[OT] Vätskesystem vid löpning

Edarion

Aktiv medlem
Nu har jag bara en etapp kvar mot en svensk klassiker... Den absolut värsta och segaste. Lidingöloppet.

Jag har börjat inse att jag nog kommer behöva något vätskesystem när jag tränar (Kanske när jag springer loppet också).

Jag har inga fickor på de kläder jag har nu och överväger därför ett system där man kan förvara iaf någon energi, liten mobil och ett par nycklar. Jag har egentligen inga direkta krav på hur mycket vätska jag ska ha med mig, utan 0,5-1 liter räcker säkert. Jag dricker innan jag ger mig ut och när jag kommer hem. Mitt största problem är att jag inte vill att det är ivägen aka vätskebälte och att jag svettas som en tok när jag tränar och därför inte vill ha något värmande aka. camelbak.

Nu undrar jag om ni har erfarenheter. Eftersom jag troligen kommer använda det under ett par månader och sedan inte så mycket mer är jag tveksam till vad som är bäst. Kanske är Camelbaken mer mångsidig? Hur varm blir den i så fall? Vätskebälten kanske inte alls hoppar omkring så mycket som jag tänker mig?

Min erfarenhet av att ha med något när jag springer stannar vid en ryggsäck på löppassen för att hinna med bussen på morgonen när jag försovit mig = ingen alls!

jag har denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3120546

Den har en liten ficka så man får med sig typ telefon och nycklar, har sprungit med den i 25+ och svettades inte ihjäl. När jag köpte den så tänkte jag att den var så billig att det inte skadar om det blir ett felköp, jag har inte känt något behov av att uppgradera till ett finare märke men har inte heller slitit ut den direkt.

Jag har även ett sånt här:

https://www.sportamore.se/produkt/9...ongul/422143?gclid=CO7Km6CshM4CFYJ5cgodrhIMaQ

Bältet använder jag ett par ggr i veckan när det är 30+. Jag är inte särskilt nöjd, jag måste ha flaskorna på magen och det blir lätt att det skaver och känns obekvämt. Dessutom känns det muppigt. Dina fördomar om att hoppar runt och så stämmer, ryggsäck är bättre.

(Anledningen till att jag använder den istf ryggsäcken är att det känns töntigt att springa med ryggsäck när jag bara springer 8-10km. hade jag varit lite mindre fåfäng hade jag använt ryggsäcken. Det känns som rätt lösning.)

Edarion sa:
mikipedia_ sa:

Intressant! Fick tipset att skaffa en väska med lite förvaring, även om man inte räknar med att använda det i början. Ger man sig iväg på lite mer stigar och ställen där folk inte är så ofta är det en trygghet att kunna ta med någon form av första hjälp och förstärkningsplagg.

Tror att Salomon har en liknande sak med typ 1l packvolym oxå.

Edarion sa:
mikipedia_ sa:

Intressant! Fick tipset att skaffa en väska med lite förvaring, även om man inte räknar med att använda det i början. Ger man sig iväg på lite mer stigar och ställen där folk inte är så ofta är det en trygghet att kunna ta med någon form av första hjälp och förstärkningsplagg.

Är det inte två olika upplägg här? Det lite otympligare förutseende med nödfix för ensamträning kontra det minimalistiska för att klara loppet/målet/klassikern?

Jag har nåt bälte med en snedställd vattenflaska. Typ ett hölster där man drar föaskan från ryggen. Har ingen bild men det funkar ok de få gånger jag använder den.

Hasse#7 sa:
Edarion sa:
mikipedia_ sa:

Är det inte två olika upplägg här? Det lite otympligare förutseende med nödfix för ensamträning kontra det minimalistiska för att klara loppet/målet/klassikern?

Jag har nåt bälte med en snedställd vattenflaska. Typ ett hölster där man drar föaskan från ryggen. Har ingen bild men det funkar ok de få gånger jag använder den.

Jo, det är nog lite olika upplägg... Och jag har landat mer och mer åt hållet att ha ett lite klumpigare system, men som ändå är så minimalistiskt som möjligt... Just nu lutar det åt något av följande tre:

http://www.addnature.com/camelbak-octane-xct-backpack-3l-emberautumn-glory-484119.html

http://www.addnature.com/camelbak-u...eqrecqid=aaecc0e5-4f4c-11e6-9010-10bf487fe6f2

http://www.addnature.com/camelbak-m...eqrecqid=912fe4d0-4f4d-11e6-9010-10bf487fe6f2

Måste bara fundera på hur stort steg ifrån "4 flaskor med 1,25 dl vatten i varje" jag ska ta :)

Själv dricker jag aldrig vid kortare aktiviterer än 2h men en 0,5l flaska i handen är nog smidigast om du tror att du vinner något på att dricka.

Edarion sa:
Nu undrar jag om ni har erfarenheter. Eftersom jag troligen kommer använda det under ett par månader och sedan inte så mycket mer är jag tveksam till vad som är bäst.

Det bästa för dig är att lägga pengarna på något du behöver istället. Du behöver det inte på LL och är det tokvarmt på långpassen innan dess så klarar du dig på en liten PET-flaska som du håller i handen.

Har nog iaf landat i att inte ta den stora, så kvarstår det då "marathon" eller "xct".

Sedan är det helt klart värt att överväga sista inlägget... En Coca cola är gott och kanske klarar jag mig med den flaskan sedan :)

Tillbaka
Topp