Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
me.I.am sa:Finns det veganer som cyklar med el-MTB i skogen?
me.I.am sa:Finns det veganer som cyklar med el-MTB i skogen?
Atlas sa:me.I.am sa:Finns det veganer som cyklar med el-MTB i skogen?
Gör inte ALLA det?
ulfalf sa:Med tanke på annan djurrelaterad tråd, kan man vara vegan/vegetarian och samtidigt tycka det är ok med aktiv dödshjälp?
:)BjornR sa:ulfalf sa:Med tanke på annan djurrelaterad tråd, kan man vara vegan/vegetarian och samtidigt tycka det är ok med aktiv dödshjälp?
Det är helt ok. Du ger ditt medlåtande att bli avlivad.
json88 sa:Ordet vegan kommer från Indianerna i Nordamerika, och betyder dålig jägare.
Vet inte om man ska kalla ett folk som lever mer eller mindre i symbios med naturen för dåliga jägare.json88 sa:Ordet vegan kommer från Indianerna i Nordamerika, och betyder dålig jägare.
Eveningstar sa:Vet inte om man ska kalla ett folk som lever mer eller mindre i symbios med naturen för dåliga jägare.json88 sa:Ordet vegan kommer från Indianerna i Nordamerika, och betyder dålig jägare.
Snarare är väl västerlänningarna dåliga jägare som skjuter av 60 miljoner djur ner till 800 djur på bara några årtionden för dåliga jägare. Var är långsiktigheten i det? Svårt att håva in pengar för jakträtt när det inte finns några djur kvar att skjuta?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bisonoxe
json88 sa:Ordet vegan kommer från Indianerna i Nordamerika, och betyder dålig jägare.
me.I.am sa:json88 sa:Ordet vegan kommer från Indianerna i Nordamerika, och betyder dålig jägare.
Eller "Oj, jag missade", forskarna är oense om den ursprungliga betydelsen.
erik h sa:I fallet utekatter är det inte katten som är utnyttjad eller härskad...
Katten gör som den vill varje dag och väljer att komma hem och jama tills den får komma in. I vårat ena fall ca 150 gånger per dag.
Den äter rov (allt ska med, utom näbben). Enda argumentet mot det hela är väl att katten inte är endemisk i Sverige och det är trist för de söta fåglarna. Men ingen bryr sig det minsta om de betydligt fler sorkarna och mössen de också dödar... den sk "söt-djur-vegetarianismen".
Vilket för mig åter till den logikbrist jag vill att alla köttätare ska resonera lite kring (jag gör det själv); vilka levande individer är det ok att döda och äta och vilka tillskriver vi en personlighet och själ och äter inte? Var drar du gränsen och framförallt varför? Betydligt mer fundamental fråga än mycket trams i den här tråden.
För katten är det lätt. Den äter vad den kan fånga, förutom insekter.
Clean eating hade jag aldrig hört talas om ens. Låter ju sjukt tråkigt när man googlar. Låter som såna där flumtomtar som folk förväxlar med veganer så att vi får dåligt rykte.LesGrossman sa:Var det någon som såg "Ren mat - den smutsiga sanningen" igår på Kunskapskanalen? Om inte så kolla, programmet var väldigt intressant.
https://www.svtplay.se/video/154379...ngen/ren-mat-den-smutsiga-sanningen-avsnitt-1
LesGrossman sa:Var det någon som såg "Ren mat - den smutsiga sanningen" igår på Kunskapskanalen? Om inte så kolla, programmet var väldigt intressant.
https://www.svtplay.se/video/154379...ngen/ren-mat-den-smutsiga-sanningen-avsnitt-1
BjornR sa:LesGrossman sa:Var det någon som såg "Ren mat - den smutsiga sanningen" igår på Kunskapskanalen? Om inte så kolla, programmet var väldigt intressant.
Vad har pseudovetenskap med veganism att göra? Absolut ingenting. Däremot är detta är relevant till kapitalism.
mmmrrrr sa:Inte en enda av de veganer jag känner är intresserad av veganism för att det skulle vara hälsosamt, eller tror särskilt mycket att det är hälsosamt. De är veganer enbart av personliga, moraliska skäl. Inte en enda av dem är heller sådär evangeliska som många i denna tråd verkar tycka att veganer brukar vara.
De kanske är undantagen som bekräftar regeln, men de är bara vanligt folk som försöker att inte konsumera animaliska produkter.
Konkret sa:mmmrrrr sa:Inte en enda av de veganer jag känner är intresserad av veganism för att det skulle vara hälsosamt, eller tror särskilt mycket att det är hälsosamt. De är veganer enbart av personliga, moraliska skäl. Inte en enda av dem är heller sådär evangeliska som många i denna tråd verkar tycka att veganer brukar vara.
De kanske är undantagen som bekräftar regeln, men de är bara vanligt folk som försöker att inte konsumera animaliska produkter.
Låter helt otroligt. Dom flesta veganer jag känner till är typ av samma skrot och korn som demonsterade i Göteborg(oavsett sida). Ett budskap och tro som skall slås in i folks huvuden.
Oskar sa:Konkret sa:mmmrrrr sa:Inte en enda av de veganer jag känner är intresserad av veganism för att det skulle vara hälsosamt, eller tror särskilt mycket att det är hälsosamt. De är veganer enbart av personliga, moraliska skäl. Inte en enda av dem är heller sådär evangeliska som många i denna tråd verkar tycka att veganer brukar vara.
Låter helt otroligt. Dom flesta veganer jag känner till är typ av samma skrot och korn som demonsterade i Göteborg(oavsett sida). Ett budskap och tro som skall slås in i folks huvuden.
Grejen är förmodligen att du bara "känner till" veganer. Det är ju inte så konstigt att de du "känner till" är såna som syns, hörs och märks. Hade du däremot verkligen känt någon vegan hade du vetat att det är som mmmrrrr skriver här ovan.
Konkret sa:Oskar sa:Konkret sa:mmmrrrr sa:Inte en enda av de veganer jag känner är intresserad av veganism för att det skulle vara hälsosamt, eller tror särskilt mycket att det är hälsosamt. De är veganer enbart av personliga, moraliska skäl. Inte en enda av dem är heller sådär evangeliska som många i denna tråd verkar tycka att veganer brukar vara.
Grejen är förmodligen att du bara "känner till" veganer. Det är ju inte så konstigt att de du "känner till" är såna som syns, hörs och märks. Hade du däremot verkligen känt någon vegan hade du vetat att det är som mmmrrrr skriver här ovan.
Det är ganska svårt att bli kompis med människor som avskyr en och direkt vill slå in en ny världsbild oavsett om man vill eller inte.
grondahl sa:Konkret sa:Oskar sa:Konkret sa:mmmrrrr sa:Inte en enda av de veganer jag känner är intresserad av veganism för att det skulle vara hälsosamt, eller tror särskilt mycket att det är hälsosamt. De är veganer enbart av personliga, moraliska skäl. Inte en enda av dem är heller sådär evangeliska som många i denna tråd verkar tycka att veganer brukar vara.
Det är ganska svårt att bli kompis med människor som avskyr en och direkt vill slå in en ny världsbild oavsett om man vill eller inte.
Det är nog enklare att bli kompis med veganerna än med dig. Det är en skillnad mellan att ogilla en åsikt eller beteende och att ogilla en hel människa.
Konkret sa:Som sagt. Det är ganska svårt för mig att bli kompis med någon som redan avskyr mig pga att jag äter kött.
Jag har inget emot veganer så länge dom inte måste hävda sig och berätta för alla andra hur dom skall äta, leva och tänka.
Du har nog missuppfattat mig lite där, jag kan både sympatisera med religiösa människor & veganer. Det jag har svårt för i sammanhanget är när folk & fä tvunget ska pracka på andra sin tro eller övertygelse, det är den lilla detaljen som stör mig. Liknelsen är grov javisst, men det är ändock bara en liknelse. Sen å andra sidan så har jag mer överséende med veganer än religionsivrare, det är ju trots allt inte så värst nyttigt för vår planet med djuruppfödning. Fast ska man hårddra den filosofin så är det nog snarare så att överbefolkningen är det största problemet, om man på något smidigt & diskret sätt kunde få två tredjedelar av jordens befolkning att försvinna så skulle alla ha det bättre;)Milistern sa:Jag har lite svårt att förstå din våldtäktsliknelse, men blir lite oroad av att det är den referensvärld som du har närmast till hands när du vill förklara något som du inte sympatiserar med.
edit. skulle citera Laederlappen men klickade bort mig.
grondahl sa:Konkret sa:Som sagt. Det är ganska svårt för mig att bli kompis med någon som redan avskyr mig pga att jag äter kött.
Jag har inget emot veganer så länge dom inte måste hävda sig och berätta för alla andra hur dom skall äta, leva och tänka.
Om du går på högstadiet kan jag tänka mig den problematiken. Annars så tror jag mest att det är ett fall av känna andra som man känner sig själv.
Ps. Övertydlig slutkläm: sannolikheten att en vegan skulle avsky dig för att du äter kött är rätt låg. Det är lite som att inte kunna bli kompis med människor som inte håller på samma fotbollslag som en själv. Ds.
Automat sa:Det enda kött som är ok att äta för en vegan lär vara en annan vegan. Då har inget djur kommit till skada.
ForesterGuy sa:Automat sa:Det enda kött som är ok att äta för en vegan lär vara en annan vegan. Då har inget djur kommit till skada.
Soylent Green, 100% organic!