OT: Ont om Tesla?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag är för mer kärnkraft, men under sju miljarder för en GW-reaktor tycker jag spontant låter i minsta laget?
Erfarenheterna ifrån de senaste kärnkraftsbyggena i europa är ju inte imponerade... kraftigt fördyrade, kraftigt försenade eller nerlaggda. Tror knappt att det politiskt/ekonomiskt går att bygga nya kärnkraftverk i europa längre. Ingen vill riskera de pengarna på ett projekt som med stor sannolikhet kommer att misdlyckas.

HåkanC

Aktiv medlem
Räcker vattenkraftens effekt ensamt för att tillfredsställa hela Sveriges effektbehov en vindstilla vinterdag med 20-25 minusgrader? Jag vet inte.
Ja, effekten ska räcka, men det kräver högre överföringskapacitet, särskilt från norra => södra Sverige men säkert även lokalt. Detta är iofs inget nytt, med ökande effektförbrukning geografiskt skilt från effektproduktionen behövs det utbyggd överföringskapacitet. Det är denna utbyggnad av överföringskapaciteten som ligger efter, onödigt mycket tyvärr.
Dessutom: om du inte vet vad som krävs, eller om effektproduktionen räcker till,
varför påstod du då det du gjorde i #265?

Att enbart ladda batterier till eldrivna personbilar ger inte någon större utökad belastning, enl vad jag har läst ska den vara lägre än den elförbrukningsökning som skedde när "alla" villor med oljepanna gick över till eldrivna värmepumpar för 10-20 år(?) sedan.

Jensen

Aktiv medlem
Ja, effekten ska räcka, men det kräver högre överföringskapacitet, särskilt från norra => södra Sverige men säkert även lokalt. Detta är iofs inget nytt, med ökande effektförbrukning geografiskt skilt från effektproduktionen behövs det utbyggd överföringskapacitet. Det är denna utbyggnad av överföringskapaciteten som ligger efter, onödigt mycket tyvärr.
Dessutom: om du inte vet vad som krävs, eller om effektproduktionen räcker till,

Att enbart ladda batterier till eldrivna personbilar ger inte någon större utökad belastning, enl vad jag har läst ska den vara lägre än den elförbrukningsökning som skedde när "alla" villor med oljepanna gick över till eldrivna värmepumpar för 10-20 år(?) sedan.
fast om den är mer eller mindre än när alla gick över till eldrivna värmepumpar för 10-20 år sen säger ju egentligen inte så mycket. Hur var näten då i förhållande till uttag. Hur var överkapaciteten då kontra nu. Osv osv. Att bara säga att denna övergång är mindre,säger ju nada utan analys av läget nu.

Hasse#7

Aktiv medlem
Om vi skippar alla bränsledrivna personbilar, eldar upp bränslet och gör om det till el och alla kör elbil kommer vi spara energi trots samma körsträcka som innan. Det går antagligen att rena bättre och använda sekundär värme också. Det är inte en bra idé, men bättre än idag. Det som skulle lösa mycket är om energikrävande industrier låg nära källan till vattenkraft, vi producerade max på sommaren istället för att stänga ned, gjorde hushåll och samhällen mer självförsörjande stor del av året, samt begränsade fordonshastighet till 80km/h. Kanske skulle vi inte jobba utan stanna hemma när det är som kallast och inte blåser.

ooms

Aktiv medlem

Ok, det var nytt för mig att vattenkraftens effekt ensamt klarar av att tillgodose Sveriges effektbehov. Får nog kolla upp om det stämmer.
De experter jag har hört uttala sig har just varit att kombinationen kärnkraft+vattenkraft tjänat Sverige väl , som baskraft+reglerkraft, och att sol+vind är lämpliga ersättare för vatten, men inte kärnkraft ur det perspektivet (bas/reglerkraft). Att sol+vind kan hjälpa till att ha vattenmagasinen välfyllda motverkar ju delvis, men är fortf en väderberoende lösning.

ooms

Aktiv medlem
Om vi skippar alla bränsledrivna personbilar, eldar upp bränslet och gör om det till el och alla kör elbil kommer vi spara energi trots samma körsträcka som innan. Det går antagligen att rena bättre och använda sekundär värme också. Det är inte en bra idé, men bättre än idag. Det som skulle lösa mycket är om energikrävande industrier låg nära källan till vattenkraft, vi producerade max på sommaren istället för att stänga ned, gjorde hushåll och samhällen mer självförsörjande stor del av året, samt begränsade fordonshastighet till 80km/h. Kanske skulle vi inte jobba utan stanna hemma när det är som kallast och inte blåser.
Startar du partiet som driver att svenskarna ska jobba järnet på sommaren, och ha semester i perioden november-januari, så lovar jag att rösta på dig👍

Hasse#7

Aktiv medlem
Startar du partiet som driver att svenskarna ska jobba järnet på sommaren, och ha semester i perioden november-januari, så lovar jag att rösta på dig👍
Känns osannolikt att nå 4% spärren. 😂 Jag tog i så mycket jag kunde för att visa var man kan landa om man inte är proaktiv nu. Jag är för tanken på de här mindre kärnkraftverken om de kan hantera problemet med att sakta neutralisera kärnavfall samtidigt som det ger energi.

Senast ändrad:

rln

Aktiv medlem
Ok, det var nytt för mig att vattenkraftens effekt ensamt klarar av att tillgodose Sveriges effektbehov. Får nog kolla upp om det stämmer.
De experter jag har hört uttala sig har just varit att kombinationen kärnkraft+vattenkraft tjänat Sverige väl , som baskraft+reglerkraft, och att sol+vind är lämpliga ersättare för vatten, men inte kärnkraft ur det perspektivet (bas/reglerkraft). Att sol+vind kan hjälpa till att ha vattenmagasinen välfyllda motverkar ju delvis, men är fortf en väderberoende lösning.
Sedan reglerar vattendomar hur mycket vatten som får vara i magasinen.

Solpaneler på våra breddgrader är hål i huvudet. Men med subventioner och skatter så kan samhället bli lite konstigt.

a.svensson

Aktiv medlem
Erfarenheterna ifrån de senaste kärnkraftsbyggena i europa är ju inte imponerade... kraftigt fördyrade, kraftigt försenade eller nerlaggda. Tror knappt att det politiskt/ekonomiskt går att bygga nya kärnkraftverk i europa längre. Ingen vill riskera de pengarna på ett projekt som med stor sannolikhet kommer att misdlyckas.
Byggs redan idag kärnkraft på flera ställen i Europa.
Den franska EPR reaktorn som är på nästan 1700MW har blivit precis som du beskriver kraftig fördyrad och försenad.
Byggs i Finland samt Flamanville.
Man ska dock betänka att det handlar om en ny konstruktion och förmodligen lär senare projekt löpa smidigare.
I såväl Slovakien som Vitryssland (håller mig till svenska här) och Ryssland byggs reaktorer i detta nu.
Byggs alltså kärnkraft i 5 europeiska länder och fler är på gång.
Har inga prisuppgifter gällande de pågående här men hittade uppgifter på Wikipedia om de kommande reaktorerna i ungerska Paks.

"Paks Nuclear Power Plant will be expanded by the Russian state company Rosatom.[13] Eighty percent of the project's cost will be financed with a 10 billion Euro credit"

Närmare 6 miljarder Euro för en 1200MW reaktor m.a.o.

Tyvärr har vi i väst försummat mycket av kärnkraftsforskningen, är egentligen bara Frankrike av västländerna som fortsatt ligger i framkant här.

Senast ändrad:

maRRtin

Medlem
Den franska EPR reaktorn som är på nästan 1700MW har blivit precis som du beskriver kraftig fördyrad och försenad.
Man ska dock betänka att det handlar om en ny konstruktion och förmodligen lär senare projekt löpa smidigare.
I såväl Slovakien som Vitryssland (håller mig till svenska här) och Ryssland byggs reaktorer i detta nu.
Har inga prisuppgifter gällande de pågående här men hittade uppgifter på Wikipedia om de kommande reaktorerna i ungerska Paks.

"Paks Nuclear Power Plant will be expanded by the Russian state company Rosatom.[13] Eighty percent of the project's cost will be financed with a 10 billion Euro credit"

Närmare 6 miljoner Euro för en 1200MW reaktor m.a.o.

Tyvärr har vi i väst försummat mycket av kärnkraftsforskningen, är egentligen bara Frankrike av västländerna som fortsatt ligger i framkant här.
Nä du, 12,5 miljarder Euro kostar det ju, så 6 miljarder Euro blir det om man räknar med att en reaktor kostar ca hälften.
62 miljarder kronor, eller 62 000 miljoner alltså.

Bengt-re

Aktiv medlem

Närmare 6 miljoner Euro för en 1200MW reaktor m.a.o.

6 miljoner Euro får du parkeringsplatsen för....

HåkanC

Aktiv medlem
Sedan reglerar vattendomar hur mycket vatten som får vara i magasinen.
+1
"Allt" går inte att skylla på Svenska Kraftnät

Solpaneler på våra breddgrader är hål i huvudet.
Så var det tidigare, men det har ändrat sig i takt med att kostnaden för solceller (i SEK/kW) har sjunkit
Samtidigt har elförbrukningen under den ljusa årstiden stigit.
Inte enbart pga elbilsladdning, tex är det fler och fler som behöver och använder AC/Luft-Luft-värmepump när det är varmt och fler kommer det att bli. Enl SMHIs prognoser kommer den exceptionellt torra och heta sommaren 2018 vara en helt normal sommar redan före 2050 (deras klimatprognoser har hittills varit för konservativa)
Med mer solcellsel går det även att "spara" mer vatten i magasinen från sommaren => vintern
Det också så att dagen solceller är effektivare i Sverige jmf med länder längre söderut, åtminstone under sommarhalvåret. Detta pga de (trots allt) lägre temperaturerna och fler dagsljustimmarna/dygn jmf med länder längre söderut.
Det finns även sedan några år hus i Sverige där man med solcellsdrivna bränsleceller kan "spara" solkraften från sommaren => vintern. Redan med dagens teknik alltså. Hus som då är off-grid men med vanlig el och övrig "modern standard"

https://www.nyteknik.se/nyheter/fri-fran-elnatet-med-egen-vatgas-6344197

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Om du sätter ett vindkraftverk på taket av din tesla snurrar vingarna av motvinden. Då kan du ladda batteriet när du kör!

...eller inte.
Borde väl kunna funka att göra, om inte annat via växelvis laddning och "gasning". Att det sen är rätt ineffktivt är ju en annan sak. Fast om man kopplar in en benisnmotor kan man få en festlig laddhybrid som kör i "4-takt": 1) gasa med bensinmotor, 2) rulla och ladda batteriet, 3) gasa med elmotor, 4) rulla och ladda batteriet. I amfibieversionen kanske man kan få dit ett ett vattenkraftverk också!?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det stämmer för vissa, tror det stämmer för den generation av Model S 60 som kom efter Model S 75, men inte för den första generationen av Model S 60. Tror även man kan betala Tesla för att permanent låsa upp dom till 75.
Det stämmer, "andra" generationens S60 är mjukvarulåsta S75. Det går dock inte att betala för att få dem upplåsta längre av någon anledning men sådant brukar de ju ändra på. Bilar som lämnas i inbyte till Tesla har de normalt sett låst upp för att öka andrahandsvärdet på.

Kollade lite seriöst på den S60D som var till salu men det blir så bisarrt dyrt att försäkra för mig (40+ i 08-områdets utkant, lugnt område) med över tusen spänn i månaden. Annars låg den vettigt till i pris och hade den utrustning jag vill ha, dvs stålfjädring (vill inte stå med luftfjädring på en åldrande bil) och panoramataket som gör att det går att ha takräcke.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det verkar också som att vår energiförbrukning på totalen minskat jämfört med för tio år sedan. Sen var det ju inte statistik från varje år så det säger inte allt.

42Hz

Aktiv medlem
Är det bara priset man är ute efter så är faktiskt den tyska kolen ett billigt alternativ.
Vad Danmark beträffar så har man extremt mycket vindkraft, problemet där är att det inte alltid blåser.
Då behövs reglerkraft och det är där den danska kolen kommer in.
Med nuvarande teknik är det i princip helt nödvändigt att kombinera vindkraften med fosileldning.
I Sverige när vi lägger ner kärnkraft och bygger vindsnurror istället, då tvingas Karlshamnverket starta upp oljepannorna vindstilla dagar.
Vidhåller att vill man måna om miljön ska man INTE rösta på miljöpartiet!

Tomcaten

Aktiv medlem
Varning: Politik
Vidhåller att vill man måna om miljön ska man INTE rösta på miljöpartiet!
Det är sant. Det är inget annat än ett gäng stollar på 50.000:- arvoden plus för utlägg som använder fossila bränslemedlen lika mycket som mig men säger något helt annat om det.

"Miljöministern använder dessutom diesel för uppvärmning och låter bad, disk och tvättvatten strömma ut i Östersjön."

Jag tror inte att man gör sveriges miljö en direkt tjänst genom att rösa på MP men det kan troligen bygga för framtida miljösatsningar.
Men vägen till deras absolut gröna vision spår jag som skakig och full av dyra och kännbara misstag för miljön.

mv70

Aktiv medlem
Whaat Teslaskrotar! Trodde det var miljövänliga evighetsmaskiner.
Möjligen komposteras så kan odlas nya Teslor :LOL::LOL:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer