[OT] Vattenkokare och plastbantning

Rattnalle sa:
Den där 4kW-plattan hade jag gärna haft men att ha den totala toppeffekten känns rätt överflödigt.

Även jag föredrar gas till vissa saker annars. Så en gas plus induktions-kombo hade varit perfekt

Hade en sån, helt värdelöst. Bytte till enbart induktion när jag insåg att gasplattorna i pcincip bara var avställningsytor. Gas är jobbigt. Bökigare att städa, luktar illa, avger ohälsosamma förbränningsgaser (särskilt obra för små barn), smutsar ner kokkärlen och har opraktiska explosiva egenskaper. Enda fördelen är att det fungerar vid elavbrott.

ipv6 sa:
Rattnalle sa:
Den där 4kW-plattan hade jag gärna haft men att ha den totala toppeffekten känns rätt överflödigt.

Även jag föredrar gas till vissa saker annars. Så en gas plus induktions-kombo hade varit perfekt

Hade en sån, helt värdelöst. Bytte till enbart induktion när jag insåg att gasplattorna i pcincip bara var avställningsytor. Gas är jobbigt. Bökigare att städa, luktar illa, avger ohälsosamma förbränningsgaser (särskilt obra för små barn), smutsar ner kokkärlen och har opraktiska explosiva egenskaper. Enda fördelen är att det fungerar vid elavbrott.
I praktiken skulle jag kunna nöja mig med en bra induktionshäll med mekaniska vred. Men jag blir lika glad varje gång jag får chansen att använda en gasspis. Jag har en gasbrännare till woken också eftersom järnspis är helt oanvändbart till det.

Rattnalle sa:
Jag har en gasbrännare till woken också eftersom järnspis är helt oanvändbart till det.

Med en riktig järnspis, dvs vedspis, är det inga problem. Minst en av plattorna är uppdelad i ringar så att man kan använda kärl med ickeplatt botten genom att plocka bort valfritt antal ringar, varvid kärlet får direktkontakt med elden.

ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:
Jag har en gasbrännare till woken också eftersom järnspis är helt oanvändbart till det.

Med en riktig järnspis, dvs vedspis, är det inga problem. Minst en av plattorna är uppdelad i ringar så att man kan använda kärl med ickeplatt botten genom att plocka bort valfritt antal ringar, varvid kärlet får direktkontakt med elden.
Elektrisk järnplatta avsågs.

Kan man sammanfatta undvika vattenkokare i plast-issuen med följande?
"Jag har inte tid att träna, kan cykelpendla dock men eftersom det inte ger lika mycket som riktigt strukturerad träning så är det lika bra att ta bilen till jobbet."

ipv6 sa:
Rattnalle sa:

Hur smutsade gasen ner? Vårt är inte som ett gammalt trangia-kök som sotar, har inte märkt nånting av det. Att det kan explodera må vara hänt, det är svårt att få över på plussidan.

ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:

Har även en riktigt vedspis och woka vet jag inte om jag velat göra på den faktiskt. Den är minst sagt något snäpp under induktionshäll på att justera värmen... :)

Självklart är den kopplad till den vattenburna värmen med.

TL;DR

Vi köpte en liten induktionsplatta på Ikea. Använder sedan metall kettle eller vanlig kastrull. Funkar asbra, snabbare än vattenkokare. Typ lika dyrt.

Raggamuffin sa:
ipv6 sa:
Rattnalle sa:

Hur smutsade gasen ner? Vårt är inte som ett gammalt trangia-kök som sotar, har inte märkt nånting av det. Att det kan explodera må vara hänt, det är svårt att få över på plussidan.

ForesterGuy sa:
Rattnalle sa:

Har även en riktigt vedspis och woka vet jag inte om jag velat göra på den faktiskt. Den är minst sagt något snäpp under induktionshäll på att justera värmen... :)

Självklart är den kopplad till den vattenburna värmen med.

En stor fördel är ju att man kan få det väldigt luftigt i huset/lägenheten, det är ju väldigt modernt med att vardagsrum, kök och hall ska vara i samma rum ;)

ForesterGuy sa:
Luzen sa:
Rattnalle sa:
Trangia med gas sotar inte öht. Kärlen ser bara använda ut på insidan. Den där jäkla spriten däremot..
Man kan blanda spriten med upp till 15% vatten för mindre sot.
Mer än 15% gör den svår att tända.

Blanda med metanol istället.
Eller förpassa alkoholeldande till historien. En gasbrännare kostar typ 500 kr och går att montera in i gamla trangiakök också.

H. sa:
ForesterGuy sa:
Luzen sa:
Rattnalle sa:
Trangia med gas sotar inte öht. Kärlen ser bara använda ut på insidan. Den där jäkla spriten däremot..
Man kan blanda spriten med upp till 15% vatten för mindre sot.
Mer än 15% gör den svår att tända.

Blanda med metanol istället.
Eller förpassa alkoholeldande till historien. En gasbrännare kostar typ 500 kr och går att montera in i gamla trangiakök också.

Du eldar väl inte fossilgas?

Sixten Fors sa:
Induktion är säkert tekniskt fiffigt, men gas är manligare. Min 20 år gamla ILVE P95 i rostfritt och gjutjärn fortsätter att leverera. Utan pilliga touch-knappar och lampor som blinkar, den har inte ens WiFi eller blåtand. Men väl en trippelring wok på 4300 W, avlång 3100 W, stor 2600 W och två små 1800 W brännare. Det blir 13,6 kW vid full gas, samtidigt, utan gnälla. Vilken induktionshäll klarar det? Samma effekt med 230 V matning behöver 60 A.

Finns den med bensindrift?
Är den kul att rengöra?

Fältprästen sa:
Lejon sa:
skulle tex kunna vara den sannolikt mindre exponering för plastgolv som bondbarnen utsätts för som ger dem mindre allergi.
Så du menar att valet av golv skulle påverka om man blir allergisk mot djur eller gräs t.ex.?
Eftersom du citerar som du gör så att hela sammanhanget förloras förstår jag att du verkligen inte förstod min poäng. Vad jag försökte säga gick uppenbarligen inte fram.

Försök till Förtydligande: jag menar att det finns ett otal faktorer som man skulle kunna hävda har betydelse för allergiutveckling och som är näst intill omöjliga att kontrollera.
För att ta ett enkelt exempel: någon hävdar att gula fingrar ger lungcancer. Det finns/fanns en stark korrelation mellan lungcancer och gula fingrar pga tobakshanterandet. Om du inte tänker på rökning så håller grundhypotesen antagligen och du kan göra en snygg studie som visar att gula fingrar ger cancer.

Senast ändrad:
Lejon sa:
För att ta ett enkelt exempel: någon hävdar att gula fingrar ger lungcancer. Det finns/fanns en stark korrelation mellan lungcancer och gula fingrar pga tobakshanterandet. Om du inte tänker på rökning så håller grundhypotesen antagligen och du kan göra en snygg studie som visar att gula fingrar ger cancer.

Korrelation säger ingenting om kausalitet!

-****- sa:
Lejon sa:

Korrelation säger ingenting om kausalitet!
Precis min poäng.

Har inget att säga om plast. Men jag håller med om att det är lite roligare att laga mat på gashäll. I stockholm får man dock betala närmare 300kr/månad för gasen, det var mer än hela elräkningen när jag hade gas. Så mycket pengar är det roliga inte värt.

Den gashäll jag hade var dessutom långsammare på att koka vatten än min nuvarande induktionshäll. Jag tyckte också gashäll krävde speciella kokkärl för att den snabba värmeregleringen ska komma till sin rätt. Ska väl tillägga att jag inte aktivt valt bort gas utan när jag flyttade så råkade det bli till en lägenhet där det redan fanns en induktionshäll. Trots induktionshäll använder jag vattenkokare eftersom det är bekvämt.

Trots några beklagliga exempel i tråden så torde väl olycksrisken inte vara så stor? Annars skulle väl många fler olyckor hända. Det är trots allt tiotusentals hushåll (om inte ännu fler) i Stockhom som fortfarande har gas. El är ju inte heller riskfritt om någon hemmapulare gjort en dålig installation.

Flera villor i Sthlm värms fortfarande med egen gaspanna kopplad till stadsgasnätet.
I Sthlm/Solna/Sundbyberg finns idag ca 55 mil gasledning i backen.
Gasnätet i Sthlm har funnits 165 år men genomsnittsåldern på ledningen är bara 48 år.

Här är lite om plast i vårat exkrement.

Damm verkat ju vara en nov i dramat. Så ta bort allt som skapar plastdamm? Kläder med polyester och andra plaster, kasta ut sängen/madrasserna, allt som är lackat med någon sorts plastlack. Munskydd när man är ute?

Crossmax sa:
Man bör också snarast ställa av hjälmen, det är ju för fan plast direkt mot huden! Kan ju sluta riktigt illa.
Usch ja, den blir ju varm och svettig också, vem vet vad som då diffunderar tillbaks in i huden...
Och det är väl väl dessutom lag på att barnen ska ha hjälm i trafiken, fruktansvärt!!! Myndigheterna tvingar på dem detta!

Senast ändrad:
Jag hade slut på vakuumpåsar för sous vide-matlagning i dag. Så jag provade en portion i glasburk, konserveringsburk med gummipackning. Det gick utmärkt.

Tillbaka
Topp