OT: Vilken internet-leverantör?

Tomcat1

Aktiv medlem
Jag tror att det är lättare att gå ut i skogen och döda en älg med händerna än att aktivt välja rätt internet-leverantör för en.

Comhem rånade mig på telefonuttags avgift i ett par år utan att jag visste om det hahaha. Kanske för mycket lathet av mig själv men jag skyller på en tämligen svårläst avi som var integrerad i hyresavin. Sedan finns även en tråd här på forumet om hur mycket någon/några hatar Comhem så de är strukna.

Telia fungerade bra för mig i något år eller längre tills jag inte vet varför deras anslutningen började fungera sämre. Bytte till något nytt som 3 som jag nu vill kasta ut genom fönstret. Så efter tre avverkade leverantörer vilken borde man nu ha? Ska man ge en underdog som Hallon chansen?

Antar att du vill ha 4g med router för delning i hemmet? Isf har Tele2 en vettig batteridriven router man kan välja till som är rätt smidig på tex semestern?

Men kolla allas täckningskartor och bredbandskollens hastighetsstatistik i ditt närområde! Hos mig skiljer det nästan 30mbit på Telia och Tele2 på samma plats i huset.

zinkpasta sa:
Har du möjlighet att välja Bahnhof, gör det. De är de enda som strider för rätten till integritet för individen.

De verkar dock helt ovilliga till att vilja ha nya Brf som kunder. Har för två olika Brf försökt få dom att nappa men förgäves. De återkommer inte ens när man gör en intresseanmälan.

Tycker det är rätt kasst och ger en riktigt dålig bild av dom som företag.

Vi kör på ownit nu. Inte ett enda bekymmer. 1000/1000 under hundringen per månad. Gruppavtal kan göra stora skillnader på prisbilden :)

Men till trådskaparens fråga, hallon = nej. Det finns skäl till varför dom är så billiga, bytte till deras mobilabonnemang för drygt 2 veckor sedan och jag har så jäkla dålig datatäckning på flera ställen i sthlm city. Kan med andra ord knappt ringa 112 om jag står i omklädningsrummet. Hade Vimla innan men då kunde jag inte höra de jag pratade med om jag bytte rum hemma, men de kunde höra mig.

Gällande mobilabonnemang så verkar det som att får vad man betalar för.

HåkanC sa:
mikipedia_ sa:
Hos mig skiljer det nästan 30mbit på Telia och Tele2 på samma plats i huset.
Hur gör du för att mäta milli-bit?

/Håkan

Vadå milli-bit??

Angående att mäta fart så anväde jag bredbandskollen med telefonen med telia och ipad med tele2 ett flertal gånger under några månader och hade alltid bättre datahastighet med tele2.

mikipedia_ sa:
HåkanC sa:
mikipedia_ sa:
Hos mig skiljer det nästan 30mbit på Telia och Tele2 på samma plats i huset.
Hur gör du för att mäta milli-bit?

/Håkan

Vadå milli-bit??

Angående att mäta fart så anväde jag bredbandskollen med telefonen med telia och ipad med tele2 ett flertal gånger under några månader och hade alltid bättre datahastighet med tele2.

Håkan försöker bara dryga sig sådär juvenilt oproduktivt för att du skrev mbit istället för Mbit.
Ingenting man behöver bry sig ett skit om, det säger mer om honom än ngn annan ;-)

Hallon kör på Tre:s nät. Vimla på Telenor:s. Det är dessutom (IIRC) så att Telenor äger Vimla, och Tre Hallon. Samma med Telia och Halebop. Det är ett sätt att segmentera marknaden; erbjuda sämre kundservice för lägre pris, typ.

thomaslundstrom sa:
Hallon kör på Tre:s nät. Vimla på Telenor:s. Det är dessutom (IIRC) så att Telenor äger Vimla, och Tre Hallon. Samma med Telia och Halebop. Det är ett sätt att segmentera marknaden; erbjuda sämre kundservice för lägre pris, typ.
Samt Tele2 och Comviq (de var väl först med upplägget).

42Hz sa:
Banhof om man har fiber, kör du 4g är hallon det billigaste jag hittat, Telia har bäst täckning.
Vill man ha Telias täckning men komma billigt undan, ska man titta på Fello. Inte lika billigt som Hallon, men betydligt billigare än Halebop (Telias lågpris-varumärke).

Senast ändrad:
Har Bahnhof och funkar bra.
Bahnhof har en support som kan svara även på tekniska frågor.
Till skillnad från ComSlem.
Pratade med Bahnhof i två minuter för att få reda på varför inte Tivoboxen fungerade via vår router. ComSlem hade ingen aning.

marr sa:
Skaffa fiber,det brukar fungera.

Även fiber behöver en leverantör om jag förstått det rätt. Var själv helt inställd på Bahnhof då de verkar leverera mer och bättre produkt för mindre kostnad än de övriga. Tyvärr skulle de inte kunna installera förrän nästa sommar, pratade med dem idag. Får skaffa genom någon annan och sen byta till dem.

Ni som har Ownit som internetleverantör, är det tillåtet att använda sin egen router istället för den som kommit med abonnemanget?

Av mystiska anledningar fungerar endast två av fyra identiska Ethernetportar som de ska. Två andra portar skickar felaktiga DHCP inställningar till anslutna klientenheter. Byter man port — funkar DHCP fint och klienten får IP/rutter från/till 192.168.1.0/24, byter man porten tillbaka — då skickas sopor från 62.127.73.8. WTF?

Jag kanske blir galen eftersom den ovanstående situationen inte kan hända med fyra identiska uttag, med så är det i mitt fall. Jag är trött på att felsöka det på Ownits egen router. Jag vill bara ha en router som faktiskt går att konfigurera.

Ni som har Ownit som internetleverantör, är det tillåtet att använda sin egen router istället för den som kommit med abonnemanget?

Av mystiska anledningar fungerar endast två av fyra identiska Ethernetportar som de ska. Två andra portar skickar felaktiga DHCP inställningar till anslutna klientenheter. Byter man port — funkar DHCP fint och klienten får IP/rutter från/till 192.168.1.0/24, byter man porten tillbaka — då skickas sopor från 62.127.73.8. WTF?

Jag kanske blir galen eftersom den ovanstående situationen inte kan hända med fyra identiska uttag, med så är det i mitt fall. Jag är trött på att felsöka det på Ownits egen router. Jag vill bara ha en router som faktiskt går att konfigurera.
Kan det vara så att den är konfigurerad för att köra vanlig IP-trafik på två portar och IP-TV på två? Jag har varit med om liknande på routrar från andra leverantörer.

Kan det vara så att den är konfigurerad för att köra vanlig IP-trafik på två portar och IP-TV på två? Jag har varit med om liknande på routrar från andra leverantörer.

Det finns inga motsvarande synliga inställningar som jag kan se eller påverka i webbgränssnittet. Telefonin är frånslagen, och TV boxen använder wifi-anslutning.

Jag märkte att Wifi-klienter funkar utan några som helst problem.

högst troligt och det är väl vlan? Kan också vara TV + telefoni om det fortfarande finns
Finns det förinställda VLAN så kan jag inte påverka dem. Därför undrar jag om det går att köra med egen utrustning som jag kan kontrollera och att slippa allt det här gissande.

Jag har skickat en fråga till Ownit, men jag har inte stora förhoppningar att strulet kan lösas med den befintliga routern.

Det finns inga motsvarande synliga inställningar som jag kan se eller påverka i webbgränssnittet. Telefonin är frånslagen, och TV boxen använder wifi-anslutning.

Jag märkte att Wifi-klienter funkar utan några som helst problem.

Finns det förinställda VLAN så kan jag inte påverka dem. Därför undrar jag om det går att köra med egen utrustning som jag kan kontrollera och att slippa allt det här gissande.

Jag har skickat en fråga till Ownit, men jag har inte stora förhoppningar att strulet kan lösas med den befintliga routern.

Med telia kan man strunta i deras router - så länge man inte vill ha TV och inte klarar confa upp ett odokumenterat VLAN.

Wifi är ett annat interface som är bryggat med med rätt LAN....typ (min kunskap är ungefärlig)

Om du bara behöver fler portar och är nöjd i övrigt så är det en switch du behöver. Enda anledning att byta är väl högre performance

Ta en annan router och testa? Vad är det värsta som kan hända? Jag har alltid kört egen router sen hedenhös och inte en enda gång stött på patrull från leverantören. Någon gång när felet uppenbart legat uppströms har det klagats på "fel router" i supporten, men när jag visat[1] på att det faktiska felet varit hos dem har det aldrig varit något problem.

Jag gissar att leverantören köpt in billigaste möjliga router och billigaste möjliga TV-box och att de inte är anpassade för varandra mer än nödvändigt -> det kan nog ändå finnas TV-portar på routern.

[1] Jag sätter upp fysiska och virtuella nätverk som en liten, liten del av mitt jobb och jobbat med det i över 30 år.

Om du bara behöver fler portar och är nöjd i övrigt så är det en switch du behöver.
Det var redan i planer att skaffa en switch för att har fler fysiska Ethernetuttag. Fyra som finns på routern är ju redan för få. Och nu har jag endast två som fungerar.

Min bostadsförening har bytt från Telia till Ownit igår och sedan dess har haft jag alla sorts problem med trådbundna anslutningar.
Nu behöver switchinköpet väl påskyndas!

Telia verkar ha släppt det där med eget vlan för tv, och IP-telefoni har de släppt helt. Har satt upp internet och tv hos mina svärföräldrar. Fiber in i Inteno mediaconverter, vidare från den till en router som jag köpt. Därifrån kabel till TV-boxen, ingen konfigurering av vlan alls.

Ta en annan router och testa? Vad är det värsta som kan hända?
I värsta fallet kan leverantören bannlysa mitt uttag. Dock tror jag inte att det är realistiskt.

Jag gissar att leverantören köpt in billigaste möjliga router och billigaste möjliga TV-box
Det står "Rekonditionerad Technicolor 799vac Xtream" för hårdvarubeskrivning på mina sidor. Rekonditionerad — det kan väl inte vara bästa sak :-)

och att de inte är anpassade för varandra mer än nödvändigt -> det kan nog ändå finnas TV-portar på routern.

Har precis stöttat på denna beskrivnings någonstans på Ownits engelska hjälpsida:

1714725752101.png

Helvete!

Du KAN sätta en egen router innaför så länge den inte få samma subnet insida/utsida.
Men det bästa är nog att antingen prata med kundtjänst eller testa att koppla bort den.
Bannlyst tror jag inte men du kanske inte får nåt IP

Du KAN sätta en egen router innaför så länge den inte få samma subnet insida/utsida.
Jag har en äldre Mikrotik som endast kan 802.11n och vilken jag använder som "Wifi-repeater" i lägenhetens fjära hörn. Jag vill dock ha 802.11ac överallt, behöver skaffa en nyare modell för att ersätta/komplettera Ownits tvållåda.

Jag en äldre Mikrotik som endast kan 802.11n och vilken jag använder som "Wifi-repeater" i lägenhetens fjära hörn. Jag vill dock ha 802.11ac överallt, behöver skaffa en nyare modell för att ersätta/komplettera Ownits tvållåda.
om du ska testa att sätta innanför så ändra IP på den inre från 192.169.1.1 till 192.168.2.1 om det behövs.

Dubbla NAT:ande routrar blir inte skoj, får diverse saker att fallera på obskyra sätt. Ska man köra dubbelt vill man köra den ena i bryggande läge.

Jag har en äldre Mikrotik som endast kan 802.11n och vilken jag använder som "Wifi-repeater" i lägenhetens fjära hörn. Jag vill dock ha 802.11ac överallt, behöver skaffa en nyare modell för att ersätta/komplettera Ownits tvållåda.
Varför inte köpa en wifi6 router/ap om du skall köpa nytt? Wifi5 (802.11ac) är 10 år gammalt och wifi7 lanserades nyligen.

Netgear och tp link har prisvärda switchar. En dum switch utan övervakning kostar inte många hundralappar.

Dubbla NAT:ande routrar blir inte skoj, får diverse saker att fallera på obskyra sätt. Ska man köra dubbelt vill man köra den ena i bryggande läge.
Därför vill jag undvika dubbelNAT om det är möjligt förstås. Numera behöver jag inte någon dynDNS, "statisk vit IP" o dyl, som tur är. Annars hade det varit helt oacceptabelt för mig att vara bakom NAT. Att punktera ett NAT-lager är redan krångligt.

Jag har Ownit och kör med egen router. Men bara för vanlig internettrafik, alltså inte TV, IP-telefoni eller andra specialfunktioner.
Tidigare hade jag Ownits egen router för att ha IP-telefoni, och på den tiden åtminstone kunde man få den bryggad för att ha en egen router bakom.

Kvällen kommit. Jag har blivit 950 kr fattigare och 16 Ethernetportar rikare. Nu funkar alla trådbundna nätverkenheter som de ska när det gäller DHCP-fördelning och att faktiskt finnas i samma subnet.

Tack alla i den här tråden för er insikt och råd! Jag kunde inte ha gissat att fyra till synes identiska routerportar kunde i verkligheten fungera på olika sätt.

IMG_20240503_180802500.jpg

Tillbaka
Topp