OT - Vilken jvla skitbil jag har !!

CyberBike

Ny medlem
Ok, nytt verkstadsbesök för 3 gången i år, ett litet skitfel som vanligt, men måste ju fixas, verkstan tar minst 6000 pengar varje gång --- !! Börjar tröttna nu, ska man byta märke ??

Men vilken bil ska man ha (medel-stor sedan/halvkombi men inte >= BMW) ?? 180-200 hp eller mer och körglädje, köpa den vid 6000 mil kanske, skall hålla till kanske 15 tusen mil, och med så få verkstads-besök och problem som möjligt under tiden --- Vad är bäst ??

Temperatur/klimat problem - givare - byta kablage för att fixa.
Något som pajat och ett högt irriterande ljud på tomgång -- Byta oljefilterhuset.
Felindikator kamaxel-läge - Det här verkar bli en 12k reparation !
Hjälp ! Behöver en ny bil !

Jag måste ändå rekommendera Saab 9-3. Min är 5år gammal, har gått 7500 mil och det enda jag behövt fixa är en trasig glödlampa. Absolut revlig att köra och dom ligger ju bra i pris också.

/jari

De 3 märkesoberoende bilmekanikerna jag känner svarar alltid "Honda" med stort utropstecken varje gång jag frågar något liknande.
Honda accord type s dskulle väl täcka in dina behov?

Subaru har problem med sina boxer-dieslar som rasar (står i senaste Teknikens Värld). Annars verkar de vara väldigt driftsäkra. Men jag tycker att de har lite tråkig inredning. Gäller de flesta japaner, de känns billiga och plastiga. Men de håller säkert bra.

Senast ändrad:
Bilar ska inte gå sönder så ofta vid bara 11.000 mil. Har du märkesförsäkring=volvia i ditt fall, så borde de göra något.

Köp två bilar, en honda civic type-r modell 2005 kanske? Och en tråkig enel bil som alltid rullar, v70?

Antar att du menar S40 T4? Vill du ha Volvo igen kanske du skulle spana efter en S60 eller V70? Japanskt är nog ett säkert alternativ men jag tror dock att det är viktigt att välja bil med få ägare, att ej köpa en ny modell och att den är oskruvad, alltså ej pillad på av en 18-åring. :)

6000kr varje gång låter mycket, kanske dags att hitta en annan som kan göra samma jobb billigare?

Senast ändrad:
Håller med om en A4.
Undvika 2008 årmodellerna som kan ha barnsjukdomar.

En 2011-2012:a är nice. Jag tror det är rätt säkert kort faktiskt.

Tack för alla tips... Dags att återvända till Audi-lägret ? Körde en liten A3 för 10 år sen. En A4/A6 Avant är säkert ett bra val !

Berlingo :-D

Inga 200hk och ingen körglädje men inga (större) problem heller...

Dom flesta (tüska) bilmodeller med "åkkomfort" har hundratalsleder i fram och bakvagnen, som gjort för att glappa och krångla.
Motorer gjorda för "longlife" oljor, vilket nys!

Nä, kör en bilens motsvarighet till helstel singelspeed och lägg stålarna på cyklar istället.

02.jpg

Enda bil jag varit nöjd med är Audi. Audi A4 är fan den bästa bilen du kan köpa, sen kan man ju alltid få ett måndagsexemplar ja :-/

Mazda 6 med 170hk bensin eller 180hk diesel? Riktigt kul chassi, bra utrymmen och borde inte vara på verkstad så mycket som europeiska bilar.

Gilgo77 skrev:
-------------------------------------------------------
> Mazda 6 med 170hk bensin eller 180hk diesel?
> Riktigt kul chassi, bra utrymmen och borde inte
> vara på verkstad så mycket som europeiska bilar.

Rostar så att det låter och är duktigt högljudda i kupén med reservation för den senaste modellen dock.

M-B 200 och Peugeot 407. Det jävliga är att jag börjat föredra "Pechan" framför Mercan... illa! Men den är så lattjo att köra.
Fast förnuftet säger Toyota, bra bilar, men ack så tråkiga att köra. Refererar till en Avensis vi har på jobbet och morsans Corolla.

/steen

Körde min Audi A4 Avant Quattro årsmodell 2004 i 12000 mil utan att byta en enda utav dom 10 lederna i framvagnen. Framvagnsproblemen var ett 90 tals problem.
Däremot Longlife är inte så vettigt kan jag hålla om man ska köra bilen längre än 15000 mil.

Senast ändrad:
läs massa tester. Jag grundforskade när det var dags för bil och då (en tag sen) var 945 och avensis mest problemfria enligt bilprovning, teknikens värld mm mm, Avensisen har nu körts 10000 mil på 10 år helt utan fel, undantaget glödlampor. Kamrem och pump bytt när det var dags, olja en gång om året, nya torkare vid behov. Klart slut.

Nu är det väl toyota och subaru som brukar stå ut som driftsäkra i diagram och tester? Skulle gärna ha en subba själv.

steen skrev:
> M-B 200 och Peugeot 407. Det jävliga är att jag
> börjat föredra "Pechan" framför Mercan... illa!
> Men den är så lattjo att köra.
> Fast förnuftet säger Toyota, bra bilar, men ack
> så tråkiga att köra. Refererar till en Avensis
> vi har på jobbet och morsans Corolla.
>
> /steen

MB är förhoppningsvis på uppsving gällande kvalitén men har/har haft som känt ganska stora rostbekymmer om än till det estetiska i flesta fall, finns dock undantag till det sämre. 407 är det nog få som anser som problemfri men även där kan den ha blivit bättre genom åren fast när det kommer till franskt så är det förmodligen en chansning.

Miro skrev:
> Körde min Audi A4 Avant Quattro årsmodell 2004 i
> 12000 mil utan att byta en enda utav dom 10
> lederna i framvagnen. Framvagnsproblemen var ett
> 90 tals problem.
> Däremot Longlife är inte så vettigt kan jag
> hålla om man ska köra bilen längre än 15000
> mil.

Inte riktigt enbart 90-tals problem gällande framvagnen, sträckte sig nog upp till 2003-2004 iaf. Longlife olja är helt korrekt ett skämt, förmodligen ingen tillverkare som lyckats särskilt väl med men det ser bra ut på pappret.

Jo, Mercan har lite tyfus, men inte så farligt. Den bara går och går, 31000 nu. Fransyskan har än så länge klarat sina 8500 mil galant. Bara service och och nya torkarblad. Ny vindruta pga stenskott räknar jag inte.
Måste nog tillstå att även fransoserna blivit bättre. Men det är svårt att ta igen förtroende från tidigare år då franskt inte stod högt i kurs. Dom vet i alla fall hur man bygger en körglad bil, till skillnad fr japsen.

/steen

En BMW e46 (320) borde vara löjligt billig snart. Riktig liten landsvägsbil, tvärtom vad alla verkar tro billig från verkstan och iallafall min sällan där. Långmil är inga problem om den servats i intervall.

steen skrev:

> Måste nog tillstå att även fransoserna blivit
> bättre. Men det är svårt att ta igen
> förtroende från tidigare år då franskt inte
> stod högt i kurs. Dom vet i alla fall hur man
> bygger en körglad bil, till skillnad fr japsen.
>
> /steen

Haha, att fransoserna bygger körglada bilar är ett lika generaliserande och felaktigt påstående som att japanerna inte skulle göra det.

Atlas skrev:
> En BMW e46 (320) borde vara löjligt billig snart.
> Riktig liten landsvägsbil, tvärtom vad alla
> verkar tro billig från verkstan och iallafall min
> sällan där. Långmil är inga problem om den
> servats i intervall.

Många bilmodeller får oförtjänt dåligt rykte p.g.a. handhavande så att säga. BMW är inget undantag där ett enormt utökat slitage ofta beror på ändrade förutsättningar i form av något halvfabrikat till väghållning/sänkningsats samt stora breda fälgar/däck.

Stora tunga hjul/ofjädrad vikt som spårar i det oändliga sliter mycket på fram/bakvagn och då inte bara styr/spindelleder utan även de flesta lagringar samt att bred anligningsyta, högt rullmotstånd ger ökad bränsleförbrukning samt sliter på drivlinan mer. Lägg till en diffspärr så kan växellåda och eller koppling få det riktigt tufft vi sk aktiv körning.

Alltså bibehålls originaldimensioner kommer det troligen fungera till det bättre för de flesta.

Lexus IS 250.
Drygt 200 hästar. Mer bekväm och smålyxig än sportig, men nästan löjlig kvalitet.
Köper du den hos handlare har du Lexusgaranti, som täcker det mesta utom service och rena slitdelar till 8 år eller 15000 mil.
Jag köpte föregångaren, IS 200 för ett antal år sen, billigt på Blocket. Den hade då gått 5000 mil, och jag känner en snäll Toyotahandlare som köpte in den och sålde tillbaks den till mig för 2000 kr mer än jag köpte den för, det var nämligen självkostnadspriset för Lexusgarantin.
Eller med andra ord: på 10000 mil går en Lexus sönder för i snitt 2000 kr...

Supertramp, det är mindre än 1% av subbadieslarna som haft problem (om de talar sanning) och Subaru Nordic verkar ta det på goodwill även efter att garantin gått ut. Jag är inte så bekymrad över min forester diesel.

Men däremot tror jag Subaru har tappat i kvalite med de nyare modellerna. Min har gått 9000 mil och jag har fått byta både ett hjullager och ska nu byta ac-kompressor, gamla forestern från 99 må ha haft sämre kvalitetskänsla men den höll länge länge.

Ärligt talat så är dom flesta nyare bilar ganska dåliga i kvaliteten... Så det kvittar nästan vilken bil du köper...

Fabrikerna/ägarna/investerarna vill bara tjäna mer & mer pengar. Konkurrensen hårdnar mer & mer. Priserna pressas. Råvarupriser & komponenter ökar i pris. Bilarna måste vara starkare & starkare men snålare & snålare. Lättare & lättare samtidigt ska dom vara lika bra som förr mm mm... Ekvationer som inte riktigt går ihop. Man gör dessutom medvetet bla bilar svaga på vissa punkter för att verkstäderna & eftermarknaden ska dra in ännu mer pengar...

Bara en sådan sak som den eviga jakten på att få ner bränsleförbrukningen... En ny 2 liters motor i en mellanklassbil har 140-180hk med en förbrukning på under halvlitern. För 10-15 år sedan drack den 1 liter. Bränslet kyler & smörjer även en motor. När för lite bränsle används ökar friktionen & värmeutväcklingen. Vi får ett ökat slitage som medför förkortad livslängd samt större risk för tidiga ras. När man pratar motorer kan även nämnas downsizing. Man kör ut 185hk ur en 1,4 liters maskin. Den är vråltrimmad redan från fabrik. Det innebär enorma belastningar på klena prylar. Säkert möjligt att få detta att hålla en normal livslängd som motor om pengarna räckt till de allra bästa materialen mm. Men som sagt, det funkar inte så.

Ett väldigt enkelt, relativt ekonomiskt & framförallt underhållsfritt alternativ, men kanske inte det roligaste är att köpa en fabriksny miljöbil under 200 000 kr som har en bra plats i försäljningsstatistiken vilket då även medför ett bra & stabilt andrahandsvärde... Köp precis när "nästa" årsmodell kommer tex senvåren -12 köper man en -13 års modell. Äg den i 2 år så har man garanti om något skulle pajja. Sälj den privat. Den är då "bara" ett år gammal fast att du haft den i 2 år. Köp en ny utan inbyte som finns hemma, ofta med olika kampanjerbjudanden dessutom. Vid normal körning behöver man bara utföra en service på denna tiden, troligen håller däcken & den enda oförutsedda utgiften man kan drabbas av är självrisk vid försäkringsärende. Värdeminskning ca: 2000 kr / månad, Försäkring 2000 kr / år, 0 kr i skatt, förbrukning max 0,5 l/mil samt service 3000 kr.

c-oma skrev:
>
> Bara en sådan sak som den eviga jakten på att
> få ner bränsleförbrukningen... En ny 2 liters
> motor i en mellanklassbil har 140-180hk med en
> förbrukning på under halvlitern. För 10-15 år
> sedan drack den 1 liter.

Antar att du menar diesel, bensinmotorer på 2 liter nöjer sig fortfarande inte med mindre än liter/mil.

evo skrev:
> c-oma skrev:
> >
> > Bara en sådan sak som den eviga jakten på att
> > få ner bränsleförbrukningen... En ny 2
> liters
> > motor i en mellanklassbil har 140-180hk med en
> > förbrukning på under halvlitern. För 10-15
> år
> > sedan drack den 1 liter.