OT: Ont om Tesla?

Kan du länka till denna analys/information?

Jag provkörde just S och det var ett hårt säte. Nackstödet har en intressant dämpning som är som typ skateboard-yta.
Men det var ok och kommer att klara längre turer upplever jag.

Kul med nästa mål i livet som att ha en Tesla. Prestandan är ju inget att skämmas för.

3an är den enda som jag direkt skulle säga så om.
X skulle jag inte kalla ful utan mera åt det snyggare hållet.
S är helsnygg
S= En v
Ford_Mondeo_2015_(1).jpg
Tesla.jpg
ariant på Ford Mondeo...?

Lite offtopic men jag kan tycka statliga bidraget ska ha tak för vad bilen får kosta. Säg 100k i bidrag men bilen får Max kosta 500k.

även en begagnad tesla med väldigt många mil är för dyr för en majoritet av befolkningen.

ska precis byta bil själv och vill ha en elbil eller hybrid men det kostar 250-100k mera än den bil det kommer bli.

Om man jämför elbil mot dieselbil så skiljer det inte så mycket i månadskostnaden fast elbilen är dubbelt så dyr i inköp. Det gäller om man jämför med kontantinsatsen inräknad, tar man utan den så är elbilen mycket billigare att äga.

Jag har antagit lite uppgifter för den jag kallar octavia. Sen skilljer det i restvärde då elbilar verkar hålla ett högre andrahandsvärde och tesla brukar tydligen kunna erbjuda väldigt låg ränta. Jag jämförde rätt så många bilar när jag var på väg att byta jobb.
9D5F5761-C8BB-4B03-AE31-49F3B7520DD5.png

Ja, så kan man ju också räkna för att få det resultat man vill... Om ekonomin är på nivån att man måste låna till bil så gör man väl det med bostaden som säkerhet, då blir det inga 4% ränta. Men den kanske redan är fullbelånad.

Senast ändrad:
Om man jämför elbil mot dieselbil så skiljer det inte så mycket i månadskostnaden fast elbilen är dubbelt så dyr i inköp. Det gäller om man jämför med kontantinsatsen inräknad, tar man utan den så är elbilen mycket billigare att äga.

Jag har antagit lite uppgifter för den jag kallar octavia. Sen skilljer det i restvärde då elbilar verkar hålla ett högre andrahandsvärde och tesla brukar tydligen kunna erbjuda väldigt låg ränta. Jag jämförde rätt så många bilar när jag var på väg att byta jobb.
Visa bilaga 438958
Det det är nog en glädje kalkyl för elbil älskare.
1. De räknar på olika räntor
2. 9000 är extremt. Många bilar hamnar runt 4-5.
3. Rest värdet är högre än. 120k.
4. Svensson kör 1500mil per år.
5. Servicekostnaden är inte 5000kr per år på en ny bil. 2 år intervall så blir 5000kr på 3 år.

Om man köper en el il ska man nog även ta med i beräkningarna att under vintertid så får man kanske 70% av körsträckan.

Hade en X en dag i november, kom ca 25 mil. Detta va super eco driving, 70km/h och värmen bara gick när hela bilen immade igen. Kändes lite absurt att man körde runt och frös i en bil för 1,4 miljoner.

Om man håller sig runt de stora vägarna med super chargers så kan man nog komma runt rätt smidigt, även när man är inne i tänket med att planera efter laddstationer. Men jag var lite ute i skogarna och körde då vi hade vissa platser som skulle besökas.

Slutade med att bilen gick in i ngn super sparar mode och allt stängdes av, inkl vindrutetorkare när det regnade, men vi kom iallafall fram till en vanlig laddstolpe innan bilen dog. Den första som vi hittade på kartan var inte öppen...den vi laddade på kostade 5kr/kw så i princip mer än att tanka vanlig diesel. Skulle ta 37 timmar att tanka fullt....så vi lämnade en kille med teslan, resten hoppade in i en diesel Volvo och åkte hem. Kilen hade fått ladda i 3 timmar, sen kört till Kalmar och laddat ytterliggare ca 40 min sen vidare hem.

Så el bil som möjlig andra bil, till pendling och mindre ärenden i stan men där går de bort pga av pris. Och jag äger bara en bil så då får det bli en äldre diesel som undviker mp skatten.

Visa bilaga 438958

Räknat man sådär kan en begagnad Fiat inifrån 87 bli dyrare än en tesla. Olika restvärden, olika räntor? Det vore intressantare om du jämförde äpplen med äpplen.

5. Servicekostnaden är inte 5000kr per år på en ny bil. 2 år intervall så blir 5000kr på 3 år.
Du kan lägga in dom värden du vill när du gör dessa kalkyler, som jag skrev så antog jag värden på den jag kallar Octavia. Skatten för bilen har jag googlat fram att den ska gälla för en ny V60 D4, då jag inte hittade vad den var på Octavia. M3 är en exempelkalkyl via www.teslakalkylen.com där jag även lagt in Octavia.

Jag säger inte att en elbil är bättre/billigare än en diesel utan mer att det kan vara värt att jämföra kostnader mellan olika bilar efter sina egna parametrar. Då kan man se totalkostnaden för bilen istället för att stirra sig blind på inköpspriset. Du kan jämföra en och samma bilmodell fast den en är bensin och den andra diesel.

Räknade på en focus. 250k inköp, 1500mil.
Med lånet utslaget blev det 5700kr.

kör man mycket så kan man självklart få ekonomi i det hela Eller minst gå break even.

min åsikt är att du inte ens ska behöva en kalkyl. Elbilen ska kosta som en vanlig bil. Finns ingen anledning att de ska vara dyrare idag. Batteri priserna har sjunkit till 10-20% av vad dom var för 5-7år sedan. Med största sannolikhet är vinstmarginalen på en elbil minst dubbla mot en vanlig bil. sedan hinner man inte producera för att möta efterfrågan på flera modeller. Kia Niro hade 6-9månader väntan på att få en bil. Normalt tar det 3månader.
Blir intressant och se om ID3 får det utlovade priset.

Räknat man sådär kan en begagnad Fiat inifrån 87 bli dyrare än en tesla. Olika restvärden, olika räntor? Det vore intressantare om du jämförde äpplen med äpplen.

Anledningen att de räknar med olika räntor är att olika biltillverkare erbjuder olika räntor. Tesla har väldigt låga räntor, du kommer troligtvis aldrig få så låg ränta av en annan bilförsäljare. Olika restvärden är ju inte heller konstigt, Tesla har väldigt höga restvärden. Min model S tappade t.ex. 27% på 3,5 år och 12500 mil. Det är väldigt högt restvärde.

Jag håller med om att elbilarna håller ett högt inköpspris trots att som du säger om batterierna och att dom borde ha trimmat in tillverkningen.

Om någon verkligen vill köra elbil istället för focus så skiljer det ca 1100:- per månad till en M3 SR.

78D9ACAC-DC48-4B33-B6D2-4266277CBF1F.png

Det är en kalkyl där du själv kan fylla in dina värden. Så det är uppenbarligen någon som fyllt in sina egna värden. Så vad Svensson kör är inte så aktuellt. Kör man väldigt få mil så kan man ju lika gärna åka taxi.

Jag håller med om att elbilarna håller ett högt inköpspris trots att som du säger om batterierna och att dom borde ha trimmat in tillverkningen.

Om någon verkligen vill köra elbil istället för focus så skiljer det ca 1100:- per månad till en M3 SR.

Visa bilaga 438970
Att ens jämföra en fokus med en Tesla Model 3 är ju helt galet. Det är två olika bilar. Prestandan är galet mycket bättre i Teslan och den känns också mycket mer modern invändigt och bättre infotainmentsystem. Många jämför verkligen äpplen med päron, en mer ärlig jämförelse är ju typ en Volvo XC60 T8 som iaf har ca 400 hk (visst sämre prestanda än en Model 3 AWD men ändå liknande). Och den bilen är verkligen inte billigare. Men det är klart att det finns billigare bilar än Tesla, är ju ungefär som att säga ja men hallå jag kan köpa den här cykeln på Biltema, den blir mycket billigare än den där mtb:en för 30 000.

Att ens jämföra en fokus med en Tesla Model 3 är ju helt galet. Det är två olika bilar. Prestandan är galet mycket bättre i Teslan och den känns också mycket mer modern invändigt och bättre infotainmentsystem. Många jämför verkligen äpplen med päron, en mer ärlig jämförelse är ju typ en Volvo XC60 T8 som iaf har ca 400 hk (visst sämre prestanda än en Model 3 AWD men ändå liknande). Och den bilen är verkligen inte billigare. Men det är klart att det finns billigare bilar än Tesla, är ju ungefär som att säga ja men hallå jag kan köpa den här cykeln på Biltema, den blir mycket billigare än den där mtb:en för 30 000.
Det jag pekar på är att även om en elbil är dubbelt så dyr i inköp så är den inte dubbelt så dyr i totalkostnad per månad. Så fort du får med elmotor i bilen så kan man höja inköpspriset är det jag kommit fram till när jag jämfört på teslakalkylen.

Här en Niro som kanske är en bättre jämförelse mot en Focus.

39656BCC-3F3C-4E2E-B54A-17214E5CE718.png

Förbrukning är jättelätt att mäta men toksvårt att få till jämförbara siffror på, ett välkänt problem även bland fossilfordon.
(Säger inget om någon är bättre eller sämre bara att men ska ta tester med en nypa salt eller två)

/T

Om vi lämnar de ekonomiska kalkylerna och mera övergår till de tekniska aspekterna och för de som brukat Tesla som upptäckt onda saker under huven som inte fungerar efter x år. Vad är de?

På min jobb-X flög listerna av hela tiden, de runt hjulhusen. Det var som hela karossen flexade i 90-graders svängar över gupp i vägen. Troligen för att bottenplattan är så tung och stolparna i karosserna förmedlar krafterna till glaset.

Något som svek mig var acceleration från 100 och uppåt. Där tror jag att min Merca slår X(3.2 L, N/A aut)

Nu kollar jag på Sén som japp folk har klämt på en dragkrok. Lycka!
Ratten kändes löjligt lätt men man kanske kan ställa in tröghetsmoment i den?

Även hade den endast bakhjulsdrift vilket måste betyda bara en motor men detta måste vara det bättre alternativet för rangen. Varför ha AWD och två motorer när det finns performance och elektroniska system för att hålla kvar den på körbanan så det räcker och blir över?

Vi ska ha de kvar men som längre dagskryssare än min elscooter så tänkte jag ett till el-fordon blir bra.

Ett minus var att Modell S inte kan dra släp, helknäppt verkligen.
Återkommande problem på väldigt många modeller. Hade gärna köpt mig en Toyota corolla som familjebil (billig, miljövänligare, driftsäker) men den får inte dra obromsat släp i 80km/h. Skit då man har båt på trailer.....

Funderar på att köpa en men vet att det finns ena märkvärdiga saker med bilen som att dörrhandtagen lossnar, dekorlister går sönder av fartvinden och etc.
Sätena var halvhemska att sitta i också men jag tror jag har sett någon med nyutvecklade säten.

Men hur som, är det någon som är bra insatt i hur bilmodellen S har utvecklat bort dessa sjukdomar och vet vilken generation man ska ha idag?

Åk till Norge, där är det inte ont om Teslor!

Ja, så kan man ju också räkna för att få det resultat man vill... Om ekonomin är på nivån att man måste låna till bil så gör man väl det med bostaden som säkerhet, då blir det inga 4% ränta. Men den kanske redan är fullbelånad.

Tjena!.

Ohh, den gamla klassiska fälla att låna bil på kåken.. Helt plötsligt av avbetalar man tre bilar samtidigt.
Vi har 1,95% i ränta på båda billånen, 1,59 på huset. Det lilla jag skulle spara på att lägga in det i kåken är ju löjligt. (På de två billånen vi har idag så skiljer det totalt 1129;- på tre år.)
Om man lånar 500k så handlar det om 3000 totalt i räntekostnad..
Visst, är man så dum så man tar ett billån med 4,5% så skiljer det 23000 totalt.

Återkommande problem på väldigt många modeller. Hade gärna köpt mig en Toyota corolla som familjebil (billig, miljövänligare, driftsäker) men den får inte dra obromsat släp i 80km/h. Skit då man har båt på trailer.....

Tjena!

Det beror ju på vad släpet väger. Tillräckligt lätt så får du det. Båtkärra brukar ju gå att vikta ner så man klarar det. Lättaste Corolla har ju en tjänstevikt på 1240, så viktar man ner släpet till 620 så får man köra 80. Men då gäller det ju att släp plus båt inte väger med än 620 tillsammans.

Det räcker inte att inte vara fullbelånad. Du måste ha amorterat fram utrymme på pantbrev eller så blir det lite mindre smart.
Det finns många anledningar till att inte ha utrymme på breven utom fattigdom och/eller dumhet. Nyköpt hus eller finansiella övervägande tex.

Kollade på Tesla 3 men valde till sist en Kia e-Niro. Har den i ett AB, extremt bra ekonomi att ha elbil i en firma. Höga andrahandsvärden och låga drifts- och underhållskostnader. Kian är välbyggd, likaså Hyundai som är systerföretag till Kia.

EDIT:Tillägg: Pris fullutrustad 520.000 för Kia e-Niro minus miljöbonus 60.000 = 460.000.

Andra bilar för er som snöat in på Tesla och tror att elbil=Tesla:
Jaguar I-pace
Polestar 2
Mercedes EQC
Audi E-tron
Kia e-Niro
Kia Soul
Hyundai Ioniq
Hyundai Kona
VW ID.3
Renault Zoe
Plus en rad uppkomlingar från Kina.

Tesla kommer att få konkurrens. I Skellefteå byggs en jättefabrik för tillverkning av batterier, europeiska biltillverkare har redan bokat in sig.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp