OT: Ont om Tesla?

jonte987

Aktiv medlem
Men mat och drickpaus vill man väl ha. Sträcka på benen och kissa emellanåt. Har du cyklat med gubbar så vet du att det blir kisspaus minst varannan timme, hur skulle dom helt plötsligt kunna sitta längre stund i bil än så?
60 liter bensin reglerar kiss-stoppen rätt lagom på autobahn. Högre frekvens vill man inte ha bara för att det är el? Sen kan jag tänka mig att 30minuters laddning är lagom om prostatan är risig....jag är inte där än.

fhloston

Aktiv medlem
Det enda stället som är så dyrt är dessutom Ionity. Och så pratar de om 2h laddtid. Det är ju helt enkelt inte sant. 2h kan det bli om man laddar på en laddare med 50kW och man har en Tesla Model S 100. Men ionity går ju upp till 350 kW och Tesla Model 3 kan ladda med upp till 200 på dom. Så då går det på kanske 30 minuter att få nästan fullt.
När de säger 2h kanske de tänker ladda till 100%? Tesla vet jag inte, men Hyundai Kona laddar man snabbt till 80% sista 20 tar en timme. Hittills två långkörningar {2x60 mil) som tog kanske 30 minuter extra jämfört med diesel. Jag stannar för att äta och kissa även när jag kör diesel.
Å andra sidan sparar jag ca 5-10 minuter i veckan på att inte behöva stanna vid mack för att täcka energibehovet för min pendling på 12 mil per dag.

implor

Aktiv medlem
I danmark och tyskland kostar elen över 3 kr kw/h. rimligt snål bensinare eller diesel är inte särskilt långt efter.

Det är konstigt, varför byggs inte elbilar så att de drar lite energi?

Jag försökte köpa elmotorcykel, köpte ny mc för muchos dineros i år, men det gick inte. 15 mil stadstrafik, är väl ok, men 6-7 mil landsväg är ett skämt.

Jag TROR, alltså jag, att elbilen är en återvändsgränd, jag tror att vi får se annat. Att släpa runt på tunga batterier verkar inte vettigt. Vi får se om bränsleceller tar fart, men där har väl till och med Toyota börjar släppa elbilar?

Vi får se. Men en tesla är långt från ett mästerverk i mina ögon. Man har inte fokat på energiförbrukningen alls, den är inte energieffektiv alls. Tung bil, tunga hjul, dyrt att accelerera, fruktansvärt dyra, för privatpersoner.

Någon som ens känner någon som köpt en tesla för egna pengar, inte köpt på företag/leasat?
På ett företag/leasat blir en tesla lika dyr som en v90 med hög utrustningsnivå. DET är lite märkligt.
Jag känner nog 10 pers som kör tesla, INGEN har köpt den för egna pengar. Det händer inte, men det kanske är lika illa med volvo, audi och bmw?
Ca 10% av V90 sälj till privatpersoner och resten är till företag/tjänstebilar/leasing.

nisseson

Aktiv medlem
Hur mycket försämras räckvidden på en laddning på en tesla när det är några minusgrader jämfört med +20?:unsure:
Enligt https://www.vibilagare.se/nyheter/sa-mycket-drar-elbilarna-pa-vintern-tesla-och-mercedes-i-botten 38% högre energiförbruking per mil för Tesla vid -9°C. Jämför med Renault Zoe som bara drar 7% mer.

Den procentuella skillnanden blir större på en elbil än en ICE-bil, då de konsumerar mindre energi/sträcka för att flytta bilen. De 0,6kwh/mil i skillnad sommar/vinter för Teslan motsvarar en ökad energikonsumtion på ungefär 0,07l/mil bensin. (Zoes 0,1kwh/mil motsvarar ~0,012l/mil bensin). Hur mycket mer drar en bensinbil vid -9 jämfört med EU-cykel?

patten

Aktiv medlem
Det beror på hur de hanterar sin elmarknad. Bryr mig inte jättemycket om något jag inte kan påverka. Men att välja en miljövänlig bil har jag råd med, därför gör jag det. Sen förstår jag att alla inte har råd med det idag. Men alla dessa myter och lögner som sprids är så tröttsamma.
Du tänker på myter och lögner om att det skulle finns en miljövänlig bil? 😏

rix

Aktiv medlem
60 liter bensin reglerar kiss-stoppen rätt lagom på autobahn. Högre frekvens vill man inte ha bara för att det är el? Sen kan jag tänka mig att 30minuters laddning är lagom om prostatan är risig....jag är inte där än.
Passa på att ät lunch eller middag när du laddar, eller du kanske äter körandes?

rix

Aktiv medlem
När de säger 2h kanske de tänker ladda till 100%? Tesla vet jag inte, men Hyundai Kona laddar man snabbt till 80% sista 20 tar en timme. Hittills två långkörningar {2x60 mil) som tog kanske 30 minuter extra jämfört med diesel. Jag stannar för att äta och kissa även när jag kör diesel.
Å andra sidan sparar jag ca 5-10 minuter i veckan på att inte behöva stanna vid mack för att täcka energibehovet för min pendling på 12 mil per dag.
Laddar bara till 100% över natten vid hotellen, aldrig till 100 annars. Är så onödigt att ladda till 100, bättre med kortare stopp.

Jimel

Aktiv medlem
En som säljer en Tesla S 60 skriver såhär på sin annons.

Vill nämna några fördelar som jag anser finns med just 60 kWh-batteriet (förutom priset), som inte alla tänker på. Då batteriet är på 75 kWh och endast mjukvarubegränsat till 60 kWh kommer det aldrig laddas till "fysiskt" 100%, dvs fulla 75 kWh. Att ladda ett batteri till 100% sliter mer och rekommenderas bara göras när det verkligen behövs. Detta medför att kapacitetsminskningen (slitaget/degenereringen) på ett 60 kWh batteri blir mindre och du kan utan problem alltid ladda "fullt", dvs till 60 kWh, utan att oroa dig för onödigt slitage. Den kapacitetsminskning om ändå uppstår på alla batterier börjar så att säga från toppen, dvs från 75 kWh och det bör därför dröja lände innan det märks på de 60 kWh som är tillgängliga i en Model S 60D. Kanske blev krångligt formulerat det här. Ring så försöker jag förklara bättre.

Är det på detta viset?
Om man laddar ett batteri till 100% så tar det skada ja men ingen tillverkare laddar sina batterier till 100%. Det du ser i mätaren på bilen är inte batteriets egentliga laddning utan vad tillverkaren valt att visa. Samma om man laddar ur ett batteri till 0% men det gör man aldrig.
sen om tesla kör med samma batterier och kallar dom 60 eller 75 vet jag ej.

Tomcaten

Aktiv medlem
Om man laddar ett batteri till 100% så tar det skada ja men ingen tillverkare laddar sina batterier till 100%. Det du ser i mätaren på bilen är inte batteriets egentliga laddning utan vad tillverkaren valt att visa. Samma om man laddar ur ett batteri till 0% men det gör man aldrig.
sen om tesla kör med samma batterier och kallar dom 60 eller 75 vet jag ej.
Enligt säljaren är det inte så med Teslas model 60. 60 programmet ska alltså vara väsentlig skillnad från 75an.

Jensen

Aktiv medlem
Det stämmer absolut. Elmotorn är på bara 87 hk, så du kan ju tänka dig hur kul en tung SUV är att köra med 87hk. Bensinmotorn hade en effekt på 320hk på 2018 årsmodell. Så tillsammans blir det ju över 400hk, så den rör ju på sig. Men fortfarande långsam jämfört med t.ex. Tesla Model 3 LR AWD osv.
jojo den rör sig med fosilmotorn. Men för mig är det som sagt så märkligt att det är miljöbil. Man köper ju inte den bilen för att köra snålt. Man köpet den för att man vill ha en pigg bil men vill inte alltid ja en soppaförbrukning som om man har det.

ooms

Aktiv medlem
jojo den rör sig med fosilmotorn. Men för mig är det som sagt så märkligt att det är miljöbil. Man köper ju inte den bilen för att köra snålt. Man köpet den för att man vill ha en pigg bil men vill inte alltid ja en soppaförbrukning som om man har det.
Nja, snarare köps den väl för att få miljöbonus, slippa straffskatt, etc. XC60 finns ju i versioner som är snålare i verklig körning, fortf tillräckligt starka, men som straffskattas hårt. Dock är det väl slut med en massa hybrid-Volvo-SUV:ars miljöstatus nu när gränsen sänks fr 70 till 60g co2 igen.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag kan inte se varför jag kommer att betala för strömmen med en Tesla.

Det finns gratis snabbladdare i Upplands Väsby vilket blir min norra station och söderut finns det snabbladdare i Nyköping eller Tystberga vilket hjälper mig för att åka vidare till Mantorp.
Bilen är bl.a tänkt som dragbil för min räcer(bil)

Under kvällstid kommer den att stå i uppvärmt garage med underhållsladdning.

Jag har inte missnöjet att heltidsjobba så det gör mig en mera anpassad tesla-ägare. När folk har barn och jobb så blir det nog svårt eller i praktiken omöjligt med en Tesla. När barnfamiljerna säger att det är "meckigt" att få ihop det med laddningen så förstår jag de.

Först kollade jag på sedan modellen och sedan på X(suv) men nu är jag tillbaka på sedan modellen med påtänkt eftermontering av dragkrok. X har jag haft i mitt arbete förut och som någon sade här i tråden att den hiskeliga tyngden hämmar så mycket av batteri-kapaciteten är helt rätt uppfattat.
Det är en tung jäkla Suv(2,5t) som tog min 0a ifrån mig av olyckshistorik pga. isbacken på Kungsholmen(varför det står en taxi stilla mitt i gatan är helt otroligt)

Så modell Sedan med dragkrok i 60 eller 75 programmet och enbart bakhjulsdrift blir perfekt för lilla mig.

Tomcaten

Aktiv medlem
Varför har de inte tillverkat en kombi för?

1975ChevroletCapriceEstateWagon12.jpg

Är detta därför kanske. Hur kan man tillverka så fula bilar?

Hade jag varit den bilingenjören som satt med en Root Beer och skissade bilen hade jag hängt mig själv efteråt.

ooms

Aktiv medlem
Varför har de inte tillverkat en kombi för?

Visa bilaga 443212

Är detta därför kanske. Hur kan man tillverka så fula bilar?

Hade jag varit den bilingenjören som satt med en Root Beer och skissade bilen hade jag hängt mig själv efteråt.
Den typiska amerikanen köper väl antingen en sedan eller en pickup. Medan det fåtal som har nåt begrepp håller sig borta fr amerikanska bilar.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag ställer mig också frågande till avsaknaden av praktiska kombielbilar. Nyfiken på hur en retroversion av klassiska Volvo 245 skulle tas emot. Enormt bagage men måttliga ytterdimensioner. Kärlek direkt för hundägare, cyklister och ffa barnfamiljer.

rix

Aktiv medlem
Ja någon miljövänlig bil är det verkligen inte med den förbrukningen.

rix

Aktiv medlem
Enligt säljaren är det inte så med Teslas model 60. 60 programmet ska alltså vara väsentlig skillnad från 75an.
Det stämmer för vissa, tror det stämmer för den generation av Model S 60 som kom efter Model S 75, men inte för den första generationen av Model S 60. Tror även man kan betala Tesla för att permanent låsa upp dom till 75.

Tomcaten

Aktiv medlem
Säljer man någon Tesla utan tillgång till "free supercharge"? Jag har sett igenom många annonser nu där nästan alla skriver det.

ooms

Aktiv medlem
Lätt, bagaget är väldigt stort, du har jättemycket utrymme under lastgolvet också. Kan packa mer i min Model 3 än vad som fick plats i XC60.
Nu är ju inte XC60 känd som nån laståsna direkt. Brorsan fick in mer i sin gamla V40 än vad han får in i XC60:n. Maken till stor bil med litet bagageutrymme får man leta efter...

Jensen

Aktiv medlem
Nja, snarare köps den väl för att få miljöbonus, slippa straffskatt, etc. XC60 finns ju i versioner som är snålare i verklig körning, fortf tillräckligt starka, men som straffskattas hårt. Dock är det väl slut med en massa hybrid-Volvo-SUV:ars miljöstatus nu när gränsen sänks fr 70 till 60g co2 igen.
sant. Kunna köpa en 400hk bil och slippa stå för hela skattenotan :-)

På sätt o vis är det ju bra att man sänker bonusen för dessa då ovan nämnda bil eller bilar av den typen, egentligen inte var den typ som det tänktes med miljöbonusen, skulle jag gissa.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
sant. Kunna köpa en 400hk bil och slippa stå för hela skattenotan :-)

På sätt o vis är det ju bra att man sänker bonusen för dessa då ovan nämnda bil eller bilar av den typen, egentligen inte var den typ som det tänktes med miljöbonusen, skulle jag gissa.
De skulle egentligen ha åkt ut när WLTP-körcykeln infördes, men då som av en händelse höjde regeringen gränsen till 70g CO2. Det visade sig att de flesta bilar som ”räddades” då var Volvos...
Men nu ligger det förslag att nästa år ska det sänkas till 60g igen.

Kneecap

Aktiv medlem
01:19 - 08:17(dina inlägg idag)

Sover du inte?
Tjena!

7 timmar är ganska lagom och faktiskt den genomsnittliga sömnen för en vuxen. Sover aldrig mer, då blir jag trött. När det inte är helg brukar jag bara sova sex timmar. Halv tolv till halv sex.

Det är väl mer jobbigt att det sista jag gör är att skriva på Happy och det första jag gör är att skriva på Happy. Fast jag gick faktiskt på dass först och gjorde sen frukost.

Tomcaten

Aktiv medlem
Du borde kanske bli moderator här då för det verkar som de vanliga moderatorerna sover över mycket och tack för den sista infon i ditt rörelsemönster.

grenhall

Aktiv medlem
Nu har jag både ägt en S och äger numera en 3:a med dragkrok. Det går absolut att sätta drag på Model S och det är inget besiktningen har något att säga till om. Däremot är det olagligt att dra släp och det kommer farbror blå säga till om.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer