[OT] Vikingarännet

[OT] Vikingarännet
Japp, jag är anmäld. Blir premiär för stora batteripacken till värmesulorna också.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vikingarännet
Tack alla som åkte Vikingarännet. Det skapade gott om plats på övriga isar i helgen! ;-)

Håmås är fanimej tokigt snabb. Jag blir mäkta imponerad!

[OT] Vikingarännet
Freeskier skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack alla som åkte Vikingarännet. Det skapade
> gott om plats på övriga isar i helgen! ;-)
>
> Håmås är fanimej tokigt snabb. Jag blir mäkta
> imponerad!

Det otäcka är att han är grym på skidor, skidorientering, cykel, löpning etc. Har tränat/tävlat en del med honom och han är nästan omöjlig. Vann bla sportklassen i CX på cykeldagarna i Nov.

[OT] Vikingarännet
Tänkte nog ge det ett försök, åkte 2010 på 4.38 och det var första gången jag stod på ett par långfärdsskridskor, så andra gången borde gå fortare, kanske?

Någon som har ett par skatepjäxor storlek 43 för SNS bindning att låna ut? Det var sjuuukt vingligt med pjäxor för klassiskt..

[OT] Vikingarännet
Ska åka i år igen. Är denna gång anmäld till gruppen där man åker utan pikstavar, tveksamt om man kommer i mål öht då man inte har några stavar att luta sig på när man blir trött :)...

[OT] Vikingarännet
Ojoj det här kanske blir jobbigare än man trott :-) körde 50Km igår eftermiddag på Norrviken och var trött efter 50Km :-(

Ska bli skoj och se hur djäkla jobbigt Vikingarännet är.

[OT] Vikingarännet
Holländare vann Vikingarännet
Publicerat: kl 11:37 , Upplandsnytt Kommentera Gilla Dela
Det blev hollänskt i topp på prispallen för skridskoloppet Vikingarännet i dag. Holländaren Marten Heideman vann med tiden 3 timmar och 2 minuter. Det är lite långsammare än normalt.

Också andraplatsen gick till en holländare: Jens Zwiser.

Bästa svensk blev Sonny Peterson med en tredjeplats drygt fyra minuter efter vinnaren.

Isen under årets upplaga av Vikingarännet har inte varit så bra som det såg ut vid starten. Banan har varit blöt vilket har gjort isen så mjuk att skridskorna kan skära ner en bit i isen. Det säger många lite uppgivna åkare i Skokloster till P4 Upplands reporter på plats där.

Resultat:
1. Marten Heideman, Holland, 3.02.35
2. Jens Zwitser, Holland, 3.04.42
3. Sonny Peterson, Sverige, 3.06.53

Grattis Sonny, som vanligt otroligt stark insats!

[OT] Vikingarännet
en bild på killen som ledde vid hässelby. Jag hängde på så gott det gick, fast det gick ju inte förstås... lite kul dock att en och annan trodde jag var med i loppet och låg i täten :)

Bilagor

• vik.jpg
    vik.jpg
    80.7 KB · Besök: 42
[OT] Vikingarännet
Ja, det här var en tur att minnas, eller inte :). Som sagt, mjukt bitvis så att skenorna skar ner och fastnade i isen. Ibland riktigt fin kärnis...fast då med en decimeter vatten på, snorkelföre alltså. Och sen en dos motvind på det.
Arrangörerna kan ju dock inte rå över vädret. Sista biten Hässelby-Alvik gick knappt att åka öht då det var vatten och sorbét för hela slanten. Tiden blev ca en timme än förra årets. Stackars mig som gjorde det här helt frivilligt.

[OT] Vikingarännet
Starkt av alla Happyiter som körde oavsett hur det gick. Själv börjar jag som nybörjare att bli rejält trött i ryggen redan efter nån mil. Vikingarännet har högre avskräckningsfaktor eller misärfaktor än Vätternrundan i min värld. Grattis kämpar!

[OT] Vikingarännet
Det var bara att hålla ögonen på isen..... tyvärr var det inte så kul med så mjuk is när man väger 85-90kg. Isen gav sig hela tiden. Kände att min teknik begränsade mig mer än orken. Förutom ömma knän av alla slag från isen var jag rätt fräsch i mål. Jag gick ned på knä en gång och slog i ena handen lite vilket tyder på att jag fegade för mycket.....

I dag gick det så långsamt och var så mycket motvind att stavar hade varit på sin plats.

Grattis till er som gjorde fina placeringar!

[OT] Vikingarännet
Bra kämpat alla som gav sig ut idag.
Cerb räckte fint med 72Kg för att det skulle skita sig ordentligt,
klarade mig ifrån att ramla men gick längsamt :-(
Jag är dock glad över mina stavar ananrs hade det varit uberdjävligt, kunde inte åka i sorben överhuvud taget blev mycket staka.
Men nu har jag ju en tid på detta och den borde ju rimligtvis att kapa rätt ordentligt om det bara är is :-)

[OT] Vikingarännet
Road_Runner skrev:
> Cerb räckte fint med 72Kg för att det skulle
> skita sig ordentligt,

Jag åkte i samma takt som några gamla rävar på typ 60kg de gled fram rätt fint medan det lät som världens undergång när jag körde i samma spår... :)

> Jag är dock glad över mina stavar ananrs hade
> det varit uberdjävligt, kunde inte åka i sorben
> överhuvud taget blev mycket staka.
> Men nu har jag ju en tid på detta och den borde
> ju rimligtvis att kapa rätt ordentligt om det
> bara är is :-)

Ja årets tider bör gå att hyfsa rätt skapligt :)

[OT] Vikingarännet
Skönt att holländaren som vann bara råkade befinna sig i Sverige och anmälde sig i förbifarten. :-)

Vad är det förresten med Holland som gör att de är så duktiga på skridskor? Visst, det är kultur och tradition där, men de kan väl inte ha så mycket naturis att åka på? Kanalerna, visst, men de lär väl inte frysa till varje vinter?

[OT] Vikingarännet
DT skrev:
> Vad är det förresten med Holland som gör att de
> är så duktiga på skridskor? Visst, det är
> kultur och tradition där, men de kan väl inte ha
> så mycket naturis att åka på? Kanalerna, visst,
> men de lär väl inte frysa till varje vinter?

Googlade hittade denna länken :
http://www.holland.com/se/press/article/Idrottslandet-Holland.htm :)

[OT] Vikingarännet
Brando skrev:
> http://svtplay.se/v/2714572/manga_brot_slaskigt_vi
> kingarann :)

Riktigt tungt att åka på sorbe med vatten på, men det är lika för alla. Hade förmånen att få åka hela vägen (förutom 5 km) utan draghjälp. Stärkande för psyket och benen inför cykelsäsongen:) Tror att vanliga skridskor med bredare skenor hade sin poäng idag jämfört med snabbskridskor. I alla fall om man väger mer än 60 kg... Och känd från TV blev man på kuppen, aplåderandes vinnaren och inget annat.

[OT] Vikingarännet
DT skrev:
> Skönt att holländaren som vann bara råkade
> befinna sig i Sverige och anmälde sig i
> förbifarten. :-)
>
> Vad är det förresten med Holland som gör att de
> är så duktiga på skridskor? Visst, det är
> kultur och tradition där, men de kan väl inte ha
> så mycket naturis att åka på? Kanalerna, visst,
> men de lär väl inte frysa till varje vinter?

De spolar banor i terrängen och kör maratonlopp. Dessutom kör de masstartslopp med +50 åkare på rundbana. Kan man åka skridskor ordentligt är lite svensk skitis inget problem. Världseliten i maratonskridsko finns i Holland! Heidemanns meriter i korthet:

69 artificial track speed skating marathon wins, the last one being the final race of the 2006 Six Days of the Greenery in Alkmaar.
Dutch national marathon speed skating champion: 3 times
Alternative Elfstedentocht (Finland) winner: 2 times
Open Dutch marathon speed skating on nature track champion: 3 times
Six Days of the Greenery winner: 1998, 1999, 2000, 2006

Hyfsat lång/stark meritlista

Senast ändrad:
[OT] Vikingarännet
Ja, visst var det lite jobbigt... ;-)

Här är några bilder från turen:

VI2618.jpg

Det började bra...

VI2630.jpg

...men ganska snart såg det ut så här och jag tänkte först att det bara var lokalt, för det skulle ju vara så bra is hela vägen. Nope.

VI2652.jpg

Sträckan Kungsängen-Hässelby var visserligen blöt, men vad gjorde det när det gick att åka skridskor som vanligt.

VI2661.jpg

Kanske inte riktigt som vanligt, men kul iallafall.

VI2666.jpg

Soppigt värre med 4 kilometer kvar till mål.

[OT] Vikingarännet
Det var riktigt kärvt igår..
Är sannerligen imponerad utav de motionärer som tog sig i mål utan stavar.

Jag hörde senare under kvällen att väldigt många inte hunnit tagit sig förbi Hässelby innan snöret gick, måste varit riktigt surt.

Det var andra gången jag stod på ett par långfärdsskridskor, kommer nog aldrig göra det igen. Det var hemskt! Jag lyckades falla 8 gånger varvid en gång lyckades jag med bedriften att få en kallsup. Det beskriver lite underlaget. Glaset i mina nya Oakley sprack också!

Gick i mål på 6,5 Tim ..

Senast ändrad:
[OT] Vikingarännet
He, he visst var det en balansakt utan stavar. Men de åkskickliga störs helt klart mindre. Sedan har det lite med kroppsvikt att göra.

För mig gick det uselt men allt har en viss charm :) Därmed inte sagt att jag inte föredragit knallhårda kärnisar med perfekt yta och vindstilla så man kunde satt på farthållaren och bara njutit.... :) Jag hoppade stavar eftersom jag tycker att jag inte har någon nytta av dem över 25km/tim.... tji fick man. det var ett strategiskt bra val med stavar..... :)

[OT] Vikingarännet
rstd skrev:
> Det var riktigt kärvt igår..
> ...en gång lyckades jag med bedriften att få
> en kallsup.

Vid sådana tillfällen måste man skratta åt eländet. Starkt åkt om det bara var andra gången - ge inte upp utan kom tillbaka nästa år! Vad var det för glasögon du skrotade, jag kan ha några glas liggandes i garderoben.

Kul med lite bilder, tack peranders!

Själv skrev jag en kort sammanfattning på Utsidan: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=578464#post578464

[OT] Vikingarännet
Läste din sammanfattning på utsidan.

De hade grupper med farthållare som gick iväg strax efter tävlingsgruppen. Själv anslöt jag mig till en 4-timmarsgrupp.
Det blev smått kaos på de sämre ispartierna ner mot Sigtuna, med inbromsningar vid sämre partier, det snavades och folk körde både till höger och vänster om ledet, vilket ledde till att jag ibland nästan hakade i den som åkte på sidan om mig.
Gruppen var väl från början på en ca 40 pers. Efter Sigtuna kanske det var 8 kvar :). Jag släppte också där och körde sedan själv resten av sträckan.
Annars rätt bra att starta tidigt, det tog ett bra tag innan stavfäktarna kom ikapp.

Senast ändrad:
[OT] Vikingarännet
saltgurkan skrev:
> Annars rätt bra att starta tidigt, det tog ett
> bra tag innan stavfäktarna kom ikapp.

Stavfäktarna, är det motsvarigheten till Hofvet-grupperna på Vättern? ;-)

[OT] Vikingarännet
Ja fy fan vilken upplevelse... Åkte på 4:59 förra året och hoppades förbättra tiden. Pyttsan.

Ville egentligen köra utan pikar (skridskor åker man med benen, inte armarna...) men är väldigt glad att jag tog med dem. Respect till alla som tog sig i mål utan stavar/pikar! Alla talar om vattnet men där det var vatten var det ju åtminstone IS under - värst var ju snöskravel, nyfrusna spårigheter och allmän sörja. Mina nya sulor orsakade skavsår redan vid Sigtuna och motvinden de första 65 km ovanpå allting kändes ju också "uppfriskande" (eller nåt).

Tyckte jag blev omkörd av halva världen men borde ha hamnat på plats 330 av 730 med mina egenhändigt klockade 6 timmar (chipsjäveln i papper tålde uppenbarligen inte att bli vattendränkt...)

Fantastiskt att åka på tre timmar. Mina hjältar och bragdkandidater är dock mina två grabbar på 9 resp 11 som körde "kortis" mellan Kungsängen och Alvik utan pikar eller stavar. Det tog dem drygt 4 timmar och de var helt dyngsura när de kom i mål.

Men vafan, jag står nog i kön på Skarholmen februari 2013 igen.

Tillbaka
Topp