OT: Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

EchoDelta

Medlem
Har bytt arbetsort och kör sedan hösten 14 mil/dag 5 dagar i veckan.
Stortrivs med allt med min Volvo xc70 Classic awd. D4 automat. Allt utom att tanka den..

Var ska jag börja i jakten på motsvarande bil i storlek, komfort och säkerhet men som går att köra helt eller delvis på el?
Kommer kunna ladda från 400v 3-fas på jobbet och vägguttag hemma.

Vill inte gå långt över 300.000kr i inköp, är det rimligt?

implor

Aktiv medlem
Har bytt arbetsort och kör sedan hösten 14 mil/dag 5 dagar i veckan.
Stortrivs med allt med min Volvo xc70 Classic awd. D4 automat. Allt utom att tanka den..

Var ska jag börja i jakten på motsvarande bil i storlek, komfort och säkerhet men som går att köra helt eller delvis på el?
Kommer kunna ladda från 400v 3-fas på jobbet och vägguttag hemma.

Vill inte gå långt över 300.000kr i inköp, är det rimligt?

kia optima plugin kanske.

eller ha bilen kvar och pendla med en leaf eller Corsa e.

din budget är för liten för en liknande bil med el helt enkelt.

du behöver kompromissa på något.

ooms

Aktiv medlem
Godkänner föreningen/hyresvärden laddning av elbil i längan?
En nog så viktig aspekt att kolla upp. Vissa gör det inte av kostnadsskäl, andra av brandskyddsskäl, och ytterligare andra av båda skälen. Surt att slänga iväg massa slantar på en batteribil, bara för att senare upptäcka att man inte får ladda den.

EchoDelta

Medlem
En nog så viktig aspekt att kolla upp. Vissa gör det inte av kostnadsskäl, andra av brandskyddsskäl, och ytterligare andra av båda skälen. Surt att slänga iväg massa slantar på en batteribil, bara för att senare upptäcka att man inte får ladda den.
Haha! Ja, men då har man ju en bra anledning att köpa hus! Kanske närmare arbetsorten till och med. Win-win-win liksom

arcamone

Aktiv medlem

Eller tom anläggningsbeslut om det är en samfällighet dvs Lantmäteriet etc.

/D

Lejon

Aktiv medlem
Laddhybrid är kört med 7 mil enkel väg. I bästa fall tar du dig sommartid drygt halva vägen med de laddhybrider som finns nu. (Toyota Rav4 skall Iofs klara ca 7 mil läste jag i ett test så den kanske då.)
I din sits hade jag köpt en mindre elbil. Tex Mazda mx-30 verkar fin om än med lite halvdan räckvidd men det gör ju inget för ren arbetspendling.
I ditt fall om du laddar på jobbet räcker ju det. Blir billiga mil....
En e-up eller liknande elpluttbil funkar förstås också men komfort och säkerhet blir väl sisådär.

1888

Aktiv medlem
En e-up eller liknande elpluttbil funkar förstås också men komfort och säkerhet blir väl sisådär.

Småbilarna av idag ( t.ex E-Up) har inte så dålig komfort som småbilarna av igår.
Går mkt bra att pendla med.
Dock är dom ju "små" ,så säkerheten blir ju inte som i en Volvo XC90 eller liknande.

fhloston

Aktiv medlem
Jag pendlar 12 mil (ToR) per dag i en Hyundai kona el. Känns bra på motorväg, men är ju mindre än XC70. (har en sån också) Som sagt kostar det mesta el en bra bit över 300 kkr.
Renault Zoe var en kandidat när jag kollade runt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Tänk på att tex en Kia har inte värmepump i sin laddhybrid, vill du ha värme på vintern får du köra på bensin..

En jag känner missade den detaljen och köpte den för billig pendling 10 mil per dag och bor i Jämtland. Funkar sådär

snoogans

Medlem
Nu är jag för dåligt påläst om vilken modell nån mindre kombi iaf. Som en annan farsa på dagis har enligt egen utsago inte tankat sin KIA hybrid än, pendlar ca 60km enkel resa dagligen med den sen i somras.

Kör själv en XC90 T8 och kommer en bra vinterdag ca 30km på elen! Något längre när man inte kör värmare osv.

EchoDelta

Medlem
Många snabba och bra svar här, tack för det.
Det verkar finnas några olika alternativ, men innan jag börjar grotta ner mig fullständigt måste jag ta reda på om jag kommer kunna ladda hemma eller åtminstone i närheten av hemmet. Därefter se över det faktiska behovet av komfort för ass-hauling 14mil/dag.
När det är klart, slutligen stämma av ekonomi för köp kontra service/skatt/drivmedel på nuvarande åk..
Vad lätt det var när man kunde cykla till jobbet....

fhloston

Aktiv medlem
Även om du kan ladda "nära" hemma. Kolla vad priset för laddning är. Kan variera, och alltid billigast att ladda hemma. Men oftast billigare än fossila bränslen (med vissa undantag)

Oooh

Aktiv medlem
Vad tror du om Mazda MX-30, elbilen. Tror den ligger på ca 350tkr.
Ganska liten men ändå mer bil än en elbil.
Kort räckvidd (typ 200km när de är sol o varmt) o långsam o ladda (speciellt när de är kallt) men en bra bil (bra säten, lampor etc som man förväntar sig av en bil)

Tittar själv men har inte hittat ett vettigt alternativ

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Varför diskuteras bara nybilsköp? Med den budgeten måste detju vara mycket bättreatt köpa en bil som är ett par år gammal?

jekyll

Aktiv medlem
Vi köpte nyligen loss hustruns tjänstebil, en Passat GTE.
Kollar man på Bytbil så kostar en 3 år gammal GTE ungefär 250’.
Hustrun kör 40-50km på el med den beroende på hastighet och temperatur.
Kanske ett alternativ?

rln

Aktiv medlem
Laddhybrid är kört med 7 mil enkel väg. I bästa fall tar du dig sommartid drygt halva vägen med de laddhybrider som finns nu. (Toyota Rav4 skall Iofs klara ca 7 mil läste jag i ett test så den kanske då.)
I din sits hade jag köpt en mindre elbil. Tex Mazda mx-30 verkar fin om än med lite halvdan räckvidd men det gör ju inget för ren arbetspendling.
I ditt fall om du laddar på jobbet räcker ju det. Blir billiga mil....
Polestar 1 är en laddhybrid som fixar sträckan. Gäller bara att hitta en handlare som ger dryga miljonen i rabatt.

fhloston

Aktiv medlem
Det finns även en del info i ont om Tesla tråden. Som trots sitt namn inte bara avhandlar Tesla.

Kneecap

Aktiv medlem
Småbilarna av idag ( t.ex E-Up) har inte så dålig komfort som småbilarna av igår.
Går mkt bra att pendla med.
Dock är dom ju "små" ,så säkerheten blir ju inte som i en Volvo XC90 eller liknande.

Tjena!

E-Up har ju katastrofal komfort, framförallt bullermässigt. Ljudnivån i kupén i 90 (med sommardäck) är samma som min BMW i 120 (med dubbdäck). Vet inte hur fort jag behöver köra med BMWn för att det ska låta lite mycket som en E-Up i 110, men det måste vara bra fort. XC60 med bullriga mongobreda 20" sommarsulor på behöver upp i över 135 för att det ska låta lika mycket i kupén.
Nej jag kör inte en 7-serie, jag kör en 1-serie med sportchassi, det är ingen tyst bil.
Allt är mätt med en riktig dB-mätare, placerad en dm till höger om förarens huvud.

Jag har kört elbil ett par år. Den jag har nu är en Kia soul ev. Finns med 27 eller 30kwh batteri för mindre än du kan tänkas lägga. Är ju såklart mindre än en Volvo men ok rymlig tycker jag. Kan lägga in endurocykel utan hjul på. Jag pendlar 11 mil och det är noll problem att ladda klart den över natten i vanligt uttag. Dvs, jag kommer med råge fram och tillbaka i alla väder:)
Det är det bästa jag gjort i bilväg att byta till elbil.

OskarLodin

Aktiv medlem
E-golf. Som en helt vanlig golf: lättanvänd, vettiga innerutrymmen, bra utrustning, fast elektrisk.

Eller om du är lite mer äventyrlig: VW ID-3. Billig leasing. Bättre utrymmen och räckvidd än e-golfen. Men du får nog räkna med en hel del verkstadsbesök. Mycket mjukvaruproblem m.m.

NoOne

Medlem
mitsubishi outlander phev är ju rätt så bra i pris och rätt så bekväma dock inte i volvo klass men då jag provkört åtminstonde inte obekväm som många andra bilar plus att det finns ganska många begagnat

Murdock

Aktiv medlem
Tänk på att tex en Kia har inte värmepump i sin laddhybrid, vill du ha värme på vintern får du köra på bensin..

En jag känner missade den detaljen och köpte den för billig pendling 10 mil per dag och bor i Jämtland. Funkar sådär
Gjorde samma miss. Varning för Kias plug-in-hybrider, hål i huvudet för Sverigeklimat - men är säkert toppen på Kanarieöarna. 0,42l per mil i nu 2000 mil. Då sitter jag ändå påpälsad och fryser, ofta med imma på rutorna.

Murdock

Aktiv medlem
Nu är jag för dåligt påläst om vilken modell nån mindre kombi iaf. Som en annan farsa på dagis har enligt egen utsago inte tankat sin KIA hybrid än, pendlar ca 60km enkel resa dagligen med den sen i somras.

Kör själv en XC90 T8 och kommer en bra vinterdag ca 30km på elen! Något längre när man inte kör värmare osv.
Det där med Kian är skitsnack. Jag har som bäst kört 67km på ett batteri under perfekta förutsättningar. Landsväg i 70 bakom annan bil, med allting avstängt på sommaren.

weldion

Aktiv medlem
mitsubishi outlander phev är ju rätt så bra i pris och rätt så bekväma dock inte i volvo klass men då jag provkört åtminstonde inte obekväm som många andra bilar plus att det finns ganska många begagnat
Då tar man sig inte speciellt långt på ren el och när bränslemotorn går i gång så är det en 2.4-litersmotor på cirka 140 hästar. Känns inte som den ligger i framkant i utvecklingen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer