[OT] Veganer

[OT] Veganer
json88 sa:
Problemet är att det finns för många människor på jorden. För att skapa mer utrymme för animalisk matproduktion behövs lite fler krig och katastrofer så är problemet löst.
OBS! Detta är bara ett tankeexperiment som dök upp då jag försökte tänka med en vegans logik, fast i ett tvärtom scenario.

Krig är helt veganskt. Det är inte djurexploatering så länge människan(djuret) frivilligt krigar ;)

[OT] Veganer
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:
Sluta ifrågasätta saker! Det blir så jävla jobbigt!

Det är feelen jag tar med mig. Av någon anledning ifrågasätter jag allting, det är väl helt enkelt en ovanlig egenskap.
Om jag ska bedöma vad som kommer ur människors munnar/fingrar.
Har du ifrågasatt om detta är rätt forum för diskussioner om veganism?

Alla forum är rätt när det gäller veganism.
Inte detta. Detta är ett cykelforum.
Om du nu är så full av empati kanske du kan sätta dig in i andras önskan om att slippa detta tjat här?

Inte ens jag som startade tråden :)
När det gäller stilla önskningar om att man hellre slipper tänka över vad man pysslar med och att man anser att det har en sådan hög prioritet, så hög att den trumfar fysiskt lidande, då kan jag faktiskt inte relatera överhuvudtaget.
Den dagen jag blir kränkt av en diskussion cyklar jag in i ett träd med huvudet före. *Rysningar*

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

Det är feelen jag tar med mig. Av någon anledning ifrågasätter jag allting, det är väl helt enkelt en ovanlig egenskap.

Om du nu är så full av empati kanske du kan sätta dig in i andras önskan om att slippa detta tjat här?

Det går nog inte tyvärr. Han verkar lida av allvarlig brist på både B12 vitamin och järn samt andra samt andra spårämnen och mineraler som påverkar hjärnfunktionen.

[OT] Veganer
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

Är det svårt att inte gå in på OT-trådar som inte intresserar dig?

[OT] Veganer
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

Det går nog inte tyvärr. Han verkar lida av allvarlig brist på både B12 vitamin och järn samt andra samt andra spårämnen och mineraler som påverkar hjärnfunktionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument
Har du kommit fram till annat än Ad hominem?

[OT] Veganer
För att vara trevligaste cykelforumet i landet får jag säga att här är en hel del härskna kommentarer. Snart kommer väl bara dödsönskningarna också. Så tar mitt påtänkta svar på det: du inser att du önskar död på en person som alltså förespråkar att vi dödar färre levande varelser, inser du hur knäppt det är?.
Om någon stilla önskar livet av mig eller någon annan som tar upp något obekvämt.

Själv är jag en stark förespråkare av 80/20 metoden, var seriös och ge matnyttiga om inte superba tips majoriteten av tiden och skoja till det resterande 20%. När jag läser vad andra skriver måste jag få tycka att siffrorna är kraftigt "off".

Till er som blir kränkta kan jag bara ge tipset om att reflektera vad det är som blir kränkt, vad är det för tankar som står emot varandra. Nu kommer ingen erkänna sig "slagen" på ett forum men i den tysta stillheten kan ni väl göra det. Som jag sa förut har jag inte som avsikt att inte kränka i en diskussion om själva diskussionen är det som gör det kränkande. Däremot har jag ingen avsikt att kränka dig som person, vad nu ett "jag" är.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
För en person som inte blir kränkt pratar du en väldans massa om kränkningar som ingen påstått sig vara eller ens uppvisat att vara. Förutom du då.

[OT] Veganer
Cadde sa:
För en person som inte blir kränkt pratar du en väldans massa om kränkningar som ingen påstått sig vara eller ens uppvisat att vara. Förutom du då.

Det är så människan och egot fungerar.
Du identifierar dig med tankarna i ditt huvud, när de blir attackerade kämpar du emot då det känns som att någon försöker förstöra dig.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
Cadde sa:

Du identifierar dig med tankarna i ditt huvud, när de blir attackerade kämpar du emot då det känns som att någon försöker förstöra dig.

Du har nog ätit för många polyestertröjor.

[OT] Veganer
storfiskarn sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Cadde sa:

Du har nog ätit för många polyestertröjor.

hehehe, jag erkänner jag finner det här med kränkthet extremt fascinerande, jag ser det snarare som en pointer än något att ta så seriöst. Men nu ska jag inte ge alla mina HATERS ett frikort här att hata så tror jag drar mig tillbaks. Vilket inte är bra för tankarna är inte upplösta/granskade ännu, men går det någonsin att få en annan person via ett forum att granska sina tankar, efter flera år på forum är jag tveksam.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
BjornR sa:
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument
Har du kommit fram till annat än Ad hominem?

Att det enligt lyktstolpen är onaturligt att äta kött/animaliska produkter och skulle man nu göra det så är man lustmördare som gillar att döda för sitt höga nöjes skull.

[OT] Veganer
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Det är så enkelt som att köttätare utnyttjar och plågar djur, varken mer eller mindre.
Ett jäkla tjat om plågande hit och dit. Vari ligger "plågandet" av ett djur när t.ex. en jägare jagar vilt? Förutsatt att det inte skadeskjuts naturligtvis. Det lär blir gonatt och sov gott för djuret på bara någon sekund, om ens det.
vid jakt kan man nog räkna några sekunder i genomsnitt och på slakterier ögonblickligen så länge svensk lag följs. Båda metoderna är som jämförelse i alla fall kortare än att dödas av en varg.

[OT] Veganer
BjornR sa:
json88 sa:
BjornR sa:
json88 sa:
BjornR sa:
json88 sa:
Fördelen i vår civiliserade värld är att vi väljer själv vad vi vill äta, så där finns inte mycket mer att säga.
Däremot så kan man begära ett visst ansvar för vad man äter, som köttätare tar man ansvar genom att välja närproducerat, ekologiskt och värdigt uppfödande av köttdjur och äggproduktion. Gör man det så tar man bort många av veganernas argument, så dom blir tysta och kan sitta och knapra på sina importerade, genmanipulerade, giftbesprutade grönsaker och frukter som dom blir så hälsosamma och lyckliga av.

Inte många rätt där. Veganism handlar om att sluta med djurexploatering. Men om du fortsätter äta ditt 'närproducerade' kött där majoriteten av fodret är importerat från utlandet och troligtvis också hårt besprutat så visst. Rätten att få döda djur för nöjes skull, är det verkligen så sunt?
Glömde du att jag nämnde ekologiskt eller du valde helt enkelt att strunta i det för att dina egna argument skulle slå bättre?
Och var kom dödandet av djur för nöjets skull in?

Ok, stor del av det ekologiska fodret importerats från utlandet. Vi behöver inte äta kött, och äter man kött för att det är gott så är det dödandes för nöjes skull, eller hur ser du på det?
Nu glömde du att jag nämnde närproducerat, förstår du vad det innebär?
Ju mer du argumenterar ju mer övertygar du mig om vikten att äta animaliskt för att hjärnan ska fungera.

Förstår du att närproducerat bara är ett ord? Betyder bara att djuret växte upp i närområdet, inte var födan kommer ifrån. Hade ALLA i sverige ätit ekologiskt så måste vi importera ÄNNU mer.

Tänk nu: Ekologiskt kräver mer mark, och vi har inte mer mark. Var måste födan komma ifrån om marken inte finns?
Om du med vi menar Sverige så har vi mycket mark som kan tas till matproduktion. Vi har faktiskt goda förutsättningar för att producera mat inom landets gränser om vi vill.

[OT] Veganer
Själv är jag på gång att bli vegan. Fuskar med goda ostar ibland men tanken är att sluta med det också. Har varit vegetarian i 15 år och innan dess så åt jag bara djur som jag själv hade dödat (var jägare och tyckte att det var fegt att låta andra död djuren åt mig). Innan dess så åt jag massor med kött, kommer från en lantbrukssläkt så mycket vilt och gratis kött från egna plågade grisar (ja, grisarna som farfar födde upp hade det inte lätt, fy fan). Tycker att kött är gott, men ser inte det som ett argument för att äta det. Äter vegetariskt/veganskt av etiska själ och det grundar sig i en tanke om att minimera lidande för icke-människor.

Kul matlagningsprogram som lanseras snart. Matthew Pritchard känd från Dirty Sanchez är sedan några år tillbaka vegan, och cyklist (har t.ex kört en sammanhängande trippel ironman, och 30 halva ironman på 30 dagar).
http://www.pritchardspropervegancookin.co.uk/

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

Din totala brist på argument får mig att vilja bli vegetarian.

[OT] Veganer
Drosa sa:
Att det enligt lyktstolpen är onaturligt att äta kött/animaliska produkter och skulle man nu göra det så är man lustmördare som gillar att döda för sitt höga nöjes skull.

Bättre att skriva detta än påhopp på ens karaktär.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Om du med vi menar Sverige så har vi mycket mark som kan tas till matproduktion. Vi har faktiskt goda förutsättningar för att producera mat inom landets gränser om vi vill.

Gillar du inte skog? River vi skogen för att producera fler djur så påskyndar vi klimatförändringen.

Skulle hellre se att 50% av åkrarna vi har nu växer igen till en skog. Vill hellre se att naturen tar över än att vi bekämpar den. Ofta jag tänker hur grymma stigar det kunnat vara på vissa ställen som är åkermark där kossor strosar fritt några få månader per år.

[OT] Veganer
Det här med vad som är "naturligt" är ett idiotiskt argument för... allt.

Det finns ju nästan INGET som var bättre för ens hundra år sedan. Så varför skulle förr i tiden fungera som facit helt plötsligt, i just en fråga? Tänk vidare för tiotusentals år sedan, som är det man talar om när man pratar om vad vi är "gjorda" för. Det var ingen trevlig tid. Inte levde de länge heller.

Evolutionen pågår ständigt. Även om vi har stört den kraftigt med det moderna samhället.

Det jobbigaste med vegetarisk kost för en vuxen är väl att man måste lära om fundamentalt hur man lagar mat och hur en måltid byggs upp.

Efter några år med vegetarisk matlagning inser man ju att köttmatlagning är på gränsen till färdigmat eller halvfabrikat i jämförelse. Provocerande enkelt. Värm upp inköpt fint kött. Tillsätt kolhydratkälla, ev sås, ev sallad. Tjusig måltid klar. Klart den enkelheten är tuff att ge upp också, utöver allt annat som tar emot.

[OT] Veganer
Mooshie sa:
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

Om du läst vad jag skrivit tidigare så har du mina argument. Men när det blir som att prata med en vägg så.. tja då får det en ju att fundera på om det inte är på det viset.

[OT] Veganer
Drosa sa:
Mooshie sa:
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

Om du läst vad jag skrivit tidigare så har du mina argument. Men när det blir som att prata med en vägg så.. tja då får det en ju att fundera på om det inte är på det viset.

Slog inte dig att dina argument inte accepterades då de inte var så bra? Du är ju nästan som en vegan, vägrar acceptera andra perspektiv. ^^

Ja jag har uppenbarligen joinat the movement, nu är jag en del av hatet :(
Nej men jag tyckte nästan det var lite kul skämt där av dig, vissa bristsjukdomar ska kunna ge hallucinationer, kanske det jag lider av.
Kolla in sv3rige på Youtube, tror du skulle kunnat joinat deras nästa gruppträff

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Drosa sa:
Mooshie sa:
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Eveningstar sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
emilh sa:

Om du läst vad jag skrivit tidigare så har du mina argument. Men när det blir som att prata med en vägg så.. tja då får det en ju att fundera på om det inte är på det viset. Och i artikeln som jag citerade tidigare så visade det sig i en studie att 80 procent av de som var veganer hade järnbrist som både påverkar den fysiska som psykiska hälsan.

[OT] Veganer
Reflextion och generalisering efter att ha läst alldeles för många inlägg:
Vegetarianer och köttätare resonerar och försöker förstå "motparten". Veganer är rabiata dårar som höjer sig själva över de andra.

[OT] Veganer
plumse sa:
Vegetarianer och köttätare resonerar och försöker förstå "motparten". Veganer är rabiata dårar som höjer sig själva över de andra.

Veganism är ju fortfarande på experimentstadiet, termen myntades så sent som 1944...

[OT] Veganer
plumse sa:

Du höjde dig uppenbarligen inte över någon ^^

Men får jag försöka rätta dig? Veganer är de som försöker förstå TREDJE PARTEN=djuren.
Absoluta majoriteten av veganer har varit köttätare, har det slagit dig?

Man inser att debatt/övertyga andra i stort sett är värdelöst när det på fullaste allvar inte går att få andra att erkänna att det faktumet att man inte har ihjäl/plågar andra varelser för sin egen goda smaks skulle är väldigt överlägset motsatsen.
Och så gör det en tacksam över att vi på något sätt har lyckats inarbeta en civilisation som begränsar människor att gå bananamode (godtyckligt göra vad de vill).

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Trist att en intressant tråd dränks i värdelösa kommentarer där folk bara sitter och kastar skit.
Klassiskt Happyride (när det blir OT) och klassiskt för debatten mellan ickeveganer och veganer, tråkigt men inte förvånande.

[OT] Veganer
d_joh sa:
Trist att en intressant tråd dränks i värdelösa kommentarer där folk bara sitter och kastar skit.
Klassiskt Happyride (när det blir OT) och klassiskt för debatten mellan ickeveganer och veganer, tråkigt men inte förvånande.

Snarare klassiska kommentarer från veganer.

[OT] Veganer
erik h sa:
Efter några år med vegetarisk matlagning inser man ju att köttmatlagning är på gränsen till färdigmat eller halvfabrikat i jämförelse. Provocerande enkelt. Värm upp inköpt fint kött. Tillsätt kolhydratkälla, ev sås, ev sallad. Tjusig måltid klar. Klart den enkelheten är tuff att ge upp också, utöver allt annat som tar emot.

Det är "provocerande enkelt" att vara vegetarian idag också tycker jag.
Även om man bortser från alla halvfabrikat som är en direkt ersättning för köttbiten både i tillagningssätt och proteininnehåll, så är det svinenkelt.
Enda problemet är väl "tjusigheten" när den är definierad som "300 gram död ko och några trötta pommes château"?

[OT] Veganer
En fråga, är inte köttätande onödigt ? (OBS inte ett påhopp på någon). I dagens samhälle är det tämligen enkelt att leva utan kött, det kan väl alla enas om är fakta? Själv slutade jag jaga pga. att jag insåg att det var onödigt, allt jag behöver kan jag få från växtriket och då slapp jag döda saker, direkt eller indirekt.

[OT] Veganer
Hur vet man vilka varelser man får/bör föda upp i syfte att döda och äta?

Om detta så grundläggande är en svår fråga känns resten av köttargumenten väääldigt svajiga.

Vad är köttdjur, vad är vänner? Kan man äta upp en åldrad människa? En apa? En hund? Elefant? Råtta? Giraff? Katt? Skata?

Detta kan bara ifrågasättas i ena riktningen. Huruvida varelser kan dödas för att ätas, av andra tänkande varelser som människor, som inte har den egna svältdöden som enda alternativ. Det är därför man inte kan säga att köttätare lika väl kan ifrågasätta vegetarianism som det omvända. Det finns i den riktningen ingenting motsvarande att ifrågasätta. Frågan är fortfarande densamma. Vilka djur man kan döda och äta och framförallt varför gränsen går där den gör.

[OT] Veganer
erik h sa:

Om detta så grundläggande är en svår fråga känns resten av köttargumenten väääldigt svajiga.

Vad är köttdjur, vad är vänner? Kan man äta upp en åldrad människa? En apa? En hund? Elefant? Råtta? Giraff? Katt? Skata?

Detta kan bara ifrågasättas i ena riktningen. Huruvida varelser kan dödas för att ätas, av andra tänkande varelser som människor, som inte har den egna svältdöden som enda alternativ. Det är därför man inte kan säga att köttätare lika väl kan ifrågasätta vegetarianism som det omvända. Det finns i den riktningen ingenting motsvarande att ifrågasätta. Frågan är fortfarande densamma. Vilka djur man kan döda och äta och framförallt varför gränsen går där den gör.

Svampar då? De är närmare besläktade med djur än med växter...

[OT] Veganer
ForesterGuy sa:
erik h sa:

Tell me all about hur svampar känner smärta och har medvetande

Snälla

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
ForesterGuy sa:
erik h sa:

Tell me all about hur svampar känner smärta och har medvetande

Snälla

Trollsmör: det rör ju på sej.

[OT] Veganer
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Det är så enkelt som att köttätare utnyttjar och plågar djur, varken mer eller mindre.
Ett jäkla tjat om plågande hit och dit. Vari ligger "plågandet" av ett djur när t.ex. en jägare jagar vilt? Förutsatt att det inte skadeskjuts naturligtvis. Det lär blir gonatt och sov gott för djuret på bara någon sekund, om ens det.
vid jakt kan man nog räkna några sekunder i genomsnitt och på slakterier ögonblickligen så länge svensk lag följs. Båda metoderna är som jämförelse i alla fall kortare än att dödas av en varg.

... Eller svält, köld, sjukdom, skada...som ligger till grund för hur djur ofta dör i naturen.. Om ett djur dör fort i sin naturliga miljö så är det ok för mig, då jag själv hade föredragit en sådan död.
Peace out

[OT] Veganer
BjornR sa:
Drosa sa:

Bättre att skriva detta än påhopp på ens karaktär.

Gillar du inte skog? River vi skogen för att producera fler djur så påskyndar vi klimatförändringen.

Skulle hellre se att 50% av åkrarna vi har nu växer igen till en skog. Vill hellre se att naturen tar över än att vi bekämpar den. Ofta jag tänker hur grymma stigar det kunnat vara på vissa ställen som är åkermark där kossor strosar fritt några få månader per år.
Jo jag gillar skog men jag gillar mej själv mer och tydligen har du samma inställning eftersom du fortfarande lever.

[OT] Veganer
Många personliga åsikter i detta. Vad säger forskningen då, lever köttätare längre än vegetarianer och veganer? Någon orkat kolla det? Facit finns på pubmed. Forskningen skiter fullständigt i om vi behövde kött för vår överlevnad till 40 års ålder genom evolutionen. Frågan är således, vad är hälsosammast att äta idag? Ni som hakar upp er på B12: i Sverige är veganprodukter berikade med B12 så det är inget problem här. Sen går det att ta en tablett Behepan så är problemet ur världen.

Att ämnet är laddat vet vi. Se här: https://well.blogs.nytimes.com/2014/08/06/advice-from-a-vegan-cardiologist/
Jag skulle säga att de allra flesta - på sin höjd - har "broscience" att backa upp det med och gör sig själv till åtlöjen i en akademisk värld.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Dr_Rydell sa:
Många personliga åsikter i detta. Vad säger forskningen då, lever köttätare längre än vegetarianer och veganer? Någon orkat kolla det? Facit finns på pubmed. Forskningen skiter fullständigt i om vi behövde kött för vår överlevnad till 40 års ålder genom evolutionen. Frågan är således, vad är hälsosammast att äta idag? Ni som hakar upp er på B12: i Sverige är veganprodukter berikade med B12 så det är inget problem här. Sen går det att ta en tablett Behepan så är problemet ur världen.

Att ämnet är laddat vet vi. Se här: https://well.blogs.nytimes.com/2014/08/06/advice-from-a-vegan-cardiologist/
Jag skulle säga att de allra flesta - på sin höjd - har "broscience" att backa upp det med och gör sig själv till åtlöjen i en akademisk värld.

Käka tabletter eller på annat sätt kemiskt berikad grönsak eller kött.
Ja undra vad som är mest naturligt.

[OT] Veganer
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:

Vi människor gör rätt många saker som nog är svårt att kalla naturliga. Modern köttkonsumtion och djuruppfödning (medräknat djuravel) tycker jag är svårt att (generellt) se som naturlig.

[OT] Veganer
bllx sa:
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:

Vi människor gör rätt många saker som nog är svårt att kalla naturliga. Modern köttkonsumtion och djuruppfödning (medräknat djuravel) tycker jag är svårt att (generellt) se som naturlig.

Se det som en fabrik. Lönsamhet, bra produkter osv är ett måste för att fabriken skall fungera och leva vidare på marknaden.

Men du kanske vill ta bort fabrikerna?
Hur tror du att dina grönsaker kommer till ditt bord?
Vilka regnskogar skövlas, vilka människor bli utan vatten och vilka människor dör i förtid pga besprutade grönsaker och frukter?
Du får hemskt gärna leva som på 1700talet men jag trivs bra på 2000talet.

[OT] Veganer
Konkret sa:
bllx sa:
Konkret sa:
Dr_Rydell sa:

Se det som en fabrik. Lönsamhet, bra produkter osv är ett måste för att fabriken skall fungera och leva vidare på marknaden.

Men du kanske vill ta bort fabrikerna?
Hur tror du att dina grönsaker kommer till ditt bord?
Vilka regnskogar skövlas, vilka människor bli utan vatten och vilka människor dör i förtid pga besprutade grönsaker och frukter?
Du får hemskt gärna leva som på 1700talet men jag trivs bra på 2000talet.

Eh. Hur tror du köttet kommer till ditt bord? Hur många köttdjur tror du föds upp på enbart grönbete? Det finns rätt många beräkningar som visar att om vi åt mindre kött så skulle jordens resurser räcka till att mata fler.

Om du hade köttkomsumerat som man gjorde på 1700-talet hade det varit mer naturligt än nu, om det var det du ville åt.

[OT] Veganer
Orka debattera med Konkret först trodde jag bara han trollade men han har tydligen väldig otur när han tänker.

Sluta snacka om vad du tror är naturligt, det är ett argumentationsfel hänvisa till det "naturliga"

[OT] Veganer
fredrikw sa:
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte många proffscyklister som är
> vegetarianer, om någon..

I Linda McCartney Pro Cycling Team var samtliga cyklister vegetarianer, dock finns inte detta lag längre.

Här har du en lista över några idrottare som är veganer som är associerade till Organic Athlete, en hel del cyklister
http://www.organicathlete.org/pro-activist

Ja och du kan hitta intervjuer där de dessa cyklister i Team Linda berättar att de åt kött i smyg för att orka... ;-)

Tillbaka
Topp