OT: Ont om Tesla?

rix

Aktiv medlem
Av 30st XC60 T8 på den här tyska databasen för snittförbrukning ligger snittet på 5,7 liter milen, ingen ligger över 0,9

Ok du tror alltså på det själv? En 320 hk bensinmotor med turbo och kompressor som drar 0,57 i motorvägskörning? De kan säkert ligga på 0,57, men då som snitt över hela körsträckan som bilen gått under sin livstid. Så då måste du ju också lägga till elförbrukningen. Men inte en chans att den drar 0,57 på långresor. På vägen ned till Småland från Stockholm med 3 cyklar på kroken och 3 på taket så låg jag i 1.5-1.6 liter/mil i motorvägsfart. Fjällen på vintern med takbox typ 1-1.1 liter milen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ok du tror alltså på det själv? En 320 hk bensinmotor med turbo och kompressor som drar 0,57 i motorvägskörning? De kan säkert ligga på 0,57, men då som snitt över hela körsträckan som bilen gått under sin livstid. Så då måste du ju också lägga till elförbrukningen. Men inte en chans att den drar 0,57 på långresor. På vägen ned till Småland från Stockholm med 3 cyklar på kroken och 3 på taket så låg jag i 1.5-1.6 liter/mil i motorvägsfart. Fjällen på vintern med takbox typ 1-1.1 liter milen.
Man kan tyvärr inte ta Volvos retroversion av Suggan och montera en låtsaselmotor och ett litet batteri och tro att man byggt något energisnålt. Hela konceptet var kört redan på ritbordet.

Jolinwood

Aktiv medlem
Jag tror mer på statistik än på random vittnesmål från folk som köper 300+ hästars vrålåk i ett land där man får köra snabbast 120 och snittet är typ 70 :D
Kolla runt på den sidan jag länkade till, folk snittar halva din förbrukning på landsväg/motorväg. Till ditt försvar hade du ett cykelsegel på taket men ska jag vara ärlig så tror jag du gjorde en massa onödiga omkörningar på den resan för att flasha din feta motor, man kommer liksom inte upp i de förbrukningsmängderna om man följer trafiken. Sorry.

jonte987

Aktiv medlem
Alla bilar dra tyvärr inte som en 105 hästars skoda I 90km/h.
Sen kan säkert motorvägsfart definieras olika men det faktiska tempot är väl i alla fall norr om 130. Och då dra en hög bil mycket. Volvos motorer verkar inte heller vara nåt att hurra över generellt jämfört med vag. Om man nu bortser från lögn och fusk.

Hasse#7

Aktiv medlem
Rix, jag vill lägga till att jag tror att du har bra koll eftersom du ersatt med Tesla. Tillräckligt bra för att veta alla brister med Volvokonceptet. De riktiga laddhybriderna har effekten på el och det fossila som hjälpmotor. Plus att man såklart behöver ha rätt behov och laddmöjligheter.

Tomcaten

Aktiv medlem
En som säljer en Tesla S 60 skriver såhär på sin annons.

Vill nämna några fördelar som jag anser finns med just 60 kWh-batteriet (förutom priset), som inte alla tänker på. Då batteriet är på 75 kWh och endast mjukvarubegränsat till 60 kWh kommer det aldrig laddas till "fysiskt" 100%, dvs fulla 75 kWh. Att ladda ett batteri till 100% sliter mer och rekommenderas bara göras när det verkligen behövs. Detta medför att kapacitetsminskningen (slitaget/degenereringen) på ett 60 kWh batteri blir mindre och du kan utan problem alltid ladda "fullt", dvs till 60 kWh, utan att oroa dig för onödigt slitage. Den kapacitetsminskning om ändå uppstår på alla batterier börjar så att säga från toppen, dvs från 75 kWh och det bör därför dröja lände innan det märks på de 60 kWh som är tillgängliga i en Model S 60D. Kanske blev krångligt formulerat det här. Ring så försöker jag förklara bättre.

Är det på detta viset?

rix

Aktiv medlem
Jag tror mer på statistik än på random vittnesmål från folk som köper 300+ hästars vrålåk i ett land där man får köra snabbast 120 och snittet är typ 70 :D
Kolla runt på den sidan jag länkade till, folk snittar halva din förbrukning på landsväg/motorväg. Till ditt försvar hade du ett cykelsegel på taket men ska jag vara ärlig så tror jag du gjorde en massa onödiga omkörningar på den resan för att flasha din feta motor, man kommer liksom inte upp i de förbrukningsmängderna om man följer trafiken. Sorry.
Ok trevlig inställning, men väljer att bemöta ditt otrevliga inlägg ändå eftersom det är så många felaktigheter men kan lägga in godtyckligt vald bild från din sida:
D5D1B77B-54E6-42BD-AEFB-10D03542940B.png

0,51 liter per mil (bensin) sen får du kolla på elförbrukningen, den ligger på 9,2 kWh per 10 mil. Dvs lite mer än hälften av en Tesla model 3 drar per 10 mil. Så du jämför äpplen med päron. Klart den drar mindre om du använder batteriet. Kolla istället vad en Volvo XC60 T6 med samma bensinmotor drar. Hade du ens tittat på hur mkt den drog i el? Eller kollade du bara på bensinsiffran?

Det här är verkliga siffror som T6 drar:

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Eget, du menar att man med laddhybrid inte kan/ska åka på bilsemester? Laddhybrid är verkligen det sämsta av två världar, klen elmotor så antingen kör man runt med ett ägg under gaspedalen eller så drar den direkt igång bensinmotorn. Jag vet inte om den var dålig som laddhybrid, bortsett från kanske kvaliteten eftersom det var en Volvo. Men till skillnad från många andra laddhybrider så var den iaf inte hopplöst långsam.

Ångrar inte alls att jag bytte tillbaka till Tesla efter Volvon. Om jag skulle behöva byta från elbil igen så skulle jag nog inte välja elhybrid igen.
Volvo är ju iofs välkända för att göra usla laddhybrider.

Stervelo

Aktiv medlem
Det som är lite skumt är att man ignorerar förbrukning för elbilar. Det är fortfarande prestanda, 0-100 som gäller.
När ska en energisnål elbil komma? Teslan är verkligen inte något energisnålt bygge, det kostar ungefär lika mycket att köra tesla som en relativt snål diesel/besinare, i de flesta europeiska länder. Bränsle/el kostnad då. Inget annat medräknat.
Med tanke på på att elmotorn har 3 ggr högre effektivitet, så är det lite svårt att förstå. Men det kanske är rimligt när det bara byggs bilar uppåt långt över 2 ton med sjuka prestanda?

rix

Aktiv medlem
Det som är lite skumt är att man ignorerar förbrukning för elbilar. Det är fortfarande prestanda, 0-100 som gäller.
När ska en energisnål elbil komma? Teslan är verkligen inte något energisnålt bygge, det kostar ungefär lika mycket att köra tesla som en relativt snål diesel/besinare, i de flesta europeiska länder. Bränsle/el kostnad då. Inget annat medräknat.
Med tanke på på att elmotorn har 3 ggr högre effektivitet, så är det lite svårt att förstå. Men det kanske är rimligt när det bara byggs bilar uppåt långt över 2 ton med sjuka prestanda?
Vad pratar du om? Det där är ju helt grundlöst.
En tesla drar ungefär 2 kWh per mil. Det blir ungefär 2 kr / mil, är det vad du betalar när du kör en diesel/bensin per mil? Det är jävligt energisnålt, jämfört med mängden energi i en liter bensin (Runt 10 kWh/liter).

Hasse#7

Aktiv medlem
I många europeiska länder kostar en kwh MYCKET mer än här. Det är problemet.
Du kan komma mer än 4 gånger så långt på samma antal kWh om du väljer el. Min Fiat 500e är nere på 1,1kWh/10km, Opeln 1,2 och Ion under 1,0 om man vill köra riktigt försiktigt. I en ottomotor får man ju bara ut 30% verkningsgrad. Helt chanslös ur effektivitetssynpunkt även om man öser på och slösar lite med elbilen.

Stervelo

Aktiv medlem
I danmark och tyskland kostar elen över 3 kr kw/h. rimligt snål bensinare eller diesel är inte särskilt långt efter.

Det är konstigt, varför byggs inte elbilar så att de drar lite energi?

Jag försökte köpa elmotorcykel, köpte ny mc för muchos dineros i år, men det gick inte. 15 mil stadstrafik, är väl ok, men 6-7 mil landsväg är ett skämt.

Jag TROR, alltså jag, att elbilen är en återvändsgränd, jag tror att vi får se annat. Att släpa runt på tunga batterier verkar inte vettigt. Vi får se om bränsleceller tar fart, men där har väl till och med Toyota börjar släppa elbilar?

Vi får se. Men en tesla är långt från ett mästerverk i mina ögon. Man har inte fokat på energiförbrukningen alls, den är inte energieffektiv alls. Tung bil, tunga hjul, dyrt att accelerera, fruktansvärt dyra, för privatpersoner.

Någon som ens känner någon som köpt en tesla för egna pengar, inte köpt på företag/leasat?
På ett företag/leasat blir en tesla lika dyr som en v90 med hög utrustningsnivå. DET är lite märkligt.
Jag känner nog 10 pers som kör tesla, INGEN har köpt den för egna pengar. Det händer inte, men det kanske är lika illa med volvo, audi och bmw?

Stervelo

Aktiv medlem
Du kan komma mer än 4 gånger så långt på samma antal kWh om du väljer el. Min Fiat 500e är nere på 1,1kWh/10km, Opeln 1,2 och Ion under 1,0 om man vill köra riktigt försiktigt. I en ottomotor får man ju bara ut 30% verkningsgrad. Helt chanslös ur effektivitetssynpunkt även om man öser på och slösar lite med elbilen.
Fiat 500e är inte det vi pratar om här riktigt, men visst, den är väl mer rimligt byggd än en tesla, inte svintung.
2-3 gånger högre effektivitet käkas upp av att danmark och tyskland, som exempel, har priser över 3 kronor kwh, medans vårt är runt 1.

rix

Aktiv medlem
I många europeiska länder kostar en kwh MYCKET mer än här. Det är problemet.
Som man bäddar får man ligga. Satsar man på smutsig kol som tyskarna och Danmark gjort länge så är det svårt att gräva sig upp ur skithålet. Deras enda räddning nu är ju att försöka ställa om till mer miljövänlig elproduktion nu.

rix

Aktiv medlem
Fiat 500e är inte det vi pratar om här riktigt, men visst, den är väl mer rimligt byggd än en tesla, inte svintung.
2-3 gånger högre effektivitet käkas upp av att danmark och tyskland, som exempel, har priser över 3 kronor kwh, medans vårt är runt 1.
Bor du i Danmark eller Tyskland? Annars behöver du nog inte oroa dig över vad de betalar. När jag bilar genom Danmark/Tyskland med teslan så har jag betalat för snabbladdning under 3 kr per kWh.

Stervelo

Aktiv medlem
Som man bäddar får man ligga. Satsar man på smutsig kol som tyskarna och Danmark gjort länge så är det svårt att gräva sig upp ur skithålet. Deras enda räddning nu är ju att försöka ställa om till mer miljövänlig elproduktion nu.
Du tror alltså att deras elpriser kommer att sjunka? Det håller jag verkligen inte med om.
Vad de än gör kommer de att öka.
Samma sak här, jag har svårt att se att de kommer att sjunka.

Stervelo

Aktiv medlem
Bor du i Danmark eller Tyskland? Annars behöver du nog inte oroa dig över vad de betalar. När jag bilar genom Danmark/Tyskland med teslan så har jag betalat för snabbladdning under 3 kr per kWh.
Lugn och fin nu, jag gjorde bara exemplet mot de länder där el är dyrare än här, då är ekonomin inte så sjävklar,
för att elbilarna, eller tesla då, inte satsat ett jota på att vara energieffektiva i designen. Lite trist.
Det du tankar så är subbat av någon.

Borde elbilar får energideklaration som en bensin/diesel har? Eller har den redan det? Straffskatta bort energislösare?
Elen är inte gratis för någon eller något.

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker det allra roligaste (eller tragiska) är alla köpglada (eller låneglada är nog mer korrekt) som tror att de gör en insats för miljön när de köper ny "miljö"bil varannat år...

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
När jag bilar genom Danmark/Tyskland med teslan så har jag betalat för snabbladdning under 3 kr per kWh.
Åtminstone ute i europa har Tesla lägre pris i sina egna laddstationer jmf med de mer generella
DN Motor har en artikel om att resa genom europa med elbil (läs: laddning) i dag
"En resa till franska rivieran med elbil kostar 11.000 kronor i elkraft jämfört med 4.000 kronor med dieselbil."
https://www.dn.se/motor/dyrt-att-semestra-i-europa-med-elbil/
(Iofs bakom betalvägg, men det finns en del gratispreneumerationsalternativ)

ooms

Aktiv medlem
Borde elbilar får energideklaration som en bensin/diesel har? Eller har den redan det? Straffskatta bort energislösare?
Elen är inte gratis för någon eller något.
Ja, det är lite lustigt att NEDC och WLTP för elbilar enbart fokuserar på räckvidd, ingen konvertering till co2-utsläpp görs. Ungefär som att hela världens elproduktion är fossilfri. Nu är jag inte insatt, men det vore intressant att se vilka antaganden som görs på bensin och dieseln där, i Sverige har vi ju en del inblandning av fossilfritt, viss diesel ganska hög inblandning uppemot 30-50%. HVO100 som börjar komma ut på allt fler mackar nu är ju helt fossilfri, osv.

Hasse#7

Aktiv medlem
Åtminstone ute i europa har Tesla lägre pris i sina egna laddstationer jmf med de mer generella
DN Motor har en artikel om att resa genom europa med elbil (läs: laddning) i dag
"En resa till franska rivieran med elbil kostar 11.000 kronor i elkraft jämfört med 4.000 kronor med dieselbil."
Någon fick i uppdrag att göra en vansinnig elbilstur med det dyraste de kunde uppbringa hela tiden. Tour hade aldrig accepterat kriterierna. Dumsvenskt inte tysk precision.

rix

Aktiv medlem
Mm, har varit nere på europatripp de senaste 8 åren och varav 5 har skett med elbil. Kan säga såhär det där stämmer inte om man har en Tesla eller en Volvo XC60 T8. Jag snittade 1.1 liter /milen på de två resor ned till franska rivieran jag gjort med Volvon (med cyklar). Då blev det ungefär 10 000 i soppakostnad. Med min Model S var det gratis laddning, så 0 kr. Med Model 3 med cyklar så kostade det ungefär 3120, då laddade jag nästan enbart på Teslas stationer, förutom en gång i en ny i Frankrike.

Dessutom att jämföra en snåldieselbil med en Tesla känns bara skumt. Helt olika prestandanivåer.

Däremot är ju Ionity som är skapat av WV + några fler tyskar notoriskt dyra.

Senast ändrad:

rix

Aktiv medlem
Ja, det är lite lustigt att NEDC och WLTP för elbilar enbart fokuserar på räckvidd, ingen konvertering till co2-utsläpp görs. Ungefär som att hela världens elproduktion är fossilfri. Nu är jag inte insatt, men det vore intressant att se vilka antaganden som görs på bensin och dieseln där, i Sverige har vi ju en del inblandning av fossilfritt, viss diesel ganska hög inblandning uppemot 30-50%. HVO100 som börjar komma ut på allt fler mackar nu är ju helt fossilfri, osv.
Elbilar har mycket hög effektivitet, låga luftmotstånd och förbrukar mycket lägre energi per mil. Tror du att det är bensin och dieselproduktion är fossilfri? Elbilar är mer energieffektiva oavsett om man tankar ful-el från ett kraftverk i Tyskland eller miljövänlig el från ett vindkraftverk.

rix

Aktiv medlem
Du tror alltså att deras elpriser kommer att sjunka? Det håller jag verkligen inte med om.
Vad de än gör kommer de att öka.
Samma sak här, jag har svårt att se att de kommer att sjunka.
Det beror på hur de hanterar sin elmarknad. Bryr mig inte jättemycket om något jag inte kan påverka. Men att välja en miljövänlig bil har jag råd med, därför gör jag det. Sen förstår jag att alla inte har råd med det idag. Men alla dessa myter och lögner som sprids är så tröttsamma.

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker nog DN:s jämförelse har mer rättvisa inparametrar än att jämföra subventionerad laddning med en Volvomotor med förbrukning som en 70-talsjänkare...

rix

Aktiv medlem
Jag tycker nog DN:s jämförelse har mer rättvisa inparametrar än att jämföra subventionerad laddning med en Volvomotor med förbrukning som en 70-talsjänkare...
Ja ändå så är Volvon långsammare. Men visst jämför äpplen med päron. Tänk dig vad snål en moped skulle vara. Ionitys laddning är subventionerad av Eu bland annat, och ändå så dyr. Troligtvis vill inte tyskarna sälja elbilar för de knappt har några, men när de får konkurrens av andra så kommer det garanterat gå att hitta billigare laddning än Ionity.

Citat från Dn
”I motorvägshastighet drar en elbil i runda tal 50 procent mer än i stadstrafik och därmed blir räckvidden kort. Även med marknadens största batterier får man stanna och ladda efter 20 mil. 13 gånger får elbilisten stanna och ladda, något som kan ta upp till två timmar varje gång. Dieselföraren behöver stanna två gånger för att tanka.”

det här stämmer ju helt enkelt inte. Du kommer lätt 40 mil med en Tesla Model S, speciellt om man inte har cyklar på kroken/taket. Och det tar inga 2 timmar. De har ju uppenbarligen inte gjort resan själva. Ionity är svindyrt, men de har också extremt snabb laddning, i normala fall för att få 40 mils räckvidd kanske man laddar i 40 minuter med en Tesla.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tar ju ingen hänsyn till att man måste sova och då kan ladda ganska långsamt på hotell. Ja, man väljer hotell med sån service. Ja, man ser till att ladda när man inte kör. Ja, kan man ha ett prissänkande abonnemang så har man naturligtvis det.

rix

Aktiv medlem
Tar ju ingen hänsyn till att man måste sova och då kan ladda ganska långsamt på hotell. Ja, man väljer hotell med sån service. Ja, man ser till att ladda när man inte kör. Ja, kan man ha ett prissänkande abonnemang så har man naturligtvis det.
Det enda stället som är så dyrt är dessutom Ionity. Och så pratar de om 2h laddtid. Det är ju helt enkelt inte sant. 2h kan det bli om man laddar på en laddare med 50kW och man har en Tesla Model S 100. Men ionity går ju upp till 350 kW och Tesla Model 3 kan ladda med upp till 200 på dom. Så då går det på kanske 30 minuter att få nästan fullt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det enda stället som är så dyrt är dessutom Ionity. Och så pratar de om 2h laddtid. Det är ju helt enkelt inte sant. 2h kan det bli om man laddar på en laddare med 50kW och man har en Tesla Model S 100. Men ionity går ju upp till 350 kW och Tesla Model 3 kan ladda med upp till 200 på dom. Så då går det på kanske 30 minuter att få nästan fullt.
Någon fick minst en gratis semester för att vara målvakt för den artikeln, troligen mer.

ooms

Aktiv medlem
Det är ju ett annat sätt att lägga upp studien på. De har väl utgått ifrån det ganska vanliga upplägget att man vill minimera transporttiden och maximera antalet semesterdagar på resmålet och kör därför nonstop (i skift om det behövs). Men visst, med andra förutsättningar går det naturligtvis att få ett annat resultat.
Min poäng var primärt att jämföra subventionerad laddning (t.o.m. gratis) med en helt feltänkt Volvo-hybrid är uppåt väggarna.

jonte987

Aktiv medlem
Nu ska jag inte fortsätta att förespråka riskbeteende, men dagsetapper längre en räckvidden på en elbilen är nog inte helt ovanligt?

Spacekitty

Aktiv medlem
Nu ska jag inte fortsätta att förespråka riskbeteende, men dagsetapper längre en räckvidden på en elbilen är nog inte helt ovanligt?
Men mat och drickpaus vill man väl ha. Sträcka på benen och kissa emellanåt. Har du cyklat med gubbar så vet du att det blir kisspaus minst varannan timme, hur skulle dom helt plötsligt kunna sitta längre stund i bil än så?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer