[OT] Veganer

[OT] Veganer
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte vad som är mest skrämmande. Miss
> Earth som företeelse eller det faktum att rikard
> har koll på den "tävlingen".

Jag är mer nervös över att jag fixade din Tegner-referens i bildtråden. Miss earth var en sidorubrik på artikeln om köningsegg som jag satt och läste samtidigt. Köningsegg är f.ö. lokalproducerad. Det finns inget att se här, cirkulera =)

[OT] Veganer
Ja, veganmat var inte Mallorkinernas starka sida, även om det sällan var några problem att få helt ok mat när vi var ute och cyklade. Det är för övrigt jag som sitter med bananen på Skoglings bild.

När det gäller bakelser i vegantappning kan jag varmt rekommendera café Södervegg på Katarina Bangata i Stockholm, tror man att det bara är bruna bananer som gäller så får man tänka om.

[OT] Veganer
rikard skrev:

>
> tull och handelshinder är ingen höjdare om det
> du menar. Men man skall inte blanda ihop
> marknadens val med politikernas val. Det är
> regleringar och ofrihet som hindrar oss från att
> ta hand om planeten, inte tvärt om. Om du tänker
> på något konkret fall där den fria marknaden
> tvingat människor in i svält så kan nog inte
> jag komma på vilket du tänker på.
>

Tänker snarare på att vi marknadsekonomiska demokratimänniskor väljer att leva över jordens resurser och utnyttja dåliga arbetsförhållanden i sämre bemedlade länder till vår fördel.

> >

>
> Just de två fallen är klockrena exempel på
> områden där vi inte har haft grundläggande
> marknadekonomiska förutsättningar som tex
> äganderätt. Det finns bara två
> marknadekonomiskt styrda fiskevatten i dag och
> det är runt island och runt nya zeeland. Där har
> man äganderätt i form av individuellt
> överförbara fiskekvoter och där växer
> fiskbestånden.
>
Absolut, där har du en poäng, däremot om du inser att det ligger till så borde du även se problemen med hur vår nuvarende marknadsekonomi tar hand om större miljöfrågor såsom klimatförändringen. Som det är nu kan man ju med utsläpp påverka miljön och därmed alla andra människor på planeten negativt och bara betala en spottstyver av de verkliga kostnaderna. Ett idéaltillstånd här är ju en perfekt fungerande marknadsekonomi där fullständiga kostnaden för alla externaliteter tas med. Och jag ser inte hur detta ska kunna uppnås utan politiska beslut.

>
> Du menar bortsett den formliga explosionen av
> vindkraft, alternativa bränslen, hybridbilar och
> klimatsmarta hus? De skrevs ju in i femårsplanen
> av sossarna redan förra decenniet, eller hur var
> det nu....

Vilket ju såklart är jättebra men det går ju alldeles för långsamt. Och varför det går alldeles för långsamt beror på det jag skrev i förra stycket.

[OT] Veganer
P Stuff white people like hamnar veganism på plats 32#

As with many white people activities, being vegan/vegetarian enables them to feel as though they are helping the environment AND it gives them a sweet way to feel superior to others. For further evidence, note how the vegetarian world has increasing levels of extemism (no meat, no dairy, no eggs, no fish, nothing that has been cooked, etc).

Much like not watching TV, this makes white people pretty hard to deal with on a day to day basis - having dinner, going to restaurants, having them over to watch political debates all become major challenges as they will talk about how they cannot eat anything and would rather that the meat and cheese be thrown in the garbage than put into their bodies.

But wait, aren’t there white people who eat organice, grain fed, free range cattle and chicken? Yes, these white people are wracked with guilt knowing that they are eating a dead animal, contributing to rainforest deforestation, and global warming.

Whether you are dealing with a meat eater or a vegan/vegetarian, there are many ways to use this information to your advantage.

If you require a favor from a vegetarian white person, you should invite them to a dinner with your family. When your mother/grandmother offers them a dish with meat in it, they will reject it saying that they are vegetarian. When the meal is over, tell them that your mom is very embarrassed, and that in your culture rejecting food is the equivalent of spitting on someone’s grave. They will then owe you favor, this can be repeated when you need trips to the airport, someone to help you move, a small interest free loan, or a place for your friend to crash.

If you need to gain leverage with a meat eater, it’s pretty easy. They already feel guilty, just point it out.

[OT] Veganer
Sharecroppin' skrev:
> Tänker snarare på att vi marknadsekonomiska
> demokratimänniskor väljer att leva över jordens
> resurser och utnyttja dåliga arbetsförhållanden
> i sämre bemedlade länder till vår fördel.

1. Den överexploatering som sker sker inte genom den fria marknadens försorg.
2. Att ha en komparativ fördel för låglönearbete har visat sig vara den snabbaste vägen till välstånd. Hela den ekonomiska expansionen i asien började med låglönearbete (och avregleringar).
> Som det är nu kan man ju
> med utsläpp påverka miljön och därmed alla
> andra människor på planeten negativt och bara
> betala en spottstyver av de verkliga kostnaderna.
> Ett idéaltillstånd här är ju en perfekt
> fungerande marknadsekonomi där fullständiga
> kostnaden för alla externaliteter tas med. Och
> jag ser inte hur detta ska kunna uppnås utan
> politiska beslut.

Miljöskatter är en sak, men miljömärkningar med dolda motiv, och politiska regleringar är en helt annan.

> Vilket ju såklart är jättebra men det går ju
> alldeles för långsamt.

Jag har inte sett ett enda fall där politiska regleringar har gett en snabbare positiv effekt än vad marknaden kunnat åstadkomma på egen hand. Skatter som styrmedel är kalas, men regleringar har snarare motsatt effekt. Kravmärkningen är en typ av reglering och därför dålig. (för att återknyta till ämnet)

Jag brukar påpeka (i andra sammanhang) att den Amerikanske president som gjort mest för miljön är George W Bush. Han har lyckats trycka upp oljepriset såpass att tom de bilglada amerikanarna har börjat köra minde bil(ar). Det är naturligtvis inte ett helt korrekt orsakssamband, men det visar på hur snabbt marknaden kan ställa om om den behöver för Hummer sålde bra tills för typ 1.5 år sedan, nu är den bilmodellen död. I Sverige har inte bensinpriset rört sig nämvärt och folk kör fortfarande omkring i sina jättevolvos och orenade skrotbilar. Trots alla miljoner som gått till miljöbilspremier och annat märkligt.

Jag är alltså positivt inställd till ett ekologiskt jordbruk, minimalt användande av fossila bränslen, räddande av världen etc. Jag tycker bara att de självutnämnda experterna i diverse miljörörelser har helt fel och att deras "råd" kommer förvärra situationen. Kärnkraft, GMO och Aluminium är inte fienden. Fienden är okunskap, ofrihet, politiska regleringar och rädsla.

Nu skall jag försöka slita mig från den här tråden och rädda världen lite. Min avhandling kommer inte att skriva sig själv och varje månad den blir försenad fördröjer och fördyrar världens räddning med ett par miljoner (i Sverige). =)

Frihet, Jämlikhet, Vetenskap, etc...
/r

[OT] Veganer
bigmollo skrev:
> en herrans massa grejer

Du, det är bara onsdag idag. Sätt undan flaskan nu.

[OT] Veganer
Vegan2.jpg ht=480

;)

[OT] Veganer
Markus F skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> > Veganmat är jättegott.
>
>
> Nä. Där kan jag inte instämma.

Den där enkla går jag inte på.

[OT] Veganer
JPL skrev:
> Varför är inte kött gjort av svampar som är
> gjort av pannben?

Så det är det svampar är gjorda av?

[OT] Veganer
Även Malaysia har ok krubb, men mina favoriter i stan är Kokyo & Lao Wai.

En fråga åt fredrikw och sprockets, brukar resturangerna ha koll på vilka öl/vin som är veganska?

[OT] Veganer
42Hz skrev:
> JPL skrev:
> -----
> > Varför är inte kött gjort av svampar som är
> > gjort av pannben?
>
> Så det är det svampar är gjorda av?

Ja, fast bara av den typen som är gjorda av pannben som är gjorda av fot-fil-spån från seniora brevbärare!

(Och då är det iofs ju en j-a tur att kött inte är gjort av sådana svampar, för då vore jag nog vegan.)

/JPL

[OT] Veganer
[OT] Veganer
fredrikw skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > En del viner är "klarade" med äggvita exvis.
>
> Även gelatin och fiskbloss används för detta
> ändamål.

Fiskbloss!? Är det sådana där john silverfiskar utan filter?

[OT] Veganer
rikard skrev:
> Sharecroppin' skrev:

>
> 1. Den överexploatering som sker sker inte genom
> den fria marknadens försorg.
> 2. Att ha en komparativ fördel för
> låglönearbete har visat sig vara den snabbaste
> vägen till välstånd. Hela den ekonomiska
> expansionen i asien började med låglönearbete
> (och avregleringar).

HAr ifs läst och hört att de länder i Asien som har klarat sig bäst har varit de vilka haft en del regleringar under sin utveckling, dvs Japan Taiwan och Korea.

> > Som det är nu kan man ju
> > med utsläpp påverka miljön och därmed alla
> > andra människor på planeten negativt och bara
> > betala en spottstyver av de verkliga
> kostnaderna.
> > Ett idéaltillstånd här är ju en perfekt
> > fungerande marknadsekonomi där fullständiga
> > kostnaden för alla externaliteter tas med. Och
> > jag ser inte hur detta ska kunna uppnås utan
> > politiska beslut.
>
> Miljöskatter är en sak, men miljömärkningar
> med dolda motiv, och politiska regleringar är en
> helt annan.
>
> > Vilket ju såklart är jättebra men det går
> ju
> > alldeles för långsamt.
>
> Jag har inte sett ett enda fall där politiska
> regleringar har gett en snabbare positiv effekt
> än vad marknaden kunnat åstadkomma på egen
> hand. Skatter som styrmedel är kalas, men
> regleringar har snarare motsatt effekt.
> Kravmärkningen är en typ av reglering och
> därför dålig. (för att återknyta till
> ämnet)

Det där med att marknaden åstadkommer dessa saker på egen hand förstår jag fortfarande inte, det krävs ju fortfarande skatter och andra styrmedel för att det ska hända något. Sedan håller jag med dig om att det är bättre att använda skatter som styrmedel än att försöka sig på olika regleringar.

> Jag brukar påpeka (i andra sammanhang) att den
> Amerikanske president som gjort mest för miljön
> är George W Bush. Han har lyckats trycka upp
> oljepriset såpass att tom de bilglada
> amerikanarna har börjat köra minde bil(ar). Det
> är naturligtvis inte ett helt korrekt
> orsakssamband, men det visar på hur snabbt
> marknaden kan ställa om om den behöver för
> Hummer sålde bra tills för typ 1.5 år sedan, nu
> är den bilmodellen död. I Sverige har inte
> bensinpriset rört sig nämvärt och folk kör
> fortfarande omkring i sina jättevolvos och
> orenade skrotbilar. Trots alla miljoner som gått
> till miljöbilspremier och annat märkligt.

Nu låter det ju nästan som att amerikanarna kör jättesnåla miljöbilar när det ju fortfarande är tvärtom även om det har blivit lite bättre efter att oljepriset har skjutit i höjden.

Och ja, marknadsekonomin kan ställa om skitfort men det måste ju finnas ekonomiska incitament för den att göra det.

> Jag är alltså positivt inställd till ett
> ekologiskt jordbruk, minimalt användande av
> fossila bränslen, räddande av världen etc. Jag
> tycker bara att de självutnämnda experterna i
> diverse miljörörelser har helt fel och att deras
> "råd" kommer förvärra situationen. Kärnkraft,
> GMO och Aluminium är inte fienden. Fienden är
> okunskap, ofrihet, politiska regleringar och
> rädsla.

Jag skulle snarare vilja säja att den stora fienden i det här fallet är en stor oreglerad marknadsekonomi där man som förorenare inte betalar kostnaden för negativa externaliteter. Precis som marknadsekonomin tyvärr fungerar nu alltså.

> Nu skall jag försöka slita mig från den här
> tråden och rädda världen lite. Min avhandling
> kommer inte att skriva sig själv och varje månad
> den blir försenad fördröjer och fördyrar
> världens räddning med ett par miljoner (i
> Sverige). =)
>
> Frihet, Jämlikhet, Vetenskap, etc...
> /r

Bra, jobba på du, marknadsekonomin kan behöva lite hjälp på traven.

Ok nu ska jag också sluta snacka skit i vegantråden.

[OT] Veganer
mytomspunnen skrev:
> JPL skrev:
> -----
> > Fiskbloss!? Är det sådana där john
> silverfiskar
> > utan filter?
>
> http://www.instantrimshot.com/rimshot.swf

:) Sorry, är rastlös, trött och uttråkad på samma gång....

[OT] Veganer
Att vi i sverige kör runt med "stora" bilar är nog också ett resultat av att vi bor långt ifrån varandra.

Men jag kör då hellre en större bil på långfärd än en liten, då denna många gånger inte drar speciellt mycket mer bensin på långfärd. Top Gear gjorde ett roligt test för några avsnitt sen med en Prius och M3a runt en bana...

Hade människor i Sverige köpt bil lite mer efter vad dom behöver, kanske det hade funnits ett par stora plåtlådor mindre. Men dom som bor på landet och inte har tillgång till kollektiv trafik borde inte behöva utstå häxjakt för att de är beroende av sina bilar.

-testet

[OT] Veganer
Finns det verkligen inte mer mat som faktiskt är god som är vegansk?
I nuläget tycker jag veganska chicken nuggets är riktigt goda, godare än vanliga nuggets. Quornfileer är också goda.
Men där slutar det tyvärr för mig..

Någon ersättning till mjölk hittar jag då inte, har testat havredryck och det smakar konstigt havrigt.

Skulle vegansk mat haft fler smaskigheter att erbjuda skulle jag helt klart gått över till att bli en militant vegan. Det är trots allt moraliskt förkastligt att inte vara vegan.

[OT] Veganer
NickPick sa:
Jag älskar mjölk. Har funderat över varför jag gillar mjölk så mycket. Kanske för att jag drack det som barn istället för vatten när jag hade mina kinkiga år.
Ska testa soyamjölk och mandelmjölk. Havremjölk smakar bara konstigt

Egentligen har jag kraftigt minskat mitt mjölkintag men yoghurt och annat är bra gott och smakar havremjölk så pass konstigt ser jag inte att havreyoghurt är godare.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
xdr sa:
Att vara vegan är inte så svårt. Det är bara inte äta animaliska produkter.

Snarare att inte konsumera animaliska produkter, inget ull, inget läder osv. Äter man endast vegetariskt men konsumerar läder osv så är man vegetarian. Lakto-ovo-vegetarian är det vanligaste.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
BjornR sa:
Frankenstein's Bike sa:
Havremjölk eller havredryck?

The term ’milk’ means exclusively the normal mammary secretion obtained from one or more milkings without either addition thereto or extraction therefrom.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32007R1234

Dryck.

Så hur blir det då med kokosmjölk?

Och borde inte vanlig mjölk som säljs i affären då bli mjölkdryck, med tanke på hur mycket som normalt tas bort (och en del saker läggs till) från ursprungsmjölken?

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
Någon ersättning till mjölk hittar jag då inte, har testat havredryck och det smakar konstigt havrigt.

Det finns en havredryck som heter iKaffe, den är faktiskt god. :-) Särskilt god att ha i kaffe, men till annat också. Det är väl gissningsvis de 3% fett som gör den fin, all annan havredryck är så mesig.

[OT] Veganer
Snygg trådarkeologi en fredagkväll 22:51 av Lyktstolpemedhjul, som obemärkt lyckades gräva upp en nästan tio år gammal tråd och debatten bara fortsätter. :)

Tillbaka
Topp