[OT] Veganer

[OT] Veganer
BjornR sa:
xdr sa:
Att vara vegan är inte så svårt. Det är bara inte äta animaliska produkter.

Snarare att inte konsumera animaliska produkter, inget ull, inget läder osv. Äter man endast vegetariskt men konsumerar läder osv så är man vegetarian. Lakto-ovo-vegetarian är det vanligaste.

Sant, jag tänker inte på det själv. Även fall jag inte är 100%:ig när det gäller just den biten.

[OT] Veganer
I Umeå finns foodbiken Hojomat, som serverar burgare wraps baguetter kaffe osv, men varning, allt är veganskt.
Även mobil cykelverkstad, matleveranser, rätt kul!
IMG_20170725_164253_622.jpg

Jag har bara tittat, inte testat pga mätt, någon här som har testat?
Finns även på instagram som Hojomat.nu

Själv har jag väl ungefär 5-6 köttfria dagar i veckan generellt, men grillar gärna kött på sommaren, gärna veganskt när det finns. Ser det helst ur ett helhetsperspektiv.

Har lite svårt för att stämpla mat eller personer efter olika epitet med efterföljande regelverk. "Men du får ju inte äta", för det får man visst, vi lever i ett fritt land. :)

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Många veganer tror att deras val kommer med en skyldighet att ständigt påpeka hur sjukt dåliga val vi andra gör. Man sluter sig gärna till kretsar som tar till icke parlamentariska och odemokratiska metoder för att föra fram sina åsikter.
Kan det bero på någon brist tro? Att någon kromosom inte får den näring den behöver?
Därför vågar inte jag chansa, fortsätter att grilla mina blodiga biffar utan en tanke på om djuret dog med ett leende eller inte.

[OT] Veganer
json88 sa:
Många veganer tror att deras val kommer med en skyldighet att ständigt påpeka hur sjukt dåliga val vi andra gör. Man sluter sig gärna till kretsar som tar till icke parlamentariska och odemokratiska metoder för att föra fram sina åsikter.
Kan det bero på någon brist tro? Att någon kromosom inte får den näring den behöver?
Därför vågar inte jag chansa, fortsätter att grilla mina blodiga biffar utan en tanke på om djuret dog med ett leende eller inte.

Jag misstänker att även du är drabbad. :)

[OT] Veganer
lleberg sa:
json88 sa:

Plusett på den.

Förhållandet mellan kränkta köttätare och kränkta veganer jag mött är nog ungefär 100:1.

[OT] Veganer
lleberg sa:
json88 sa:

Kanske så, men jag kallar inte folk för mördare och kastar blod på pälsbärare och tycker det är min rättighet.

[OT] Veganer
json88 sa:
lleberg sa:
json88 sa:

Kanske så, men jag kallar inte folk för mördare och kastar blod på pälsbärare och tycker det är min rättighet.

Ekvivalenten här blir såklart att kasta rapsolja på veganerna i.s.f blod.

[OT] Veganer
plumse sa:
json88 sa:
lleberg sa:
json88 sa:

Kallpressad för att va riktigt sadistisk? :)

[OT] Veganer
json88 sa:
plumse sa:
json88 sa:
lleberg sa:
json88 sa:

Kallpressad för att va riktigt sadistisk? :)

Absolut! Ändamålet helgar medlen

[OT] Veganer
Det här med kränkthet är ganska kul.
Iaf om man sätter det i perspektiv till vad det handlar om, det handlar faktiskt om att vi plågar och dödar levande varelser för den goda smakens skull.

Faktumet att #kränkt anses som farligare än tortyr i dagens samhälle gör att jag inte känner skam av att använda en extra hashtag när det kommer till #kränkhetsdebatten
###realproblems

Senast ändrad:
[OT] Veganer
ForesterGuy sa:
BjornR sa:
xdr sa:

Snarare att inte konsumera animaliska produkter, inget ull, inget läder osv. Äter man endast vegetariskt men konsumerar läder osv så är man vegetarian. Lakto-ovo-vegetarian är det vanligaste.

Jag äter bara kött från växtätare.

Dvs inget fläsk, och absolut ingen fisk då?
Möjligen kan väl nån sur karp klara den gränsen men i övrigt blir det svårt med mat från sjö/hav. Kycklingen får du också glömma såklart.

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
Det här med kränkthet är ganska kul.
Iaf om man sätter det i perspektiv till vad det handlar om, det handlar faktiskt om att vi plågar och dödar levande varelser för den goda smakens skull.

Faktumet att #kränkt anses som farligare än tortyr i dagens samhälle gör att jag inte känner skam av att använda en extra hashtag när det kommer till #kränkhetsdebatten
###realproblems

meh.
Acceptera din plats i näringskedjan. Äta mat är ok. Ibland är maten stationär, ibland mobil. Så har Gud skapat människan. Att gå emot det är kätteri.

[OT] Veganer
Rattnalle sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
På tal om glutenallergi är det en stor fet scam.
Är man verkligen allergisk mot gluten har man celiaki och det märker man..
Fast det är grymt för de som faktiskt har glutenintolerans på så vis att utbudet växt något enormt.

Det gäller för övrigt också hälsotrenden kring veganism. Sjukt mycket bättre utbud idag än 97-98 nån gång när jag började äta veganskt.

[OT] Veganer
Eveningstar sa:
Erik O sa:
Rattnalle sa:
Förhållandet mellan kränkta köttätare och kränkta veganer jag mött är nog ungefär 100:1.

+1 på den. Det är märkligt vad kränkta en del kan bli av en vegetarisk måltid.
"Men herre gud kära pojk, vad äter du då??"
- Alla far- och mormödrar ever.

Denna är också bra:
"Men fisk äter han väl?"

+1

Helt annan upplevelse när jag var i Indien och jobbade för några år sedan dock. Då var det nästan så att de som åt kött tyckte det var pinsamt och ursäktade sig och började prata om hur de planerade att börja äta vegetariskt oftare. Trevligt med lite omväxling ibland :)

[OT] Veganer
ani sa:
ForesterGuy sa:
BjornR sa:
xdr sa:

Jag äter bara kött från växtätare.

Dvs inget fläsk, och absolut ingen fisk då?
Möjligen kan väl nån sur karp klara den gränsen men i övrigt blir det svårt med mat från sjö/hav. Kycklingen får du också glömma såklart.

Jag äter vare sej fågel eller fisk, bara mittemellan.

[OT] Veganer
lleberg sa:
I Umeå finns foodbiken Hojomat, som serverar burgare wraps baguetter kaffe osv, men varning, allt är veganskt.
Även mobil cykelverkstad, matleveranser, rätt kul!

Jag har bara tittat, inte testat pga mätt, någon här som har testat?
Finns även på instagram som Hojomat.nu

Själv har jag väl ungefär 5-6 köttfria dagar i veckan generellt, men grillar gärna kött på sommaren, gärna veganskt när det finns. Ser det helst ur ett helhetsperspektiv.

Har lite svårt för att stämpla mat eller personer efter olika epitet med efterföljande regelverk. "Men du får ju inte äta", för det får man visst, vi lever i ett fritt land. :)

Har sett det flera gånger och dessutom handlat vegansk "brieost" (inget jag rekommenderar) av honom, tänkte jag skulle försöka fånga honom och äta nån gång under sommaren.

[OT] Veganer
20170606_185545.jpg

20170411_184336.jpg

För att svara på frågan om prestation: mina döttrar är vegetarianer. Yngsta är 11, snart, o hon har varit det i 3 år. Äldsta är 12 och har varit det i 1 år. Själv är jag varken vegan eller vegetarian, men det har blivit mindre o mindre kött d senaste åren. Särskilt nu med 2 av 4 barn som är vegetarianer, aldrig kött i maten längre.
Båda tjejerna är minst i respektive klass. 11-åringen är 4e snabbast av alla i klassen (inkl pojkar) på löpning långa distanser, hon är näst snabbast på 80 m (inkl pojkar). Hon slår flera av killarna i armbrytning. Innehar även skolrekord (inkl pojkar) i jägarvilan.
12-åringen är en av de snabbaste i klassen både på långa o korta distanser, inkl pojkar. Slår oxå flera av killarna i armbrytning. Innehar skolrekord (inkl. pojkar) i plankan.
Enda sporter de är aktiva i är dans. Men vi motionerar o tränar hemmavid dagligen.

[OT] Veganer
Ooooops. Det inlägget här spårade ur i någon sorts inre monolog och självransakan.
----
Om man bara kollar siffror så är det dyrt och ett slöseri med resurser att först odla växter för att sen stoppa växterna i djur för att sen stoppa djuren i munnen.

Näringsmässigt är det heller inga problem att vara vegetarian.

Då återstår bara ett argument för att äta kött.
Smaken, alltså nöjet.
Är det då samma sak att äta kött som att döda djur för nöjes skull?
Jag äter kött, men tycker egentligen att det är ganska ruttet.

Jag känner lite samma känsla inför att sluta äta kött som för att sluta röka.
- kan ingen bara ta bort allt kött från butikerna?

Man kanske kan "festköttäta"? Precis som man feströker.

[OT] Veganer
Att festköttäta vore väl en utmärkt lösning om tillräckligt många gjorde det.

För det är väl knappast hot dogs eller den likbleka fläskfilén i lunchrestaurangen som är attraktionen för de flesta?

[OT] Veganer
Gurra sa:
Man kanske kan "festköttäta"? Precis som man feströker.

Eller så kan man sluta äta kött från tamboskap och uppfödningar (och fisk från odlingar), och endast äta kött, fågel och fisk från vilt ursprung. På femtiotalet sköt man kråkor och grillade, klimatsmart redan på den tiden.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Kråka går även att få på restaurang i nutid.

-> http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...ta-en-varkraka/aRKocr!mAwtdfSfpiw@HJOhqV3jTw/

"De sörmländska skogarna brukar vara tämligen ofarliga platser för kråkor. Perioden mars-april är ett undantag. Just nu är de gråsvarta fjäderfäna i grannlänet hett villebråd. De pippistackare som inte hinner undan skickas till den anrika restaurangen Tennstopet i Vasastan.
Här har man haft vårkråka på menyn sedan 1972 och traditionen håller i sig även i år. Med start den 31 mars och en månad framåt serveras vårkråka med pommes williams, cognacgräddsås och gelé."

Restaurangen -> http://www.tennstopet.se/index.php/matkalender

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Hittar inte den andra vegantråden jag postade i så postar här.

Senaste veckorna har jag bara köpt veganskt kött och dricker inte mjölk längre.
Äter bara kött när jag blir bjuden.

När det gäller vetenskapen bakom är jag fortfarande inte säker på vad som är nyttigast. Klart är att rött kött och speciellt processat kött ökar risken för cancer. 500 gram rött kött i veckan är gränsen, och processat kött ska man inte äta alls!

[OT] Veganer
Frågan är hur nyttigt det "veganska köttet" är, det är i allra högsta grad processad industrimat. Dyrt också.

Men jag har inte heller ätit djurkött på ett par år.

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:

När det gäller vetenskapen bakom är jag fortfarande inte säker på vad som är nyttigast. Klart är att rött kött och speciellt processat kött ökar risken för cancer. 500 gram rött kött i veckan är gränsen, och processat kött ska man inte äta alls!
Nu är du ute och cyklar runt en lyktstolpe. Processat kött är klart, rött kött nej. Men ser vissa ökade risker men vet INTE om det beror på andra mindre goda vanor eller det röda köttet. Att statistik ska vara så svårt.

[OT] Veganer
Stervelo sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Nu är du ute och cyklar runt en lyktstolpe. Processat kött är klart, rött kött nej. Men ser vissa ökade risker men vet INTE om det beror på andra mindre goda vanor eller det röda köttet. Att statistik ska vara så svårt.

http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

"The IARC Working Group considered more than 800 different studies on cancer in humans (some studies provided data on both types of meat; in total more than 700 epidemiological studies provided data on red meat and more than 400 epidemiological studies provided data on processed meat)."

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Jag känner ganska få vegetarianer / veganer som gör sitt kostval av hälsoskäl. De flesta (inklusive mig själv) anger etiska och eller miljömässiga skäl.

I amerikat verkar det dock vara vanligare att gå på vegetarisk diet av hälsoskäl.
Som någon skrev ovan så finns det väl inte några tydliga indikationer på att vanligt kött (undantaget processat kött) i dieten skulle vara sämre än en helvegetarisk diet.
Det samma gäller rimligtvis även åt andra hållet.

[OT] Veganer
theBrand sa:
Jag känner ganska få vegetarianer / veganer som gör sitt kostval av hälsoskäl. De flesta (inklusive mig själv) anger etiska och eller miljömässiga skäl.

I amerikat verkar det dock vara vanligare att gå på vegetarisk diet av hälsoskäl.
Som någon skrev ovan så finns det väl inte några tydliga indikationer på att vanligt kött (undantaget processat kött) i dieten skulle vara sämre än en helvegetarisk diet.
Det samma gäller rimligtvis även åt andra hållet.[/quote

Om man inte anser en av de mer plågsamma formen av cancer man kan få som något problem är det bara slafsa i sig.

I USA är djurhållningsreglerna mycket värre än i Sverige generellt.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Det finns helt enkelt ingen anledning att äta kött/djurprodukter, själv har jag insett det länge men fortsatte att smaska i mig med hjälp av diverse hjärngymnastik.

Bilagor

• high-ground.jpg
    high-ground.jpg
    6.6 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
Det finns helt enkelt ingen anledning att äta kött/djurprodukter, själv har jag insett det länge men fortsatte att smaska i mig med hjälp av diverse hjärngymnastik.
Det finns helt enkelt ingen anledning att avstå kött/djurprodukter. Vi kommer ändå alla dö till slut och skillnaden mellan att äta sunt och äta supernyttigt kanske är några år som mest? Är det då verkligen värt det att avstå all den livskvalitén som en bredare diet innebär?
Leva länge och tråkigt, eller leva nästan lika länge och roligt?

[OT] Veganer
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Det finns helt enkelt ingen anledning att avstå kött/djurprodukter. Vi kommer ändå alla dö till slut och skillnaden mellan att äta sunt och äta supernyttigt kanske är några år som mest? Är det då verkligen värt det att avstå all den livskvalitén som en bredare diet innebär?

Med den inställningen så kan jag lika gärna slänga skräp i skogen, hälla ut överbliven dämparolja i dammen och inte bry mig om framtiden. Varför ska jag värna om naturen när vi ändå kommer att dö till slut? Det är jobbigt att gå till återvinningscentralen, det sänker min livskvalité när jag enkelt kan hälla ut det i valfri vattensamling.

Står egoism högre än altruism?

[OT] Veganer
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

In my honest opinion är det tramsargument.

Men om vi nu ska anta att det är logiskt så är det i varje fall extremt egoistiskt. Och hur man än vrider och vänder på det plågar du djur för din egen goda smaks skull.

Slänga saker i naturen, naturförstörelse och att utrota diverse djur är en sak, när väl alla isbjörnar är döda så känner de inte längre någon smärta, och naturen kommer ha sin gång, så något annat djur tar sig dit. Men djurfabrikerna är ju faktiskt en neverending story enbart till för att reta människans smaklökar.

Enda anledningen att jag förlitar mig på att en annan människa ska vara snäll mot mig om jag är döende eller hänger i någon gran och är åskträffad är för att jag förlitar mig på att hen har empati, nu kan jag dock inte förstå varför inte denna empatin också gäller för mig. Sedan ska jag inte hymla utan jag erkänner att det vore mycket enklare för mig om jag varje gång jag inte äter kött fick bekräftelse, men man får försöka använda fantasin.

På tal om tarmcancer, det har grannen här bredvid, vet inte varför han är kvar hemma men han brukar ligga och skrika på nätterna, de kommer några gånger om dagen och ger han diverse grejer.
Najs tillvaro

EDIT. Sen så här på toppen av gräddet tror jag ändå inte på fri vilja, men det är ju en annan diskussion och nu är jag inne på det här spåret och finns ingen anledning att kämpa emot. På en nivå är det jävligt taskigt av en att utnyttja djur. Det är på den nivån jag diskuterar

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp