OT: Ont om Tesla?

implor

Aktiv medlem
Tjena!.

Ohh, den gamla klassiska fälla att låna bil på kåken.. Helt plötsligt av avbetalar man tre bilar samtidigt.
Vi har 1,95% i ränta på båda billånen, 1,59 på huset. Det lilla jag skulle spara på att lägga in det i kåken är ju löjligt. (På de två billånen vi har idag så skiljer det totalt 1129;- på tre år.)
Om man lånar 500k så handlar det om 3000 totalt i räntekostnad..
Visst, är man så dum så man tar ett billån med 4,5% så skiljer det 23000 totalt.
Exakt. Bara ta ett billån på valfri bank så hamnar man under 3% iallfall.
Tjena!

Det beror ju på vad släpet väger. Tillräckligt lätt så får du det. Båtkärra brukar ju gå att vikta ner så man klarar det. Lättaste Corolla har ju en tjänstevikt på 1240, så viktar man ner släpet till 620 så får man köra 80. Men då gäller det ju att släp plus båt inte väger med än 620 tillsammans.
Tack för infon!

Jag har tidigare alltid räknat med någon random obromsat släp från blocket och har den alltid sagt att jag bara får köra 40km/h med det lastat och 80km/h olastat.

Tog tummen ur arselet och gick kollade vad jag själv hade för regnr på båtvagnen och slog in den med en corolla hybrid.

Tamefan så verkar det ju gå fin fint. Min båt väger under 100kg. Jäkligt märkligt att säljare på Toyota inte sa i mot mig. Pratat med han två ggr om detta med släp.

1598692054521.png

Kneecap

Aktiv medlem
Det räcker inte att inte vara fullbelånad. Du måste ha amorterat fram utrymme på pantbrev eller så blir det lite mindre smart.
Det finns många anledningar till att inte ha utrymme på breven utom fattigdom och/eller dumhet. Nyköpt hus eller finansiella övervägande tex.
Tjena!

Åkte på fulla pantbrev nu, köpt nytt hus och den förra ägaren hade bara pantbrev på en knapp tredjedel.. Måste dessutom öka på dom lite till eftersom jag ska trycka in ett garage, stenlagd uppfart och en pool i lånet. (Nja inte riktigt allt, har en del kontant, men 400 måste jag tyvärr lägga in i huset.)

Kneecap

Aktiv medlem
Exakt. Bara ta ett billån på valfri bank så hamnar man under 3% iallfall.

Tack för infon!

Jag har tidigare alltid räknat med någon random obromsat släp från blocket och har den alltid sagt att jag bara får köra 40km/h med det lastat och 80km/h olastat.

Tog tummen ur arselet och gick kollade vad jag själv hade för regnr på båtvagnen och slog in den med en corolla hybrid.

Tamefan så verkar det ju gå fin fint. Min båt väger under 100kg. Jäkligt märkligt att säljare på Toyota inte sa i mot mig. Pratat med han två ggr om detta med släp.

Visa bilaga 438984
Tjena!

Märkligt att bilen bara får dra 450 kg ombromsad kärra.. Borde vara 750 med tanke på bilens tjänstevikt.
Risken är att det där blir fel, för obromsad kärra räknas på totalvikten (om den är lastad) så det låter inte rätt. Men du kan ju vikta ner kärran till 450 för att vara på den säkra sidan.
Men vägen båten bara 100 med motor?

jonte987

Aktiv medlem
Tjena!

Åkte på fulla pantbrev nu, köpt nytt hus och den förra ägaren hade bara pantbrev på en knapp tredjedel.. Måste dessutom öka på dom lite till eftersom jag ska trycka in ett garage, stenlagd uppfart och en pool i lånet. (Nja inte riktigt allt, har en del kontant, men 400 måste jag tyvärr lägga in i huset.)
Tycker det känns vettigare än bil. Även om det så klart är totalen som spelar roll rent rationellt.
Vi amortera minimalt men renoverar kontant (så här långt i alla fall). Utrymmet närmar sig nog 100 000 och det kunde ju gå till bil men tänker att det är en bra reserv om tak eller panna går vid olämpligt tillfälle.

Edit. Sen vet jag inte vad uppläggningen kostar. Det måste också med i kalkylen

rix

Aktiv medlem
Kollade på Tesla 3 men valde till sist en Kia e-Niro. Har den i ett AB, extremt bra ekonomi att ha elbil i en firma. Höga andrahandsvärden och låga drifts- och underhållskostnader. Kian är välbyggd, likaså Hyundai som är systerföretag till Kia.

EDIT:Tillägg: Pris fullutrustad 520.000 för Kia e-Niro minus miljöbonus 60.000 = 460.000.

Andra bilar för er som snöat in på Tesla och tror att elbil=Tesla:
Jaguar I-pace
Polestar 2
Mercedes EQC
Audi E-tron
Kia e-Niro
Kia Soul
Hyundai Ioniq
Hyundai Kona
VW ID.3
Renault Zoe
Plus en rad uppkomlingar från Kina.

Tesla kommer att få konkurrens. I Skellefteå byggs en jättefabrik för tillverkning av batterier, europeiska biltillverkare har redan bokat in sig.
Värt att tänka på är om man ska resa mycket är att Teslans laddningsnätverk är otvivelaktigt bäst, smidigast och billigast. Andra nätverk innebär oftast krångel med betalning, dålig utbyggnad och höga priser.

rix

Aktiv medlem
Om vi lämnar de ekonomiska kalkylerna och mera övergår till de tekniska aspekterna och för de som brukat Tesla som upptäckt onda saker under huven som inte fungerar efter x år. Vad är de?

På min jobb-X flög listerna av hela tiden, de runt hjulhusen. Det var som hela karossen flexade i 90-graders svängar över gupp i vägen. Troligen för att bottenplattan är så tung och stolparna i karosserna förmedlar krafterna till glaset.

Något som svek mig var acceleration från 100 och uppåt. Där tror jag att min Merca slår X(3.2 L, N/A aut)

Nu kollar jag på Sén som japp folk har klämt på en dragkrok. Lycka!
Ratten kändes löjligt lätt men man kanske kan ställa in tröghetsmoment i den?

Även hade den endast bakhjulsdrift vilket måste betyda bara en motor men detta måste vara det bättre alternativet för rangen. Varför ha AWD och två motorer när det finns performance och elektroniska system för att hålla kvar den på körbanan så det räcker och blir över?
Jag har haft en Model S med bakhjulsdrift och har nu en Model 3 med AWD. Model S tog sig fram överallt, dock en gång när jag var i Åre så hade den problem när jag hade parkerat den och det visade sig vara typ blankis under snön, men överlag inga problem. Model 3 med AWD fungerar exemplariskt när det gäller framkomlighet.

Ratten kan man ställa in i alla Teslor, finns 3 lägen. Ställer du den i sport-läget så tror jag absolut du kommer tycka att den ger tillräckligt med motstånd.

Accelerationen över 100 är ju lite olika beroende på vilken modell du har. Alla har bra acceleration, men de lite dyrare har riktigt bra acceleration, även över 100. Vet inte vilken X du körde innan dock.

Kan inte säga någonting om dina problem med din jobb-X. Har aldrig upplevt det själv på Model S eller Model 3. Låter ju absolut som något man skulle lämna in bilen för att få fixat. Inte hört om andra som upplevt det heller.

På min Model S hade jag problem med att dörrhandtagen slutade åka ut automatiskt (fick byta motor i dörrhandtagen), rutorna (det är karmlösa dörrar på alla Tesla) var inte helt justerade från början så det kom in vatten i vissa biltvättar (det justerades av Tesla så inga problem efter det), de fick byta drivenhet en gång efter att den pajat (gick på garantin, det är 8 års garanti på drivlinan), flärparna för takräckena var kassa på första generationen, de gick ofta sönder, men de är åtgärdade på nya generationen (efter 2016).

Angående dragkrok, jag fick min monterad hos http://www.autoskadestuen.dk men du kommer aldrig få köra släp med den lagligt. Däremot är det ok att ha cyklar på ett cykelställ.

Jag skulle nog rekommendera dig en Model 3 istället om dragkrok är ett krav. Alternativt om du har tålamod, vänta på Model Y om du vill ha kombi/suv.

implor

Aktiv medlem
Tjena!

Märkligt att bilen bara får dra 450 kg ombromsad kärra.. Borde vara 750 med tanke på bilens tjänstevikt.
Risken är att det där blir fel, för obromsad kärra räknas på totalvikten (om den är lastad) så det låter inte rätt. Men du kan ju vikta ner kärran till 450 för att vara på den säkra sidan.
Men vägen båten bara 100 med motor?
Är en Porta bote. Väger 36kg men sedan är det lite lullull på den. Vikta ner till 450kg är en plan. Byter jag båt så kommer den aldrig väga mera än 200kg med motor. Är på G till Toyota och kika på en Corolla nu. Sålde våran andra bil i veckan så är högaktuellt.

Tomcaten

Aktiv medlem
Värt att tänka på är om man ska resa mycket är att Teslans laddningsnätverk är otvivelaktigt bäst, smidigast och billigast. Andra nätverk innebär oftast krångel med betalning, dålig utbyggnad och höga priser.
Stort plus.

Och alla service-ärenden(asmånga) som gått igenom för 10 år nu för modell S gör att jag har den som förstahandsval.

Andra bilar har inte ens hälften så mycket erfarenhet från vad vägarna har gjort med fordonet.

För mig är det en utvecklad driftsäkerhet som nu Tesla kan mera garantera än innan.

Kneecap

Aktiv medlem
Är en Porta bote. Väger 36kg men sedan är det lite lullull på den. Vikta ner till 450kg är en plan. Byter jag båt så kommer den aldrig väga mera än 200kg med motor. Är på G till Toyota och kika på en Corolla nu. Sålde våran andra bil i veckan så är högaktuellt.
Tjena!

Tuff liten sak! Har aldrig sett innan.

Gano

Aktiv medlem
Jo, men Tesla var först ut och snart är de andra ikapp. Höga priser gäller idag bara Ionity som ägs av de stora tyska biltillverkarna om man inte har en tysk bil (som jag t ex). Tycker inte det är så dyrt, man behöver inte välja Ionity. Finns Fortum, Bee etc. Kostar 2,50 kr/min i 50kW snabbladdare och 1,50/kWh i 3-fas laddare 11/22 kW. Men jag laddar mest hemma, i en 3-fas ladubox (7,2 kW). Och för den som undrar: -Måste man inte säkra upp då? -Nej. Laddboxar finns med effektövervakning, så jag ligger kvar på 16 A i huset och så tar laddboxen det den kan. På natten får den ju lite mer givetvis, då går inga tvätt/diskmaskiner eller varmvattenberedare.

rix

Aktiv medlem
Jo, men Tesla var först ut och snart är de andra ikapp. Höga priser gäller idag bara Ionity som ägs av de stora tyska biltillverkarna om man inte har en tysk bil (som jag t ex). Tycker inte det är så dyrt, man behöver inte välja Ionity. Finns Fortum, Bee etc. Kostar 2,50 kr/min i 50kW snabbladdare och 1,50/kWh i 3-fas laddare 11/22 kW. Men jag laddar mest hemma, i en 3-fas ladubox (7,2 kW). Och för den som undrar: -Måste man inte säkra upp då? -Nej. Laddboxar finns med effektövervakning, så jag ligger kvar på 16 A i huset och så tar laddboxen det den kan. På natten får den ju lite mer givetvis, då går inga tvätt/diskmaskiner eller varmvattenberedare.
Hur menar du att de höga priserna inte gäller om man har en tysk bil? Man måste ju betala medlemsskap för att få de lägre priserna? Så då blir det ju dyrt för att man betalar medlemsskap? Antingen betala medlemsskap (200 kr/månad) och ladda med lite lägre priser (fortfarande högre än Tesla) eller betala mer än 3 gånger så höga priser och ingen fast månadskostnad. Det är ju en kass affärsmodell, ungefär som att man skulle behöva ha ett medlemsskap för 200 kr/månad för att tanka på varje bensinkedja. Blir ju ganska mycket fasta kostnader då.

50kW är ju fruktansvärt långsamt om man ska på roadtrip dock, fungerar ju för nödladdning, men inte annat.

De andra har en fasligt lång bit kvar innan de är ikapp. Det märker man på laddinfrastrukturen när man är ute och reser. Har ju också laddat på ionity 2 gånger innan de blev svindyra, båda gångerna strulade det med betalning/app och man fick ringa deras kundservice för att de ska sätta igång laddningen. På Tesla är det bara att koppla in och så fungerar det.

Gano

Aktiv medlem
Ionity har ett konstigt upplägg, håller med. Därför gör man bäst i att ladda annorstädes.

Iontiy ÄGS av de stora tyska biltillverkarna, och då blir det självklart billigare om man köper en tysk bil. De har inget intresse att erbjuda Tesla, Kia, Hyundai, Nissan, Renault och andra laddning eller lika bra villkor. Därför är det dyrt och krångligt på Ionity. Fortum är ju helt neutrala och Bee på Preem är ju också helt neutrala, där funkar det bra tycker jag.

Det jag menar är att det nätverk som Tesla har byggt upp fungerar överlägset idag, men Ionity bygger idag laddstationer som laddar snabbare än Teslas Superchargers, ända upp till 200 kW. Så den som är sist kan helt plötsligt bli "snabbast". Porsches Taycan har ju 800 V batterier och kan laddas med upp till 175 kW. Och Tesla är ett ensamt företag, om VW/Audi/Skoda/Seat som är världens största biltillverkare slår ihop sig med BMW och Mercedes så kan de slå ut kostnaderna och ganska enkelt ta sig ikapp.

Dessutom kommer Tesla inte att sälja många bilar till den tyska marknaden, vilket redan visat sig. De väljer Audi E-tron istället. Tyskar är petiga och köper helst ..... tyska bilar.

ooms

Aktiv medlem
Man kan ju också fråga sig hur hållbart det är om varje biltillverkare skall bygga ut sin egen proprietära laddinfrastruktur. Det här lär väl så småningom bli viktig samhällsinfrastruktur så standardisering och gemensamma lösningar kommer nog att tvingas fram, om inte branschen gör det själva.

H.

Aktiv medlem
Man kan ju också fråga sig hur hållbart det är om varje biltillverkare skall bygga ut sin egen proprietära laddinfrastruktur. Det här lär väl så småningom bli viktig samhällsinfrastruktur så standardisering och gemensamma lösningar kommer nog att tvingas fram, om inte branschen gör det själva.
+1

Med tanke på att EU går bananas på Apples Lightningkontakt är det märkligt hur passiva de är i denna viktiga framtidsfråga.

rix

Aktiv medlem
Mm, tyvärr när Tesla kom så fanns det ju ett enormt stort elbilshat och dreven mot elbilar var ju närmast löjliga. Lät ju ungefär så här, det är omöjligt att åka till fjällen med elbil, det är omöjligt att åka på autobahn osv. Nu har ju Tesla motbevisat det, men det krävdes ju att de gick sin egen väg och byggde sina egna laddare, de försökte ju samarbeta med de andra biltillverkarna om laddstationerna, men ingen var intresserad. Tyvärr så har ju nu de tyska biltillverkarna skapat sitt eget nätverk som de fått EU-bidrag för att skapa, men ändå så är deras prisbild helt uppåt väggarna, det kommer ju sakta ned elbilens framfart lite grann, men det ligger ju i deras intresse eftersom de knappt har några att sälja idag.

Dock kan man ju säga att det finns i princip inga egna laddstandarder längre, utan alla bilar som säljs i Europa idag ska t.ex. kunna snabbladda med samma teknik, dvs CCS. Så oavsett om du köper en Tesla eller en Audi så har den samma laddport idag, vilket är ett stort framsteg mot hur det var för typ 5-6 år sedan när det fanns ännu fler standarder.

Ionity har ett konstigt upplägg, håller med. Därför gör man bäst i att ladda annorstädes.

Iontiy ÄGS av de stora tyska biltillverkarna, och då blir det självklart billigare om man köper en tysk bil. De har inget intresse att erbjuda Tesla, Kia, Hyundai, Nissan, Renault och andra laddning eller lika bra villkor. Därför är det dyrt och krångligt på Ionity. Fortum är ju helt neutrala och Bee på Preem är ju också helt neutrala, där funkar det bra tycker jag.

Det jag menar är att det nätverk som Tesla har byggt upp fungerar överlägset idag, men Ionity bygger idag laddstationer som laddar snabbare än Teslas Superchargers, ända upp till 200 kW. Så den som är sist kan helt plötsligt bli "snabbast". Porsches Taycan har ju 800 V batterier och kan laddas med upp till 175 kW. Och Tesla är ett ensamt företag, om VW/Audi/Skoda/Seat som är världens största biltillverkare slår ihop sig med BMW och Mercedes så kan de slå ut kostnaderna och ganska enkelt ta sig ikapp.

Dessutom kommer Tesla inte att sälja många bilar till den tyska marknaden, vilket redan visat sig. De väljer Audi E-tron istället. Tyskar är petiga och köper helst ..... tyska bilar.
Tesla bygger redan Tesla Supercharger V3, där man kan ladda upp till 250 kW. Tesla säljer redan bilar i Tyskland, när jag åkte på roadtrip genom Tyskland såg jag väldigt få Audi E-tron, betydligt fler Teslor. Enligt den här sidan så säljs det fler Tesla Model 3 än Audi E-tron i Tyskland:

Men återigen på vilket sätt blir det billigare om du har en tysk bil? Jag har inte riktigt förstått det. Får de gratis abonnemang eller vad? För allt jag har hört från E-tron ägare är att de får ett (1) år gratis abonnemang där de betalar mer per kWh än vad det kostar på t.ex. Tesla supercharger, sen kostar det 200 kr/månad, som för alla andra som tecknar abonnemang?

rix

Aktiv medlem
+1

Med tanke på att EU går bananas på Apples Lightningkontakt är det märkligt hur passiva de är i denna viktiga framtidsfråga.
Apples lightning-kontakt är iofs grym, hade inte Apple gjort det så hade väl de andra kinesmärkena fortfarande haft USB-kontakter som bara fungerar åt ett håll eller någon obskyr superstor kontakt :p

Tomcaten

Aktiv medlem
Ok men för Rangens skull, vill man ha en AWD med två motorer eller enbart RWD och en motor? Den jag tittar på har bara en vilket jag trodde var bra för räckvidden.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
AWD har motorer som arbetar effektivast inom olika varvtal vilket i teorin skulle kunna vara bättre för räckvidden. Men de officiella räckviddssiffrorna pekar väl på att det ändå är bättre med bara bakhjulsdrift.

rix

Aktiv medlem
Ok men för Rangens skull, vill man ha en AWD med två motorer eller enbart RWD och en motor? Den jag tittar på har bara en vilket jag trodde var bra för räckvidden.
Skulle valt den med störst batteristorlek, AWD eller RWD påverkar inte räckvidden speciellt mycket. På Model 3 fanns det ett tag en Model 3 Long Range RWD och en med AWD, där RWD hade bättre räckvidd med samma batteri, men för Model S är det så många fler valmöjligheter på batteristorlek.

Gano

Aktiv medlem
Mm, tyvärr när Tesla kom så fanns det ju ett enormt stort elbilshat och dreven mot elbilar var ju närmast löjliga. Lät ju ungefär så här, det är omöjligt att åka till fjällen med elbil, det är omöjligt att åka på autobahn osv. Nu har ju Tesla motbevisat det, men det krävdes ju att de gick sin egen väg och byggde sina egna laddare, de försökte ju samarbeta med de andra biltillverkarna om laddstationerna, men ingen var intresserad. Tyvärr så har ju nu de tyska biltillverkarna skapat sitt eget nätverk som de fått EU-bidrag för att skapa, men ändå så är deras prisbild helt uppåt väggarna, det kommer ju sakta ned elbilens framfart lite grann, men det ligger ju i deras intresse eftersom de knappt har några att sälja idag.

Dock kan man ju säga att det finns i princip inga egna laddstandarder längre, utan alla bilar som säljs i Europa idag ska t.ex. kunna snabbladda med samma teknik, dvs CCS. Så oavsett om du köper en Tesla eller en Audi så har den samma laddport idag, vilket är ett stort framsteg mot hur det var för typ 5-6 år sedan när det fanns ännu fler standarder.

Tesla bygger redan Tesla Supercharger V3, där man kan ladda upp till 250 kW. Tesla säljer redan bilar i Tyskland, när jag åkte på roadtrip genom Tyskland såg jag väldigt få Audi E-tron, betydligt fler Teslor. Enligt den här sidan så säljs det fler Tesla Model 3 än Audi E-tron i Tyskland:

Men återigen på vilket sätt blir det billigare om du har en tysk bil? Jag har inte riktigt förstått det. Får de gratis abonnemang eller vad? För allt jag har hört från E-tron ägare är att de får ett (1) år gratis abonnemang där de betalar mer per kWh än vad det kostar på t.ex. Tesla supercharger, sen kostar det 200 kr/månad, som för alla andra som tecknar abonnemang?
Vi pratar nog om samma sak här. Tesla bygger också nya laddstationer, men det kostar megapengar. Sedan var jag inte ute efter hur många Teslor man ser i Tyskland, utan hur många som säljs just nu efter att Audi kommit ut med en premium elbil. Åker man i Tyskland ser man många Teslor idag. Statistiken du nämner är Q1 vad jag kunde se vad gäller elbilar och jag läste en artikel precis nyligen som sa att sedan Audi rampat upp sin produktion så hade fler Audi E-tron än Tesla sålts. Tyvärr minns jag inte var jag läste detta, men det var helt nyligen och det är ju helt naturligt då Audi knappt kommit gång med E-Tronen. Det är ingen tillverkare i Europa som kommit igång än, det är den enkla förklaringen. Jag skulle få min bil efter 9 månader, men tack vare Corona så hade en del länder stängt sina importhamnar vilket gjorde att Sveriges bilar hamnade före i produktionsplaneringen. Plötsligt fick jag bilen efter 5,5 månader.

En av begränsningarna till varför det tar tid är tillgången på batterier. Även där ligger Tesla före i kön än så länge. I princip alla tillverkare använder batterier från samma tillverkare; LG et al. Man hoppas på solid state batteriet d v s batterier med ett slags semisolitt ämne istället för elektrolyt som skulle göra att man kan tillverka batterier i platta block vilket skulle gör att kostnaderna skulle falla och tillgången öka drastiskt

Man behöver inte gå på Ionitys konstiga abonnemang, de har den konstruktionen eftersom de inte vill erbjuda laddtjänster åt andra märken. Vem vill erbjuda en konkurrent laddmöjligheter? De har ju samma laddkabel allihop numera så det blir ju svårt att vara unik. EU:s lagar kanske säger att man inte får vägra andra märken service, för säkert har Ionity någonstans under ytan fått pengar av EU, bara en liten lätt misstanke? Och rent logiskt, varför skulle Ionity vara dyrare än alla andra? Gissar att detta abonnemang kommer att förhandlas bort av vissa bilmärken medan andra bilmärken inte kommer att lyckas alls i "förhandlingen". Man laddar på andra ställen, och de kommer också ikapp. Var ska annars mackarna tjäna sina pengar när det blir färre och färre fossilbilar? Förresten är det en skitbra modell eftersom det trots allt tar längre tid att ladda än att tanka, och då blir det ju mat och kaffe.

Jag tycker Tesla är en bra elbil, men kvaliteten hos amerikanska bilar har alltid varit lite sådär. När jag jobbade på Volvo för sådär 25 år sedan så hade Volvo en felprocent på typiskt 1500 ppm, amerikanska bilar hade 5000-10000 ppm och Toyota låg väl på 500 ppm ca. De har helt enkelt inte samma kvalitetstänk och har egentligen aldrig haft det. Sedan är det väl upp till var och en vad som är viktigast. Jag gillar hög kvalitet och saker och ting som är väl inhopskruvade, blir störd av dåliga passningar i karossen och dålig lackering i skymda utrymmen etc. men jag är en gammal bilgubbe jag. Vissa tycker det är fränt med finesser, och det är väl lika rätt det antar jag.

maRRtin

Medlem
Man kan tycka vad man vill om Tesla, jag personligen skulle nog inte köpa en. p.g.a kvalitetsproblem, onödigt komplicerat system för att justera torkare, luftflöde mm. Men dom ligger långt före gällande autonoma system, räckvidd m.m. Dessutom har dom satt en jäkla press på andra tillverkare att utveckla vettiga elbilar. Någon som hade dröjt många år extra om inte Tesla hade klivit in på bilscenen och bevisat att det går att bygga elbilar som funkar för 95% av bilköparna.

Senast ändrad:

hiawatha

Medlem
Har testat model S och 3 på ett jobb (bilfirma med lite exklusivare bilar) Tycker 3:an är betydligt trevligare att sitta i, men vilken varierande kvalitetskänsla det är. En av S bilarna hade någon form av ”dyrare” lack dessutom och den var skrattretande kass.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det bästa är ändå att man kan undvika ett literpris på 15-16 kr med Tesla och få ett väl utvecklat ladd-nät.
Nu när tesla gått ned ca 0,8 milj från nypris(1,37m) blir jag intresserad att hoppa på det amerikanska tåget.
Jag har ju två andra bilar och flyttar runt i bilflottan när jag känner för det men den primära tanken med denna är att inte vara tvingad att starta upp 6 cylindrar(3.2L) med 7 liter olja som cirkulerar i tråget varje gång som jag ska till ICA.
(dyra ICA-resor i slutändan när MB-service ska göras)

Långresor javisst, har alltid bävat för att ta mig till en tävling när jag vet att jag drar 1L/Mil.

Även om min tillvaro förgyllts av Tesla nu och jag nästa bara ser Tét på tapeterna så vet jag om de negativa sakerna. Fast när man kan komma över en idag för under 500.000:- så är priset mera rätt värderat än emellan 500K - 1 Milj. Så resonerar jag.

Jag räknar inte heller med att bara kunna ställa bilen på sin parkeringsplats och alltid räkna med att laddet räcker eller att alla lister sitter fast. Så för en barnfamilj blir det svårt eller tom. omöjligt att hålla sig med en Tesla men jag är i en helt annan position utan stadigvarande arbete så till o från kan jag ta mig till S-laddaren/Tesla Service-center för det inträffar något.

Och så har jag 3 äldre syskon som nästan avskyr mig för allt här i världen och får de se mig i en Tesla är deras reaktion ett stort plus att se. Lille-brorsan får bara inte sticka upp med något häftigt/dyrt så är det bara 😁 (y) Tesla helt klart!

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker gott du kan hoppa över kalkylen och bara köpa.
Tror inte det finns någon kalkyl som sväljer en tesla som 3e bil för ensamhushåll utan det får nog bli andra värden som styr.

ooms

Aktiv medlem
Ja, den sista uppradade anledningen känns ju verkligen som en bra sak att bränna iväg en halv miljon på... :rolleyes:

fhloston

Aktiv medlem
Som nybliven elbilsägare {Hyundai Kona) kan jag bara hålla med om att laddnätverken är en soppa, och det finns en mognadsprocess att gå igenom.
Jag har bara gjort en "långresa", fram och tillbaka till fjällen. Det var problemfritt, men jag identifierade några risker.
På vägen upp stannade jag för laddning på tre ställen (hade räckt med två) alla de tre hade bara en enda CCS. Det kan ju leda till problem om det redan står en bil som ska ladda typ 30 minuter, eller om stationen är trasig. Utmed E4, är det inte jättelångt till nästa, men så fort man åker in i landet blir det glesare. I Hudiksvall finns en Teslastation med 8 platser, det stod en bil när jag passerade där.

Å andra sidan I Sveg och Funäsdalen är snabbladdningen gratis. Än så länge.

På destinationsladdningen (Tänndalen) finns i dagsläget tre Teslaladdare, och en typ 2. Typ 2 var på 3,7 kW (eller vad det nu är) och jag tror att tesla platserna var på 11 kW. Det var kö till typ 2 uttaget, teslaplatserna var oftast tomma. Det rådde lite förvirring kring om teslaladdarna skulle funka på andra bilar, men min Kona kunde inte ladda där. Dock såg jag en Volvo XC90, eller 60, som lyckades ladda.
Å andra sidan är det gratis, än så länge. De sa att de ska bygga ut, och då antar jag att det kommer kosta pengar, vilket är helt rimligt om de ligger på ett riktigt pris.

Jag har flera kollegor som har Tesla, Alla är helnöjda och upplever inga kvalitetsproblem. De uttrycker tvärtom att NÄR det är något problem, så hanterar Tesla det väldigt smidigt.

Summa summarum skulle jag mycket väl ha tänkt mig en Tesla, om det inte vore för att den viktigaste laddplatsen, den hemma, inte hanterar Tesla. (och den är lite för dyr för mig) Jag får inte plats med en Tesla på tomten. Och laddnätverken I all ära, i mitt fall sker den allra mesta laddningen hemma.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är lätt att åka billigt och smidigt med elbil. Man måste bara inse hur man skall tänka. Miljön är en bonus vare sig man bryr sig eller inte.

rix

Aktiv medlem
Vi pratar nog om samma sak här. Tesla bygger också nya laddstationer, men det kostar megapengar. Sedan var jag inte ute efter hur många Teslor man ser i Tyskland, utan hur många som säljs just nu efter att Audi kommit ut med en premium elbil. Åker man i Tyskland ser man många Teslor idag. Statistiken du nämner är Q1 vad jag kunde se vad gäller elbilar och jag läste en artikel precis nyligen som sa att sedan Audi rampat upp sin produktion så hade fler Audi E-tron än Tesla sålts. Tyvärr minns jag inte var jag läste detta, men det var helt nyligen och det är ju helt naturligt då Audi knappt kommit gång med E-Tronen. Det är ingen tillverkare i Europa som kommit igång än, det är den enkla förklaringen. Jag skulle få min bil efter 9 månader, men tack vare Corona så hade en del länder stängt sina importhamnar vilket gjorde att Sveriges bilar hamnade före i produktionsplaneringen. Plötsligt fick jag bilen efter 5,5 månader.

En av begränsningarna till varför det tar tid är tillgången på batterier. Även där ligger Tesla före i kön än så länge. I princip alla tillverkare använder batterier från samma tillverkare; LG et al. Man hoppas på solid state batteriet d v s batterier med ett slags semisolitt ämne istället för elektrolyt som skulle göra att man kan tillverka batterier i platta block vilket skulle gör att kostnaderna skulle falla och tillgången öka drastiskt

Man behöver inte gå på Ionitys konstiga abonnemang, de har den konstruktionen eftersom de inte vill erbjuda laddtjänster åt andra märken. Vem vill erbjuda en konkurrent laddmöjligheter? De har ju samma laddkabel allihop numera så det blir ju svårt att vara unik. EU:s lagar kanske säger att man inte får vägra andra märken service, för säkert har Ionity någonstans under ytan fått pengar av EU, bara en liten lätt misstanke? Och rent logiskt, varför skulle Ionity vara dyrare än alla andra? Gissar att detta abonnemang kommer att förhandlas bort av vissa bilmärken medan andra bilmärken inte kommer att lyckas alls i "förhandlingen". Man laddar på andra ställen, och de kommer också ikapp. Var ska annars mackarna tjäna sina pengar när det blir färre och färre fossilbilar? Förresten är det en skitbra modell eftersom det trots allt tar längre tid att ladda än att tanka, och då blir det ju mat och kaffe.

Jag tycker Tesla är en bra elbil, men kvaliteten hos amerikanska bilar har alltid varit lite sådär. När jag jobbade på Volvo för sådär 25 år sedan så hade Volvo en felprocent på typiskt 1500 ppm, amerikanska bilar hade 5000-10000 ppm och Toyota låg väl på 500 ppm ca. De har helt enkelt inte samma kvalitetstänk och har egentligen aldrig haft det. Sedan är det väl upp till var och en vad som är viktigast. Jag gillar hög kvalitet och saker och ting som är väl inhopskruvade, blir störd av dåliga passningar i karossen och dålig lackering i skymda utrymmen etc. men jag är en gammal bilgubbe jag. Vissa tycker det är fränt med finesser, och det är väl lika rätt det antar jag.
Det är inte Q1 utan HY. Jag nämnde båda det anekdotiska och statistiken för att motbevisa din poäng om att tyskar bara köper tyskt. Tror även nu när Tesla öppnar fabrik i Berlin kommer det göra att de blir än mer populära i Tyskland. Och Tesla ligger före för både Q1 och Q2. Då har också Tesla blivit drabbade av Coronan med stängd fabrik osv.

Tesla har deras egen batterifabrik, de ligger inte i samma kö som Audi. Det är många år kvar till solid state batterier kommer, och när det kommer lär Tesla vara bland de första, men att vänta på ny teknologi är bara dumt, för det kommer hela tiden ny teknologi.

Angående laddningen så har jag redan skrivit tidigare om Ionitys EU-bidrag.

Du kan vara glad att du inte jobbar för Volvo idag då, för kvaliteten är katastrofal nu hos dom. Tesla är mycket bättre kvalitetsmässigt än Volvo. Hade Volvo XC60 T8 mellan mina två Teslor och där gick luftfjädringen sönder 2 gånger, hela infotainment-system gick sönder efter 2 månader (dvs inget fungerade i bilen, inte AC, ljud, GPS osv). Volvo är konsekvent bland de sämsta i kvalitetsrankningarna (som baseras på verkliga utfall).

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har också varit väldigt sugen på en begagnad model S men det är en del saker som talar mot det. Dels att den är alldeles för dyr begagnad, priserna är orimligt höga. Samma för Model 3 där en årsgammal bil kostar ungefär samma som en ny. Begagnatmarknaden är omogen.

Sen är S en miljonbil med allt som kommer med det. Rejält dyr att försäkra, orimligt dyr att reparera och underhålla när den gått ur garanti (även om mycket går att göra själv). Marknaden kommer mogna.

Men snacket om att de andra snart är förbi Tesla, det har pågått sen 2012 och försprånget är fortfarande lika stort.. Det går ju inte att jämföra med Model S när man släpper en ny bil idag, den började ju säljas för 8 år sedan och premiärvisades redan 2009.

Laddnätverket är fortfarande en enorm fördel och där har ingen annan ens börjat försöka komma ikapp. För mig är det främsta hindret mot att köpa en annan batteribil.

ooms

Aktiv medlem
Det är inte Q1 utan HY. Jag nämnde båda det anekdotiska och statistiken för att motbevisa din poäng om att tyskar bara köper tyskt. Tror även nu när Tesla öppnar fabrik i Berlin kommer det göra att de blir än mer populära i Tyskland. Och Tesla ligger före för både Q1 och Q2. Då har också Tesla blivit drabbade av Coronan med stängd fabrik osv.

Tesla har deras egen batterifabrik, de ligger inte i samma kö som Audi. Det är många år kvar till solid state batterier kommer, och när det kommer lär Tesla vara bland de första, men att vänta på ny teknologi är bara dumt, för det kommer hela tiden ny teknologi.

Angående laddningen så har jag redan skrivit tidigare om Ionitys EU-bidrag.

Du kan vara glad att du inte jobbar för Volvo idag då, för kvaliteten är katastrofal nu hos dom. Tesla är mycket bättre kvalitetsmässigt än Volvo. Hade Volvo XC60 T8 mellan mina två Teslor och där gick luftfjädringen sönder 2 gånger, hela infotainment-system gick sönder efter 2 månader (dvs inget fungerade i bilen, inte AC, ljud, GPS osv). Volvo är konsekvent bland de sämsta i kvalitetsrankningarna (som baseras på verkliga utfall).

Tesla låg ju inte heller så bra till...

Tomcaten

Aktiv medlem
Ja, den sista uppradade anledningen känns ju verkligen som en bra sak att bränna iväg en halv miljon på... :rolleyes:
Kan också ta ut någon röd sportbil med ett upplevelseföretag o retas med. Förut kostade det tror jag alltid 15.000 - 25.000 men idag tror jag att det pressats nedåt mot 5000 men beroende på duration.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag har också varit väldigt sugen på en begagnad model S men det är en del saker som talar mot det. Dels att den är alldeles för dyr begagnad, priserna är orimligt höga. Samma för Model 3 där en årsgammal bil kostar ungefär samma som en ny. Begagnatmarknaden är omogen.

Sen är S en miljonbil med allt som kommer med det. Rejält dyr att försäkra, orimligt dyr att reparera och underhålla när den gått ur garanti (även om mycket går att göra själv). Marknaden kommer mogna.

Men snacket om att de andra snart är förbi Tesla, det har pågått sen 2012 och försprånget är fortfarande lika stort.. Det går ju inte att jämföra med Model S när man släpper en ny bil idag, den började ju säljas för 8 år sedan och premiärvisades redan 2009.

Laddnätverket är fortfarande en enorm fördel och där har ingen annan ens börjat försöka komma ikapp. För mig är det främsta hindret mot att köpa en annan batteribil.
Alltså Tesla håller sitt försprång i utvecklingen med god marginal.

Jag har alltid tyckt att när det är prat om att konkurrenterna kommer ikapp, att det är lite som att "Nu kommer snart Ryssen"

implor

Aktiv medlem
Tycker Kona Electric verkar vara ett vettigt model 3 alternativ. 0-100 på 7.6s så dubbla teslan men snabbt nog för att ska kännas zippy och rolig. Kostar 360k efter statligt stöd i Trend utförande (med allt man faktiskt behöver).

lite lur att det blir en sådan om några år bara dom droppar sub 200k.

TobiasJ

Medlem
Det det är nog en glädje kalkyl för elbil älskare.
1. De räknar på olika räntor
2. 9000 är extremt. Många bilar hamnar runt 4-5.
3. Rest värdet är högre än. 120k.
4. Svensson kör 1500mil per år.
5. Servicekostnaden är inte 5000kr per år på en ny bil. 2 år intervall så blir 5000kr på 3 år.
Räntan måste naturligtvis avspegla de villkor den potentiella köparen kan få och givet att alla långivare inte finansierar alla bilar, är den nog oftare olika än lika.
Jag har ingen koll på var en ny diesel runt 1500-2000kg normalt hamnar, har du koll? Den Octavia diesel jag hittade regplåt på låg iaf strax norr om 10000:-
Vad gäller andrahandsvärde så ligger 3 år gamla Octavia diesel på 120-170k hos handlare, så att man får ut 120k som privatperson känns inte orimligt (och det är ungefär där privarannonserna på blocket ligger).
Om Svensson bara kör 1500 mil per år tittar Svensson på en bensinare, inte en diesel.

Och åt andra hållet, tittar man på priset på 3 år gamla teslor, så ligger ju just den upplevda bristen på bilar i att de inte kommit ner i 50% av nybilskostnaden efter 3 år. Just nu kan man se vissa 1 år gamla 3or för mer än nypris-miljöbilsbonus.

Tesla kalkylen blir väldigt annorlunda än kalkylen för dieselbilen. Den största kostnaden, värdeminskningen, är ju dessutom i avtagande, till skillnad från drivmedelkostnaden på en fossilbil. Med det sagt, det är inte alla som kan finansiera en ny bil, men om man funderar på det bör man räkna igenom det, för ens invanda tankemönster stämmer inte alltid.

pwr

Medlem

Finns väldigt mycket mer info om det. T.ex. gjorde Mercedes en studie där de jämförde deras B klass som fanns som både eldriven och bensindriven, ungefär efter 8 000 mil så var det break even med svensk elmix.
Jag ser inget där som motsäger vad jag sa. En elbil förorenar mindre än motsvarande bensinbil, men ändå inte helt försumbart. Jag misstänker att en pluginhybrid förorenar ännu mindre totalt sett, men har inga belägg för det.

Tomcaten

Aktiv medlem
Priusen har gjort det. Ihopsättningen av alla delar från de billigaste länderna har bidragit till massa utsläpp från flygen.

rix

Aktiv medlem
Jag ser inget där som motsäger vad jag sa. En elbil förorenar mindre än motsvarande bensinbil, men ändå inte helt försumbart. Jag misstänker att en pluginhybrid förorenar ännu mindre totalt sett, men har inga belägg för det.
Min Volvo XC60 T8 drog ungefär 0,9 - 1,2 liter när jag åkte på cykelsemester/skidsemester. Så enda gången den drog lite var när jag var på jobbet. Dessvärre kunde jag inte ladda på jobbet så då blev snittet tur och retur ca 0,4-0,5 på 8,5 mil. Så tror knappast plugin är bättre. Iaf inte om man åker på bilsemester.

ooms

Aktiv medlem
Nu är det ju mer än användningsfasen man måste räkna på. Sedan är kanske inte XC60 T8 det bästa exemplet på en laddhybrid heller...

Hasse#7

Aktiv medlem
Min Volvo XC60 T8 drog ungefär 0,9 - 1,2 liter när jag åkte på cykelsemester/skidsemester. Så enda gången den drog lite var när jag var på jobbet. Dessvärre kunde jag inte ladda på jobbet så då blev snittet tur och retur ca 0,4-0,5 på 8,5 mil. Så tror knappast plugin är bättre. Iaf inte om man åker på bilsemester.
Helt felaktigt val av bil för behovet. Det hade gått att lösa bättre. Dåligt exempel för nyttjande av laddhybrid, dålig laddhybrid dessutom. Var det eget val eller företagets?

rix

Aktiv medlem
Helt felaktigt val av bil för behovet. Det hade gått att lösa bättre. Dåligt exempel för nyttjande av laddhybrid, dålig laddhybrid dessutom. Var det eget val eller företagets?
Eget, du menar att man med laddhybrid inte kan/ska åka på bilsemester? Laddhybrid är verkligen det sämsta av två världar, klen elmotor så antingen kör man runt med ett ägg under gaspedalen eller så drar den direkt igång bensinmotorn. Jag vet inte om den var dålig som laddhybrid, bortsett från kanske kvaliteten eftersom det var en Volvo. Men till skillnad från många andra laddhybrider så var den iaf inte hopplöst långsam.

Ångrar inte alls att jag bytte tillbaka till Tesla efter Volvon. Om jag skulle behöva byta från elbil igen så skulle jag nog inte välja elhybrid igen.

Jensen

Aktiv medlem
Volvos t8 känns ju mer som ett val för dem som vill ha ”sportbilsmotor” men inte vill ha kostnaden i drift som kommer på köpet med stor motor. Snarare än att det är en bil där man tänkt på miljön. Även hört att man inte kan gasa hårt på elmotorn bara för då hoppas bensinmotorn igång, men det är bara vad jag hört. Vilket tex inte händer lika ofta på vw tex.
Tycker personligen att det är märkligt att den fått gå med miljöbilspremien. Ibland känns det lite som att ”stoppar man i elmotor så är det en miljöbil oavsett vad för fosilmotor den supportar”

Jolinwood

Aktiv medlem
Eget, du menar att man med laddhybrid inte kan/ska åka på bilsemester? Laddhybrid är verkligen det sämsta av två världar, klen elmotor så antingen kör man runt med ett ägg under gaspedalen eller så drar den direkt igång bensinmotorn. Jag vet inte om den var dålig som laddhybrid, bortsett från kanske kvaliteten eftersom det var en Volvo. Men till skillnad från många andra laddhybrider så var den iaf inte hopplöst långsam.
Av 30st XC60 T8 på den här tyska databasen för snittförbrukning ligger snittet på 5,7 liter milen, ingen ligger över 0,9

rix

Aktiv medlem
Volvos t8 känns ju mer som ett val för dem som vill ha ”sportbilsmotor” men inte vill ha kostnaden i drift som kommer på köpet med stor motor. Snarare än att det är en bil där man tänkt på miljön. Även hört att man inte kan gasa hårt på elmotorn bara för då hoppas bensinmotorn igång, men det är bara vad jag hört.
Tycker personligen att det är märkligt att den fått gå med miljöbilspremien. Ibland känns det lite som att ”stoppar man i elmotor så är det en miljöbil oavsett vad för fosilmotor den supportar”
Det stämmer absolut. Elmotorn är på bara 87 hk, så du kan ju tänka dig hur kul en tung SUV är att köra med 87hk. Bensinmotorn hade en effekt på 320hk på 2018 årsmodell. Så tillsammans blir det ju över 400hk, så den rör ju på sig. Men fortfarande långsam jämfört med t.ex. Tesla Model 3 LR AWD osv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer