OT - Vilken Intel CPU?

Tobe

Aktiv medlem
OT - Vilken Intel CPU?
Ska plocka ihop en filserver till så lågt pris som möjligt, utan att för den skull göra den seg som sirap.. Tänkte köra nån Linuxdist på den.

Det som jag inte har bestämt ännu är vilkel Intel cpu som hamnar i den, Celeron 420 för ca 300:-, eller en Dual Core 2160 för ca 600:-. Effektförbrukningen och värmeutveklingen är intressanta parametrar då jag tänkte låta den vara på ganska mycket. Räcker Celeronen eller är den extra kärnan i 2160 värd 300:- till?

Det kommer att sitta 512MB RAM till att börja med i den, 1 eller 2GB senare, och den ska ha 2x500 eller 2x750GB disk.

OT - Vilken Intel CPU?
Jag har klurat på NAS men, har avskrivit det alternativet. En vanlig dator kan jag uppgradera iaf en gång innan Intel har bytt platform helt och hållet, om jag skulle komma på andra tankar i framtiden. Det går även att göra annat med en pc än att bara ha som filserver, koppla till TV, inte hd då ex. Det som saknas är egentligen processorn, har en 160 gigs disk som jag kan ta i ett första skede, och då hamnar datorn långt under de 3000 som Nassen från dustin kostar, dock med mindre disk då...

OT - Vilken Intel CPU?
Varför Intel? Jag har kört en VIA C3 på 1Ghz som filserver i några år nu, den räcker prestandamässigt till utmärkt och är otroligt strömsnål och dessutom fläktlös. Moderkort inkl cpu kostar nån dryg tusing.

OT - Vilken Intel CPU?
Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu får du allt bestämma dig. Vill du ha en
> server, en "dator" eller ett mediacenter? :-)
>
> Varför ska du uppgradera till något windows om
> du ska köra linux på den?

Windows? Det har jag inte varit på tapeten.

Ang. Via's cpu/moderkort så är de omotiverat dyra tycker jag, men ska kolla upp om det finns några vettiga alternativ.

OT - Vilken Intel CPU?
OT - Vilken Intel CPU?
Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu får du allt bestämma dig. Vill du ha en
> > server, en "dator" eller ett mediacenter? :-)
> >
> > Varför ska du uppgradera till något windows
> om
> > du ska köra linux på den?
>
> Windows? Det har jag inte varit på tapeten.

Sorry, jag måste varit i någon cykelkoma. Uppgradera Intel var det ju du skrev. Men jag fattade nog inte det heller :-)

OT - Vilken Intel CPU?
Du får ju annars en begagnad P4-dator för mellan 0-1000:- om du anstränger dig lite. T.ex. genom att hålla dig framme då de byter datorer på jobbet...

OT - Vilken Intel CPU?
Generellt sett så är dual core processorerna mkt bra, t ex så blir datorn mkt mer responsiv. Men om du bara ska ha den som filserver så kan du ju köpa billigast tänkbara, det säljs ju ingen PC processor idag som inte klarar av det.

OT - Vilken Intel CPU?
Det här är ju faktiskt spännande.
Som sagt i princip vilken moder processor som helst gör väl jobbet.
Men med 24/7 drift och skenande elpriser blir ju förbrukning och värme riktigt intressant.
Vad är snålast på el?
Finns det nån Intel som klarar sig utan dedicerad proc-fläkt tom?
Kanske nån låda som har en stor fläkt för lådan smart placerad så att den kan dra igenom nån fläns på procen också?

OT - Vilken Intel CPU?
Använder själv en Intel e2160 och kör den i 3,08ghz alltså en överklock med 71% med enbart lite ändrat vcore. Upp till 3ghz kunde den köras med original. Läst om flera som kört den utan klock och då kunnat sänka vcore till väldigt låga nivåer och fått en strömsnål och lättkyld processor. Skulle tro att det räcker med Intels stockkylare utan fläkt.

OT - Vilken Intel CPU?
Jag tror inte celeron har alla strömsparfunktioner vanliga core2 har så den går ju bort om du vill ha något strömsnålt.

Köpte själv en s939 Athlon X2 3600+ till ett gammalt moderkort jag hade liggande, 49€ på www.alternate.eu

Tillbaka
Topp