OT: Ont om Tesla?

Hasse#7

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Nu har jag både ägt en S och äger numera en 3:a med dragkrok. Det går absolut att sätta drag på Model S och det är inget besiktningen har något att säga till om. Däremot är det olagligt att dra släp och det kommer farbror blå säga till om.
Då måste den ha ett tillägg på kulan så att en kärra inte går att hänga på.
 

a.svensson

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Som man bäddar får man ligga. Satsar man på smutsig kol som tyskarna och Danmark gjort länge så är det svårt att gräva sig upp ur skithålet. Deras enda räddning nu är ju att försöka ställa om till mer miljövänlig elproduktion nu.
Är det bara priset man är ute efter så är faktiskt den tyska kolen ett billigt alternativ.
Vad Danmark beträffar så har man extremt mycket vindkraft, problemet där är att det inte alltid blåser.
Då behövs reglerkraft och det är där den danska kolen kommer in.
Med nuvarande teknik är det i princip helt nödvändigt att kombinera vindkraften med fosileldning.
I Sverige när vi lägger ner kärnkraft och bygger vindsnurror istället, då tvingas Karlshamnverket starta upp oljepannorna vindstilla dagar.
 

jonte987

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
vid montering behöver man inte besiktiga sen 2013. Vill tro att de jiddrade med min struliga avtagbara efter 2013 på ordinarie besiktning.
 

grenhall

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
vid montering behöver man inte besiktiga sen 2013. Vill tro att de jiddrade med min struliga avtagbara efter 2013 på ordinarie besiktning.
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.


Men ja om kroken inte går att ta av och det är en avtagbar så kommer du få nedslag. Har hänt mig också. Men det har inget med detta att göra.
 

jonte987

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.

Ja. Det är det jag säger. Och sen kontrolleras ändå funktion vid näste besiktning om man har tur/otur? Jag kan inte svära på det men känns som jag varit med om det efter 2013. Hade väl bilen till 2018 tror jag,
 

grenhall

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Ja. Det är det jag säger. Och sen kontrolleras ändå funktion vid näste besiktning om man har tur/otur? Jag kan inte svära på det men känns som jag varit med om det efter 2013. Hade väl bilen till 2018 tror jag,
Vi pratar om två helt olika saker och det du skriver är inte det minsta relevant för ämnet även om det är snarlikt och kan uppfattas som relevant. Bilar som är typgodkända för dragkrok och då främst AVTAGBAR dragkrok skall naturligtvis kontrolleras vid besiktning då det hör till trafiksäkerheten. Men det har absolut inget att göra med om man får sätta dragkrok på en bil eller inte.

Tesla är lite speciella i avseendet dragkrok då de har två olika typgodkännande för att få dra släp med bilen. Ett där bilen har dragkrok från fabrik och då utfärdas ett typgodkännande för dragkrok och du får max. släpvagnsvikt i regbeviset. Andra alternativet är att du inte får det och då får du naturligtvis sätta drag på bilen ändå men det är olagligt att dra släp
 

ooms

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
För övrigt är Danmark nettoexportör av energi sedan ett antal år.
Det är inte Sverige på långa vägar.
Energi är bara en del av det hela. Det gäller att kunna leverera den effekt som behövs i varje ögonblick också. Det är här det blir problematiskt om allt skall elektrifieras samtidigt som man tänker sig stänga kärnkraften. Då återstår bara att dra igång oljepannorna i Karlshamnsverket, vilket vi såg redan i somras.
 

jonte987

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Vi pratar om två helt olika saker och det du skriver är inte det minsta relevant för ämnet även om det är snarlikt och kan uppfattas som relevant. Bilar som är typgodkända för dragkrok och då främst AVTAGBAR dragkrok skall naturligtvis kontrolleras vid besiktning då det hör till trafiksäkerheten. Men det har absolut inget att göra med om man får sätta dragkrok på en bil eller inte.

Tesla är lite speciella i avseendet dragkrok då de har två olika typgodkännande för att få dra släp med bilen. Ett där bilen har dragkrok från fabrik och då utfärdas ett typgodkännande för dragkrok och du får max. släpvagnsvikt i regbeviset. Andra alternativet är att du inte får det och då får du naturligtvis sätta drag på bilen ändå men det är olagligt att dra släp
Och Hasse spekulerade i att det då behövs en grej på kullan och som svar på det är ditt första inlägg inte relevant eftersom han troligen inte menade reg besikning. Men skit samma
 

fhloston

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Vi pratar om två helt olika saker och det du skriver är inte det minsta relevant för ämnet även om det är snarlikt och kan uppfattas som relevant. Bilar som är typgodkända för dragkrok och då främst AVTAGBAR dragkrok skall naturligtvis kontrolleras vid besiktning då det hör till trafiksäkerheten. Men det har absolut inget att göra med om man får sätta dragkrok på en bil eller inte.

Tesla är lite speciella i avseendet dragkrok då de har två olika typgodkännande för att få dra släp med bilen. Ett där bilen har dragkrok från fabrik och då utfärdas ett typgodkännande för dragkrok och du får max. släpvagnsvikt i regbeviset. Andra alternativet är att du inte får det och då får du naturligtvis sätta drag på bilen ändå men det är olagligt att dra släp
Kan Tesla bråka om garantier?

Med min Hyundai Kona hade jag tur, de började tillåta dragkrok på bilar tillverkade efter något datum i våras, så jag kunde få en krok eftermonterad av Hyundai vid leverans. Krok var en av "måste" sakerna jag fick backa på när jag beställde bilen, men blev desto gladare när det löste sig i efterhand. Jag hade dock liknande funderingar om det gick ändå...
 

grenhall

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Kan Tesla bråka om garantier?

Med min Hyundai Kona hade jag tur, de började tillåta dragkrok på bilar tillverkade efter något datum i våras, så jag kunde få en krok eftermonterad av Hyundai vid leverans. Krok var en av "måste" sakerna jag fick backa på när jag beställde bilen, men blev desto gladare när det löste sig i efterhand. Jag hade dock liknande funderingar om det gick ändå...
Utöver att det är olagligt att köra med släp på en bil som inte är typad för det så är det så ja. Monterar du drag på en Model S så gäller inte drivline och batterigarantierna. Vet inte hurvida dessa går i kras om man drar släp eller cyklar. Mest troligt bara släp men jag skulle inte sätta min arm på det direkt.

EDIT: Som jag skrev ovan så är Tesla lite annorlunda på den punkten då de flesta biltillverkare typgodkänner en bilmodell för drag medan Tesla har två olika typgodkännande. Det är därför man aldrig kan få typgodkännandet i efterhand då Tesla vägrar utfärda det.
 

HåkanC

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
I Sverige när vi lägger ner kärnkraft och bygger vindsnurror istället, då tvingas Karlshamnverket starta upp oljepannorna vindstilla dagar.
Nej
Det räcker som Svenska Kraftnät får tummen ur och bygger ut överföringskapaciteten från norr => söder
Men det verkar de vara minst sagt senfärdiga med, därför dyker det upp, tom på DN Debatt, alternativa lösningar
DN Debatt. ”Så kan elnätets nord-sydliga flaskhals byggas bort snabbt”
 

fhloston

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Utöver att det är olagligt att köra med släp på en bil som inte är typad för det så är det så ja. Monterar du drag på en Model S så gäller inte drivline och batterigarantierna. Vet inte hurvida dessa går i kras om man drar släp eller cyklar. Mest troligt bara släp men jag skulle inte sätta min arm på det direkt.
Nä, i praktiken är det nog inte skadligt för bilen att ha cyklar på kroken, släpvagn kan ju vara det om man drar för tungt i förhållande till vad bilen är konstruerad för.
I Teslas fall skulle jag inte vara förvånad om de har mjukvara som registrerar att du har släp när man sätter i kontakten och då gör bilen mer mjukstartande, kanske?...
Min volvo diesel stänger av backsensorn när kontakt sitter i, det gör inte Hyundai, vilket leder till ett irriterande tjutande när man backar.
 

jonte987

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Tur att det är länge till nästa bilköp och att den lilla är först ut. Blir spännande att se vad som händer. Inte minst på van, pickup och drag sidan.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Nä, i praktiken är det nog inte skadligt för bilen att ha cyklar på kroken, släpvagn kan ju vara det om man drar för tungt i förhållande till vad bilen är konstruerad för.
I Teslas fall skulle jag inte vara förvånad om de har mjukvara som registrerar att du har släp när man sätter i kontakten och då gör bilen mer mjukstartande, kanske?...
Min volvo diesel stänger av backsensorn när kontakt sitter i, det gör inte Hyundai, vilket leder till ett irriterande tjutande när man backar.
Då blir det inget joxande med montera dragk. på sedan modellen. X blir det enda rätta när man har CE.
 

ooms

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Kör vidare med Beirut-mercorna istället, det blir minst krångel. Snart är de väl 30 år och därmed skattefria också! Win-win!
 

Hasse#7

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Och Hasse spekulerade i att det då behövs en grej på kullan och som svar på det är ditt första inlägg inte relevant eftersom han troligen inte menade reg besikning. Men skit samma
Jag blir lite osäker på om jag har rätt eller fel. Vet att ämnet var uppe för inte så länge sen. Men tydligen lärde jag mig inget då, utan fortsatte som jag trott innan. Vet inte svaret nu.
 

ooms

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Jag blir lite osäker på om jag har rätt eller fel. Vet att ämnet var uppe för inte så länge sen. Men tydligen lärde jag mig inget då, utan fortsatte som jag trott innan. Vet inte svaret nu.
Jag känner igen det fr en kollega som ville frakta cyklar på sin Prius. Då var krok ett alternativ, men det var tvunget att sitta nån skruvskalle eller nåt på den så att det inte skulle gå att koppla på ett släp.
 

Kneecap

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Nu har jag både ägt en S och äger numera en 3:a med dragkrok. Det går absolut att sätta drag på Model S och det är inget besiktningen har något att säga till om. Däremot är det olagligt att dra släp och det kommer farbror blå säga till om.
Tjena!

Jo besiktningen har massor att säga till om där. En bil som inte har dragvikt angiven i registret (vilket ingen S har) får man inte montera dragkrok på. Däremot cykelhållare går bra.
 

grenhall

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Tjena!

Jo besiktningen har massor att säga till om där. En bil som inte har dragvikt angiven i registret (vilket ingen S har) får man inte montera dragkrok på. Däremot cykelhållare går bra.
Du har fel. Vilket är skrämmande om du är besiktningsman. Det är inte olagligt att MONTERA drag och det har ni dessvärre inget att säga till om. Däremot är det olagligt att DRA annat än cyklar med den.
 

Kneecap

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Du har fel. Vilket är skrämmande om du är besiktningsman. Det är inte olagligt att MONTERA drag och det har ni dessvärre inget att säga till om. Däremot är det olagligt att DRA annat än cyklar med den.
Tjena!

Ska du verkligen ta den diskussionen med mig? En helfordonsgodkänd bil med angiven dragvikt får man montera krok utan att regbesikta bilen. Det är inte samma sak som att man får montera krok på vilken bil som helst. Har bilen ingen dragvikt får man inte montera en krok avsedd att dra släpkärra med.

Om man monterar en krok för enbart cyklar så går det bra, men då måste det sitta något ovanpå kulan som gör att du inte kan koppla på ett släp. T.ex. en fastsvetsad mutter.

Om du inte tror mig så varsågod och ring vilken besiktningstekniker/besiktningsingenjör som helst. Alla kommer ge samma svar.
 

rix

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Är det bara priset man är ute efter så är faktiskt den tyska kolen ett billigt alternativ.
Vad Danmark beträffar så har man extremt mycket vindkraft, problemet där är att det inte alltid blåser.
Då behövs reglerkraft och det är där den danska kolen kommer in.
Med nuvarande teknik är det i princip helt nödvändigt att kombinera vindkraften med fosileldning.
I Sverige när vi lägger ner kärnkraft och bygger vindsnurror istället, då tvingas Karlshamnverket starta upp oljepannorna vindstilla dagar.
Mm, lite som man bäddar får man ligga. Att lägga ned kärnkraft är urbota dumt.
 

grenhall

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Tjena!

Rätt tydligt på Bilprovningens hemsida

Mer att läsa finns på Transportstyrelsens hemsida
Jag hatar att erkänna att jag har fel så jag tänker inte göra det. 😂Men jag hittar banne mig inget lagstöd för mitt belägg mer än massa anekdotiska uttalanden. Det jag vet är iaf att en hel del folk installerat vanliga dragkrokar på sina Model S och inte haft några problem vid besiktning. Hur det går till är väl för att det är subjektiva bedömningar vid bilprovningen. 🤷🏻‍♂️

Men okej jag släpper det och ger dig rätt. Bra jobbat! Nu ska jag träna istället. 👍🏻
 

a.svensson

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Nej
Det räcker som Svenska Kraftnät får tummen ur och bygger ut överföringskapaciteten från norr => söder
Men det verkar de vara minst sagt senfärdiga med, därför dyker det upp, tom på DN Debatt, alternativa lösningar
DN Debatt. ”Så kan elnätets nord-sydliga flaskhals byggas bort snabbt”
Kostar stora pengar minst sagt.
Uppemot 10 miljarder för en ledning Sundsvall-Forsmark men personligen tror jag att den ledningen måste dras än längre söderut.
Känner själv folk på Forsmarkverket och vad jag hört dom så är även ledningarna därifrån underdimensionerade därav att enbart block 2 blivit effekthöjd.
Ettan och tvåan är i princip likadana men skiljer idag drygt 200MV reaktorerna emellan.
Dom har inte nätkapacitet dom heller för ytterligare effekthöjningar.
För 10 miljarder kan vi dessutom bygga åtminstone 1 1/2 ny kärnreaktor på minst 1000MV.
Det skulle ge södra delen av landet tryggad energi för väldigt lång tid.
 

Kneecap

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Jag hatar att erkänna att jag har fel så jag tänker inte göra det. 😂Men jag hittar banne mig inget lagstöd för mitt belägg mer än massa anekdotiska uttalanden. Det jag vet är iaf att en hel del folk installerat vanliga dragkrokar på sina Model S och inte haft några problem vid besiktning. Hur det går till är väl för att det är subjektiva bedömningar vid bilprovningen. 🤷🏻‍♂️

Men okej jag släpper det och ger dig rätt. Bra jobbat! Nu ska jag träna istället. 👍🏻
Tjena!

Det är subjektiva bedömningar på vissa saker. Men dragkrok är ganska svart på vitt. Tyvärr har inte alla kollegor full koll på vad som står i registret på bilarna. Fast dom ska ha det och informationen finns i handdatorn som dom använder.

Kör hårt på träningen!
 

Tomcaten

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Jag hatar att erkänna att jag har fel så jag tänker inte göra det. 😂Men jag hittar banne mig inget lagstöd för mitt belägg mer än massa anekdotiska uttalanden. Det jag vet är iaf att en hel del folk installerat vanliga dragkrokar på sina Model S och inte haft några problem vid besiktning. Hur det går till är väl för att det är subjektiva bedömningar vid bilprovningen. 🤷🏻‍♂️

Men okej jag släpper det och ger dig rätt. Bra jobbat! Nu ska jag träna istället. 👍🏻
Sen är Tesla-ägare rätt speciella har jag hört. Inte direkt det bästa bilfolket därute på vägarna.
Men det var underhållande att du ifrågasatte Kneecap. Jag tar hans expertis alla dar/veckan.
 

rln

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Kostar stora pengar minst sagt.
Uppemot 10 miljarder för en ledning Sundsvall-Forsmark men personligen tror jag att den ledningen måste dras än längre söderut.
Känner själv folk på Forsmarkverket och vad jag hört dom så är även ledningarna därifrån underdimensionerade därav att enbart block 2 blivit effekthöjd.
Ettan och tvåan är i princip likadana men skiljer idag drygt 200MV reaktorerna emellan.
Dom har inte nätkapacitet dom heller för ytterligare effekthöjningar.
För 10 miljarder kan vi dessutom bygga åtminstone 1 1/2 ny kärnreaktor på minst 1000MV.
Det skulle ge södra delen av landet tryggad energi för väldigt lång tid.
Jag är för mer kärnkraft, men under sju miljarder för en GW-reaktor tycker jag spontant låter i minsta laget?
 

Tomcaten

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Samtidigt tycker jag att vi ska åter förstatliga bilprovningen. Det har blivit sånt jävla flum sedan privata bolag tog över. Nästan all ordning och reda i det här landet är borta.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Tjena!

Det är subjektiva bedömningar på vissa saker. Men dragkrok är ganska svart på vitt. Tyvärr har inte alla kollegor full koll på vad som står i registret på bilarna. Fast dom ska ha det och informationen finns i handdatorn som dom använder.

Kör hårt på träningen!
Så fast de har eller ska ha en dator i händerna så fumlar de igenom bilar ändå. Det är ju jättebra...
 

Hasse#7

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Jag visualiserar bild och känsla av att bli stoppad utanför Mantorp med en Tesla S, ertappad med att dra en racebil på släp hängandes på en olagligt utformad cykelhållare. 😂😂😂 Är nog bra för ett omfattande körkort att inte prova det.
 

Tomcaten

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Det fanns folk i Usa som hade utrustad med egna riktiga dragkrokar så det hade gått funktionellt men inte lagenligt.
Men jag ditchade den idén och för att jag inte vill svärta ner andrahands-värdet så att nu tittar jag bara på X.
 

ooms

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Kostar stora pengar minst sagt.
Uppemot 10 miljarder för en ledning Sundsvall-Forsmark men personligen tror jag att den ledningen måste dras än längre söderut.
Känner själv folk på Forsmarkverket och vad jag hört dom så är även ledningarna därifrån underdimensionerade därav att enbart block 2 blivit effekthöjd.
Ettan och tvåan är i princip likadana men skiljer idag drygt 200MV reaktorerna emellan.
Dom har inte nätkapacitet dom heller för ytterligare effekthöjningar.
För 10 miljarder kan vi dessutom bygga åtminstone 1 1/2 ny kärnreaktor på minst 1000MV.
Det skulle ge södra delen av landet tryggad energi för väldigt lång tid.
Svenska kraftnät påpekar just detta i sin replik på debattartikeln, dvs att det skulle behövas betydande investeringar vid anslutningspunkterna för sjökabeln.

Men även om man löser flaskhalsen mellan norra och södra Sverige återstår effektproblemet. Även vattenkraften är nämligen en energikälla vars tillförlitlighet beror på naturens svängningar, om än mer leveranssäker än sol och vind. Så de enda källor som idag kan garantera leveranssäkerhet är kärnkraft och förbränningskraft. Men många förstår inte skillnaden på energi och effekt, och då blir besluten tokiga.
 

HåkanC

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Svenska kraftnät påpekar just detta i sin replik på debattartikeln, dvs att det skulle behövas betydande investeringar vid anslutningspunkterna för sjökabeln.
Att det kostar att åtgärda gamla synder är ju inte ett skäl till att inte åtgärda de gamla bristerna.

Men även om man löser flaskhalsen mellan norra och södra Sverige återstår effektproblemet. Även vattenkraften är nämligen en energikälla vars tillförlitlighet beror på naturens svängningar, om än mer leveranssäker än sol och vind. Så de enda källor som idag kan garantera leveranssäkerhet är kärnkraft och förbränningskraft. Men många förstår inte skillnaden på energi och effekt, och då blir besluten tokiga.
Det stämmer inte.
Med mer tillgång till sol och vindkraft kan man spara mer vatten i magasinen tills det behövs,
men då krävs det ännu mer av Svenska Kraftnät.

Att behöva ha kvar/bygga ut kärnkraften i onödan,
endast pga Svenska Kraftnäts senfärdighet/inkompetens hoppas jag ingen tycker är rätt väg att gå.
 

ooms

Aktiv medlem
OT: Ont om Tesla?
Räcker vattenkraftens effekt ensamt för att tillfredsställa hela Sveriges effektbehov en vindstilla vinterdag med 20-25 minusgrader? Jag vet inte. Även om magasinen är fulla med energi går det ju varje sekund bara att leverera maxeffekt...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer