[OT] Veganer

[OT] Veganer
Men det är väl knappast så att höga koncentrationer av animaliskt fett är något som berikar en vanlig hyfsat stillasittande västerländsk människas diet? Det är ju inte så att mjölk dödar, men menar du att det på något sätt bidrar under de förutsättningar vi nu lever under? Om så är fallet är jag då helt okunnig om det. Nu kan jag inte stödja mig på något annat än min läkares rekommendationer, men jag tror att det är väldigt få människor som skulle må sämre av av vi överger det slaveri som mjölkindustrin oftast är. Däremot tror jag att ganska många skulle må bättre. Som sagt kan jag bara förlita mig på vad min läkare har sagt samt mitt sunda förnuft.

[OT] Veganer
Nyttigt betyder i allmänhet, nödvändigt.
Onyttigt betyder något "onödigt" som inte tillför kroppen något annat än en lustupplevelse, en kick, i samband med ätandet/drickandet.

Man blir normalt inte pigg av vitamniner. Man blir sjuk eller svag vid brist på vitaminer.

Vitaminer är nyttiga, de är alltså nödvändiga. Brist på olika vitaminer ger olika sjukdomssymtom, många är livshotande, i de flesta fall tillfrisknar man vid tillförsel av den saknade vitaminen.
Det är då man blir "pigg" av vitaminer.

[OT] Veganer
"höga koncentrationer" är problemet, inte mjölkfetterna i sig tror jag. Handlar det om energiinnehållet eller om fetterna i sig? När du skriver "stillasittande västerländsk människas diet" låter det som det förra.

Men när du börjar tala om "slaveri" låter du som en fanatiker. Var försiktig med ordvalet om du vill bli tagen på allvar. Kostfanatiker som rasar mot nånting de tycker är "ont" finns dte för många av redan.

[OT] Veganer
När det handlar om mjölk och kost är det sällan fettet som är största problemet, Sverige och Finland har väl flest laktosintolleranta invånare i hela världen. Det är snarast mjölksockret som är det minst nyttiga i mjölk. Skillnaden mellan Sverige och Finland är att i Finland kryllar det av laktosfria alternativ, både på restuaranger, fik och matvarubutiker till skillnad mot Sverige där du kan ett hitta ett b-sortiment i största livsmedelsbutikerna ... :-/ T

[OT] Veganer
Little Stereo (på jobbet) skrev:
-------------------------------------------------------
> När det handlar om mjölk och kost är det
> sällan fettet som är största problemet, Sverige
> och Finland har väl flest laktosintolleranta
> invånare i hela världen.

Nej, helt fel. Det är tvärt om. Sverige ligger bland de med lägst andel laktosintoleranta i världen.

http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=36236&epslanguage=SV

Skandinaverna hör till de folkgrupper som har lägst förekomst av primär laktosintolerans i världen, cirka 2 procent av befolkningen. Hos de flesta invandrargrupper är förekomsten avsevärt högre. Redan hos finländare är den närmare 20 procent.

[OT] Veganer
Jag tror det möjligen är 2% i Sverige som har fått det som diagnos... Inte fan finns det en svensk läkare som kollar om den som har tex magont lider av laktosintollerans -det gör man i andra länder. På min arbetsplats (10 personer) är det 2 till som är laktositolleranta, min fru är det, min träningskompis är det -i min bekanskapskrets är det lätt 20% som är det, varav dom flesta inte hade en aning om det förrän dom slutade med mjölkprodukter när jag påpekade att dom kunde vara intolleranta. Dom vet ingår inte i någon statistik från Karolinska mao. Dom flesta som är laktosintolleranta har upptäckt det genom av pröva olika sorters kost innan dom kom fram till vad dom inte tål. Synd att inte livsmedelshandlarna vet om det för dom skulle kunna tjäna mmycket pengar eftersom det är alltid slut på hälften av dom laktosfria produkterna, mjölken är nästan alltid slut osv osv :-/ T

[OT] Veganer
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Jag tror det möjligen är 2% i Sverige som har
> fått det som diagnos... Inte fan finns det en
> svensk läkare som kollar om den som har tex
> magont lider av laktosintollerans -det gör man i
> andra länder.

Så du menar att just svenska läkare är så dåliga på att diagnosticera laktosintolerans så att statistiken blir så snedvriden att sverige går från att vara ett av de länder med minst andel laktosintoleranta till att vara ett land med högst andel?

> På min arbetsplats (10 personer)
> är det 2 till som är laktositolleranta, min fru
> är det, min träningskompis är det -i min
> bekanskapskrets är det lätt 20% som är det,
> varav dom flesta inte hade en aning om det
> förrän dom slutade med mjölkprodukter när jag
> påpekade att dom kunde vara intolleranta.

Och hur många i din bekantskapskrets, som tror sig vara laktosintoleranta, har även blivit diagnosticerade som just laktosintoleranta? Att helt sluta med produkter som innehåller laktos är långt ifrån så enkelt som att bara sluta äta "mjölkprodukter". Dessutom är symptomen på just laktosintolerans är inte alls så tydliga som man kan tro. http://www.medicinenet.com/lactose_intolerance/page3.htm

Ingen i min bekantskapskrets är laktosintoleranta (vad jag vet), men det betyder ju inte att jag inbillar mig att Sveriges befolkning har 0% laktosintoleranta.
Det är inte konstigt att det råder så delade uppfattningar om hur man ska leva sina liv när andelen gissningar och lösryckta antaganden är i majoritet i diskussionerna.

[OT] Veganer
rback skrev:
> Rent biologiskt är människan allätare.

Ja. så tillvida att människokroppen kan tillgodogöra sig ganska många sorters näringkällor och att människan har en förmåga att omvandla såna livmedel som inte är smältbara i rå form till näring genom mekanisk bearbetning eller värme.
Så den defintionen stämmer.

Men det behöver inte betyda att man måste leva som allätare. Jag hade ju inte varit så glad över att käka en bit halvrutten zebra, torra rötter och omogen melon för att bli mätt.
Vi är ju kapabla att välja vad vi vill äta utefter etiska eller miljömässiga skäl om vi vill. Ingen på det här forumet riskerar ju att svälta ihjäl. Det är snarare den som inte reflekterar över sina matvanor och hur dom påverkar omvärlden som bör ta sig en tankeställare. Veganer kan jag respektera för det är personer som har valt att ta ganska hårda konskevenser för sin övertygelses skull, även om jag inte håller med.

Folk som är vegetarianer men som ändå käkar ägg och mjölk tycker jag däremot är fåntrattar.

[OT] Veganer
hgrd skrev:
> När det talas om hälsoaspekten av att äta
> animaliska produkter tycker jag det är intressant
> att så få talar om drickandet av komjölk. Det
> om något är ju gravt onaturligt (även om
> begreppet känns obekvämt). De flesta människor
> i välden klarar inte av att dricka det

Vad är naturligt och vad är onaturligt? Är allt naturligt (t ex botulinism) bra och allt onaturligt (t ex cancermediciner) dåligt? Vem har rätt att bestämma vad som är bra eller dåligt för andra?

Och det där argumentet om att de flesta inte klarar av det har mest med utvecklingen att göra. De folkgrupper som råkar vara huvudsakligen laktosintoleranta råkar också vara bland de mest månghövdade av folkslag. Så i rent antal personer stämmer det, men skulle man gå ner på folkslagsnivå är det inte nödvändigtvis sant eller i alla fall inte lika klar övervikt. Och även bland de folkslag som har en hög andel laktosintoleranta finns det individer som inte har problem, och inte heller alla laktosintoleranta är lika mycket laktosintoleranta. En del får lite gaser i magen bara men fortsätter dricka mjölk, medan andra blir så påverkade att tarmen totalhavererar resten av dagen efter bara en liten munfull av laktoshaltigt livsmedel.

[OT] Veganer
geologen skrev:
> En del får
> lite gaser i magen bara men fortsätter dricka
> mjölk, medan andra blir så påverkade att tarmen
> totalhavererar resten av dagen efter bara en liten
> munfull av laktoshaltigt livsmedel.

Äsch. Det är bara för att man envisas med homogeniserad och felpastöriserad mjölk.

[OT] Veganer
Markus F skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En del får
> > lite gaser i magen bara men fortsätter dricka
> > mjölk, medan andra blir så påverkade att
> tarmen
> > totalhavererar resten av dagen efter bara en
> liten
> > munfull av laktoshaltigt livsmedel.
>
>
> Äsch. Det är bara för att man envisas med
> homogeniserad och felpastöriserad mjölk.

Bättre då med bakteriefyllt mjölkvatten med hård grädde som halkar runt på ytan? Fy fan för den geggan!

[OT] Veganer
Jag skrev felpastöriserat, inte opastöriserat. Opastöriserad mjölk är endast lämplig i ost.

Och grädde på toppen är inget problem för mig, mjölk är en råvara och inte en dryck.

[OT] Veganer
geologen skrev:
> De folkgrupper som råkar vara huvudsakligen
> laktosintoleranta råkar också vara bland de mest
> månghövdade av folkslag. Så i rent antal
> personer stämmer det, men skulle man gå ner på
> folkslagsnivå är det inte nödvändigtvis sant
> eller i alla fall inte lika klar övervikt.

Finnar?

[OT] Veganer
42Hz skrev:
> Varför är inte växter gjorda av kött då? =)

Hört talas om fruktkött? ;)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
Homer Simpson-logiken förutsätter att bara för att nånting är gjort av kött skall det ätas. Men varför äter man då inte människor? De är ju gjorda av kött?

[OT] Veganer
jag känner två dietister i Oz, båda två får något mörkt i blicken när kvinnor och vegan nämns i samma mening. Järnbrist så det stänker om det. För snubbar är det nog lättare, vi blir inte av med massa järn en gång i månaden.

Mitt ex i Oz var vegan, hon spydde av kött som knatte så inget kött blev det. Med föräldrar som inte var veganer så gick det åt helvete. Hon hade hela tiden svårt med järnet. Järntillskott hela tiden, ändå problem.

[OT] Veganer
Stervelo skrev:
> jag känner två dietister i Oz, båda två får
> något mörkt i blicken när kvinnor och vegan
> nämns i samma mening. Järnbrist så det stänker
> om det. För snubbar är det nog lättare, vi blir
> inte av med massa järn en gång i månaden.

Det bör väl rimligtvis vara utmärkt att vara vegan, åtminstone i jämförelse med vegetarian, med avseende på järnbrist då mjölkprodukter om inte jag minns fel väl saboterar upptaget av järn?

[OT] Veganer
Tja, om skillnaden är att en vegetarian äter ägg och annat får de ju proteiner den vägen, mjölk har väl lite med, sen sabbas upptaget om det är dom du säger, men till vilken grad? Det kan jag inget om. Jag menar, 20% sämre upptag uppvägs ju av en mer proteinrik kost. Nu gissar jag bara.

Jag minns inte exakt om det var vegan eller om de inbegrep vegetarian i sin mörka blick, det var i alla fall vanligt med kvinnor och järnbrist i något eller bägge fallen.

[OT] Veganer
Stervelo skrev:
> jag känner två dietister i Oz, båda två får
> något mörkt i blicken när kvinnor och vegan
> nämns i samma mening. Järnbrist så det stänker
> om det. För snubbar är det nog lättare, vi blir
> inte av med massa järn en gång i månaden.
>
> Mitt ex i Oz var vegan, hon spydde av kött som
> knatte så inget kött blev det. Med föräldrar
> som inte var veganer så gick det åt helvete. Hon
> hade hela tiden svårt med järnet. Järntillskott
> hela tiden, ändå problem.

Just järn är förstås extra viktigt att tänka på som kvinna, alldeles oavsett om man är vegan eller inte, men det är knappast något som var och varannnan kvinnlig vegan har problem med. Det är alltid lätt att hitta extrema exempel.

[OT] Veganer
Stervelo skrev:
> Tja, om skillnaden är att en vegetarian äter
> ägg och annat får de ju proteiner den vägen,
> mjölk har väl lite med, sen sabbas upptaget om
> det är dom du säger, men till vilken grad? Det
> kan jag inget om. Jag menar, 20% sämre upptag
> uppvägs ju av en mer proteinrik kost. Nu gissar
> jag bara.

Fast nu pratar du ju om protein helt plötsligt, var det inte järnbrist det handlade om?

Gissningar och vaga minnesbilder hjälper ingen.

[OT] Veganer
Som vanligt handlar det ju om att äta en balanserad kost, detta kan man göra alldeles oavsett om man är vegan, lacto-ovo-vegetarian, blandkostare eller hur man nu definierar sin kosthållning. Äta sig till bristsjukdomar går också alldeles utmärkt att göra på alla typer av dieter.

[OT] Veganer
Fredrikw, de såg alltså en väldigt hög andel kvinnor med järnbrist av den orsaken. Mycket högre än någon med "vanlig" kost. Ingen som säger att det inte går att sköta med en kontrollerad kost, men det är bra mycket "svårare" än med kött i kosten. Bara det.

Men, de såg många som kom in till deras mottagningar med problem, som de haft läääänge, orsakade av järnfattig kost. Tror att det är så att en del, skaplig andel, av kvinnor har lite taskigt järnupptag från början, då blir det riktigt svårt att få i sig bra med järn utan köttätande.

[OT] Veganer
Stervelo skrev:
> Men, de såg många som kom in till deras
> mottagningar med problem, som de haft
> läääänge, orsakade av järnfattig kost.

Detta tror jag är den springande punkten. Dina dietistkompisar drar slutsatser baserat på deras erfarenheter av de som söker hjälp hos dem, men det säger ganska lite om kosten i sig. Jag känner en hel del kvinnor som är veganer, och ingen av dessa har haft problem med järnbrist.

Men jag tror att det viktigaste är att man i högre grad bör vara medveten om vilka näringsbehov kroppen har, och vad man stoppar i sig. Vissa koster har mer eller mindre av vissa ämnen (järn, B12, C-vitamin, kolesterol, mättade fetter, transfetter etc), och detta bör man förstås försöka hålla koll på så att man inte får brist på eller får i sig för mycket av dessa. När det gäller detta exempel så är det inte svårt att få i sig järn på en vegankost, dock är kosten mer järnfattig än om man äter till exempel kött, så det är en bra idé att försöka äta järnrika grönsaker.

Googlade lite på järn och järnupptag, och det verkar som man räknar med att ungefär var tredje kvinna i Sverige har järnbrist, det är ordentligt mycket mer än antalet veganer/vegetarianer.

[OT] Veganer
42Hz skrev:
> “If God didn’t want us to eat animals, why did
> he make them out of meat?”
> Homer Simpsons

Om sidan ett inte var tänkt att läsas, varför finns den då till?

[OT] Veganer
fredrikw..Säg så här då. Säg att 10% av alla kvinnor äter icke köttkost. Säg att 50% av de som kommer in med järbrist är sådana icke köttätare. Är det då inte rimligt att dra slutsatsen att det är "högre risk" med en icke köttkost att få järnbrist?

Det är helt enkelt så att det krävs "mindre" engagemang att klara sina järnnivå med en köttig kost. Det är allt. Inget mer än så.

Jag tror visst att det går att ha bra järnnivåer utan kött, men det kräver ett helt annat "fokus" på det än med kött i kosten. Därför får en högre endel ickeköttätare järnbrist. Jag gissar att ickeköttätare och köttätare är ganska lika i det mesta, då gör det faktum att det är lättare att få i sig järn med en köttrik kost att det blir så.

[OT] Veganer
Har lite frågor till de som inte vill äta kött. För kött är ju liksom bara en del i förhållandet människan/natur, hur vi påverkar miljön.

Hur ser era konsumtionsvanor ut i övrigt?

Köper ni grönsaker, frukt och andra livsmedel som transporterats långt? Eller köper ni närproducerat eller rentav kanske odlar själva utan bekämpningsmedel och konstgödning?

Köper ni nya slit och slängvaror ofta eller satsar ni på kvalitetsgrejer som kanske kostar mer i inköp men håller väldigt länge? Eller köper ni kanske rentav begagnat på varor där det "mejkar sens"?

Har ni bil(ar)? Eller klarar ni er utan, samåker till jobbet, åker kollektivt? Eller kanske är med i en bilpool?

Om ni har bil(ar), vilken typ av bränsle är det? Etanol?

Reser ni mycket til andra länder på semestern? Eller tillbringar ni den inrikes eller kanske rentav i närtrakterna? Hur reser ni som (vilken typ av fordon)?

Hur bor ni som? Typ av uppvärmning på boendet?

...osv

Ja, jag har väl inga större förhoppningar om att ni ska svara på alla eller någon av frågorna här offentligt men ni kan ju ställa dem till er själva så att ni efter en stund kan göra en totalbild av ert slitage på naturen.

[OT] Veganer
TommyE skrev:
> Har lite frågor till de som inte vill äta kött.
> För kött är ju liksom bara en del i
> förhållandet människan/natur, hur vi påverkar
> miljön.
>
> Hur ser era konsumtionsvanor ut i övrigt?
>
> Köper ni grönsaker, frukt och andra livsmedel
> som transporterats långt? Eller köper ni
> närproducerat eller rentav kanske odlar själva
> utan bekämpningsmedel och konstgödning?
>
> Köper ni nya slit och slängvaror ofta eller
> satsar ni på kvalitetsgrejer som kanske kostar
> mer i inköp men håller väldigt länge? Eller
> köper ni kanske rentav begagnat på varor där
> det "mejkar sens"?
>
> Har ni bil(ar)? Eller klarar ni er utan, samåker
> till jobbet, åker kollektivt? Eller kanske är
> med i en bilpool?
>
> Om ni har bil(ar), vilken typ av bränsle är det?
> Etanol?
>
> Reser ni mycket til andra länder på semestern?
> Eller tillbringar ni den inrikes eller kanske
> rentav i närtrakterna? Hur reser ni som (vilken
> typ av fordon)?
>
> Hur bor ni som? Typ av uppvärmning på boendet?
>
> ...osv
>
> Ja, jag har väl inga större förhoppningar om
> att ni ska svara på alla eller någon av
> frågorna här offentligt men ni kan ju ställa
> dem till er själva så att ni efter en stund kan
> göra en totalbild av ert slitage på naturen.

Är det ett "allt-eller-inget-annars-är-ni-hycklare"-inlägg?

[OT] Veganer
Nej då. Jag är bara nyfiken vart de som inte äter kött befinner sig. Eftersom de framhäver mindre lidande för djur, torde det - rent logiskt - omfatta naturen totalt sett.

[OT] Veganer
BFS skrev:
> > Ja, jag har väl inga större förhoppningar om
> > att ni ska svara på alla eller någon av
> > frågorna här offentligt men ni kan ju ställa
> > dem till er själva så att ni efter en stund
> kan
> > göra en totalbild av ert slitage på naturen.
>

> Är det ett
> "allt-eller-inget-annars-är-ni-hycklare"-inlägg?

Verkar inte bättre, med en skönt bitter avslutning också.

[OT] Veganer
Måste man alltså antingen vara fullständig renlevnadmänniska eller fullständig miljöbov? Några mellanting får inte finnas? Om man så bara gör en enda liten grej som minskar miljöpåverkan så måste det väl ändå vara bättre än att *inte* göra det?

Jag tror personligen att det krävs en ganska stort engagemang för att kunna leva som vegan eftersom det ju faktiskt kräver en del av en i form av att man måste skärpa sig och äta rätt. Vad finns det för utrymme att "slarva" med maten som vegan?

[OT] Veganer
Alltså ett "ser-ni-till-naturen-totalt-sett-eller-är-ni-hycklare?"-inlägg. Jag tror att veganer bryr sig mer om naturen, totalt sett, än den ondskefulle köttätande medelålders mannen. Iallafall stämmer den teorin på de jag känner personligen.

[OT] Veganer
Nja, medlidande för djur innebär väl inte per automatik att man vill minska utsläppen (även om det säkert är så vanligtvis).

Edit: Jösses vad jag är långsam idag.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
Stervelo skrev:
> Tror
> att det är så att en del, skaplig andel, av
> kvinnor har lite taskigt järnupptag från
> början, då blir det riktigt svårt att få i sig
> bra med järn utan köttätande.

Och om samma tjejer cykeltränar för mycket utan att löpa lite då och då kan dom få kalciumurlakning i benen...

Alltså, jag tycker det är ett ganska litet problem om ett fåtal personer får järnbrist på grund av att dom inte käkar kött. Broccoli, spenat, en skeppshultspanna eller järntabletter råder ju lätt bot på det.

[OT] Veganer
skaparn skrev:
>
> Verkar inte bättre, med en skönt bitter
> avslutning också.

Falskt alarm. Bara nyfikenhet (med en bitter avslutning).

[OT] Veganer
Ja det är antingen eller. Svart eller vitt. Jag är ju sån. Hahaha...

Nä men allvarligt... nej jag är inte antingen eller, brukar inte predika nåt heller. Folk får göra som de vill, jag menar... varför inte? Totalt sett är vi (människan) ju bara en liten parantes i jordens totala historia (ja den kommer ju ta slut när solen käkar upp vår planet men dit tar det så lång tid att vi inte kommer att finnas kvar längre) så.... gör som ni känner för.

Men folks... lite mer helhetsperspektiv tack! Nej, och att välja bort kött, bil, resor, prylar gör dig inte till the second coming of Christ.

[OT] Veganer
TommyE skrev:
> Ja det är antingen eller. Svart eller vitt. Jag
> är ju sån. Hahaha...
>
> Nä men allvarligt... nej jag är inte antingen
> eller, brukar inte predika nåt heller. Folk får
> göra som de vill, jag menar... varför inte?
> Totalt sett är vi (människan) ju bara en liten
> parantes i jordens totala historia (ja den kommer
> ju ta slut när solen käkar upp vår planet men
> dit tar det så lång tid att vi inte kommer att
> finnas kvar längre) så.... gör som ni känner
> för.
>
> Men folks... lite mer helhetsperspektiv tack! Nej,
> och att välja bort kött, bil, resor, prylar gör
> dig inte till the second coming of Christ.

Du menar att eftersom vi ändå kommer att dö, så kan vi bära oss åt hursomhelst? Tror veganer (och andra utan "helhetsperspektiv") försöker göra det de kan för att göra saker lite bättre. Trots att jorden kommer att slukas av solen eller kollidera med en asteroid.

[OT] Veganer
TommyE skrev:
> Men folks... lite mer helhetsperspektiv tack! Nej,
> och att välja bort kött, bil, resor, prylar gör
> dig inte till the second coming of Christ.

Nä, men man kan försöka se till så att åtminstone ens ungar kan få en någorlunda dräglig värld. Dra sitt strå till stacken liksom.

Lite fler argument om att man inte behöver bry sig:
http://klimatfakta.com/2008/08/07/v...afttag-for-att-begransa-klimatforandringarna/

Tillbaka
Topp