[OT] Veganer

[OT] Veganer
FredrikW skrev också en massa nånsens i tråden:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
<I Linda McCartney Pro Cycling Team var samtliga cyklister vegetarianer, dock finns inte detta lag längre.>
......................................................................................................
I Linda McCartneys lag fanns mig veterligen inte en enda vegetarian, enda anledningen laget fanns var att göra reklam för Lindas vegetariska färdigrätter men men det ställde inga som hellst specefika kostkrav på cyklisterna. Varav dom flesta var på väg att tedan avsluta sin cykelkarriär, bla Sean Yates... :-/ T

[OT] Veganer
Little Stereo (på jobbet) skrev:
-------------------------------------------------------
> FredrikW skrev också en massa nånsens i
> tråden:

Seså, du behöver inte bli snarstucken och otrevlig. Jag hade hört att de var vegetarianer, och de marknadsförde sig som "The first & only all-vegetarian cycling team!", men det kan ju förstås ha varit fel.

[OT] Veganer
Hmm, det här är intressant. Jag köper rakt av att det vore bättre för jorden om alla blev veganer (jfrt med nuläget då alla käkar kött i princip varje dag), men inte att det skulle vara mer "naturligt" att vara vegan ("människan är inget rovdjur" etc).

B12-vitaminer som inte intas på ett särskilt naturligt sätt: http://www.vegan.nu/veganism//nutrition.php

Den drivkraften har jag inte att jag kan bli vegan, inte ens vegetarian faktiskt. Men jag bör nog dra ner på köttet, som det är nu blir det en kötträtt oftare än varannan dag och det är för ofta.

Edit: Fan vad långsamt jag skriver

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
Vad som är naturligt är ju egentligen ganska ovidkommande då vi knappast låter detta styra några andra delar av våra liv. Sedan kan man ju helt klart diskutera vad ordet "naturligt" innebär...

B12 är det enda som man inte får i sig som vegan, utan måste ta i form av vitamintabletter eller so tillsats i mat (det är vanligt att detta finns i till exempel sojamjölk). Det finns naturfolk som har levt helt veganskt utan att få brist på B12, och teorin i de fallen är att då de gödslar med avföring och inte rengör grönsakerna så noggrant som vi tenderar att göra så får de i sig B12 på det sättet (aktivit B12 skapas i tarmen hos människor, men vi kan inte ta upp det där). Jag tar dock hellre en tablett än att äta bajs :)

[OT] Veganer
Ordet "naturligt" tog jag upp pga jag hört det argumentet, inte att vi är särskilt naturliga av oss i övrigt.

Ang. bajsätandet, är det därför vissa djur käkar sitt bajs (vitamintillskott)? Elefantungar gör det, hundar gör det, bl.a.

[OT] Veganer
"Naturligt" är väl att äta självdöda djur eller resterna från rovdjurs måltider. Kompletterat med bär/frukt/nötter/rötter efter säsong. Om man nu får tag på nån mat överhuvudtaget. Och en medellivslängd på en tredjedel av dagens.

Så det är bara att ge sig ut i skogen om man vill äta "naturligt". Med lite utflykter längs större vägar så kan man kanske hitta vägvilt.

[OT] Veganer
evosmos skrev:
> Ang. bajsätandet, är det därför vissa djur käkar sitt bajs (vitamintillskott)?

Koalor äter sina föräldrars bajs för att få i sig de enzymer (?) som behövs för att bryta ned eucalyptus. Kan man då säga att eucalyptus inte är en naturlig kost för en Koala, eftersom de behöver tillsatser för att kunna äta bladen? ;)

[OT] Veganer
"Naturligt" tillhör ju ett av de mer missbrukade orden bland dumkonservativa alla kategorier.

Naturligt är allt vi människor väljer att göra efter att ha använt våra hjärnor, eftersom naturen gav oss förmågan att tänka.

[OT] Veganer
fredrikw skrev:

> Det finns
> naturfolk som har levt helt veganskt

Åfan, det var något helt nytt för mig. Har du någon länk till dylika folk?

OK, de kanske inte har en egen webserver, men du fattar vad jag är ute efter... ;-)

[OT] Veganer
TBone skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det finns
> > naturfolk som har levt helt veganskt
>
> Åfan, det var något helt nytt för mig. Har du
> någon länk till dylika folk?
>
> OK, de kanske inte har en egen webserver, men du
> fattar vad jag är ute efter... ;-)

=)

Halsted, J.A., Carroll, J., & Rubert, S. (1959). Serum and tissue concentration of B12 in certain pathological states. New England Journal of Medicine. 260:575-580

Naturfolk var visst att ta i, kom ihåg fel där, det handlade om religiösa veganer i Iran. Denna studie har dock ifrågasatts en del, så idén med bajs som B12-källa är kanske inte riktigt hållbar trots allt (om nu någon tyckte att det lät som en bra idé =)

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> Nja, visst kan man göra väsen av sig, veganismen
> är ju trots allt en politisk rörelse som klara
> socialpolitiska mål, dock går det alldeles
> utmärkt att göra detta utan mockasiner och
> västerbottnisk dialekt. Men jag antar att detta
> rör till det i huvudet på vissa personer, det
> är så mycket enklare att avfärda det hela som
> något som dom där konstiga gör istället för
> att faktiskt försöka förstå. Jag ger inte
> lätt upp hoppet om folk i den här frågan, men
> ibland är det svårt :)

Det här kan låta lite som ett påhopp, det är det inte. Det är bara förvirrade frågor.

På vilket sätt är den politisk? Vill ni att alla ska sluta äta kött/animaliska produkter eller har ni fler politiska mål?

(OT görs inte mockasiner ofta av läder?)

[OT] Veganer
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Du kan vara fullständigt lugn mollo, du får i
> dig alla b-vitaminer du behöver via Belgisk öl
> ;-) T

Men varför är öl brunt då?
Gaaaahhh..

[OT] Veganer
gille skrev:
> På vilket sätt är den politisk? Vill ni att
> alla ska sluta äta kött/animaliska produkter
> eller har ni fler politiska mål?

Om jag är emot att djur dödas och utnyttjas är jag ju det alldeles oavsett om det är jag som gör det eller någon annan. Som etisk vegan är det politiska målet ett samhälle som inte använder djur som produktionsvaror. När det gäller andra politiska mål så är det ju en individuell fråga för var och en, och inget som automatiskt följer med. Jag känner veganer som är allt från höger/liberaler till vänster/kommunister/anarkister.

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
>
> Naturfolk var visst att ta i, kom ihåg fel där,
> det handlade om religiösa veganer i Iran.

OK, då kan jag somna om. Jag levde under övertygelsen att det inte fanns/funnits några naturfolk som varit veganer. Inte för att det är såååå viktigt, men man vill ju ha koll på världen!

[OT] Veganer
TBone skrev:
> fredrikw skrev:
> >
> > Naturfolk var visst att ta i, kom ihåg fel där,
> > det handlade om religiösa veganer i Iran.
>
> OK, då kan jag somna om. Jag levde under
> övertygelsen att det inte fanns/funnits några
> naturfolk som varit veganer. Inte för att det är
> såååå viktigt, men man vill ju ha koll på
> världen!

Ja, ledsen om jag för ett ögonblick rubbade din världsbild =)

[OT] Veganer
När det talas om hälsoaspekten av att äta animaliska produkter tycker jag det är intressant att så få talar om drickandet av komjölk. Det om något är ju gravt onaturligt (även om begreppet känns obekvämt). De flesta människor i välden klarar inte av att dricka det, och ganska många här i sverige likaså. Detta är ju i och för sig inte särskilt märkligt då vi ju till skillnad från kalvar inte har en löpmage.

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> Vad som är naturligt är ju egentligen ganska ovidkommande då vi knappast låter detta styra
> några andra delar av våra liv. Sedan kan man ju helt klart diskutera vad ordet "naturligt"
> innebär...
>

Tack för att du skrev detta.

[OT] Veganer
hgrd skrev:
> När det talas om hälsoaspekten av att äta
> animaliska produkter tycker jag det är intressant
> att så få talar om drickandet av komjölk. Det
> om något är ju gravt onaturligt (även om
> begreppet känns obekvämt). De flesta människor
> i välden klarar inte av att dricka det, och
> ganska många här i sverige likaså. Detta är ju
> i och för sig inte särskilt märkligt då vi ju
> till skillnad från kalvar inte har en löpmage.

Ja, ganska många vuxna har en nedsatt produktion av laktas vilket gör att de inte kan dricka lika mycket mjölk som när de var barn. Man behöver ingen löpmage för att tillgodogöra sig av mjölk.

Så. Vad vill du ha sagt med detta? Mjölk är fortfarande ett förträffligt livsmedel och kan man producera mjölk energieffektivt så borde man dricka mer mjölk än vad vi gör idag. Eventuellt kan man höja en varningsflagg mot tillsatserna av A-vitamin i lättmjölken, som det knappast kan anses råda brist på och är farligt i höga doser (till exempel som vid ätandet av isbjörnslever)

[OT] Veganer
Kan krydda med att i gymnasiet så gjorde en jämnårig kamrat självmord, pg a att hon inte längre kunde leva med att djuren råka ut för orättvisor och citerade en Refused text i sitt självmordsbrev.

Så allt är inte Robyns fel, det är även lite Dennis Lyxzéns som agerat panelhöna för svensk veganism till svensson med hjärnhand.

[OT] Veganer
captain8track skrev:
> Kan krydda med att i gymnasiet så gjorde en
> jämnårig kamrat självmord, pg a att hon inte
> längre kunde leva med att djuren råka ut för
> orättvisor och citerade en Refused text i sitt
> självmordsbrev.
>
> Så allt är inte Robyns fel, det är även lite
> Dennis Lyxzéns som agerat panelhöna för svensk
> veganism till svensson med hjärnhand.

Jag tror Siewert Öholm reggat sig på brädan och har skaffat sig en ny mission

[OT] Veganer
Det var bättre för när tonåringrna begick självmord efter att ha spelat hårdrocksskivor baklänges. På tal om anekdotisk bevisning och ryktesspridning. Vad är en "hjärnhand", förresten?

[OT] Veganer
captain8track skrev:
> öholm har ju dock fullt upp med att se till att
> homosexuella inte får gifta sig i kyrkan
> nuförtiden.
>
> http://www.bevaraaktenskapet.nu/sidor/upprop.asp

Hånade du just Siewert för att vara fördomsfull och inskränkt?

Men se! Ett hus. Av, porslin?

japan4.jpg

[OT] Veganer
the_TnT skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Hitler som var vegan, åt han sitt eget bajs
> också?
>
> Var tror du brunskjortorna kom ifrån? ;)

Och så gifte han sig med Eva Braun också.

[OT] Veganer
the_TnT skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Hitler som var vegan, åt han sitt eget bajs
> också?
>
> Var tror du brunskjortorna kom ifrån? ;)

Hitler skulle leda fälttåget mot Polen. Då frågade han sin kalfaktor, "vilken uniform ska jag ta".
Kalfaktorn svarade, När Napoleon var i fält hade han röd uniform så att det inte syntes om han blev skadad.
Adolf tänkte ett kort ögonblick och svarade "OK, ta fram min bruna uniform"

[OT] Veganer
skaparn skrev:
> Man behöver
> ingen löpmage för att tillgodogöra sig av
> mjölk.
> Mjölk är fortfarande ett förträffligt livsmedel och kan
> man producera mjölk energieffektivt så borde man
> dricka mer mjölk än vad vi gör idag.

Det är klart jag inte menar att man behöver vara en ko för att kunna tillgodogöra sig näringsämnen från komjölk. Men du måste väl ändå hålla med om att det är allt annat än ett okomplicerat födoämne för en människa att tillgodogöra sig? Ur ett hälsoperspektiv är väl också innehållet antagligen ungefär 60 energiprocent direkt onyttigt fett (Obs gissar!).
Sedan tycker jag de faktum att det tillverkas på ett sätt där ganska många djur far illa, samt att vi knappast behöver dricka det, gör att det är allt annat än ett förträffligt livsmedel.

[OT] Veganer
skaparn skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > öholm har ju dock fullt upp med att se till
> att
> > homosexuella inte får gifta sig i kyrkan
> > nuförtiden.
> >
> >
> http://www.bevaraaktenskapet.nu/sidor/upprop.asp
>
>
> Hånade du just Siewert för att vara fördomsfull
> och inskränkt?
>
> Men se! Ett hus. Av, porslin?
>
> http://www.gbf.se/files/Image/fasadglas/japan4.jpg

ja. Eftersom jag själv provat på veganism (dock under en väldigt kort tid) så får jag helt enkelt lov, att gnälla på alla.

[OT] Veganer
captain8track skrev:
>
> ja. Eftersom jag själv provat på veganism (dock
> under en väldigt kort tid) så får jag helt
> enkelt lov, att gnälla på alla.

Jag har varit vegan sedan förra koppen kaffe. Kommer antagligen att sluta med det lagom till lunch.

[OT] Veganer
captain8track skrev:
> ja. Eftersom jag själv provat på veganism (dock
> under en väldigt kort tid) så får jag helt
> enkelt lov, att gnälla på alla.

Oavsett ämne alltså?

[OT] Veganer
Lars-Erik skrev:
> Att vara vegan och högpresterande idrottare står
> inte i någon motsättning till varandra, det
> gäller bara att söka information.

Vilket faktiskt gäller även om man äter kött. Det är ju inte bara att äta ett vidbränt dött djur och sen tro att man blir en bra cyklist.

[OT] Veganer
Skillnaden är väl den att som vegan får man ständigt argumentera mot fördomen att det inte går att prestera, eller ens knappt överleva, på en vegansk kost. Förvånansvärt många verkar fortfarande tro att bara man käkar kött, ägg och mjölk så tillgodoser man vårt näringsbehov automatiskt.

[OT] Veganer
Lars-Erik skrev:
> Men de flesta
> trådar här verkar ha en tendens att snabbt
> spåra ur i aningslösa och fördomsfulla
> kommentarer. Även denna.

MEn den här tråden var ju förvånansvärt seriös. Tycker inte att det var några konstigheter här.

[OT] Veganer
hgrd skrev:
>
> Det är klart jag inte menar att man behöver vara
> en ko för att kunna tillgodogöra sig
> näringsämnen från komjölk. Men du måste väl
> ändå hålla med om att det är allt annat än
> ett okomplicerat födoämne för en människa att
> tillgodogöra sig? Ur ett hälsoperspektiv är
> väl också innehållet antagligen ungefär 60
> energiprocent direkt onyttigt fett (Obs gissar!).
>
> Sedan tycker jag de faktum att det tillverkas på
> ett sätt där ganska många djur far illa, samt
> att vi knappast behöver dricka det, gör att det
> är allt annat än ett förträffligt livsmedel.

Nu kommer jag att bli lite näsvis, men jag är rädd att någon läser det du skriver och sväljer det okritiskt. Har du belägg för att fettet i mjölk skulle vara "onyttigt" över huvud taget?

[OT] Veganer
"nyttigt" är ett annat missbrukat begrepp. Om nån talar om något som "onyttigt" handlar det oftast om att energiinnehållet är högt. Vilket förvisso även gäller för nötter som är "nyttiga".

I rimliga mängder tror jag inte det spelar nån större roll med (t.ex) fett från mjölk. Men i orimliga mängder är även "nyttiga" saker dåliga.

Tillbaka
Topp