[OT] Vilken gitarrförstärkare och elgitarr?

Med sån här gitarr blir det inte OT:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    16.2 KB · Besök: 56
Och allvarligt talat: gå till en musikaffär och köp den snyggatse gitarr du har råd med. Det viktigaste är att du gillar den.

Viktigaste med de flesta guror att man trivs med halsen, den är gitarrens personliga kärna, det andra är bara yta och bländverk. Det är ett plus om man får plats med fingrarna utan att döda grannsträngarna. Besök affär och titta på en mexico telecaster tex, om du gillar den kan du sen tjacka den hos thomann. Billig enkel stärkare: Cube 20-30-40, kan köpas beg på blocket, går att spela lågt med så passar bra i lgh.

Provspela!

Min Esp M-II är mycket mer lättspelad än min Gibson Paul Custom främst för att den har jumboband vilket inte gibsonen har plus en bättre hals. Ibanez prestige serie är riktigt prisvärd.

Köp begagnat, alt utomlands. Bäst av de svenska handlarna tycker jag Helges Håla är om du vill köpa i Sverige.

Stärkare finns massor. Jag gillar Orange men även H&K. Även gamla Fenderstärkare är sköna. Däremot är jag inte så förtjust i Marshall.

Nu har jag ingen jättestor erfarenhet av gitarrförstärkare, men jag är väldigt nöjd med min lilla Laney P20:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=471527

Gäller bara att ratta den rätt. Spelar på en Ibanez RG som har en skön hals men som är av 2:a sortering så den är inte riktigt som den ska. Blir en annan så småningom.

Lite sugen på att testa en Jackson istället.

Ackord? Med eller utan dist? Vilken genre? Ge exempel på några låtar. Annars blir det bara pannkaka av alla rekommendationer. Jag kan t.ex rekommendera att du kör les paul med emg mickar och så en hughes & kettner switchblade topp med v30 fyrtolva. Passar utmärkt om man kör power-ackord och gillar heavy metal.

Men som sagt, utveckla din fråga så skall du se att du får fantastiskt bra svar :-).

Som med allt annat så gäller det så klart att prova. Olika skallängd och olika typer av stall påverkar spelkänslan mycket. Själv trivs jag t ex mycket bättre med gitarrer med gibsonskala och tune-o-matic-stall än med gitarrer av fender-typ. De senare känns för platta. Det har så klart att göra med vad man lärt sig spela på också. Vad som känns som hemma helt enkelt.

Vill du ha mångsidighet så är en strata och en digitalförstärkare från typ Vox ganska svårslaget. Inte särskilt dyrt heller.

http://www.thomann.de/se/fender_squier_classic_vibe_strat_60s.htm
http://www.thomann.de/se/vox_vt20.htm

Som Valhalla säger, det beror mycket på vad du ska spela för typ av musik. För det jag spelat tycker jag en gammal Hagström Viking gör jobbet, perfekt för mina ganska små händer och framför allt otroligt snygg. ;-)

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> vad ska jag ha om jag ska irritera grannarna så
> mycket som möjligt?

En trainer direkt på parketten.

Rock skrev:
> mycket som möjligt?

"this one goes to eleven"?

Mooshie skrev:
> Som Valhalla säger, det beror mycket på vad du
> ska spela för typ av musik. För det jag spelat
> tycker jag en gammal Hagström Viking gör jobbet,
> perfekt för mina ganska små händer och framför
> allt otroligt snygg. ;-)

+1 på Hagström! Så gammal så att den är tillverkad i Sverige?

Det enklaste är väl att välja en gitarr med en switch där det står "rhythm" för det betyder komp och då spelar man mest ackord. Sen väljer du en stärkare med separata "rhythm" och "lead" kanaler så blir det aldrig fel...eller du vet i alla fall när det är rätt och fel.

Scott_Blackstone skrev:
> Vilken Förstärkare och elgitarr rekomenderar ni
> om man gillar att spela ackord?

Ska du inte skaffa en akustisk gitarr istället om det bara är ackord?

Vet inte budget men testa nån Taylor, Martin mm

Rock skrev:
> mycket som möjligt?

Tille som inneboende.

Spelar Tille elgitarr?

mamme1 skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vad ska jag ha om jag ska irritera grannarna
> så
> > mycket som möjligt?
>
> Tille som inneboende.

Äh, Fender Stratocaster ska det vara. Kör med humbucker i stallet och singelcoils vid halsen och i mitten. Duger till mycket. Till det så har jag nu för tiden en Orange Dual Terror.

Btw, har du kollat http://www.gitarrforum.com/
OBS: Varning för kategorisering!

Senast ändrad:
Halsen är ju lätt viktigast och den skiljer ju ofta mellan olika modeller inom samma märke. Sedan beror det ju vilket ljud man vill ha ut när man väljer modell.

När det kommer till stärkare så kan jag tipsa om Blackstar iD som jag tycker låter riktigt bra och går att variera bra. Har en Cube RX oxå och som är orsaken till att jag köpte en Blackstar... jag gillar inte ljudet i den alls. Nu står den som reserv och samlar damm.

Har en Gibson LP Studio Tribute som jag tycker är prisvärd. I Sverige finns den tyvärr bara med P90-mickar men går att beställa från tyskland med humbuckers. Har en gammal Jackson också och den har en väldigt smal/tunn hals som jag tror många med mindre händer gillar. Sitter ett floyd rose-stall på den och det är lite meckigt och rätt onödigt om man inte gillar att svaja mycket. Det sägs att de ska hålla stämningen bättre men jag märker ingen direkt skillnad. Jäkligt meckigt att byta strängar på den iaf.

Gillar man köra ackord skulle jag titta på nått halvakustiskt, Hagström Viking är fin. Har provspelat en kompis viking. Gretch är ju en klassiker men Epiphones fungerar väl rätt fint med har jag fått för mig. Är den halvakustisk kan man ju sitta och jamma utan att koppla in en stärkare.

/Freddo

GruzBuz skrev:
> Mooshie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som Valhalla säger, det beror mycket på vad
> du
> > ska spela för typ av musik. För det jag
> spelat
> > tycker jag en gammal Hagström Viking gör
> jobbet,
> > perfekt för mina ganska små händer och
> framför
> > allt otroligt snygg. ;-)
>
> +1 på Hagström! Så gammal så att den är
> tillverkad i Sverige?

Japp! 1966 om mina uppgifter är korrekta. Hade en Hagström III innan dess, men den var inte lika lämplig för det trådskaparen söker.

Mathias B skrev:
> Äh, Fender Stratocaster ska det vara. Kör med
> humbucker i stallet och singelcoils vid halsen och
> i mitten.

Nej, stratorna är tråkiga och det är ändå ingen som använder svajarmen för annat än Apache. Istället blir det mer problem med stämningen. Onödigt mkt mickar har de också.

Haha säg det till Jeff Beck så får vi höra vad han säger om den saken...

jonja skrev:
> Nej, stratorna är tråkiga och det är ändå
> ingen som använder svajarmen för annat än
> Apache. Istället blir det mer problem med
> stämningen. Onödigt mkt mickar har de också.

Först köper man en japansk-tillverkad hårdrocksgitarr och kopplar in i nån digital ministärkare.
Sen blir det en Les paul i en marshallstack. När man är lite gubbig och inte orkar rådda stack och får ont i ryggen av les paulen blir det strata i Marshallen. Därefter Tele i nån liten rörcombo. Har man otur spårar man ur och kör Toto-covers på en blå Larivee med aktiva mickar i ett rack, givetvis med stereoljud.

Otroligt att ingen nämnt Hendrix (den störste) när strator har kommit på tal.

Men som många varit inne på så skulle i alla fall jag provspela innan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp