300x398.jpg

men jag är ju inte direkt någon Laura Croft.. En tekniskt kul klocka dock, i t.ex. skön titan, men som inte tål ngt. större djup. Vill helst att klockan håller tätt!

Eco-drive tilltalar, lisom kinetic. Svart urtavla har jag alltid haft på dem jag själv köpt. (Hade en avlagd herrklocka som sällan funkade. Den hade blå tavla.)

Håller med om att gummiband inte lockar.. Titan däremot var enormt skönt! Både i vikt och köldkänsla.

Ett härligt problem.. :-) Hur funkar det med tull på dessa paket, om de kommer från t.ex. USA?

Leo

Ny medlem
Brakastruten skrev:
> Håller med om att gummiband inte lockar.. Titan
> däremot var enormt skönt! Både i vikt och
> köldkänsla.

Ja, smaken är som baken. :-) Valde gummiband precis av den anledningen, låg vikt och köldkänslan, samt priset. Använder man klockan även på vintern, så kyls inte handleden ner av tunga metallänkar. Har sedan tidigare en Polar Accurex pulsklocka, som just har gummiband och är hur skön som helst mot handleden. Wenger armbandet är dock lite mer räfflat på insidan och faktiskt inte så bra som Polars, men det blir bättre ju mer man använder klockan.

/Leo

Jensen

Aktiv medlem
hure funkar, de tullar på varans pris + frakt, vet dock inte tullsatsen
sen lägger de på 25% moms på varans pris + frakt + tull
o äre posten som fraktar i sverige, ville de ha en 200 kr eller nått för att de är "snälla" o tullar åt dig (fast du inte bett dem om det :D:D).

sen kan man väll försöka komma runt det, finns dock inga sätt som är 100% säkert sett ur alla perspektiv. skriva ner värdet är bra mot tull osv. men dåligt om den försvinner osv. + att affärer brukar inte vilja skriva ner alltid.

dock är ju dollarn så pass låg nu att det ändå kan löna sig.

angående metall eller gummiband, jag föredrar det första, i alla fall på vardagsklocka, ett i plast/gummi gör bara att ja blir svettig under, för att inte tala om hur fult det är. dock sitter det ju mer tight med gummiarmband, vilket passar för t.ex. cykling där det kan skaka en del. men inte för vardags

Kul att de två första inläggen var precis de klockor jag tänkte tippsa om...

Klassisk dykklocka för mindre plånböker givet SKX007. Har en själv, robust ur som man kan slita på i årtionden. För lite annat stuk gå på skx171, 173 eller Seiko Monster efter smak. Vill man lägga några fler kronor men inte astronomiska summor så är Marathon SAR, (TSAR med quartz lite billigare) riktigt trevlig om mna lyckas få tag på en. Har man obegränsat med pengar så är Panerai aldrig fel. Citizen...jo, ja men nä iallafall va? Kommer du forfarande vilja använda den om säg fem år? Festina har jag haft en, en för Festina relativt dyr till råga på allt. Den var dynga. Och fuskkolfiber??? Finns det nått som skirker smaklöst mer än det?

Flygur; som skgling skrev, Fortis är trevliga och inte lika mycket "in your face" som Bretling et. al. Ett annan lite ovanlig tillverkare är Zeno. Själv lite svag för modellen Pointer date.

Och sista tippset, klockor tillverkas av klocktillverkare, inte kläddesigners, biltilverkare, miniräknartillverkare och andra flummare.

42Hz

Aktiv medlem
Är på jakt efter klocka jag med..

Min första Seiko, höll 4-5 år.
seiko3.jpg ht=453

Min andra var 3ggr dyrare och höll drygt 8år. Rest in pieces.. =(
seiko2.jpg ht=581

Jilster

Aktiv medlem
Man gjorde kolare klockor förr i tiden. Det är vintage som gäller. Ganska bra knep att inte köpa sig en "hongkong Rolex". Grymt mycket bra kopior i omlopp som är nästintill omöjliga att se skillnad på om man inte öppnar dem. Skulle inte ge mig på att köpa en beg klocka på blocket......

Är mycket svag för Omegas gamla 60 och 70 tals ur
http://www.coolvintagewatches.com/Watches/watch_pics/Dayt_202.jpg

Googla lite på vintage watches om ni är intresserade så öppnar sig en ny nerd värld.

La ned klock biten för några år sen då det konkurrerade för mycket med cykel intresset som ändå är mycket större och ger mer. Men visst är det kul med klockor. Mannens enda accepterade smycke.

Kör hårt och unna dig! Det är du värd brakis.

Pat

Brakastruten

Aktiv medlem
Tackar för alla tips!
Ur och Penn här i stan har "alltid" 50% rea, och är ändå dyrare än de mer kvalitetsinriktade urbutikerna.. Annars hade jag nog sett Festina, i.o.m. reklam kring tysk stadion-isracing. Men de går alltså bort. Vill gärna ha ett ur där man själva gjort verket.
Har nu en enkel Certina, sedan drygt 20 år.. Börjar kännas som man kan få fräscha upp sig? Den är förresten inte helt olik den Skogling först tipsade om!

Har inte klockor enbart som helg-smycken, och därför vill jag slippa svettigt gummi!
Vilka nätbutiker kan ge garantier, som håller även i Sverige? De jag sett från Usa, nämner bara USA-garanti.. :-(

Puffert

Ny medlem
Brakastruten skrev:
> Sedan jag var 11 år, har jag återkommande
> dregglat över maffiga armbandsur i stil med
> dykarur, kronografer, äventyrsklockor och
> flygtillvända dylika.. Naturligtvis är det ett
> lyxproblem! En kompensation för att sommaren tar
> slut?

Om jag förstått dig rätt vilken sorts klocka du vill ha så skulle jag titta på Wengers klockor här: http://www.klockor.nu/produkter.php...d9&PHPSESSID=4f1f88905ac6724e7c575e8d512a81d9

Har själv kollat på dem, men tyvärr inte gjort något köp... än.

/Magnus

Singular

Aktiv medlem
Det är inget fel på gummiband - svart naturgummi (men även PU och silikongummi är OK) är min personliga favorit när det kommer till material på armband (titta bara på Bell&Ross, Audemars Piguet och Hublot...). Värt att tänka på är att till 99% av alla dinkor kan man byta armbandet mycket enkelt.

Fortis är helt OK, men hamnar ju i skuggan av ett annat märke när det kommer till rymdfarten...

Jag skulle personligen amputera en hand än att handla från Klockgiganten. De har ett MYCKET dåligt rykte bland klockfolket.

/M, idag med Seiko 6309-7040 från min födelsemånad (och tidigare en Datejust från samma år)

Miche

Ny medlem
När det gäller klockor så har jag gått och dreglat över denna ett tag:
NIT-GX80-001.jpg

Använder ios ingen klocka då jag har en på mobilen.

rogart

Aktiv medlem
Har en sån här .Skönt med titanium armband.Sedan är det ju inte fel att urtavlan ser ut som om den vore i kolfiber.

Bilagor

• watch_seiko_slt045p1_1.jpg
    watch_seiko_slt045p1_1.jpg
    22.7 KB · Besök: 144

TBone

Aktiv medlem
Jilster skrev:
> Mannens enda accepterade
> smycke.

Word!

Och kom ihåg: en mekaniska klockor regerar.

(Vill man mäta tid exakt så köper man naturligtvis ett skitfult digitalur. Man nu snackar vi ju om klockor.)

jonzén skrev:
> ja föresten. nån som kan tipsa om ett
> skihållbart digitalur med belysning för runt
> 5hundringen? måste ha ett i lumpen..

Vill du behålla nån värdighet så spana in Casio G-shock. Okay, casio gör miniräknare men G-shock är undantaget som bevisar regeln...

Brakastruten

Aktiv medlem
Men va....! Jag ville inte se Omega-uren, jag heller! (De är dyra.)

image_3432.jpg

Och ser ut som mitt ICA-ur... :-p Fast nästan 30000 dyrare.

Tackar för synpunkt om Klockgiganten. (Elgigantens motsvarighet?)

Singular

Aktiv medlem
Jilster - Omegas kronometrar från 60- och 70-talet är visserligen vackra men inte fullt så coola "PiePan" och andra Constellations. Kronograferna, som jag antar att du menar, är en helt annan historia - har själv haft en hög olika Speedmasters (Pro, MkIII, 1045) men har bara min Pro från '69 (bra år...) kvar. Lyckligtvis kom quartzdöden och senare Hayek som fick till lite nydaning i ett otroligt misskött företag (en marknadsförares mardröm...) precis som Schneider gjorde med Breitling i samma veva. Dock skulle jag kanske inte riktigt hålla med dig om piratkopior - det handlar som alltid om att köpa säljaren och inte varan samt använda det sunda förnuftet. F.ö. är ditt resonemang kring vintage helt rätt; det var alltid vackrare förr. Kanske inte bättre, men vackrare.

Jilster och T-Bone - hoppas ni inte är förlovade eller gifta. Och jag ber att få presentera Omega Marine Chronometer, Breitling Superquartz, Audemars Piguet Royal Oak Rectangulaire, Rado Ceramica eller Bell&Ross Hydromax när du påstår att det bara är mekaniskt som räknas...

Brakastruten - om du tvunget måste ha en dinka från en manufacture (dvs som helt tillverkar sina egna verk) kan du i Europa och Amerika leta dig fördärvad i en rimlig prisklass. Seiko däremot är 100% "inhouse" som enda tillverkare i världen.

/M

Jilster

Aktiv medlem
Singular skrev:
> Jilster - Omegas kronometrar från 60- och
> 70-talet är visserligen vackra men inte fullt så
> coola "PiePan"

Nu får du nog förklara dig lite :-)

Pat

Brakastruten

Aktiv medlem
Äsch vad trist, Singular.. Jag som naivt gått o trott att Certina, Citizen, Tissot och Omega var lite stolta.
Och Seiko är japanskt? Suck. Lika bra att lägga ner på en gång. :-( Invänta en klocka via Kalle Anka.

Singular

Aktiv medlem
Jilster - vad behöver förklaras? Vintage-Constellations kan vara vackra, eleganta, välgjorda och charmiga. Men de är inte speciellt coola. Jfr min DJ - ett fantastiskt ur, men knappast att betrakta som coolt. Och som sagt - värt att beakta är skillnaden på kronograf och kronometer.

Brakastruten - Certina, Tissot och Omega är schweiziska och använder (bortsett från vissa top-of-the-line-modeller hos Omega) i olika grader modifierade ETA-verk (samt Lemania- och Piguet-diton hos Omega). Citizen är japanskt och använder sina egna verk (som ibland även förekommer under namnet Miyota). Seiko är f.ö. skitbra - en sportklocka från Seiko, från SKX007 till MarineMaster, är marknadens absolut mest prisvärda.

/M

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer