OT: Vasaloppet 2007.

mankis

Aktiv medlem
Är det fler än jag som håller på och laddar inför söndagen?

Hade väl egentligen tänkt skippa Vasan i år och bara satsa på cykel men när snön kom kunde jag inte låt bli.

Några fler som vågar lämna ut sina startnummer?

Det bästa sättet att njuta av Vasaloppet är naturligtvis att köra, det har jag gjort några gånger.
Men nu kommer jag att följa loppet framför TV-n. Det blir havregrynsgröt kl. 7 och kaffetermos med bullpåse framåt 9-tiden.

Lycka till, och slå 6:23 om ni kan! ;-)

hoppas ni får bättre före än det var på söndagens öppna spår.
det var ingen höjdare med duktig motvind och småsnö i ansiktet hela jäkla vägen.... fast det var inte kallt ivarjefall..

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Lycka till, och slå 6:23 om ni kan! ;-)

nästa år kanske :)
6:54 förra året, men det var i öppet spår..
annars hade jag 8:15 i min första Vasa 2005.

Jag är åxå på G... för första gången, siktar på under 6,30. kommer bli hårt!

Senast redigerad av en moderator:
kallegunnar skrev:
> hoppas ni får bättre före än det var på
> söndagens öppna spår.
> det var ingen höjdare med duktig motvind och
> småsnö i ansiktet hela jäkla vägen.... fast
> det var inte kallt ivarjefall..

Jag testade grisföre och motvind på både Vasaloppet och 7-mila ifjol... :-/

Laddar för mitt andra Vasalopp, mycket mat, sömn och en far som vallar skidor.

Har start nr 3404 och råkade köra på 5,58 förra året...

Jajamän, 0800 i startled 7 drar jag iväg. Första gången för mig, målet är under 7 h, vilket jag borde klara.

Tar det säkra före det osäkra och betalar för att få skidorna vallade.

kallegunnar skrev:

hoppas ni får bättre före än det var på söndagens öppna spår.
det var ingen höjdare med duktig motvind och småsnö i ansiktet hela jäkla vägen.... fast det var inte kallt ivarjefall..
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag åkte också då och det var tufft, lycka till ni som åker på söndag och se till att ni har en kul dag och inte bara tänker på tiden...

/Mats

Leo skrev:

> ...man lever bara en gång...

Såg på nyheterna igår, att någon medicinsk studie hade visat att vasaloppsåkare levde i genomsnitt sju år längre än andra. I Tyskland talar de om de tre L:en, LLL, "Langläufer leben länger". Funkar på svenska också.

Inget Vasalopp för oss. Men vi är ute och åker längd nästan varje kväll. Just nu finns det gott om fina skidspår runt Uppsala http://www.skidspar.se/index.php?option=com_skidspar&Itemid=270&lan=3

Körde Vasaloppsspinning i Tyresö Simhall. Det var jobbigt värre. Man skulle proppat i sig mer direkt efteråt. Nu var jag trött och sömning istället, men det känns ok nu.

jansson99 skrev:
> Leo har kört halva Vasaloppet och verkar åka lite fortare än förra året.

Kul att se placeringen på olika platser efter loppet;

5029 5330 5094 4812 4666 4710 4805 4747

Hemma igen, lite tröttare men ändå glad. :-) 7h31min, en halvtimma bättre än förra året. Det var ett av de tuffare vasaloppen någonsin, av två anledningar. Nästan ingen hade vallat rätt, då temperaturen var nära noll istället för -6C som prognosen kvällen innan var. Hade kanonbra glid, men inte ens med Lila Swix burkvalla fick man tillräckligt med fäste. Vallade om redan vid Smågan(11km) med Rött och då fick jag lite fäste, som försvann då temperaturen steg ytterligare. Vid Hökberg(71km) vallade jag med Lila klister och fick grymt fäste, sprang rakt uppför alla backarna utan att saxa. :-) Borde vallat med klister tidigare, för jag var rejält trött i armarna efter 6 mil...det var enda svackan. För det andra fanns det inte mycket spår kvar, mest lössnö att åka i. Bättre var det i slutet, sista tre milen var rätt ok spår.

Hoppas komma fram i startleden lite med årets tid, för det är inte kul att starta så långt bak och i sjuan är det rätt mycket kö i början innan man kan börja "åka" skidor.

/Leo - på jobbet efter knappt fem timmars sömn. :-)

Tufft och svårvallat, körde in till Mångbodarna på runt 1600e plats men tappade 800 placeringar till nästa depå pga ett antal vallastopp, efter omvallning och med lite mer fäste så gick det hela bättre kom i mål på 1875e plats strax under 6 timmar.

Den som hade fäste hela vägen från Sälen till Mora kan räcka upp en hand.
Folk stod och vallade om i varje uppförsbacke. Leo du får starta i 6:e ledet nästa år om du inte kvalar upp dig då ditt resultat (plats 4747) ligger i intervallet 4400 - 5600.

/Robert
Kapade 50 minuter mot Vasaloppet-06 och landade på 6h 29 min.

Dagens tips;
Ha inga förhoppningar om skidåkning om du står i led 10.

Jag stod i 10e led och efter att ha kört om sådär 5000 pers, efter Oxberg, så kunde man faktiskt urskilja något som liknade skidspår lite här och där.
Gick över krönet på första backen, efter 3 km, på tiden 1h 16min och sedan blev det full attack över myrarna. Måste tagit 2000 pers fram till Smågan och sedan tog jag 1500 till Mångsbodarna. Körde om folk hela tiden men attacken i början tog ut sin rätt så mot slutet blev jag trött och gled in i Mora efter 7h54min. Tragiskt lång tid men ge mig bara lite bättre startled så lovar jag att kapa minst 1,5h. Det är lite frustrerande att veta att täten passerade Smågan strax efter att jag passerade vägen innan första backen...

Dåligt fäste men mycket bra glid

/Ola
16935

Leo> Stod i 3e ledet så jag anar att jag hade lite bättre spår än dig :-)

Tror jag får stå kvar i 3e även till nästa år så kanske det blir en Vasa till innan jag lägger skidorna på hyllan.

Körde öppet spår i år med Start's fästtejp istället för burkvalla funkade finfint och sparar massa arbete!

Har kört med den hela säsongen, ger bra fäste från 0 grader till -25. Kommer att fortsätta köra med den för resten av mitt skidande =).

Ska även testa Kuzmin's stålsicklingsmetod för glid nästa säsong, verkar lovande och betydligt enklare.
Nån som testat denna metod??

beone skrev:
> Ska även testa Kuzmin's stålsicklingsmetod för
> glid nästa säsong, verkar lovande och betydligt
> enklare.
> Nån som testat denna metod??

Inte testat men läst om det. Hade nog funkat i söndags, då det var såpass varmt och snön i spåren var slaskig. Stålsicklingen lämpar sig bäst för just nollgradersföre och varmare, är det riktigt kallt så gör nog vallan mer nytta. Däremot är det inte så mycket lättare att stålsickla, dels är inte den "riktiga" stålsickeln billig i inköp och man ska vara väldigt noga med hur den används. Tvivlar inte att det funkar, men jag vallar mina skidor även i fortsättningen trots det. Slaskskidorna jag haft innan gjorde aldrig något med, plastbelagen gled helt ok oavsett temperatur och utan sickling, bara på med fästvalla för fästet.

Sök på http://www.skidforum.se/ om du vill läsa mer intryck och kommentarer om Kuzmins metod.

/Leo

Hur gör ni med licenser och sånt när ni kör vasaloppet. Om man ska åka nästa år vad bör man skaffa? Behöver man tävlingslicens och medlemskap i någon klubb?

Tillbaka
Topp