[OT] Vilken bil för billig pendling.

Det är lätt att visa upp bra bränsleförbrukning när man väljer ut en körd sträcka men snittförbrukning över lång tid är något helt annat....

Finns väl bara ett alternativ för billig/bränslesnål jobbpendling över tid, VW Lupo 3L :)

Den här hade en dokumenterad snittförbrukning på 0.33 liter/100 km efter 43.500 mil körda mil, svårslaget skulle jag tro...

IMG_20180511_193935.jpg

IMG_20180904_191756.jpg

//Källis

Tjena!

Lupo 3L är var småbilar borde vara idag. Att ingen klarar av att göra något lika snålt är fasiken helt magiskt.
Men man ska inte sitta fyra fullvuxna karlar i den och tro att man ska uppför backen till Ullådalen, det tog stopp i första branten.

Kneecap sa:
Tjena!

Lupo 3L är var småbilar borde vara idag. Att ingen klarar av att göra något lika snålt är fasiken helt magiskt.

Ja det är otroligt att ingen biltillverkare har kunnat få fram en bil efter så många år som kan visa upp samma eller bättre bränsleförbrukning.

Den här lilla pärlan grejade en weekend tripp på 94 mil med två vuxna och ett barn och gjorde av med endast 27 lite bränsle.

//Källis

Sälj eller ge bort Hästen,ja jag vet att det va taskigt men det spar ni mycket på,men jag vet också att det är riktigt bra med en hobby för välbefinnandet,

Lingon sa:
Billigast blir nog att använda den bil ni har. Eller att sälja den och köpa något ännu billigare.

Det kanske inte framgick men det finns inget alternativ till 2 bilar som det ser ut nu. Tro mig jag hade inte köpt någon isf.

Källis sa:
Det är lätt att visa upp bra bränsleförbrukning när man väljer ut en körd sträcka men snittförbrukning över lång tid är något helt annat....

Finns väl bara ett alternativ för billig/bränslesnål jobbpendling över tid, VW Lupo 3L :)

Den här hade en dokumenterad snittförbrukning på 0.33 liter/100 km efter 43.500 mil körda mil, svårslaget skulle jag tro...

//Källis

Nu snackar vi! Orkar den okej eller är det medvind som gäller i uppförsbackarna? :D Är det automat med 0,33?

toysc sa:
Sälj eller ge bort Hästen,ja jag vet att det va taskigt men det spar ni mycket på,men jag vet också att det är riktigt bra med en hobby för välbefinnandet,

Ledsen, men du tar hem den dummaste posten i tråden, nästa!

Senast ändrad:
Tjena!

Det stora problemet med Lupo 3L är att hitta en till salu. Folk säljer ju inte dom. Dom få som kommer ut brukar vara i sisådär skick eller så har robotautomaten gett upp. Audi A2 finns med samma motor och drar bara lite lite mer men är klart dyrare. Fördel dock att den inte rostar upp eftersom den till största delen är byggd i aluminium.

Kneecap sa:
Tjena!

Måste dock ge Renault att dom gjort en hel del roliga bilar genom åren. En 5 Turbo skulle jag faktiskt kunna äga. Eller en Clio V6..
Nya Alpine A110 verkar vara en riktigt rolig bil, men när man ser att inredningen till stora delar är samma billiga plast som i resten av bilarna blir man lite ledsen.

Eller Sport Spider... vilken bil! Avantime och Vel Satis är också lite toktrevliga knäppbilar som inte så många andra tillverkare skulle våga tillverka (av vettiga skäl). Men där är vi inne på diametrala motsatsen till vad TS efterfrågar!

mtb565 sa:
Lingon sa:
Billigast blir nog att använda den bil ni har. Eller att sälja den och köpa något ännu billigare.

Det kanske inte framgick men det finns inget alternativ till 2 bilar som det ser ut nu. Tro mig jag hade inte köpt nån annars.

Källis sa:

//Källis

Nu snackar vi! Orkar den okej eller är det medvind som gäller i uppförsbackarna? :D Är det automat med 0,33?

Förvånansvärd pigg upp till 80 km/h trots bara 64hk men det hjälper till med lätt tjänstevikt på 830 kg och 140Nm redan från 1800 r/min.

Ja 0.33 liter/100 km med 5-växlad automatlåda med Tiptronic.

Edt: stavning

//Källis

Senast ändrad:
Lejon sa:
Eller Sport Spider... vilken bil! Avantime och Vel Satis är också lite toktrevliga knäppbilar som inte så många andra tillverkare skulle våga tillverka (av vettiga skäl). Men där är vi inne på diametrala motsatsen till vad TS efterfrågar!

Hörru! Det finns redan en tråd för den där sortens inlägg :)
https://happyride.se/forum/read.php/1/3316196/page=1

Jag saknar ibland familjens Grand Espace som vi körde nästan 20 000 ganska dyra, inte helt pålitliga men charmiga och bekväma mil.

/Johan

Källis sa:
Förvånansvärd pigg upp till 80 km/h trots bara 64hk men det hjälper till med lätt tjänstevikt på 830 kg och 140Nm redan från 1800 r/min.

//Källis

Kanske ska försöka provköra en om det dyker upp nått lämpligt objekt, hade du nått strul med automatlådan? Det verkar vara största problemet och ger den med sig är ju bilen i princip skrot sen.

Varför inte en begagnad Nissan Leaf? Verkar gå att hitta för vettiga pengar. Ska test klara 15mil på en laddning vilket ger dig lite marginal.

mtb565 sa:
Källis sa:

//Källis

Kanske ska försöka provköra en om det dyker upp nått lämpligt objekt, hade du nått strul med automatlådan? Det verkar vara största problemet och ger den med sig är ju bilen i princip skrot sen.

Inget problem med automatlådan här.
Kamremmen bytt endast 1 gång på dryga 44.000 körda mil ?

//Källis

Pfaff sa:
Kneecap sa:
Pfaff sa:

Tjena!

Förstod det. Min drar under 0,4 i samma hastighet.

Mmm. Säger du det.
Om jag lyssnar på mine tjänstbilskörande kolleger med diesel- Volvor, Passater, Audier och med vad dom nu kunnat maxa bilen till inom basbeloppsgränsen ligger förbrukningen närmare det dubbla. Minst.

Min hyfsat maxade A6:a drar strax under 0.7 vid blandad körning. Diesel, 2-litersmotor, fyrhjulsdrift, automat, nya programvaran. Givetvis faktiskt förbrukning, inte vad färddatorn gissar.

Pfaff sa:
Mmm. Säger du det.
Om jag lyssnar på mine tjänstbilskörande kolleger med diesel- Volvor, Passater, Audier och med vad dom nu kunnat maxa bilen till inom basbeloppsgränsen ligger förbrukningen närmare det dubbla. Minst.

Tjena!

1. Det beror på hur man kör.
2. Det beror på märke, BMW ligger längst fram i låg förbrukning med Volvo på god andraplats.

Jag har kört över 9000 mil med min och har haft stenkoll på förbrukningen. Fram tills för några månader sen så har den legat stabilt på 0,47-0,48. Nu ligger den runt 0,50, motorn har börjat låta lite hårdare och bilen börjar väl bli allmänt sliten.

Såhär bra kan det se ut med farthållaren intryckt vid 100 km/h och nästan full tank.

DSC_0045.JPG

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Jensen sa:
hyundai Kona electric då? Om det ens går att få tag i någon utan att vänta hur länge som helst.

Tjena!

Finns inte ute i handeln ännu väl? Finns inga priser på den iallafall. Den och Kia e-niro är helt klart intressanta.

Nej den gör väll inte det. Men rätt imponerande vilka mil de lyckats pressa ur de batteripaketen (Kia och Hyundai är ju i stort sett samma företag). Men det spekulerad i ett pris runt 370k. Men lite beroende på stora eller lilla batteripaketet.

Kia Niro kan väll beställas nu. Men pratad
Om att alla bilar till Sverige är bokade. Svärföräldrarna har hybridversionen o man förstår ju varför de kostar mindre än andra :-) men där är kanske inte Leaf osv bättre

Haha kompisarna har en lupo 3L. Köpte som andrabil, men var typ den de åkte mest med. Körde från Hacksta (mellan Enköping och Västerås), via Ikea i Sundsvall till Umeå på halva tanken. O den tanken ä fan inte stor. Minns när jag provkörde den första gången, första bilen me start stop jag kört, LITE paff vid första rödljuset ?. Även lite spak när man klev av gasen och den frihjular, ingen motorbroms där inte. Ändå rätt kul bil. Före sin tid

Senast ändrad:
Jensen sa:
hyundai Kona electric då? Om det ens går att få tag i någon utan att vänta hur länge som helst.

Tycker det är den mest intressanta elbilen utan tvekan (på papper iaf), den går dock inte köpa än. Lanseringen vintern 2018/2019, jag vet inte när dom kan tänkas vara färdiga för leverans? Blir det inte el denna gången ska jag helt klart hålla ögonen på Konan framöver.

ipv6 sa:
Pfaff sa:
Kneecap sa:
Pfaff sa:

Tjena!

Mmm. Säger du det.

Min hyfsat maxade A6:a drar strax under 0.7 vid blandad körning. Diesel, 2-litersmotor, fyrhjulsdrift, automat, nya programvaran. Givetvis faktiskt förbrukning, inte vad färddatorn gissar.
Det tycker jag är mycket. Som jag skrev ovan, min snart 10 år gamla BMW med 2-liters dieselmotor på 177 hk och fyrhjulsdrift ligger stadigt på 0,58 l/mil enl färddatorn, senast jag tankade räknade jag faktiska förbrukningen till 0,57, i princip aldrig är den över 0,6 på en tank. Allt blandad körning (landsväg/motorväg och en hel del stadstrafik). Och den är fortfarande fantastiskt kul att köra, trots snart 17k mil på mätaren.

Alla ni som säger att era bilar drar 0,5 etc, är det på färddatorn eller verklig förbrukning? Som jmf sa Kim förra bil 0,65 på färddatorn men drog i verkligheten 0,9. Loggat varje tankning under 5000 mil.

Ultralite sa:
Alla ni som säger att era bilar drar 0,5 etc, är det på färddatorn eller verklig förbrukning? Som jmf sa Kim förra bil 0,65 på färddatorn men drog i verkligheten 0,9. Loggat varje tankning under 5000 mil.

Tjena!

Jag loggar efter vad jag hällt i, inte vad som står i datorn. Men det stämmer förbluffande bra ändå.

Kneecap sa:
Ultralite sa:

Tjena!

Jag loggar efter vad jag hällt i, inte vad som står i datorn. Men det stämmer förbluffande bra ändå.
Samma för mig. Jag räknar inte på varje tank, men de ggr jag gör det stämmer det väldigt bra med vad färddatorn säger. Kan det vara så att de märken som inte klarar av att bygga snåla motorer även fuskar med färddatorn?

12 mil om dagen blir grovt avrundat att du kommer tillbringa 2h per dag i bilen om det ej är rakt igenom en större stadskärna.

Har du för övrigt kollar Google maps etc för å se vad för tid det blir?
Jag pendlade i ca 15 år 5 mil t/r genom Göteborgs stadskärna, uppskattningsvis 45-60 min per väg.

Ser ej att det diskuterats komfort men 12 t/r är (både med och utan storstadsmått mätt) ganska lång pendling och då vill man ej sitta i en bil med hög ljudvolym och högvarvig motor. Ofta (absolut ej aldrig) egenskaper som små/billiga bilar ger.

Lycka till med billetandet!

ooms sa:
Samma för mig. Jag räknar inte på varje tank, men de ggr jag gör det stämmer det väldigt bra med vad färddatorn säger. Kan det vara så att de märken som inte klarar av att bygga snåla motorer även fuskar med färddatorn?

Tjena!

Garanterat, känner ingen med VAG (förutom ägare av tidigare nämnda 3L) som har en färddator som stämmer.

Dagens pendling. Kallstart i 4°, tätortstrafik blandat med 100 väg.

IMG_20181108_064856531.jpg

IMG_20181108_064903166.jpg

lindengbg sa:
12 mil om dagen blir grovt avrundat att du kommer tillbringa 2h per dag i bilen om det ej är rakt igenom en större stadskärna.

Har du för övrigt kollar Google maps etc för å se vad för tid det blir?
Jag pendlade i ca 15 år 5 mil t/r genom Göteborgs stadskärna, uppskattningsvis 45-60 min per väg.

Ser ej att det diskuterats komfort men 12 t/r är (både med och utan storstadsmått mätt) ganska lång pendling och då vill man ej sitta i en bil med hög ljudvolym och högvarvig motor. Ofta (absolut ej aldrig) egenskaper som små/billiga bilar ger.

Lycka till med billetandet!

Tjena!

Jag påpekade ganska tidigt i tråden. Tycker det är riktigt viktigt.

Min gamla e46 stämde sämst av alla jag har haft, sen min gamla Volvo s60.
Nu åker jag en skoda miljöbilsbluffbil och den stämmer bra. Hamnar dock på 0.59 typ. Gammal och sliten. 1.6d fungerar ypperligt till att flytta röven, men den börjar suga i sig diesel vid 120kmh.

En vanlig rekommendation för snålpendling är ju skoda fabia annars. Billiga är dom. Skitful som kombi för övrigt.

Kneecap sa:
Tjena!

Garanterat, känner ingen med VAG (förutom ägare av tidigare nämnda 3L) som har en färddator som stämmer.

Jodå, det gör du... Min gamla golf GTI stämmer ganska bra faktiskt. Har inte stenkoll men räknat på det några gånger vid längre körningar. Den går för övrigt att komma under 0,65 l/mil med på ren landsvägskörning (0,8 l/mil och uppåt med blandad körning). Kanske tack vare steg 1 mappning men då gäller det att man inte gör så många omkörningar. Min förra golf 1,6 TDI som jag pendlade med till Växjö (16 mil tor) hade jag stenkoll på och den stämde väldigt bra med verklig förbrukning. Den låg på 0,48 l/mil men lyckades komma ner på 0,41 l/mil när det var mycket 80-sträckor.
Båda bilarna har hastighetsmätare som visar ca. 7 % fel vilket jag inte räknat om förbrukningen med. Är det någon ovanstående som tagit hänsyn till det?

Senast ändrad:
iMats sa:
Jodå, det gör du... Min gamla golf GTI stämmer ganska bra faktiskt. Har inte stenkoll men räknat på det några gånger vid längre körningar. Den går för övrigt att komma under 0,65 l/mil med på ren landsvägskörning (0,8 l/mil och uppåt med blandad körning). Kanske tack vare steg 1 mappning men då gäller det att man inte gör så många omkörningar. Min förra golf 1,6 TDI som jag pendlade med till Växjö (16 mil tor) hade jag stenkoll på och den stämde väldigt bra med verklig förbrukning. Den låg på 0,48 l/mil men lyckades komma ner på 0,41 l/mil när det var mycket 80-sträckor.
Båda bilarna har hastighetsmätare som visar ca. 7 % fel vilket jag inte räknat om förbrukningen med. Är det någon ovanstående som tagit hänsyn till det?

Tjena!

Det finns ju alltid en jävel. ;)

Jag räknar med felvisningen. Ligger ca 2% fel på Volvon. 9% fel på Hyundaien!

ooms sa:
Det tycker jag är mycket. Som jag skrev ovan, min snart 10 år gamla BMW med 2-liters dieselmotor på 177 hk och fyrhjulsdrift ligger stadigt på 0,58 l/mil enl färddatorn, senast jag tankade räknade jag faktiska förbrukningen till 0,57, i princip aldrig är den över 0,6 på en tank. Allt blandad körning (landsväg/motorväg och en hel del stadstrafik). Och den är fortfarande fantastiskt kul att köra, trots snart 17k mil på mätaren.

Jag har typ samma bil men utan 4wd, jag har loggat tankande under 12000 mil och ligger på 0,52... men då har jag (för det mesta) ganska lätt gasfot också.

//Kristoffer

ooms sa:
ipv6 sa:
Pfaff sa:
Kneecap sa:
Pfaff sa:

Tjena!

Mmm. Säger du det.

Jag har inte siffrorna framför mig, men det var klart lägre innan de bytte till dieselgate-programvaran. Dessutom skiljer det märkbart beroende på om jag eller min fru kör, jag anstränger mig inte direkt för att få låg förbrukning.

Kneecap sa:
iMats sa:

Tjena!

Det finns ju alltid en jävel. ;)

Jag räknar med felvisningen. Ligger ca 2% fel på Volvon. 9% fel på Hyundaien!

Det verkar skilja mycket, min V70 -14 visade nästan 10% fel.

Alfakrull sa:
Nja, det dieseln vinner på minskad klimatpåverkan förlorar den på mer bidrag till lokala luftföroreningar

/miljövetarstudent

Tjena!

Jag anser att den globala uppvärmningen är ett större problem än luften i Sthlm.
Dessutom är det rätt intressant att titta in i avgassystemet på en Euro6 diesel med partikelfilter med 10k mil på mätaren. Det är blankt innuti. Men tittar du på en bensindriven så är det sotigt och jävligt.
Det pratas rätt lite om partikelutsläppen från bensinbilar i dagsläget.

Jag är stark förespråkare för drivmedel i följande ordning. El, vätgas, biogas, diesel och sist bensin.
Vätgas är inget alternativ i dagsläget. Biogas är halvdant rent tekniskt och tankmässigt sett. Då är det diesel som gäller, speciellt om man kan tänka HVO.
Så vidare man inte kan räkna hem en elbil, den vinner helt i dagsläget.
Det viktigaste är att man inte köper en törstigare bil än nödvändigt. Så vidare man inte drar hästsläp, stora husvagnar m.m. så klarar man sig rätt bra med få hästkrafter. Storleken på bil är av mindre betydelse.
Gemene man behöver inte 200hk+

Kneecap sa:
ooms sa:

Tjena!

Färddatorn stämmer inte exakt här heller men visar något mer än verkligheten efter injustering. Men snittförbrukningen jag redovisade bygger på inte på färddator utan 100% dokumentation av allt tankning/mätarställning från första tankning när bilen rullade ut från bilhandlaren 2002. Sen har även en extern programvara används stundtals för att kunna justera in allt in i minsta detalj i projektet att kunna köra så bränslesnålt som möjligt :)

Den nya bilen har också gått in i samma "projektet" att köra med bästa möjliga bränsleförbrukning på allt(jobbpendling och allt övrigt bilen rullar).

Oavsett bil är det förarens körstil som ger mest utslag på snittförbrukning över tid.

//Källis

Kneecap sa:
Alfakrull sa:
Nja, det dieseln vinner på minskad klimatpåverkan förlorar den på mer bidrag till lokala luftföroreningar

/miljövetarstudent

Tjena!

Jag anser att den globala uppvärmningen är ett större problem än luften i Sthlm.
Dessutom är det rätt intressant att titta in i avgassystemet på en Euro6 diesel med partikelfilter med 10k mil på mätaren. Det är blankt innuti. Men tittar du på en bensindriven så är det sotigt och jävligt.

Jag är stark förespråkare för drivmedel i följande ordning. El, vätgas, biogas, diesel och sist bensin.
Vätgas är inget alternativ i dagsläget. Biogas är halvdant rent tekniskt och tankmässigt sett. Då är det diesel som gäller, speciellt om man kan tänka HVO.
Det viktigaste är att man inte köper en törstigare bil än nödvändigt. Så vidare man inte drar hästsläp, stora husvagnar m.m. så klarar man sig rätt bra med få hästkrafter. Storleken på bil är av mindre betydelse.

Hur avgassystemet ser ut invändigt är rätt ointressant. Dom stora sotflagorna fastnar i näshåren och är därför relativt ofarliga medans dom farliga partiklarna är små och går via lungorna rakt ut i blodomloppet.

Kneecap sa:
Alfakrull sa:

/miljövetarstudent

Tjena!

När man raffinerar råolja så får man ut fasta kvantiteter av flygbränsle, bensin, dieselolja, bunker, smörjolja mm. Så att byta från bensin till dieselbil har ingen som helst påverkan på totala mängden förbrända råoljedestillat. Bensin, flygfotogen mm kommer fortfarande att produceras (och förbrännas) så länge det finns efterfrågan på diesel och vv.
Elbilar är såklar bra lokalt för stockholmsluften, vilket uppskattas av oss som cykelpendlar, men under överskådlig framtid kommer den mesta elen tyvärr produceras genom förbränning av fossila bränslen.

Senast ändrad:
Lingon sa:
Kneecap sa:
Alfakrull sa:

/miljövetarstudent

Tjena!

När man raffinerar råolja så får man ut fasta kvantiteter av flygbränsle, bensin, dieselolja, bunker, smörjolja mm. Så att byta från bensin till dieselbil har ingen som helst påverkan på totala mängden förbrända råoljedestillat. Bensin, flygfotogen mm kommer fortfarande att produceras (och förbrännas) så länge det finns efterfrågan på diesel och vv.
Elbilar är såklar bra lokalt för stockholmsluften, vilket uppskattas av oss som cykelpendlar, men under överskådlig framtid kommer den mesta elen tyvärr produceras genom att förbränning av fossila bränslen.
Andelen förnyelsebar råvara är väl lite högre i dieseln också, även om det på det stora hela kanske inte gör enorm skillnad.

Vad gäller elmixen så är ju fördelen att miljöbelastningen för elbilar kan förbättras i efterhand i takt med förändrad elmix. En bensinbil är lite mer vad den är hela sin livslängd. Men på kort sikt är det så klart ingen magisk quickfix annat än vad gäller lokala föroreningar, ett i och för sig inte försumbart problem.

Dom senaste tolv åren så har jag pendlat 11 mil motorväg nästan dagligen med lite olika bilar.

Subaru Impreza 2,0 -02 bensin
+ Billig i inköp, bra väghållning
- Törstig snitt 0,9 l/m, bullrig, sliten så att den behövde lagas ibland

Subaru Legacy 2,5i cvt -10 bensin
+ Bra komfort, relativt snål på bränsle med tanke på att det var en bensinare med konstant fyrhjulsdrift snitt 0,8 l/m
- Servicekrävande pga 1500 mil intervall samt att varannan service var dyr.

Hyundai i20 1,6 crdi -09 diesel
+Billig i inköp
- Bullrig, obekväma säten, usel väghållning på vinterväglag, inte särskilt snål i motorvägsfart trots 6-växlad låda snitt 0,6 l/m

Subaru Impreza 1,6 i cvt -15 bensin
+ Bra väghållning
- Inte direkt snålare än vad legacyn snitt 0,78 l/m, bullrig, tråkiga stolar, riktigt värdelös serviceverkstad, dyr service

Opel insignia country torurer CDTI -15 diesel
+ Bekväma stolar, rymlig bil, bra väghållning
- Bränsleförbrukning snitt 0,65 l/m, dyr skatt

Rent ekonomiskt så har alla bilarna förutom hyundaien och sista imprezan varit dyra antingen pga antingen dyr service, hög värdeminskning eller dyra reparationer.

Hur man än gör så blir det inte riktigt bra när man behöver ha två bilar i familjen om man inte vill ha två "fina" bilar. Att lägga massa mil på fina stora familjebilen känns tråkigt (subaru legacy och nu opel insignia), men samtidigt så känner jag att sitta och pendla med en mindre, bullrig, obekväm bil är slitigt i längden. Min förhoppning är att Insignian som jag har nu kommer att vara min sista fossildrivna bil.

Rattnalle sa:
Lingon sa:
Kneecap sa:
Alfakrull sa:

/miljövetarstudent

Tjena!

Elbilar är såklar bra lokalt för stockholmsluften, vilket uppskattas av oss som cykelpendlar, men under överskådlig framtid kommer den mesta elen tyvärr produceras genom att förbränning av fossila bränslen.
Andelen förnyelsebar råvara är väl lite högre i dieseln också, även om det på det stora hela kanske inte gör enorm skillnad.

Vad gäller elmixen så är ju fördelen att miljöbelastningen för elbilar kan förbättras i efterhand i takt med förändrad elmix. En bensinbil är lite mer vad den är hela sin livslängd. Men på kort sikt är det så klart ingen magisk quickfix annat än vad gäller lokala föroreningar, ett i och för sig inte försumbart problem.

Det finns ju även helt petroleumfria dieselvarianter HVO100 t.ex. (om jag förstått det hela rätt). Många tillverkare har testat HVO100 i sina dieslar för att se om de funkar som det ska, för de flesta verkar det inte vara några som helst problem att köra det nya bränslet. Många i transportsektorn har väl bytt om jag fattat rätt, vilket påverkar en hel del antar jag. Tyvärr, för min egen del, så har Toyota visat sig helt ointresserade av att testa HVO100 i sina motorer.

NON sa:
Hyundai i20 1,6 crdi -09 diesel
+Billig i inköp
- Bullrig, obekväma säten, usel väghållning på vinterväglag, inte särskilt snål i motorvägsfart trots 6-växlad låda snitt 0,6 l/m

+1 på att gamla i20 är plågsamt bullrig på motorväg. Helt otroligt att en så liten dieselbil ska behöva snitta 0,6 på motorväg! Jag som trodde Hyundai ändå hade hyfsade motorer. Vad handlar den dåliga vinterväghållningen om?

Vilka småbilar med diesel är snålast? Fast det är väl en motsägelse, diesel=långdistans, småbil=stadsbil. Or so they say. Källis gamla Lupo verkar ju cool, men iaf jag har nog svårt att se den som en rimligt bekväm långfärdsbil. Bullret diskvalificerar de flesta småbilar i mina öron.

Min Hyundai i30 drar under 0,5 på motorväg. När jag pendlade 17-20 mil om dagen låg det nånstans 0,48. Varför skulle en mindre i20 dra mer?

Är dåligt insatt. Finns det några "riktiga" (kombi, förhållandevis stora, välutrustade och kvicka) eldrivna bilar på gång, eller är man hänvisad till laddhybrider? Vilka isåfall?

Dags att byta familjebil om något år eller två och vi vill gärna ha elbil. Tyvärr verkar det mest vara plastiga mini-SUV utan dragkrok som finns på marknaden just nu.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp