[OT] Vasektomi

DanielD

Medlem
[OT] Vasektomi
Gents,
Tänkte starta en tråd om vasektomi här, detta då vi killar är för jäkla dåliga på att dela delikat information. Är det för OT så får vi väl stänga tråden, men jag tänkte dela med mig av min vasektomiresa från snipp tillbaka till sadeln och kanske hjälper det någon annan med sina funderingar.
Jag har 3 ungar och är nöjd så, och efter mycket funderingar bestämt mig för att stänga butiken och valde Vasektomi. (exakt hur det går till får ni Googla själva)

Först gör man ett läkarbesök där läkaren går igenom proceduren och man får skriva under att man förstår att detta är permanent ingrepp. Inget konstigt så långt, och ett bra tillfälle att prata med någon om det som kan sina säker, till skillnad från Reddit och andra forum. Min läkare klämde och kände också samt kollade med ultraljud att det såg bra ut i pungen.

Därefter får man en tid för själva ingreppet och jag kan lova att man har mycket tankar och hjärnspöken fram tills dess. Så bra tid att reflektera lite. Jag tyckte det var skitläskigt, men ju närmare jag kom desto lugnare blev jag.

Väl på ingreppet så får man ligga på en brits utan byxor och låta läkaren göra vad läkaren gör. Oerhört märklig situation, men de är mycket professionella. Allt som allt tar det en 30 min, men kanske 15-20 min effektiv tid. Smärtmässigt var det värre när jag drog ut en visdomstand. Det som gjorde mest ont var nog bedövningssprutan, sen känner man mest hur de rycker och har sig där nere.

Kommer ut på lite darriga ben och körde hem själv, lättad!

Nu ett par timmar efter när bedövningen börja släppa känns det skumt i pungen, men inte ont. Är fortfarande lite orolig att det ska komma något värre efter att ha läst alldeles för mycket skit på nätet. Men so far so good.

3 dagar senare, fortsatt lite öm. Men ändå helt ok. Man undviker vissa rörelser men funkar i vardagen så att säga

1 vecka, ömheten nästan släppt helt. Ingen mer alvedon. Ingen cykling, mest pga väder. Men har skottat snö så det står härliga till utan problem.

Senast ändrad:

CDT

Ny medlem
[OT] Vasektomi
Gjorde likadant för lite mer än ett år sedan. Var nojig innan och sen svällde pungen rätt så mycket dagarna efteråt.

Har inga problem alls så här efteråt. Gick in på sjukhuset och var ute efter en timme igen inkl fika på uppvaket.

Halvdan

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Gjorde samma häromåret, 2 barn och nöjd. Tyckte själv att det värsta var att känna ”ryckandet” som du beskriver under tiden. Gjorde inte särskilt ont men rejält obehagligt. Oskönt gå i trappor direkt efter och låg lågt med träningen nån vecka men sedan dess är allt som vanligt med allt vad man använder grejerna till, inklusive själva outputen så att säga. Spermier utgör väl bara 5% om jag minns rätt så om man inte kontrollerar mätinstrument lär man inte märka skillnaden.
Cyklade bara vanligt under den perioden så kan inte uttala mig om kortsiktiga effekter på mtb osv. Men inga konstigheter nu och cyklar sällan med vadderat underrede.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Jag fick en lite värre resa, men det slutade som tur är bra. Det var som andra skrivit inga konstigheter runt det hela, ett papper att skriva under, några inte helt sköna stick med bedövning men sen gick det lite tokigt då det var för trång, för mycket testikel eller för lite utrymme beroende på hur man ser det. Läkaren var mycket erfaren med över 3600 ingrepp genom åren, men ändå stod han och slet och drog för att komma åt. Det slutade med ett blodbad (det ser ju alltid värre ut än vad det är) på brits och golv, en rejäl svullnad i flera dagar och bultande smärta, men även det gick över. Så här några år senare är jag väldigt nöjd. 8/10, skulle göra det igen.

Onemangang

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Uh gillar inte pung grejer, man får lägga åt sidan än så länge. Nästan värre än ögon grejer. Fyfan fick injektioner i ögat för ett tag sen, spyfärdig av bara tanken.

velman

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Det märks att happy börjar åldras. :)

Jag gjorde nästan samma sak när jag var 24. Opererade mig för ljumskbråck och fick en kallelse till "operation av ljumskbråck / sterilisering". Just ordet sterilisering var överstruket med en bläckpenna så jag frågade flera gånger om just det där strecket även fanns i deras datorsystem och att kirurgen hade samma streck på sina papper. Det hade han.

Jag har två barn och är nöjd med det men vill inte tappa möjligheten att få fler arvingar än på ett par år.

Mange.

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Gjorde mitt ingrepp för några år sedan.
Ingreppet gick bra, torrfyllan av medicinen var väldigt speciell.
Några månader senare fick jag en kallelse för kontroll, så ett test skulle lämnas in.
Fick en burk i handen och blev visad ett kalt rum. Bisarr upplevelse, i slutändan var jag glad att jag hade täckning på mobilen i källaren..

Gjorde op på hösten och framåt våren när hag skulle börja cykla igen så tyckte jag att det var obehagligt, det värkte och molade efter ca 1h, mer ibland. Det höll i sig säkert ett år innan det slutade värka.
Nu känns det ingenting längre. Är fortfarande nöjd att jag gjorde det.

Hep

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Gjorde min för några år sedan och minns varken smärta eller något annat jobbigt. Läkaren som själv cyklade en del var väldigt tydlig med att jag inte skulle fuska med bandaget som var något tryckliknande som skulle minska risk för svullnad. Jag lydde och jag ser i min garminlogg att jag var ute i skogen och cyklade nio dagar efter operationen. Jag har inte skrivit någon kommentar om det, jag minns inget speciellt och tid och sträcka ser helt normal ut.

Jag fuskade med återbesök och prov, då det skrämde mig mer än ingreppet, men det verkar ha funkat ändå tack och lov.

Majkel

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Jag hade fått information om att man kunde köra hem själv efter ingreppet. Jag behövde dock lite mer/andra mediciner än planerat så det slutade med att jag fick gå omkring/sitta på parkbänkar i Finspång en hel dag för att allt skulle gå ut kroppen... hade hellre haft sällskap dit som kunnat skjutsa mig hem till sängen!

davveno1

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Jag gjorde det för 2 veckor sedan så minnet är färskt.
Går som man skitit på sig direkt efteråt trots bedövning som gör att man inte känner något alls 🙂

Körde hem själv odramatiskt. Jobbet dagen efter. Dock rätt öm ca 1 vecka.
In, ut på 30-40 min. Ett besök endast, 300:-.

Senast ändrad:

Majbjörn

Medlem
[OT] Vasektomi
Jag gjorde mitt ingrepp för tre år sen, tog en citodon och stesolid innan så det gick smärtfritt. Eftersom doktorn sagt att man skulle ta det lite lugnt dagarna efter och jag hade små barn hemma så tog jag in på hotell över helgen.
Efter en vecka kändes allt som vanligt igen.

Rungner

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Knipsade mina ledare efter fyra löss, frugan och jag kände att det räckte där. Var lite öm och viss smärta ett par veckor efteråt på ena sidan. Slarvade också med prov efteråt precis som #Hep men så här en 26-27 år senare har det ju visat sig att det funkade.
Det jag minns från operationen var att sköterskan efteråt sa att "så, nu är du inte man längre". 🥴 Tack för det.
Ångrar absolut inte att jag gjorde det.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Den enda uppmaningen om försiktighet (utöver att inte lita på att allt var avstängt innan testet…) jag fick var att inte cykla hem från ingreppet. Fick ni andra smärtstillande utskrivet? Utöver lokalbedövningen fick jag nada varken före eller efter. Missade min läkare något:oops:

Mange.

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Jag fick oxynorm. Det pillret ligger bakom USAs morfin epidemi. Det var toppen, förstår verkligen att folk blir knarkisar på det.

davveno1

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Den enda uppmaningen om försiktighet (utöver att inte lita på att allt var avstängt innan testet…) jag fick var att inte cykla hem från ingreppet. Fick ni andra smärtstillande utskrivet? Utöver lokalbedövningen fick jag nada varken före eller efter. Missade min läkare något:oops:
Jag fick inget heller, enbart lokalbedövning och en uppmaning att ta ipren/Alvedon några dagar.

Mange75

Ny medlem
[OT] Vasektomi
Jag gjorde operation för ca 1,5 vecka sen. Smått obekvämt där på britsen men mest mina hjärnspöken som gjorde det obekvämt. Ömmar på ena sidan fortfarande men hör att fler gjort det så det blir nog bra tillslut:)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Som legitimerad sjuksköterska med klinisk erfarenhet från både urolog- och kirurgklinik på sjukhus vill jag börja med att applådera TS för ett viktigt ämne. Och för er som funderar över ingreppet, så bara kör. Det är ett standardingrepp med förhållandevis låg risk för komplikationer. Finns också bra information på 1177.se. Ha det bäst!

[OT] Vasektomi
Som legitimerad sjuksköterska med klinisk erfarenhet från både urolog- och kirurgklinik på sjukhus vill jag börja med att applådera TS för ett viktigt ämne. Och för er som funderar över ingreppet, så bara kör. Det är ett standardingrepp med förhållandevis låg risk för komplikationer. Finns också bra information på 1177.se. Ha det bäst!
Vad är de vanligaste komplikationerna?

Allt verkar ju ha gått bra för alla, känns olikt happy, var är skräckhistorierna?

pilvinge

Medlem
[OT] Vasektomi
Vad är de vanligaste komplikationerna?

Allt verkar ju ha gått bra för alla, känns olikt happy, var är skräckhistorierna?
Att inte kunna cykla på 1-2v räcker inte det? 🙄

(gjorde mitt ingrepp för 5år sedan, var nästan känsla av en löpande band operation, 30min från man la sig på britsen tills det var klart och jag kunde byta om och köra bilen själv hem.)

Gorols01

Ny medlem
[OT] Vasektomi
Jag gjorde mitt för 6 dagar sedan, lokalbedövning, 2 Alvedon är smärtstillande jag behövt. Blödde typ inget från såret, ingen svullnad eller blånader. Lite öm nu än jag tex försöker ta ett löpsteg eller hoppar. Så hoppas jag är äterställd snart riktigt jävla sugen på träna nu!!!!

Superproffsig sköterska och läkare tog ca 1.5h från när jag klev in tills de var klart.

M. Riddar

Medlem
[OT] Vasektomi
Jag gjorde min operation för ganska precis två år sedan, jag har tyvärr inte samma positiva erfarenhet som många andra här. Jag höll på att svimma av smärtan vid operationen, jag var bedövad men känslan av hur de drog i grejerna var något av det värsta jag varit med om och då har ändå haft en del kontakt med vår akutvård genom åren. Sen var det en vecka med mer eller mindre konstant illamående och en känsla av att någon höll tag i paketet och vred om, lagom skoj. Idag känner jag ingenting till vardags men ofta får jag tillbaka just den känslan vid utlösning, det är bara att konstatera att det sabbar stämningen något. Cykling går för det mesta bra men även det kan göra att den känslan kommer smygande om det blir en längre tur.
Jag inser att jag verkar tillhöra undantagen men vill ändå belysa att det inte alltid är frid och fröjd efteråt. Jag ångrar inte operationen, vi valde det efter två barn och att frugan har testat alla tillgängliga alternativ för hennes del utan att det funkade. Det har varit en mental process för min del men i och med att jag skriver det här så ska jag ta mig i kragen och kontakta sjukvården om det här.

Så, lång text men jag insåg att jag behövde få skriva ner det här.

Barometer

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Kapade mina för 1 vecka sen. Gick på 30 minuter; vänster sida 10 min, höger sida 10 min, kaffe efteråt 10 min.
Nu känns det inget men första dagarna efter gick man lite framåtböjt och bredbent. Lätt värt det!
Har redan tre ungar, gillar inte känslan av regnrock eller att frun ska käka massa hormoner för ”nöjes skull”.

cola

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Av ren nyfikenhet; varför väljer man vasektomi..?
Min fru har knaprat olika typer av piller i typ 30 år med undantag för några år när barn skulle tillverkas- kändes som att det var min tur att ta ansvaret och det lilla ingreppet har minimal inverkan för mig men stor betydelse för min fru (jag vet såklart att det finns alternativ i form av kondom men de kan spricka och trassla- detta känns säkert). Många kvinnor påverkas väldigt starkt av de kemikalierna och hormonerna de äter- gött att slippa:)

Jonas12

Medlem
[OT] Vasektomi
Jag gjorde min operation för ganska precis två år sedan, jag har tyvärr inte samma positiva erfarenhet som många andra här. Jag höll på att svimma av smärtan vid operationen, jag var bedövad men känslan av hur de drog i grejerna var något av det värsta jag varit med om och då har ändå haft en del kontakt med vår akutvård genom åren. Sen var det en vecka med mer eller mindre konstant illamående och en känsla av att någon höll tag i paketet och vred om, lagom skoj. Idag känner jag ingenting till vardags men ofta får jag tillbaka just den känslan vid utlösning, det är bara att konstatera att det sabbar stämningen något. Cykling går för det mesta bra men även det kan göra att den känslan kommer smygande om det blir en längre tur.
Jag inser att jag verkar tillhöra undantagen men vill ändå belysa att det inte alltid är frid och fröjd efteråt. Jag ångrar inte operationen, vi valde det efter två barn och att frugan har testat alla tillgängliga alternativ för hennes del utan att det funkade. Det har varit en mental process för min del men i och med att jag skriver det här så ska jag ta mig i kragen och kontakta sjukvården om det här.

Så, lång text men jag insåg att jag behövde få skriva ner det här.
Jag gjorde min operation för ca 1,5 år sedan. Det gick inte så bra för mig heller. Hade mycket ont i ca en månad och sen kom smärtorna tillbaka var och varannan dag i ca 3 månader till. Nu känner jag vanligtvis inte av någon skillnad jämförtmed med innan men ibland dyker värken upp igen. Cykling verkar inte vara någon trigger. Ville även jag skriva då det i mina googlingar/samtal med kompisar innan operationen bara dök upp solskenshistorier.

Sernevi

Aktiv medlem
[OT] Vasektomi
Jag gjorde min 2019. Gick förhållandevis bra men har helt klart varit känsligare i kulorna sedan dess. Tex idag skulle jag rätta till bilbältet vid midjan och slant och petade till den ena vilket resulterade i en molande smärta i några minuter. Händer också ibland (sällan men inte aldrig) att jag får en lätt smärta efter utlösning.

100% värt det dock för att slippa preventivmedel och allt strul med dem. Delvis att inga är helt säkra (och vi vill verkligen under inga omständigheter ha fler barn) och delvis vill jag inte utsätta min dam för det mer efter alla de år hon lidit av olika varianter.

Topp