[OT] Veganer

[OT] Veganer
Douglas Hofstadter om värdering av medvetenhet i organismer fick mig än mindre benägen att tugga i mig andra djurs biomassa. Det börjar ta emot ordentligt ju mer man tänker.
Men säg att man 3D-printar eller genererar kött på annat vis. Varför skulle det då vara ett problem om de cellerna byggs av mänsklig DNA? Känns ändå inte bra va? Det är människokött men inte en människa.
Hela området får mig liksom illamående.
Its ok to eat fish cause they dont have any feelings...

[OT] Veganer
Förr eller senare tror jag alla kommer vara veganer men då kommer det ju inte vara status att vara vegan hehe.
Blir väl att man odlar kött eller kommer på något som liknar kött så pass att man inte känner någon skillnad.

[OT] Veganer
json88 sa:
Många veganer tror att deras val kommer med en skyldighet att ständigt påpeka hur sjukt dåliga val vi andra gör. Man sluter sig gärna till kretsar som tar till icke parlamentariska och odemokratiska metoder för att föra fram sina åsikter.

F'låt om jag går OT i OT-tråden. Vad jag förstår finns det unga veganer som eldar lastbilar från Scan och liknande som kör ut kött till dagvaruhandeln, för att det är synd om djuren och för att äta kött är mord.

I sverige idag dör det 10 människor per dag av lungcancer. Varje dag. Nio av dessa tio fick sin lungcancer av tobaksrökning. Vi pratar då alltså om människor, inte om minkar, kycklingar, kalvar, kalkoner eller grisar.

Varför finns det ingen motsvarande militant rörelse av anhöriga till dessa onödiga offer som eldar distributionsbilar från Swedish match eller målar blod på entren till Swedish Matchs huvudkontor och andra kända varumärken i tobaksbranchen?

Jag skulle ha mkt större förståelse för sådant civilsabotage än för uppeldade köttbilar. De som jobbar i tobaksbranchen med import, reklam försäljning etc har bokstavligt talat blod på sina händer. Tobak är visserligen en väldigt långsam mördare, men en mördare är det likafullt. Och de som jobbar med detta borde klandras och dissas, och kanske t o m trakasseras. Jag fattar inte varför verksamheten är juridiskt tillåten öht.

[OT] Veganer
jonja sa:
json88 sa:
Många veganer tror att deras val kommer med en skyldighet att ständigt påpeka hur sjukt dåliga val vi andra gör. Man sluter sig gärna till kretsar som tar till icke parlamentariska och odemokratiska metoder för att föra fram sina åsikter.

F'låt om jag går OT i OT-tråden. Vad jag förstår finns det unga veganer som eldar lastbilar från Scan och liknande som kör ut kött till dagvaruhandeln, för att det är synd om djuren och för att äta kött är mord.

I sverige idag dör det 10 människor per dag av lungcancer. Varje dag. Nio av dessa tio fick sin lungcancer av tobaksrökning. Vi pratar då alltså om människor, inte om minkar, kycklingar, kalvar, kalkoner eller grisar.

Varför finns det ingen motsvarande militant rörelse av anhöriga till dessa onödiga offer som eldar distributionsbilar från Swedish match eller målar blod på entren till Swedish Matchs huvudkontor och andra kända varumärken i tobaksbranchen?

Jag skulle ha mkt större förståelse för sådant civilsabotage än för uppeldade köttbilar. De som jobbar i tobaksbranchen med import, reklam försäljning etc har bokstavligt talat blod på sina händer. Tobak är visserligen en väldigt långsam mördare, men en mördare är det likafullt. Och de som jobbar med detta borde klandras och dissas, och kanske t o m trakasseras. Jag fattar inte varför verksamheten är juridiskt tillåten öht.
Det är väl rätt stor skillnad på att frivilligt börja röka och dö i lungcancer mot att plåga ihjäl djur för att vi ska få goda hamburgare? Djuren har liksom inte valt själva att slaktas. Rätt avgörande skillndad.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
skogsvakt sa:
jonja sa:
json88 sa:

Det är väl rätt stor skillnad på att frivilligt börja röka och dö i lungcancer mot att plåga ihjäl djur för att vi ska få goda hamburgare? Djuren har liksom inte valt själva att slaktas. Rätt avgörande skillndad.
Och veganer som tar död på växter.

[OT] Veganer
Köttätarna (majoriteten) sätter som vanligt diskursen för veganerna (minoriteten), men vad gör man inte för att hylla normativiteten och skamma oliktänkande...

Ett nyttigt förhållningssätt ligger som vanligt i mitten men åhh va tråkig man är som tycker det. Själv längtar jag mest till den dan då ryggdunkande män i skägg slutar smeka och mäta köttbitar som penisar. Så jag kan njuta mitt kött utan "guilt by assosiation" till såna infama uttryck.

Tills dess argumenterar jag helst med veganerna men fortsätter äta miljönyttigt och moraliskt försvarbart uppfödda, mördade och till marknaden tillhandahållna kroppsdelar.

Trevlig helg alla :)

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Inleder lite provocerande. ;)

Skulle du äta upp din katt eller din hund?
Skulle du dricka mjölken från din katt eller hund?

Varken jag eller någon jag känner (vad jag vet iaf) har gått förbi en hund på stan och tänkt, helvete vilka fina skinkmuskler de skulle jag vilja sätta tänderna i. Det är däremot en annan sak när man ser ett paketerat köttstycke i butiken. Jag säger männskomjölk till människor (när spädbarn ska växa), komjölk till kor, getmjölk till killingar osv...

Jag var utpräglad köttätare, tryckte i mig kyckling och nötkött varje måltid, men jag tänkte om. Planen var att byta ut en måltid i veckan till vegetarisk, men när jag började spana efter recept så blev jag mer och mer intresserad och det slutade med att jag mer eller mindre är vegan nu. Det har absolut inte varit några problem att ställa om, mycket enklare än vad jag någonsin trodde och nu med det senaste uppsvinget av vegetarianer/veganer är det superenkelt. Speciellt om man vill ta den "enkla" vägen och köpa halvfabrikat (soja/quorn), då finns ju i princip allt redan färdigt.

Som någon skrev tidigare vad spelar det för roll vart proteinet kommer ifrån? En silverback gorilla äter ju bara vegetariskt, någon procent insekter också kanske. Att du med en kroppshydda som bleknar i jämförelse skulle behöva gnaga i dig delar från ett annat djur för att inte drabbas av proteinbrist/utmattningssymptom är .... ja kanske lite konstigt resonerat.

Mitt tips, testa en månad eller två. Vad har du att förlora?
Jag tror du kommer bli förvånad och extremt positivt överraskad, det blev jag.

[OT] Veganer
Det är faktiskt tillåtet att vara vegetarian... Ja, tillomed vegan!
Precis som det är tillåtet att vara köttätare... Ja, tillomed om man äter som ett lejon.

Om inte jag påpekar när någon köper/beställer/lagar veganmat så skall ingen påpeka när jag köper/beställer/lagar köttmat.
Med andra ord, sluta bli kränkta av att folk är olika dig. Och sluta hoppa på med en massa argument om hur jävla bra det ena är över det andra. Alla har rätt att göra ett val och att slippa höra hur dåligt det valet sedan är.

Är du "militant" så får du räkna med att hamna i skottlinjen för INGEN skall behöva lyssna på eller ens påverkas av dina tramserier.
Och spelar ingen roll om du är militant köttätare eller militant vegan. Håll käften och låt folk bestämma själva.

[OT] Veganer
Cadde sa:
Det är faktiskt tillåtet att vara vegetarian... Ja, tillomed vegan!
Precis som det är tillåtet att vara köttätare... Ja, tillomed om man äter som ett lejon.

Om inte jag påpekar när någon köper/beställer/lagar veganmat så skall ingen påpeka när jag köper/beställer/lagar köttmat.
Med andra ord, sluta bli kränkta av att folk är olika dig. Och sluta hoppa på med en massa argument om hur jävla bra det ena är över det andra. Alla har rätt att göra ett val och att slippa höra hur dåligt det valet sedan är.

Är du "militant" så får du räkna med att hamna i skottlinjen för INGEN skall behöva lyssna på eller ens påverkas av dina tramserier.
Och spelar ingen roll om du är militant köttätare eller militant vegan. Håll käften och låt folk bestämma själva.

Allt det där är tramsargument. Går att applicera på nazityskland och allt möjligt.
Att inte plåga djur är helt enkelt överlägset, veganer står långt upp på en piedestal moraliskt i det avseendet, sedan hur mycket köttätare ska guiltas låter jag vara osagt. Själv tror jag att jag börjar bli mer och mer militant om du så vill säga.

Sen är jag väldigt emot hela den här kränkthetskulturen som sköljer över världen, rätten att inte bli kränkt. Samtidigt som man inte ens funderar över den fysiska misären man förespråkar. Man talar alltså på fullaste allvar som att kränkande ord trumfar fysiskt lidande.
Det är minst sagt svårt att ta samhället seriöst.

#låtmigplågalivingbeansdontkränkme

Edit: Märk väl att jag är ALL for att man inte kränker andra, jag är tacksam och rent av förväntar mig att ingen utsätter mig för faror, sågar asbest utanför mitt fönster, sprider senapsgas i kollektivtrafiken eller misshandlar mig en sen kväll. Och då förstår jag inte varför jag ska få stå och bryta eternitskivor en tidig morgon i kollektivtrafiken

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Gött att det alltid finns någon i varje vardagsrum på fester som alltid skall berätta om och hur alla andra skall äta.

Dra gärna koldioxidutsläpps kortet också.
"Kossorna kommer bli våran död."

Sen går det bra att flyga till Thailand, London, berlin och mallis på ett och samma år.

Hycklare och pajasar.

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
Allt det där är tramsargument. Går att applicera på nazityskland och allt möjligt.
För det första, politisk inriktning har stöd av grundlagen. Jag klagar inte på nazister för deras politiska läggning. Men om dom begår brott så är det en annan femma. Precis som veganer som släpper ut minkar är både brottslingar och djurplågare. Dom får tänka att det är rätt, men gör dom något så... Ja...

Lyktstoplemedhjul sa:
Att inte plåga djur är helt enkelt överlägset
Håller med dig helt i detta. Att plåga djur är värre än att plåga en människa. Därför jag inte gör sådant.

Lyktstoplemedhjul sa:
veganer står långt upp på en piedestal moraliskt i det avseendet
Irrelefant eftersom att vara vegan inte per automatik betyder att man inte plågar djur.

Lyktstoplemedhjul sa:
#låtmiglevamittliv #tack

Känner mig för övrigt inte kränkt när någon yttrar sig idiotiskt. Bara road.
Men med det sagt så räcker det med en gång. Annars blir jag ju tvungen att kalla på väktare för att få bort någon som stör allmänfriden.

Som sagt, spelar ingen roll om du är vegitarian, vegan eller köttätare. Alla har rätt att göra sitt val.
Vill du påverka så gör det genom politiken som alla andra. Anordna demonstrationer i ordnade former. Sprid fakta.
Men försök inte tvinga någon att följa din religion. Vi ateister är helt enkelt inte intresserade och vill inte bli trakasserade när vi lever våra egna liv.

[OT] Veganer
Cadde sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
För det första, politisk inriktning har stöd av grundlagen. Jag klagar inte på nazister för deras politiska läggning. Men om dom begår brott så är det en annan femma. Precis som veganer som släpper ut minkar är både brottslingar och djurplågare. Dom får tänka att det är rätt, men gör dom något så... Ja...

Lyktstoplemedhjul sa:
Att inte plåga djur är helt enkelt överlägset
Håller med dig helt i detta. Att plåga djur är värre än att plåga en människa. Därför jag inte gör sådant.

Lyktstoplemedhjul sa:
veganer står långt upp på en piedestal moraliskt i det avseendet
Irrelefant eftersom att vara vegan inte per automatik betyder att man inte plågar djur.

Lyktstoplemedhjul sa:
#låtmiglevamittliv #tack

Känner mig för övrigt inte kränkt när någon yttrar sig idiotiskt. Bara road.
Men med det sagt så räcker det med en gång. Annars blir jag ju tvungen att kalla på väktare för att få bort någon som stör allmänfriden.

Som sagt, spelar ingen roll om du är vegitarian, vegan eller köttätare. Alla har rätt att göra sitt val.
Vill du påverka så gör det genom politiken som alla andra. Anordna demonstrationer i ordnade former. Sprid fakta.
Men försök inte tvinga någon att följa din religion. Vi ateister är helt enkelt inte intresserade och vill inte bli trakasserade när vi lever våra egna liv.

Ateister say what?

Vad du säger är att du inte förväntar dig att andra med empati ska försöka hindra plågandet av kännande varelser. Om jag själv satt i en bur och blev illa behandlad skulle jag känt mig väldigt förvirrad kring varför ingen påpekade det faktumet bara för att det kunde vara kränkande att höra.
Bra att du inte blir kränkt, för om någon blir kränkt kommer det förmodligen bara leda till att hen kryper än längre bak i sin hjärngymnastik. Människor ser sig trots allt som små egon

Edit: Ingen tvingar någon genom att peka på fakta.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Merparten av alla djur ingår i någon typ av näringskedja, ett antal ingår i människans. Utan animaliskt protein hade människan fortfarande raspat knogarna i marken, vissa vill tydligen tillbaka dit.

[OT] Veganer
json88 sa:
Merparten av alla djur ingår i någon typ av näringskedja, ett antal ingår i människans. Utan animaliskt protein hade människan fortfarande raspat knogarna i marken, vissa vill tydligen tillbaka dit.
Trams.

Det var tillagningen av föda och inte djur som gav människan en boost.
Jag har faktiskt sett en del lite väl dåliga argument i tråden

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
json88 sa:
Trams.

Herregud vad du trollar dåligt.

[OT] Veganer
Konkret sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
json88 sa:
Trams.

Vad är trollningen? Det blir faktiskt genuint tröttsamt att bara kalla någon för troll för att du inte kan argumentera emot

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
json88 sa:
Trams.

En trovärdig källa på ditt påstående vore på sin plats.

Jag har faktiskt sett en del lite väl dåliga argument i tråden[/quo

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
json88 sa:
Trams.

Så stekta kottar hade gett människan samma utveckling som det animaliska proteinet?
Och det var faktiskt proteinet som gav resultat, inte tillagningen.

[OT] Veganer
json88 sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
json88 sa:
Trams.

Så stekta kottar hade gett människan samma utveckling som det animaliska proteinet?

http://www.dailymail.co.uk/sciencet...ains-ancestors-ate-starchy-carbohydrates.html

Har hört det mycket i diverse videosar jag kollat på men kan givetvis inte länka till alla dessa.

Vari ligger de magiska egenskaperna i animaliskt protein?

Sen undrar jag av största ödmjukhet hur något som hände för flera tiotusen år sedan påverkar vår situation idag.
Vad ni egentligen säger är att ni tycker det är enklare att fortsätta köpa kött för att det är vad ni är vana vid.

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
Konkret sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
json88 sa:
Trams.

Vad är trollningen? Det blir faktiskt genuint tröttsamt att bara kalla någon för troll för att du inte kan argumentera emot

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Saxat

Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.

[OT] Veganer
Konkret sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Konkret sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
json88 sa:
Trams.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Saxat

Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.

Du kan alltså inte svara. Eller kallar du troll varje gång du blir provocerad? Hur fungerar du i dagliga livet?
Klarar du inte av tråden kan du väl lämna då. Se det som en safespace-åtgärd. Som jag ser det är det bara du som trollar nu.
Rapporterar typ aldrig här på happyride men kanske får rapportera dig.

Edit: Personliga feels är inte allmängiltiga.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
json88 sa:

Njae, vår hjärnas utveckling har vi nog troligtvis att tacka att vi börja äta föda rik på fettsyror såsom omega 3, dvs fisk och skaldjur. Muskler behöver man inget animaliskt protein för att bygga, finns ett gäng stora gräsätande djur som visar det.

edit: kanske ska lägga till att det är en av flera teorier som verkar trolig. Förmodligen är det ett flertal faktorer som gjort detta och kanske är det ovanstående i kombination med att vi började jaga.
edit 2: när det gäller hjärnans utveckling alltså...

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Jag äter kött. Jag tycker att man ändå bör ha förmågan att se skillnaden på köttätande genom historien och dagens industrialiserade köttproduktion.

Att stenåldersmänniskan hade nytta av animaliskt protein rättfärdigar inte dagens produktionsmetoder och konsumtionsmönster. Tycker jag.

[Tänk att jag skrev i den här tråden, undrar vad som är fel på mig?]

[OT] Veganer
Har hittat en liten artikel från forskning och framsteg där de bland annat skriver följande: "Människan är inte konstruerad för vegetarisk kost. Våra tänder, vår tarmlängd och det förhållandet att människan har ett speciellt enzym i tarmväggen med en enda uppgift att bryta ner hemeprodukter från kött talar emot att strikt vegetarisk kosthållning har en biologisk bakgrund. Det är snarare så att dagens utveckling av dagens människa med hennes stora hjärna är en effekt av övergången till köttdiet av
våra tidigaste förfäder".

Så den som säger att det är onaturligt att äta kött kan ju med fördel återgå till ett liv uppe i träden.

[OT] Veganer
Drosa sa:
Har hittat en liten artikel från forskning och framsteg...

Letar du vidare lite kommer du nog hitta att vi är konstruerade för blandkost, alltså lite allt möjligt inklusive kött. Att äta dessa mängder kött vi gör idag är lite tveksamt. Med tanke på tex våra tänder så skiljer vi oss från rovdjuren, dvs vi är inte byggda för att döda utan vapen. Innan vi började använda vapen så snodde vi nog rovdjurens byte.
Den där slutsatsen att vi inte är byggda för vegetarisk kost är jag hemskt tveksam till. Att vi har en enzym som gör att vi kan bryta ner hemeprodukter från kött betyder ju inte att vi måste och att vi inte kan leva på vegetarisk kost. Finns ju rätt många här i världen som lever hela sina liv utan kött. Själv har jag klarat mig i lite över 20 år utan, äter dock fisk och skaldjur lite då och då.
Det här är inte svart eller vitt alltså :-)

Främsta skälen, enligt mig, att äta vegetariskt/vegansk är av miljö- och etiska skäl.

[OT] Veganer
Drosa sa:
Har hittat en liten artikel från forskning och framsteg där de bland annat skriver följande: "Människan är inte konstruerad för vegetarisk kost. Våra tänder, vår tarmlängd och det förhållandet att människan har ett speciellt enzym i tarmväggen med en enda uppgift att bryta ner hemeprodukter från kött talar emot att strikt vegetarisk kosthållning har en biologisk bakgrund. Det är snarare så att dagens utveckling av dagens människa med hennes stora hjärna är en effekt av övergången till köttdiet av
våra tidigaste förfäder".

Så den som säger att det är onaturligt att äta kött kan ju med fördel återgå till ett liv uppe i träden.
Bara för att vi inte "är skapta" för något betyder inte nödvändigtvis att det inte är bäst idag. Tänker du till ordentligt så förstår du att det är selektionen som avgjort. Vad var bäst då? Föda med mkt tillväxtsignalering exempelvis, dvs mkt bang for the buck, då det var en bristvara Det spelade ingen roll ur evolutionen att du dog vid ung ålder. Dina gener spreds ändå vidare. Vi har en annan livssituation idag. Vi har majoriteten av människor som äter lika mkt kalorier som om de vore uthållighetsidrottare, och på sin höjd får de motion till och från jobbet 3 km på elcykeln. Du fattar själv vad tillväxtsignaleringen ger över decennier i cancerrisk etc. Slå en kik på föreläsningen nedan. Han har mkt vettigt att säga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp