SIE
Aktiv medlem
[OT] Varje höst väcks mitt habegär...
Klart Rolex är bling, men i (belånat) Svensson-konsumtionssammanhang billigt bling.Varför skulle jag köpa en Rolexklocka för 50 papp (den kostar mer men…) om inte för att delvis visa upp den för andra (kanske genom att posta bilder på den på Happyride)? Väldigt få smycken köps enbart för att njutas av i hemmiljö.
En cykel eller bil är inget smycke, det är ett träningsredskap eller ett fordon (eller båda två i samma maskin). En tiiiidsindikator är något annat i dag.
Sluta försöka påstå att Rolex inte är ett lyxmärke som signalerar blingbling, det är ingen idé. En del ägare har säkert en annan bild av sitt armbandsur, men det spelar ingen roll i sammanhanget.
Jag har skrivit detta flera gånger, och skriver det gärna igen: Det är ett fritt land, alla får ju lov att köpa vilken klocka de vill, av vilken anledning som helst. Det är det envisa påståendet att ett smycke för hundratusen kronor skulle vara tillgängligt för ”Svensson”, och inte vara ren lyxkonsumtion, som jag retar mig på. Då vet man väldigt lite om den ekonomiska situationen för många Svenssons.
Vintage stålrolle: 50.000 kr bling-påslag jämfört med standard-Seiko/Certina etc
Ny mellan/fincykel: 50-70.000 kr bling-påslag jämfört med aluhoj med tiagra/cues
Ny tysk bil/elbil: 200-500.000 kr bling-påslag jämfört med en Dacia, Kia etc
Ungefärliga siffror såklart. Att finbil är normaliserat är ju det sjukaste.