OT: Ont om Tesla?

Tomcaten

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en men vet att det finns ena märkvärdiga saker med bilen som att dörrhandtagen lossnar, dekorlister går sönder av fartvinden och etc.
Sätena var halvhemska att sitta i också men jag tror jag har sett någon med nyutvecklade säten.

Men hur som, är det någon som är bra insatt i hur bilmodellen S har utvecklat bort dessa sjukdomar och vet vilken generation man ska ha idag?

Rassemouse

Aktiv medlem
Inredningen bygger väl på Mercedes inredning har jag för mig och den är sjukt obekväm och hemsk att sitta i nå längre stunder.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Inredningen bygger väl på Mercedes inredning har jag för mig och den är sjukt obekväm och hemsk att sitta i nå längre stunder.
Det enda i inredningen som är från mercedes är rattspakarna och jag är inte ens säker på att det är så i nyare modeller.

De är en ung biltillverkare som kommer från ett annat håll än de traditionella, deras styrka är nog inte premiumkänsla och superkvalite. De har helt andra kvaliteer och det stora försprånget de har idag är sitt enorma nätverk av laddstationer för långresor.

Tomcaten

Aktiv medlem
De har helt andra kvaliteer och det stora försprånget de har idag är sitt enorma nätverk av laddstationer för långresor.
De e något som jag gillar och de 1 miljon service-ärenden borde nu efter 10 år vara till 90% hanterade.

En som jag tittar på nu har
  • PREMIUMSTOLAR NEXT GEN

De borde vara bekvämare än den första typens stolar. Annars är det självklart motsägesfullt med ett brett nätverk av laddstationer världen över och sedan vill man inte sitta längre än 45 minuter.

ghia64

Aktiv medlem
Körde min Tesla Model S i två år. Det var innan Next Gen stolarna fanns och de var helt klart lite platta. Antagligen bra för feta amerikaner. Men det var inga problem med sittkomforten. Inga konstigheter att köra 30-35 mil i ett svep för mig iaf. Next gen ger lite mer sidostöd och är skönare, så det är nog ingen issue för de flesta.

rix

Aktiv medlem
Har haft en Tesla model S (de första med autopiloten), har nu en Tesla model 3. Mellan dom hade jag en Volvo XC60 T8 fullt utrustad. Skulle säga att komfortskillnaden mellan Volvon och Model 3 är väldigt liten. Har då kört flera roadtrips, ofta med kring 120 mil per dag. Som är vanligt med Volvo hade jag stora kvalitetsproblem, i min Model 3 har jag bara haft ett litet fel, men inget allvarligt eller i närheten av de problem jag hade med Volvon.

Jag skulle nog välja en Model 3 över en begagnad Model S om du inte behöver ha jättemkt bagageutrymme, sen är Model S lite snyggare och baksätet är nog lite bättre (sitter dock aldrig bak så vet inte, men det är det jag hört). Model 3s bagageutrymmen rymmer mer än t.ex. Volvo XC60 vilket räcker för mig.

De problem du nämner med handtag som lossnar och dörrlister som lossnar har jag inte upplevt och inte hört talas om heller. Däremot på model s kan dörrhandtagsmotorn gå sönder, så handtaget slutar åka ut.

sdx

Aktiv medlem
Personangrepp: ständiga påhopp som andra användare reagerar på
Raderat innehåll

Senast redigerad av en moderator:

implor

Aktiv medlem
Skulle gärna köpt en model 3 om de hade hållit sig till ursprungliga priset på 35000 usd.

synd att det inte finns en kombi som elbil. 40mil räckvidd och under 500k i pris och den hade varit en hit.

dman

Aktiv medlem
Jag tror åtminstone i Sverige/Europa har model 3 kannibaliserat model S. Bättre batteri och mindre pris.
Model 3 kan ha dragkrok men det gäller att beställa den när man beställer bilen, går inte att ordna efteråt, enligt Tesla.
Jag sitter förresten rätt ofta bakåt med minstingen och kom aldrig på att tänka att det är obekvämt, inte heller framåt. Vi har haft model 3 i nio månader nu, upplevt aldrig något kvalitetsproblem.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag tror åtminstone i Sverige/Europa har model 3 kannibaliserat model S. Bättre batteri och mindre pris.
Model 3 kan ha dragkrok men det gäller att beställa den när man beställer bilen, går inte att ordna efteråt, enligt Tesla.
Jag sitter förresten rätt ofta bakåt med minstingen och kom aldrig på att tänka att det är obekvämt, inte heller framåt. Vi har haft model 3 i nio månader nu, upplevt aldrig något kvalitetsproblem.
Det man funderar på är ju utrymmet i bagaget? Jag var sugen på en Tesla 3 när jag skaffade förmånsbil men ändrade mig då jag tyckte bagaget såg minimalt ut. Har ni en till kombi eller går det om man är minimalistiskt lagd trots barn i familjen? Vi fyller ju bagaget på en Passat utan problem, det räcker ju att vi ska till stranden..

dman

Aktiv medlem
Det man funderar på är ju utrymmet i bagaget? Jag var sugen på en Tesla 3 när jag skaffade förmånsbil men ändrade mig då jag tyckte bagaget såg minimalt ut. Har ni en till kombi eller går det om man är minimalistiskt lagd trots barn i familjen? Vi fyller ju bagaget på en Passat utan problem, det räcker ju att vi ska till stranden..
Det går (för oss) om man är (rimligt) minimalistiskt.

Edit: ja, det är den enda bilen som vi har.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Räcker ju till normala släp. För husvagn är det ju klent, men elbil och husvagn är väl inte det primära?
Nej, men det är ju en av begränsningarna att ha med i kalkylen. Jag har själv funderat på en 3 men det kräver att vi har en tredje bil för att kunna dra och då det blir väl en sämre totalsumma. Både ekonomiskt och pk-mässigt.

De har helt andra kvaliteer och det stora försprånget de har idag är sitt enorma nätverk av laddstationer för långresor.
Ett annat försprång de har är ju att Tesla insett att mjukvara måste ses som högsta prioritet. Tesla skickar ju ut uppdateringar trådlöst som andra tillverkare har recalls för. Och deras batteri/motorteknik är ju 5-10 år framför andra tillverkare, vilket blivit extra klart nu när effektivitetssiffrona från Volvos första riktiga elbil Polestar 2 finns tillgängliga.

implor

Aktiv medlem
Lite offtopic men jag kan tycka statliga bidraget ska ha tak för vad bilen får kosta. Säg 100k i bidrag men bilen får Max kosta 500k.

även en begagnad tesla med väldigt många mil är för dyr för en majoritet av befolkningen.

ska precis byta bil själv och vill ha en elbil eller hybrid men det kostar 250-100k mera än den bil det kommer bli.

Jimel

Aktiv medlem
Vafasen vi hade en Clio ett tag med två barn i barnstolar varav en bakåtvänd, gick att handla fast men hade med sig barnvagn 😂

mg25

Aktiv medlem
Lite offtopic men jag kan tycka statliga bidraget ska ha tak för vad bilen får kosta. Säg 100k i bidrag men bilen får Max kosta 500k.

även en begagnad tesla med väldigt många mil är för dyr för en majoritet av befolkningen.

ska precis byta bil själv och vill ha en elbil eller hybrid men det kostar 250-100k mera än den bil det kommer bli.
Nu vet jag inte om det är ny eller begagnad bil du ska köpa. Men av det jag kollat så kan man inte bara kolla inköpspriset när man jämför olika drivmedel på bilar.

Kolla in teslakalkylen.com så kan du lägga in kostnader för olika bilar och se totalkostnaden på varje bilmodell du kollar på.

pwr

Medlem
Är det av miljöskäl man vill ha elbil undrar jag om inte en laddhybrid är bättre. Batteritillverkningen är så förorenande att en model S efter tio års användning ger lika stort miljöavtryck som en liten bensinbil (typ Ford Kia eller så).
Skaffade en Kia Ceed plugin för 3 månader sedan och vår bensinförbrukning har nog gått ner med 90%. Batteriet är bara en tiondel av på en Tesla så sammantaget borde det väl vara bättre?
Dessutom behöver jag inte krock, får enkelt plats med två MTB där bak när man fäller sätet och tar av framhjulen ;)

rix

Aktiv medlem
Skulle gärna köpt en model 3 om de hade hållit sig till ursprungliga priset på 35000 usd.

synd att det inte finns en kombi som elbil. 40mil räckvidd och under 500k i pris och den hade varit en hit.
Det finns väl? Gör inte KIA och Hyundai det?

Angående bagaget så sväljer som sagt Tesla Model 3 väldigt mycket, får plats med mer prylar i den än min Volvo XC60 jag hade innan.

rix

Aktiv medlem
Är det av miljöskäl man vill ha elbil undrar jag om inte en laddhybrid är bättre. Batteritillverkningen är så förorenande att en model S efter tio års användning ger lika stort miljöavtryck som en liten bensinbil (typ Ford Kia eller så).
Skaffade en Kia Ceed plugin för 3 månader sedan och vår bensinförbrukning har nog gått ner med 90%. Batteriet är bara en tiondel av på en Tesla så sammantaget borde det väl vara bättre?
Dessutom behöver jag inte krock, får enkelt plats med två MTB där bak när man fäller sätet och tar av framhjulen ;)
Det där stämmer inte alls. Väldigt populär disinformation att sprida dock.

Finns väldigt mycket mer info om det. T.ex. gjorde Mercedes en studie där de jämförde deras B klass som fanns som både eldriven och bensindriven, ungefär efter 8 000 mil så var det break even med svensk elmix.

TobiasJ

Medlem
Har kört T3 i 9 månader nu och känner att det vore svårt att kalla hustrun just minimalistisk i sitt packande. Det fungerar dock. Det finns ett stort utrymme "under" bagaget som sväljer mycket, och sedan är det ju frunken också. Jag har hittills aldrig varit med om att det funnits plats över, men det är väl lite av en naturlag när det gäller bagage. Kan ju jämföra med vår kombi som lastar lika mycket upp tills dess att backspegeln blir skymd, men som i gengäld saknar utrymmet under bagaget.

Hälsingland

Aktiv medlem
Har kört T3 i 9 månader nu och känner att det vore svårt att kalla hustrun just minimalistisk i sitt packande. Det fungerar dock. Det finns ett stort utrymme "under" bagaget som sväljer mycket, och sedan är det ju frunken också. Jag har hittills aldrig varit med om att det funnits plats över, men det är väl lite av en naturlag när det gäller bagage. Kan ju jämföra med vår kombi som lastar lika mycket upp tills dess att backspegeln blir skymd, men som i gengäld saknar utrymmet under bagaget.
Okej ja jag kanske var onödigt nojig men som lat person som ofta åker till fjällen vill man ju ha gott om plats. Jag brukar ha cykeln liggande i bilen också när jag reser i tjänsten, det får jag ta av framhjulet även för i passaten 😊

implor

Aktiv medlem
Det finns väl? Gör inte KIA och Hyundai det?

Angående bagaget så sväljer som sagt Tesla Model 3 väldigt mycket, får plats med mer prylar i den än min Volvo XC60 jag hade innan.
inte kombi och elbil. Finns hybrider typ Kia Optima men de är 200k över budget och Ceed plugin är inte mycket bättre.

kommer bli en Focus kombi. Strax över 200k för en 2019. 600L bagage och man kan dra släp.

Oskar

Aktiv medlem
Har haft en Tesla model S (de första med autopiloten), har nu en Tesla model 3. Mellan dom hade jag en Volvo XC60 T8 fullt utrustad. Skulle säga att komfortskillnaden mellan Volvon och Model 3 är väldigt liten. Har då kört flera roadtrips, ofta med kring 120 mil per dag.

Hade du 265/35 R22 på din T8? :-)

rix

Aktiv medlem
inte kombi och elbil. Finns hybrider typ Kia Optima men de är 200k över budget och Ceed plugin är inte mycket bättre.

kommer bli en Focus kombi. Strax över 200k för en 2019. 600L bagage och man kan dra släp.
Hyundai Kona och Kia e Niro är väl kombi/suv? Men för 200 k får man tyvärr inte någon av dom i dagsläget.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer