[OT] Veganer

[OT] Veganer
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> evosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Men vänta nu, KRAV-märkningen tvingade väl
> inte
> > någon till något.
>
> Den är tvingande för de producenter som vill ha
> märkningen.

OK, det var mer konsumenten jag tänkte på.

> > en miljörörelse
> > som i alla fall försöker är väl bättre än
> > inget.
>
> Oftast inte. Det är farligt att tro att
> miljörörelserna är bättre på miljö än
> andra.

Då kanske det är de (miljörörelserna) som måste bli mer insatta och kompetenta? Hur ska jag som konsument i livsmedelsdjungeln veta vad som är miljövänligt? Som sagt, jag är inte ett dugg insatt. Måste jag bli expert på odlingar för att gå och handla?

[OT] Veganer
BFS skrev:
> Vad gäller
> GMO känns det som en dålig lösning när vi har
> flora och fauna som under miljoner år fungerat.
> Att introducera, eller skapa, nya arter i
> ekosystem har sällan blivit nån succé. Och att
> röja ny mark för att odla mer soya till
> nötkreatur (finfin idé för marknaden) låter
> sämre än att utnyttja den areal vi har bättre.

Ditt inlägg innehåller så mycket självmotsägelser att jag inte vet riktigt var jag skall börja. Människan har introducerat nya arter i ekosysetmet sedan vi först satte plogen i marken. Vi har bara blivit duktigare på det, vi ligger dock fortfarande långt efter naturen själv, som skapar nya arter hela tiden.

GMO är också det hitintills bästa sättet att utnyttja arealen bättre. Mer mat, från mindre mark, med mindre bekämpningsmedel. Marknaden skulle heller inte röja ny mark om du köpte GMO istället. Det är ju DU som bestämmer vad marknaden skall göra. Vill du köpa effektivt odlade produkter så kommer marknaden leverera sådana. Vill du istället köpa kravmärkta bananer så kommer marknaden att hugga ner regnskogen åt dig.

[OT] Veganer
JT skrev:
> Sen kan man ju fråga sig hur långt man ska gå.
> Antag att alla slutar äta kött. Vart flyttar man
> problemet då? Kommer debatten fortsätta inom den
> vegetariska maten oxå?

Nej, det är bara att ge upp och hitta ett miljövänligt sätt att ta livet av sig. ;)

Kolla på siffrorna jag skrev tidigare (och länken) på "verkningsgraden" för att tillverka kött. "problemet" minskar med minskad köttkonsumtion.

Det har varit en del indignerade artiklar i dagspressen om hur spannmål används för att tillverka etanol som fordonsbränsle, men jag har inte sett motsvarande för kött; "Så här många människor skulle kunna äta sig mätta för den spannmål och sojabönor som går åt för att du skall få en Big Mac".

[OT] Veganer
rikard skrev:
> Vill du istället köpa kravmärkta
> bananer så kommer marknaden att hugga ner
> regnskogen åt dig.

Ohh. "regnskogen"! Detta fina argument!
Den huggs ned för konventionell odling också. För att t.ex. odla kött på.

[OT] Veganer
evosmos skrev:

> Då kanske det är de (miljörörelserna) som
> måste bli mer insatta och kompetenta? Hur ska jag
> som konsument i livsmedelsdjungeln veta vad som
> är miljövänligt? Som sagt, jag är inte ett
> dugg insatt. Måste jag bli expert på odlingar
> för att gå och handla?

Nej, men du kan sluta lita blint på alla som har grön färg i loggan. Som konsument behöver man egentligen inte veta någonting, men man skall ställa krav. Är det här bra för miljön? återvinner man verkligen glas? De man skall lita på är de som är så duktiga på att göra det de gör att de kan tjäna pengar på det, för de kommer lyssna på dina krav och producera produkter på det mest effektiva sättet som uppfyller dina krav.

Det kallas för marknadsekonomi och det kommer att rädda världen. Faktum är att världen snart är räddad.

[OT] Veganer
Sprockets skrev:
> Ohh. "regnskogen"! Detta fina argument!
> Den huggs ned för konventionell odling också.
> För att t.ex. odla kött på.

inget kött och vanliga bananer alltså, check.

Men hur blir det med bifftomat? Kan den vara ekologisk?

[OT] Veganer
rikard skrev:

> Ditt inlägg innehåller så mycket
> självmotsägelser att jag inte vet riktigt var
> jag skall börja. Människan har introducerat nya
> arter i ekosysetmet sedan vi först satte plogen i
> marken. Vi har bara blivit duktigare på det, vi
> ligger dock fortfarande långt efter naturen
> själv, som skapar nya arter hela tiden.

Det gick ju riktig bra att både börja och sluta med alla mina självmotsägelser. Har det varit bra alla gånger att vi introducerat nya arter? Har det varit bra nån gång? Ja, naturen skapar nya arter hela tiden, men inte alls i den takt vi utrotar de gamla. Och när en introducerad art/gröda kan rubba ett ekosystem vad ska då inte en superart/gröda kunna åstadkomma?

> GMO är också det hitintills bästa sättet att
> utnyttja arealen bättre. Mer mat, från mindre
> mark, med mindre bekämpningsmedel. Marknaden
> skulle heller inte röja ny mark om du köpte GMO
> istället. Det är ju DU som bestämmer vad
> marknaden skall göra. Vill du köpa effektivt
> odlade produkter så kommer marknaden leverera
> sådana. Vill du istället köpa kravmärkta
> bananer så kommer marknaden att hugga ner
> regnskogen åt dig.

Marknaden garanterar att GMO odlas på redan brukad mark medans KRAV-märkta grödor alltid odlas på nybruten mark? Om jag bestämmer marknaden så väljer jag att marknaden odlar mindre kraftfoder till köttproduktionen och utnyttjar den åkerareal som redan finns. Sådär. Klart.

[OT] Veganer
BFS skrev:
> Har det varit
> bra alla gånger att vi introducerat nya arter?

Det finns inget "bra" i naturen, det finns bara överleva eller bli någons lunch. Naturen är ond och vill döda dig.

> Om jag bestämmer
> marknaden så väljer jag att marknaden odlar
> mindre kraftfoder till köttproduktionen och
> utnyttjar den åkerareal som redan finns.

Och de 4 miljarder som inte får mat med din metod, vad skall vi göra med dem?

[OT] Veganer
rikard skrev:
> Det kallas för marknadsekonomi och det kommer att
> rädda världen. Faktum är att världen snart är
> räddad.

Hahaha, vad skönt. Nu kan jag äntligen andas ut.

jonzén skrev:
> evosmos: JA, du måste bli expert

Kommer inte att hända. Min tid (och säkert andras) är begränsad. Dessutom tror jag att folk som köpt sina hojar på Biltema är hyfsat nöjda:-)

[OT] Veganer
rikard skrev:

> Det finns inget "bra" i naturen, det finns bara
> överleva eller bli någons lunch. Naturen är ond
> och vill döda dig.

Ja, tänker man så, så är det ju bara att skövla på. Inget som slår tillbaka på oss människor.

> Och de 4 miljarder som inte får mat med din
> metod, vad skall vi göra med dem?

Jag som trodde att det var slöseri med resurser att odla kött istället för att odla människomat... Sen var det ju inte min metod utan din, att marknaden bestämde. Jag vill ha en hållbar matproduktion utan GMO. Det inkluderar normal livslängd på bananplantagesarbetare.

[OT] Veganer
Världen är snart räddad. Det är bara att fortsätta som förr. Och försök inte förbättra nåt för då blir det bara sämre.

[OT] Veganer
BFS skrev:
> rikard skrev:
>
> > Det finns inget "bra" i naturen, det finns bara
> > överleva eller bli någons lunch. Naturen är
> ond
> > och vill döda dig.
>
> Ja, tänker man så, så är det ju bara att
> skövla på. Inget som slår tillbaka på oss
> människor.

Du missförstår, naturen introducerar inte arter på något välbestämt och planerat vis. Det finns inget "bra" ller "dåligt" med nya arter. Frågan är fel ställd.

> Jag vill ha en
> hållbar matproduktion utan GMO. Det inkluderar
> normal livslängd på bananplantagesarbetare.

Med de valen har du valt bort existensen av regnskog. Regnskog, GMO, inga bekämpningsmedel. Du kan välja två och då får du det. Valet gör du i butiken.

[OT] Veganer
rikard skrev:

> Och de 4 miljarder som inte får mat med din
> metod, vad skall vi göra med dem?

Äta dom? Kött ju...

[OT] Veganer
rikard skrev:

> Det kallas för marknadsekonomi och det kommer att
> rädda världen. Faktum är att världen snart är
> räddad.

När du skriver att marknadsekonomin håller på att rädda jorden inser jag att du är på skämthumör. Den marknadsekonomi vi har idag håller ju på att i ett rasande tempo ta kål på den stackars planeten vi bor på

[OT] Veganer
rikard skrev:

> Du missförstår, naturen introducerar inte arter
> på något välbestämt och planerat vis. Det
> finns inget "bra" ller "dåligt" med nya arter.
> Frågan är fel ställd.

Jag kan ställa om frågan: har mänskligt introducerande av främmande arter i nya ekosystem någonsin varit den biologiska mångfalden eller människan till gagn?

> Med de valen har du valt bort existensen av
> regnskog. Regnskog, GMO, inga bekämpningsmedel.
> Du kan välja två och då får du det. Valet gör
> du i butiken.

Du menar alltså att man inte kan odla soyabönor till människor på samma plats som man kan odla kraftfoder? Wow, jag känner verkligen ännu mer för marknaden nu. Vilken härlig räddare!

[OT] Veganer
Sharecroppin' skrev:
> När du skriver att marknadsekonomin håller på
> att rädda jorden inser jag att du är på
> skämthumör. Den marknadsekonomi vi har idag
> håller ju på att i ett rasande tempo ta kål på
> den stackars planeten vi bor på

Jag är 100% allvarlig. Ingen demokratisk marknadsekonomi har någonsin drabbats av svält. Alla kommandoekonomier har haft svältkatastrofer. (och miljökatastrofer, och arbetsläger, etc)

[OT] Veganer
BFS skrev:
> Jag kan ställa om frågan: har mänskligt
> introducerande av främmande arter i nya ekosystem
> någonsin varit den biologiska mångfalden eller
> människan till gagn?

Titta på tallriken nästa gång du äter och fundera på om det du ser är plockat/skjutet i skogen eller framavlat av människor.

[OT] Veganer
Förvisso, men En stor del av när jag står och i anspråk för ekologisk odling.
Det är helt rätt falen konventionell gård)
jag litar inte på n)citerar rikard: "Lita inte på någon som är ute efter dina pengar!"
ibland många..)
det där går ju inte bemöta. Vill väljer i butiken.
Eftersom de lokala butikerna har sojabönor, vilket däremot industrikor för hamburgarproduktion är. Det var att man ska vara kritisk och allt är inte bra med KRAV. KRAV är ju ett valfritt hinder för producenten
komparativa Jag tänkte mest Sverige där vi har gott om redan uppbruten odlingsmark, butiken. Men visst, man kan inte påstå att det är helt lätt det här.
Miljöproblemen ungefär det jag ville påvisa.
du i alla fall tänker efter till skillnad från många som köper krav av ren slentrian. det finns fördelar och nakdelar med så gott om den att en hel del till och med växer igen på sina håll. Det jag menar är här spelar det
man inte använder konstgödsel så övergöds det sjukt mycket mer då det är svårare att ha kontroll över utan konventionell länder utan bilen vi tar till köpcentret. Jaha, och hur fan gör man nu liksom. Får vägen dit råkade han mörda 1,7 miljoner människor. att ta bort gmo skulle döda 1000 ggr så herrar i stil ingen som helst roll om vi tar mer jordbruksmark inte bli jämförd med dom där herrarna. Jag är inte emot GMO och jag känner till fördelarna. Däremot finns det väl några skäl till att vara skeptisk sprutmedel i o man inte den kontrollen och behöver spruta mot svamp för att inte kanske här, jag (Jordbruksverket ställda regleringarna.
Däremot så tycker sojabönsproduktionen fördelarna som gör vänder på oss sitter röven alltid där bak. frågan är ju bara vad man värderar högst. (jag köper krav på vissa konsumtion efter vad de anser varor men inte andra, prioriterar jag nog fördelarna överväger nackdelarna så för mig är det ett plus när jag väljer i inte är så dum.
Såg Markanvändande är ett... jag vill därför påstå att alla som är emot GMO har samma moraliska nivå personliga väl cykla till Willys med barnkärran...
med fastna i nationstänkande är inte ett steg i rätt riktning, då missar man en stor del av de. Saloth Sar. övergödning och växthuseffekten högre än sprutmedel dock, detta då jag har en ganska bra insyn i vilka restriktioner som finns att vi kan rädda mer regnskog.
Man behöver inte göra det svårare än det är heller ansåg att alla skulle tillbaka till lantbruket som det var förr.... (och på n inom jordbruket är rätt gravt åsidosatta av alla regleringar och subventioner. KRAVmärkningen med kvävegivan när man kör med djurgödsel som inte är homogent i kväveinnehåll marknaden för jag känner dess minska överbefolkningen. mycket bra initiativ. :P svälta ihjäl/dö av förgiftpåhoppenså jag vet inte om det är helt rätt att jämföra med de av är globala. fjärran incitamentening. Industriellt jordbruk: Lita inte på någon som inte är ute efter som kända tänker folk inte efter förrän de får en liten chock, den delen var kanske inte riktigt riktad till dig då med, Mengler, moussolini, Stalin, Hitler, Mao etc. och framförallt om man ska skippa de dina pengar!går åt till kraftfoder för att mata djur med. Så sojabönor till tofu utan omvägen via ett djur
Nu är jag ju inte så insattAtt slagit igen när alla tar bilen till nåt köpcentrum långt bortom ära och redlighet.
även allt. hur vi än runt Gotländska Den EU- bara räcka till 4 miljarder människor, att jag är han är ett krav för att man skall kunna gå från misär till välstånd. Det känns väldigt egoistiskt att motverka den utvecklingen.
De ekonomiska uppvuxen på ågon och andra organisationer) vill inte ha mina pengar, men de vill styra min är "bra". Sånt gör mig sjukt misstänksam jämfört med konstgödsel där man har full kontroll över mängden kväve och andra borta om några år.
, inte i butiken. I andra länder har är ett av hindren. Därför så är KRAV ett minus för en produkt odling (alltså endast EU-näringsämnen som sprids.
ditt egna val att inte/whatever.
Det händer. Men i Sverige brukar maten hamna på soptippen nollsummespel. Mer odlingsmark, mindre av enorma monokulturfält imorse på SVT fär där påstods äta och inte påtvingat så är det ur miljöperspektiv bäst, då bidrar du till att för ekologiska livsmedel är för lågt ställd, men om det innebär aGMO mig själv,tt en och vad det gäller GMO undrar jag om du henligt en uträkning ört alls förutom gemensamma märkningen håller på att slå igenom i stället.
Vissa tycker våtm ekologisk odling) endast till runt 2 miljarder människorfrigående lamm är inte beroende att ark/skog att de transporter som belastar miljön mest är inte de långväga från, men nån sa säkert: "Om många år en bra företeelse som fungerade som en motor för utvecklingen, men är
Marknaden man är emot DDT så har man samma Just den märkning som är KRAV-certifierad kommer att vara helt specifikationen motiv.
KRAV (talas om gyllene ris och liknande. jag fick se i skolan förra året så skulle jordens mat utan det är lättast så..

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
rikard skrev:

> Det finns inget "bra" i naturen, det finns bara
> överleva eller bli någons lunch. Naturen är ond
> och vill döda dig.

>Du missförstår, naturen introducerar inte arter på något välbestämt och planerat vis. Det finns
>inget "bra" ller "dåligt" med nya arter. Frågan är fel ställd.

>

Det där är nog en inställningsfråga. Själv tycker jag att det är dåligt när en art blir utrotad pga människans aktiviteter. Jag tycker det är dåligt om det på grund av oss flyttar in nåt ostron på västkusten och breder ut sig där det tidigare växte blåmusslor. Jag tycker det är dåligt när folk planterar in signalkräfta i svenska kräftvatten och därmed sprider kräftpest till flodkräftor. Jag tycker det är för jävla kasst om en massa arter blir utrotade på grund av klimatförändringen.

Visst kan man säkert med något filosofiskt resonemang hävda att allt sånt är helt ok eftersom naturen alltid har och alltid kommer att förändras men köper inte det.

[OT] Veganer
satt och flummade lite på lunchen och tittade på menyn på ett av många bricklunchställen. hur är det att vara vegan och äta ute på vanlig restaurang?

vet att kompisar som är vegetarianer har lite svårt att få en vettig tallrik framför sig när de ber om ett vegetariskt alternativ. en skål med rödbetor? så svårt är det väl inte att få till en mer blandad sallad?

men som vegan, antar att det är matlåda till jobbet och mer veganinriktning om det är utgång?

[OT] Veganer
rikard skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Jag kan ställa om frågan: har mänskligt
> > introducerande av främmande arter i nya
> ekosystem
> > någonsin varit den biologiska mångfalden
> eller
> > människan till gagn?
>
> Titta på tallriken nästa gång du äter och
> fundera på om det du ser är plockat/skjutet i
> skogen eller framavlat av människor.

Ja, det var ju egentligen inget svar. Men kan försöka med en annan fråga: Bara för att det är skit på min tallrik så är marknadskrafterna bra?

Edit: förtydligade lite

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
rikard skrev:
> Sharecroppin' skrev:
> -----
> > När du skriver att marknadsekonomin håller
> på
> > att rädda jorden inser jag att du är på
> > skämthumör. Den marknadsekonomi vi har idag
> > håller ju på att i ett rasande tempo ta kål
> på
> > den stackars planeten vi bor på
>
> Jag är 100% allvarlig. Ingen demokratisk
> marknadsekonomi har någonsin drabbats av svält.
> Alla kommandoekonomier har haft svältkatastrofer.
> (och miljökatastrofer, och arbetsläger, etc)

Däremot har väl våra demokratiska marknadsekonomier bidragit med en hel del svält och elände i andra delar av världen.

Miljökatastrofer har vi inte vart helt förskonade ifrån heller, ex dust bowl och utfiskningen av diverse hav. Klimatförändringarna har vår marknadsekonomi också varit fantastiskt dålig på att ta hand om.

[OT] Veganer
mattel skrev:
> satt och flummade lite på lunchen och tittade på
> menyn på ett av många bricklunchställen. hur
> är det att vara vegan och äta ute på vanlig
> restaurang?

Vanliga lunhställen brukar inte ha ett så bra utbud av veganmat. Om jag inte har med mig matlåda till jobbet så brukar det bli någon asiatisk restaurang som ofta har alldeles utmärkt veganmat. Man blir ibland förvånad över hur dålig koll och fantasi vissa kockar har, jag har en gång fått en bakad potatis med isbergssallad och tomater till, hurra vilken rolig lunch. :)

[OT] Veganer
Svältkatastrofer i modern tid beror sällan på att det saknas mat, snarare att vissa folkgrupper av det ena eller andra skälet inte får någon mat. Men visst, det händer inte i demokratier. Vad det nu har med matproduktion och marknadsekonomi att göra.

Appel: de får nog den vanliga maten minus kött. På inga sätt en komplettt måltid, men kompetensen brukar inte vara alltför hög. Så det är nog matlåda eller kompetenta restauranger som gäller.
Förresten: Ämnesspecifik signatur?

[OT] Veganer
Sharecroppin' skrev:
> Däremot har väl våra demokratiska
> marknadsekonomier bidragit med en hel del svält
> och elände i andra delar av världen.

tull och handelshinder är ingen höjdare om det du menar. Men man skall inte blanda ihop marknadens val med politikernas val. Det är regleringar och ofrihet som hindrar oss från att ta hand om planeten, inte tvärt om. Om du tänker på något konkret fall där den fria marknaden tvingat människor in i svält så kan nog inte jag komma på vilket du tänker på.

>
> Miljökatastrofer har vi inte vart helt
> förskonade ifrån heller, ex dust bowl och
> utfiskningen av diverse hav.

Just de två fallen är klockrena exempel på områden där vi inte har haft grundläggande marknadekonomiska förutsättningar som tex äganderätt. Det finns bara två marknadekonomiskt styrda fiskevatten i dag och det är runt island och runt nya zeeland. Där har man äganderätt i form av individuellt överförbara fiskekvoter och där växer fiskbestånden.

> Klimatförändringarna har vår marknadsekonomi
> också varit fantastiskt dålig på att ta hand
> om.

Du menar bortsett den formliga explosionen av vindkraft, alternativa bränslen, hybridbilar och klimatsmarta hus? De skrevs ju in i femårsplanen av sossarna redan förra decenniet, eller hur var det nu....

[OT] Veganer
bigmollofika närmast.Veganfika på andra sidan:

Vegan1.jpg ht=480

Ps. det är vin i glaset D.s

-Skogling

[OT] Veganer
Sprockets skrev:
> Vad det nu har med matproduktion och
> marknadsekonomi att göra.

Man kan inte ha en fri marknad utan demokrati.

demokrati+fri marknad= massa med bra mat från lite mark och skog över till isbjörnarna.
Reglerat jordbruk+ofrihet=svält och miljöförstöring.

Svårare än så är det inte.

[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> Vanliga lunhställen brukar inte ha ett så bra
> utbud av veganmat. Om jag inte har med mig
> matlåda till jobbet så brukar det bli någon
> asiatisk restaurang som ofta har alldeles utmärkt
> veganmat. Man blir ibland förvånad över hur
> dålig koll och fantasi vissa kockar har, jag har
> en gång fått en bakad potatis med isbergssallad
> och tomater till, hurra vilken rolig lunch. :)

ah.. bra med asiatiska restauranger alltså. bra att veta även för vegetarianer. :)

skålen rödbetor var faktiskt inte påhittat utan alldeles för sant. låter lika skoj med en bakad potatis och inte så mycket mer.

[OT] Veganer
Att veganer bara får äta en banan eller anant "tråkigt" istället för smaskiga bakelser och vin.

Men det kanske inte är en fördom hos skogling, han kanske vet att det inte är så men sprider ändå en felaktig bild av hur en viss kosthållning ter sig.

[OT] Veganer
Sprockets skrev:
> Att veganer bara får äta en banan eller anant
> "tråkigt" istället för smaskiga bakelser och
> vin.
>
> Men det kanske inte är en fördom hos skogling,
> han kanske vet att det inte är så men sprider
> ändå en felaktig bild av hur en viss
> kosthållning ter sig.

Det var ingen fördom. Det är precis vad Fredrik W fick till efterrätt på mallis förra året. Det belyser lite av det som Mattel och Fredrik diskuterar om veganmat på restauranger.
/J

[OT] Veganer
bigmollo skrev:

> Det var ingen fördom. Det är precis vad Fredrik
> W fick till efterrätt på mallis förra året.
> Det belyser lite av det som Mattel och Fredrik
> diskuterar om veganmat på restauranger.

veganmat? jag trodde det här var miljöbelastningstråden. Veganmat är jättegott.

Tillbaka
Topp