[OT] Veganer

[OT] Veganer
Sprockets skrev:
>
> Även på köttätande i industriell skala. Och
> hur skulle vi klara oss utan 138 sorters smaklös
> "frukt"youghurt?

Men! De innehåller ju "nyttig bakteriekultur" !!1

[OT] Veganer
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför är man vegan?
> fredrikw, du verkar ju vara en vettig person
> (eller nåt), varför???

Jag tycker att det är fel att döda och utnyttja djur. Inte så komplicerat egentligen :)

Sedan finns det goda miljö- och resursmässiga skäl till att vara emot köttproduktion också om man nu inte bryr sig om djuren, se länken i mitt förra inlägg.

[OT] Veganer
Adam7125 skrev:

> Varför är man vegan?

Konkreta skäl:
- Bättre hälsa.
- Lägre miljöpåverkan.

Det finns även en del etiska skäl, att man t.ex inte gillar hur djur föds up i stordrift.
Det kan nog bli billigare också. Baljväxtprotein är ju billigt.

[OT] Veganer
skaparn skrev:
> Sprockets skrev:
> >
> > Även på köttätande i industriell skala. Och
> > hur skulle vi klara oss utan 138 sorters
> smaklös
> > "frukt"youghurt?
>
> Men! De innehåller ju "nyttig bakteriekultur" !!1

Men man blir så trött av kubikmetervis med lättyoughurt som inte smakar nånting. Jag köpte förresten långfil häromdan(handlade i en annan butik än vanligt och såg denna bizarra produkt). Den kan nästan klassas som blötdjur. :D

[OT] Veganer
42Hz skrev:
> Är vi på sidan tre snart? Hitler var vegetarian.

Fast här är det ju en ganska bra nivå med tanke på att de som äter kött och de som inte äter kött verkar kunna diskutera detta under sansade former. Annat är det när viktiga ting ska diskuteras och den samlade skaran av svartstrumpebärare gråter ikapp för att någon påpekar att de klär sig fult.

Så. Nu kanske sida 3 blir verklighet.

[OT] Veganer
geologen skrev:

> Jo, men i Sverige finns ingen vattenbrist, ens på
> mycket lång sikt, och den typ av jordbruk jag
> förespråkar skulle ha betande boskap där man
> inte kan odla. Dvs på alldeles för steniga
> markpartier, och i glesa busk/skogsområden där
> de kan äta av markvegetationen. På så sätt
> konkurrerar djurhållningen inte ut mark man kan
> odla mat på, så nettoeffekten blir att man
> utnyttjar mer av den tillgängliga marken.
>
> Dock skulle det innebära slutet för
> mjölkprodukter i industriell skala.

Det fungerar inte i Sverige. Köttproducerande djur kan inte födas med bete under halva året. De lever då på odlat foder som alltså kräver stora arealer för att tillverkas. Den gamla kära grisen som var bra för att de tog tillvara lanthushållets avfall, slaktade man på hösten bara avelsdjuren stallades.
Mjökporducerande djur är en annan avel men även de drar mycket stroa areler för foder.

I de länder där man kan ha sådan drift du föreslår är istället djurens betestryck så hårt så att djuren kalbetar landskapet som sedan eroderar sönder.

Vi moderna västerlänningar äter ju också endast en liten del av djurkroppen vilket bidrar till över produktion. Liksom att vi äter olika djurdelar periodiskt

Så iden att köttäteri bidrar till global miljöföstöring är ju helt riktig.

(Jag älskar och äter kött) (men endast utvalda delar av djurkroppen)

För övrigt känns veganer igen på att de har gröna skosnören i sina vegitariska dr Marten. Specialimporterade från London. Den unga veganens pappa är psykolog och mamma är överläkare.

[OT] Veganer
bengt skrev:

> För övrigt känns veganer igen på att de har
> gröna skosnören i sina vegitariska dr Marten.
> Specialimporterade från London. Den unga veganens
> pappa är psykolog och mamma är överläkare.

Är inte det något av en myt?

edit: trevligfierade inlägget

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
Bengt, hur menar du att våra vilda djur överlever vintrarna? Med ditt resonemang skulle vi ju helt sakna vilda djur av nån större storlek.

Jag vågar påstå att i södra Sverige (Götaland), kan djur numera beta utomhus större delen av året. Rimligtvis kräver de inte mer än lika mycket areal till för sitt vinterfoder, om man nu skulle ha det. Så några enorma arealer skulle det inte handla om.

Och gris är då för mig ett köttproducerande djur. Jag äter inget nötkött alls, eftersom jag inte gillar smaken. Fläsk är det enda som smakar gott, tycker jag.

[OT] Veganer
har varken grönsnörade martens-skor från london, en far som är psykolog eller en mor som är överläkare, däremot har jag en kolfiberracer, men kör alu i skogen. jag är förvirrad, är jag inte längre vegan nu?

[OT] Veganer
geologen skrev:
> Jag vågar påstå att i södra Sverige
> (Götaland), kan djur numera beta utomhus större
> delen av året. Rimligtvis kräver de inte mer än
> lika mycket areal till för sitt vinterfoder, om
> man nu skulle ha det. Så några enorma arealer
> skulle det inte handla om.

Jo, om vi skall producera lika mycket kött som idag. Då krävs det att vi fortsätter hugga ned regnskog så vi kan odla sojabönor till djurens kraftfoder.
Men för några djur för husbehov på landets bondgårdar så räcker det nog med naturligt bete i Sverige.

Rätt klen avkastning på 'köttodling':
"För att framställa den mest energieffektiva ”proteinproducenten”, ägg, krävdes 16 gånger mer energiandelar än det protein som producerades. För kyckling var förhållandet 28:1, för fläsk 66:1, och för lammkött krävdes hela 188 gånger mer energi än vad köttet gav"

Nötkött är väl ännu mindre effektivt vad jag minns.
http://www.rattvismat.nu/rapporten/2.htm

[OT] Veganer
42Hz skrev:
> Gandhi II!

"Skinny guys fight till they're burger."
- Tyler Durden (Fight Club)

[OT] Veganer
jag är nästan vegan. är allergisk mot mjölkprodukter och äter inte många ägg. cyklar definitivt snabbare utan ägg (men sånt är väl individuellt?)

ang tidigare fråga: vegetarian=vegan. om man inte äter djur men mjölk och/eller ägg är man laktovegetarian eller ovovegetarian eller lakto-ovovegetarian ("vegetarianer" som äter fisk har inte bra koll på terminologin)

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> har varken grönsnörade martens-skor från
> london, en far som är psykolog eller en mor som
> är överläkare, däremot har jag en
> kolfiberracer, men kör alu i skogen. jag är
> förvirrad, är jag inte längre vegan nu?

Då har du säkert inte rastaflätor heller...
Det har för övrigt inte min fru som är vegitarian heller.
Kolfiber är dock organiskt tror jag.

[OT] Veganer
Har varit någorlunda strikt (dricker öl och vin utan att bry mig om olika klarningsmedel) lakto-ovo-vegetarian sen 99. Köper aldrig ägg eller produkter som innehåller ägg hemma men det är djävligt smidigt att kunna käka en misshandlad quorn-bit istället för att sitta och sura när någon stackars kollega alt släkting har försökt slänga ihop något vegetariskt åt en.

Har prövat veganismen i något halvår men det var iaf tidigare lite väl begränsande (ingen mat förutom specialresturanger, litet utbud på öl och vin, ingen fotografering, inga vettiga vandrarkängor och man kan inte ens käka gott&blandat).

[OT] Veganer
geologen skrev:
> Bengt, hur menar du att våra vilda djur
> överlever vintrarna? Med ditt resonemang skulle
> vi ju helt sakna vilda djur av nån större
> storlek.
>
> Jag vågar påstå att i södra Sverige
> (Götaland), kan djur numera beta utomhus större
> delen av året. Rimligtvis kräver de inte mer än
> lika mycket areal till för sitt vinterfoder, om
> man nu skulle ha det. Så några enorma arealer
> skulle det inte handla om.
>
> Och gris är då för mig ett köttproducerande
> djur. Jag äter inget nötkött alls, eftersom jag
> inte gillar smaken. Fläsk är det enda som smakar
> gott, tycker jag.

Klimat för åretruntbete har inte funnits i Sverige sedan bronsåldern.

Grisen var förr ett säsongsdjur som återanvände avfall. (det ligger något i att folk i stora religioner från mellanöstern inte äter fläsk, dessutom är de herdekulturer som inte har grisar, då var det ju lätt att avstå från den). Man fick kultingar på våren som slaktades på hösten så de inte behövde vinterstallas.
De moderna åretruntgrisen som inte återvinner avfall äter förmodligen dyrt odlat spannmål.

De vilda djur vi ha någon större stam av älg och rådjur betar till skillnad från nöt, bla nöt från träd.
Nötkreatur betar normalt gräs de kan inte släppas ut från vinterstallning och fodring innan grönmassan vuxit till sig, Maj i södra Sverige ock Juni i mellanSverige.
Å andra sidan är det en global fråga, marken hos oss räcker till för djurhållning.

[OT] Veganer
Äh, jag orkar inte. Bengt, du har ju snöat in på att använda dagens djur. Man får naturligtvis ta fram raser lämpade för åretruntbete. Här i Gbg är det snöfritt och plusgrader ca 45-50 veckor om året. Hur mycket varmare ska det behöva vara?

[OT] Veganer
Om man äter kött kan man ju inte legitimera det med att man har en vision om hur ett samhälle skulle kunna se ut där alla var lykliga och djuren i princip själva lade sig på slaktbordet. De flesta vet nog , även om få vill tänka på det, hur det ser ut i dagens köttindustri (vilken sannolikt är en förutsättning för att vi ska kunna glufsa i oss kött i den omfattning som vi idag gör). Det är i den världen och inte i någon annan som vi har att ta ställning till om biffen har kommit till på ett sätt som känns ok eller inte.

[OT] Veganer
Ko2.jpg ht=309

Jag har ett stickers sheet från sådär 99 från Sunn där det står "animals are not food", det har alltid förundrat mig lite, är Sunn smyg veganer eller vad sjutton handla det om?

Efter 3 år på olika folkhögskolor, Kan man dock konstatera att de som pratar högst om veganism,har mockasiner, dreads, endast lyssnar på waits, kommunism osv 9/10 gånger kommer från välbärgade familjer. Vilket är något man skäms för, då det ser lite illa ut att söka jobb på sida, när farsan är moderat statsråd i Lysekil.

[OT] Veganer
captain8track skrev:
> Efter 3 år på olika folkhögskolor, Kan man dock
> konstatera att de som pratar högst om
> veganism,har mockasiner, dreads, endast lyssnar
> på waits, kommunism osv 9/10 gånger kommer från
> välbärgade familjer. Vilket är något man
> skäms för, då det ser lite illa ut att söka
> jobb på sida, när farsan är moderat statsråd i
> Lysekil.

och relevansen är? annat än att du har beskrivit hur det ser ut på dina folkhögskolor.

[OT] Veganer
bengt skrev:

>
> För övrigt känns veganer igen på att de har
> gröna skosnören i sina vegitariska dr Marten.
> Specialimporterade från London. Den unga veganens
> pappa är psykolog och mamma är överläkare.

relevansen.

[OT] Veganer
captain8track skrev:
> Får man ens vara vegan om man inte är född i
> Umeå?

Nej, det får man inte.

Ahhh, nostalgin från när det blev "inne" med veganism och straight edge, inte så lite tack vare Refused. Till och med Frasses fick lov att skaffa fram ett annat vegetraiskt alternativ än ders "vegetariskt skrov", som var pommes, dressing och ett bröd. Burgaren borttagen och vips - 100% köttfritt.

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> och relevansen är? annat än att du har beskrivit
> hur det ser ut på dina folkhögskolor.

Och han missar totalt att det finns en massa veganer som inte lever upp till hans stereotypa bild. De som bara äter sin veg-mat utan att göra nåt väsen om det.

[OT] Veganer
skaparn skrev:
> Burgaren borttagen och vips - 100%
> köttfritt.

Tyvärr är det alltför vanligt att folk tror att vegetariskt = kötträtt - kött. Inte så konstigt att det sprids missupffattningar och desinformation.

[OT] Veganer
Det är därför man aldrig ska vistas på orter med mindre än 100k i befolkningsantal, möjligheten till god mat minskar kraftigt såfort man kommer under strecket.

Sprockets skrev:
> Tyvärr är det alltför vanligt att folk tror att
> vegetariskt = kötträtt - kött. Inte så
> konstigt att det sprids missupffattningar och
> desinformation.

[OT] Veganer
Sprockets skrev:
> Och han missar totalt att det finns en massa
> veganer som inte lever upp till hans stereotypa
> bild. De som bara äter sin veg-mat utan att göra
> nåt väsen om det.

Nja, visst kan man göra väsen av sig, veganismen är ju trots allt en politisk rörelse som klara socialpolitiska mål, dock går det alldeles utmärkt att göra detta utan mockasiner och västerbottnisk dialekt. Men jag antar att detta rör till det i huvudet på vissa personer, det är så mycket enklare att avfärda det hela som något som dom där konstiga gör istället för att faktiskt försöka förstå. Jag ger inte lätt upp hoppet om folk i den här frågan, men ibland är det svårt :)

[OT] Veganer
Var vegan när jag var yngre, men det fungerade inte för mig. Fick tillslut brist på B12, B6, Folsyra och protein. Detta trots att jag åt enligt alla konstens regler.
Man måste hitta det som funkar för ens kropp och inte snöa in på filosofiska frågor.....

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> ok, bara en massa skitsnack från dig i den här tråden också med andra ord.

Har du sett någon tråd där captain8track faktiskt bidrar till tråden? Fast med snart 1.000 inlägg borde han väl lyckas av ren slump snart.

[OT] Veganer
Du har väl hört den där historien om hur man sätter några miljoner apor vid varsin skrivmaskin så kommer nån av dem att slumpmässigt skriva ned Shakespears samlade verk?

Tack vare Internet vet vi att det inte är sant.

[OT] Veganer
MAH skrev:
> Man måste hitta det som funkar för ens kropp och
> inte snöa in på filosofiska frågor.....

För att inte en vegansk kost ska funka för dig så har du antagligen problem med ämnesomsättningen eller någon form av allergi. Det är ingen hokus pokus att bara äta vegetabilier, däremot är det ju lite bökigare och man bör ha lite koll på vad man stoppar i sig. Att "snöa in på filosofiska frågor" är ju det som motiverar och driver de flesta veganer att stå ut med det extra arbetet det innebär, har man inte den drivkraften kan jag förstå att man tröttnar. Men att det skulle vara några problem rent näringsmässigt med veganism är en gammal myt som det inte finns någon sanning i.

Kan förresten passa på att tipsa om Vegomässan som äger rum den 13:e september i Stockholm för er som är intresserade.

[OT] Veganer
MAH skrev:
> Var vegan när jag var yngre, men det fungerade inte för mig. Fick tillslut brist på B12, B6,
> Folsyra och protein. Detta trots att jag åt enligt alla konstens regler.
> Man måste hitta det som funkar för ens kropp och inte snöa in på filosofiska frågor.....

Kan meddela att brist på B12 mm kan man få fast man äter kött - i vår släkt är det flera som lider av det som tidgare kallades anemi/blodbrist, kroppen klarar inte av att ta upp B12/Folsyra på cellnivå i tarmarna så produktionen av röda blodkroppar störs. Då är det bara tillskott som gäller.

Själv skulle jag inte kunna bli vegan/vegetarian då kött är så jäkla gott. Min sambo är audiovegetarian - hon äter allt som inte kan skrika, dvs mjölkprodukter, ägg, skaldjur, fisk mm :)

Tillbaka
Topp