[OT] Varje höst väcks mitt habegär...

Varför skulle jag köpa en Rolexklocka för 50 papp (den kostar mer men…) om inte för att delvis visa upp den för andra (kanske genom att posta bilder på den på Happyride)? Väldigt få smycken köps enbart för att njutas av i hemmiljö.

En cykel eller bil är inget smycke, det är ett träningsredskap eller ett fordon (eller båda två i samma maskin). En tiiiidsindikator är något annat i dag.

Sluta försöka påstå att Rolex inte är ett lyxmärke som signalerar blingbling, det är ingen idé. En del ägare har säkert en annan bild av sitt armbandsur, men det spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag har skrivit detta flera gånger, och skriver det gärna igen: Det är ett fritt land, alla får ju lov att köpa vilken klocka de vill, av vilken anledning som helst. Det är det envisa påståendet att ett smycke för hundratusen kronor skulle vara tillgängligt för ”Svensson”, och inte vara ren lyxkonsumtion, som jag retar mig på. Då vet man väldigt lite om den ekonomiska situationen för många Svenssons.
Klart Rolex är bling, men i (belånat) Svensson-konsumtionssammanhang billigt bling.

Vintage stålrolle: 50.000 kr bling-påslag jämfört med standard-Seiko/Certina etc
Ny mellan/fincykel: 50-70.000 kr bling-påslag jämfört med aluhoj med tiagra/cues
Ny tysk bil/elbil: 200-500.000 kr bling-påslag jämfört med en Dacia, Kia etc

Ungefärliga siffror såklart. Att finbil är normaliserat är ju det sjukaste.

Stod i valet och kvalet - en (till) cykel eller en (till) klocka. Det blev klockan! Panerai 615! (Ursäkta dålig bild.)Visa bilaga 849764
Det finns en anledning till att det inte finns någon "klocka i lägenhet"-tråd, det ska till mycket för att det ska vara svårt att få plats med en klocka till...
Måste skaffa band till en till. Den gröna är tyvärr trasig där en sprint ska sitta. :(

Visa bilaga 849849
My Eyes! 🙀De går inte lika!!!

Varför skulle jag köpa en Rolexklocka för 50 papp (den kostar mer men…) om inte för att delvis visa upp den för andra (kanske genom att posta bilder på den på Happyride)? Väldigt få smycken köps enbart för att njutas av i hemmiljö.

En cykel eller bil är inget smycke, det är ett träningsredskap eller ett fordon (eller båda två i samma maskin). En tiiiidsindikator är något annat i dag.

Sluta försöka påstå att Rolex inte är ett lyxmärke som signalerar blingbling, det är ingen idé. En del ägare har säkert en annan bild av sitt armbandsur, men det spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag har skrivit detta flera gånger, och skriver det gärna igen: Det är ett fritt land, alla får ju lov att köpa vilken klocka de vill, av vilken anledning som helst. Det är det envisa påståendet att ett smycke för hundratusen kronor skulle vara tillgängligt för ”Svensson”, och inte vara ren lyxkonsumtion, som jag retar mig på. Då vet man väldigt lite om den ekonomiska situationen för många Svenssons.
Jag påstår ingenting. Men ditt snack om bilar och cyklar köper jag inte. En Kia tar dig till jobbet på samma sätt som en lyxig Volvo. Ändå kör inte bara rika Volvo, pga bling-bling-faktorn. Dvs din tes om att bara rika kan ha en Rolex är BS. Det handlar om prioriteringar och vad man värdesätter. (En Rolex kostar inte flera hundra tusen btw, det är bara för dem som inte vill vänta på sin tur.)

Om du inte tycker Ferrari och Lamborghini är lyxprodukter bara för att de är ”fordon” så får det stå för dig.

Personligen vill jag inte ha en Rolex av samma anledning jag inte vill ha en dyr Volvo eller 5 par nya jeans per år. Jag prioriterar annat.

Men faktum kvarstår, inte bara rika kan spara ihop till saker de vill ha.

Klart Rolex är bling, men i (belånat) Svensson-konsumtionssammanhang billigt bling.
Sant, men lånar man till en klocka är man väl mer än rimligt korkad?
Verkligen. Svårt att förstå, det borde ju (som med armbandsur) vara en pryl för rika eller entusiaster?

Vintage stålrolle: 50.000 kr bling-påslag jämfört med standard-Seiko/Certina etc
Ny mellan/fincykel: 50-70.000 kr bling-påslag jämfört med aluhoj med tiagra/cues
Ny tysk bil/elbil: 200-500.000 kr bling-påslag jämfört med en Dacia, Kia etc

När man blir utskrattad på jobbet för man köpt en cykel för 20tkr av folk som leasar/amorterar nya Volvo, Tesla o Wolkswagen 🤣

När man påminner dem om att man själv har en bil som kostar typ en femtedel av deras så ser de ut som frågetecken. ”Men det är ju ett fordon..”

Så nä, 50tkr för en klocka man tycker om och kan gå i arv känns snarare helt rimligt i min värld.

Det finns en anledning till att det inte finns någon "klocka i lägenhet"-tråd, det ska till mycket för att det ska vara svårt att få plats med en klocka till...

My Eyes! 🙀De går inte lika!!!
He hee, de tre till höger gick på sekunden lika efter att jag bytte batteri på samtliga. =)

Senast ändrad:
Jag påstår ingenting. Men ditt snack om bilar och cyklar köper jag inte. En Kia tar dig till jobbet på samma sätt som en lyxig Volvo. Ändå kör inte bara rika Volvo, pga bling-bling-faktorn. Dvs din tes om att bara rika kan ha en Rolex är BS. Det handlar om prioriteringar och vad man värdesätter. (En Rolex kostar inte flera hundra tusen btw, det är bara för dem som inte vill vänta på sin tur.)

Om du inte tycker Ferrari och Lamborghini är lyxprodukter bara för att de är ”fordon” så får det stå för dig.

Personligen vill jag inte ha en Rolex av samma anledning jag inte vill ha en dyr Volvo eller 5 par nya jeans per år. Jag prioriterar annat.

Men faktum kvarstår, inte bara rika kan spara ihop till saker de vill ha.
Du behöver inte köpa det, det är ok. Men minns detta: Det som är en prioritering för vissa, är en nödvändighet för många andra. Visst, självklart, prioriteringar är ju just det - prioriteringar. Men vem prioriterar bort ett Lisebergsbesök med ungarna (det kan kosta långt över tusen kronor för många) för att lägga undan pengar till en jävla klocka?

Det är så vardagen ser ut för en stor del av Sveriges Svenssons.

Och en Rolex tar dig inte till jobbet, det gör trots allt en dyr bil, även om den är onödig, så visst ligger det något i vad jag säger. Ferrari och annat talar vi väl inte om här? Du retar dig väl på människor som har den dåliga smaken att leasa en Volvo?

Edit: Flera tusen kronor kan ett Lisebergsbesök kosta. Kikade på kontoutdraget.

Senast ändrad:
Köpte en Casio Edifice för jag tyckte den var fin. Trivs bra med den 🙂

20260826_062656.webp

Sant, men lånar man till en klocka är man väl mer än rimligt korkad?
Intuitivt vill jag hålla med, och i princip gör jag det väl, trots att det rationella resonemanget är: sett till de historiska prisökningarna på vissa märken (+100% över ca 10 år) så är det möjligtvis en av de bättre konsumtionsvarorna att låna pengar till.

Intuitivt vill jag hålla med, och i princip gör jag det väl, trots att det rationella resonemanget är: sett till de historiska prisökningarna på vissa märken (+100% över ca 10 år) så är det möjligtvis en av de bättre konsumtionsvarorna att låna pengar till.
Frågan är hur lätt det är att bli av med uren i verkligheten dock. Minns att jag lade ut min Speedmaster för ett ganska rimligt pris (jag köpte den billigt) men att de enda som hörde av sig var människor som ville ”byta”.

Sålde den till en kamrat till slut.

Tillbaka
Topp