[OT] Vilken lagom kall G&T dricker du nu?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vi börjar med (hipster)originalet. Fast utan gurka och svartpeppar. Bara trams ändå ju, även om gurkan kan göra under för billigare kombinationer. Själv firar jag slutet av en hård arbetsvecka med 147 k blandad cykling insprängd. Skål, kamrater!

8583873A-E22C-4F0E-A733-8A9DF90C4646.jpeg

moros

Aktiv medlem
Jag är på. Har man knäckt en tonic så får det bli två GT. Börjar med en sån här fin gin (bättre än etikettens rykte) :D med en klassisk tonic och citron

Bilagor

• 20190610_202255.jpg
    20190610_202255.jpg
    167.1 KB · Besök: 294

Rattnalle

Aktiv medlem
moros sa:
Jag är på. Har man knäckt en tonic så får det bli två GT. Börjar med en sån här fin gin (bättre än etikettens rykte) :D med en klassisk tonic och citron
Den kan ju omöjligt vara god?
Eller iofs så kan den knappast vara sämre än den där andra ekologiska som säljs på plastflaska och smakar rengöringsmedel.

moros

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
moros sa:
Den kan ju omöjligt vara god?
Eller iofs så kan den knappast vara sämre än den där andra ekologiska som säljs på plastflaska och smakar rengöringsmedel.

Till en GT fungerar den bra. Inget man sitter och smuttar på rent. Var tvungen att prova. Systemets billigaste (?). Prisvärd? Nej, inte om man räknar i procent i alla fall. Min favorit i det överkomliga prisläget på systemet är Langleys Old Tom, den är riktigt bra. Kostar en femtiolapp mer men är 47 jämfört med Explorerns klena 37 :)

moros

Aktiv medlem
Nåja. Är man orolig över plastflaskan så satsar man på Roku, förbannat snygg. Och god. Med denna hamnade resterande 10cl tonic. Provade den med ingefära istället för citron förra veckan, rätt intressant.

Bilagor

• 20190610_210631.jpg
    20190610_210631.jpg
    189.2 KB · Besök: 226

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Du drack alltså budget-GT INNAN den där japanen? Ser jävligt spännande ut.

Det är dock ett ekonomiskt dilemma vi inte kan bortse från, att premiumgin kostar lika mycket som single malt eller top shelf-rom - och sen blandar vi grogg på den. Att det behövs bra gin i en draja som innehåller 90% just gin är enkelt att förstå, men hur mycket bättre blir en GT med tre fjärdedelar is och tonic av att spritbasen är dubbelt så dyr som batterisprit?

Rattnalle

Aktiv medlem
Alex Supertramp sa:

Det är dock ett ekonomiskt dilemma vi inte kan bortse från, att premiumgin kostar lika mycket som single malt eller top shelf-rom - och sen blandar vi grogg på den. Att det behövs bra gin i en draja som innehåller 90% just gin är enkelt att förstå, men hur mycket bättre blir en GT med tre fjärdedelar is och tonic av att spritbasen är dubbelt så dyr som batterisprit?
Mycket bättre.

moros

Aktiv medlem
Alex Supertramp sa:

Skall man inte spara det bästa till sist eller hur är det? :)

Håller med och håller inte med. Jag är ingen större fan av ren gin egentligen, och inte heller av dry martini, men i en GT sker det något fantastiskt :) Utan tvekan en favoritdrink. Men det är egentligen sedan jag började blanda den ordentligt och inte som en grogg eller som man fortfarande får den på vissa uteställen, dvs en skvätt gin i botten på glaset, fylla på med schweppes från 1.5l flaskan (eller läskslangen i baren), en isbit och en halv citronskiva på toppen. Halvljummet och blaskigt.

Jag blandar nästan alltid 1:2 och då får ju spriten lite mer framträdande roll, då smakar jag skillnad på gin och gin. Men sen håller jag med, i en bra blandad GT så tycker jag inte det jätteskillnad på en normalgin och en asdyr gin. Jag håller mig normalt sett till en Gin som kostar ca 250-300 i spritmonopolets butiker, t.ex. Tanqueray eller Langleys Old Tom. Sen skall man inte tala om priset på viss hipstertonic, den är ju dyrare än spriten...

moros

Aktiv medlem
Roku är intressant, klart värd ett köp. Ser dyrare ut än vad den är, kostar "bara" 349:- på systemet

Och på ämnet "utbud av tonic" så snubblade jag äver den här fantastiska 20 minuter långa genomgången av vilken tonic som är bäst till Roku

Rattnalle

Aktiv medlem
moros sa:
Alex Supertramp sa:

Skall man inte spara det bästa till sist eller hur är det? :)

Håller med och håller inte med. Jag är ingen större fan av ren gin egentligen, och inte heller av dry martini, men i en GT sker det något fantastiskt :) Utan tvekan en favoritdrink. Men det är egentligen sedan jag började blanda den ordentligt och inte som en grogg eller som man fortfarande får den på vissa uteställen, dvs en skvätt gin i botten på glaset, fylla på med schweppes från 1.5l flaskan (eller läskslangen i baren), en isbit och en halv citronskiva på toppen. Halvljummet och blaskigt.

Jag blandar nästan alltid 1:2 och då får ju spriten lite mer framträdande roll, då smakar jag skillnad på gin och gin. Men sen håller jag med, i en bra blandad GT så tycker jag inte det jätteskillnad på en normalgin och en asdyr gin. Jag håller mig normalt sett till en Gin som kostar ca 250-300 i spritmonopolets butiker, t.ex. Tanqueray eller Langleys Old Tom. Sen skall man inte tala om priset på viss hipstertonic, den är ju dyrare än spriten...
Skillnaden tycker jag är störst mellan en billig och en normalbra. Gordons till Tanqueray märks. Sen från Tanqueray till Tanqueray Ten är det mer nyansskillnader som man får leta lite efter.

Mellan 1:2 och 1:3 beroende på vad jag är sugen på. Alltid ordentligt med is i rejäla bitar så att den inte smälter så snabbt och spär ut drinken.

moros

Aktiv medlem
Yes, mycket is! Kallt glas och kall gin om man orkar preppa :)

På tal om is, jag har letat (men inte så noga) efter istråg eller ispåsar som gör större iskuber än vad man har normalt. Någon som känner till?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nicetray gillar jag. Går både att förvara i varandra och stapla beroende på vilket håll de vänds åt. Mycket lätt att få loss bitarna också.

Gin ligger bra i frysen den också ;-)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Så hittills har vi slagit fast följande:
- Bra gin är exponentiellt sett bättre än dålig, men premiumgin levererar anonymt i förhållande till YPK.
- Förhållanden i trakten 1:2 till 1:3 mellan spritbas och tonic är att föredra framför altangroggsproportionerna.
- Isen är, liksom i även resten av mixologiuniversumet, essentiell. Mycket av stora kuber.
- GT är en ypperlig after bike-drink, i tät konkurrens av fin öl givetvis.
- En GT är alltid och oavsett skick bättre än ingen GT alls.

Rattnalle

Aktiv medlem
Alex Supertramp sa:
Så hittills har vi slagit fast följande:
- Bra gin är exponentiellt sett bättre än dålig, men premiumgin levererar anonymt i förhållande till YPK.
- Förhållanden i trakten 1:2 till 1:3 mellan spritbas och tonic är att föredra framför altangroggsproportionerna.
- Isen är, liksom i även resten av mixologiuniversumet, essentiell. Mycket av stora kuber.
- GT är en ypperlig after bike-drink, i tät konkurrens av fin öl givetvis.
- En GT är alltid och oavsett skick bättre än ingen GT alls.
Hyfsat rimligt sammanfattat. På första punkten skulle jag vilja tillägga att fingin är lämpligt till nummer ett sen skalar man successivt ner ambitionsnivån.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Två slömil längs havet, sen fyra timmars kokning av egen sås på Vikentomater. Färskpasta, basilika och fänkålssalami till den. Med en Governo från 2015. Sen cantuchini och ett glas kallt Marsalavin innan den här rackarn. Skål, cyklister!

B5631006-93EC-41AA-9672-FC5F763C4352.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Jag provade den där tonicen men blev inte särskilt imponerad faktiskt.

Svårt att få riktig tonickänsla med den och bubbelvatten. Men att pimpa en vanlig raggartonic med den funkar bra, även om det är helt emot hela syftet.

Levern funkar hjälpligt. Man har väl två?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Har bott störst del av mitt liv i Skåne så då är man väl skåning och då dricker man närproducerat!

28497CD0-4EC4-402A-A104-99D7D415A8CF.png

För övrigt tycker jag att det ska vara en rejäl klyfta citron som pressas lite lagom för att det ska bli en bra GT. Ingen gurka eller lime.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Mycketvillhamer sa:
Har bott störst del av mitt liv i Skåne så då är man väl skåning och då dricker man närproducerat!
För övrigt tycker jag att det ska vara en rejäl klyfta citron som pressas lite lagom för att det ska bli en bra GT. Ingen gurka eller lime.

Bra där. Man dricker alltid lokalt, det lärde Hemingway och Merckx oss. Tomaterna i kvällens middag kom ju från Viken, och ginsuget började redan på Järnvägsmuséet i Ängelholm igår. Skål för Skåne!

F7817EFB-94D8-4E4B-B071-52CA419556A2.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Till och med Lundell lärde sig dricka ”A gin & tonic with a dash of bitters...” när han var på pilgrimage i Key West på åttiotalet, men hur ställer vi oss till bitters i GT idag? Behövs det verkligen fler delar på ett järnspett, eller går det att elevera till eleganta nyanser såsom i resten av cocktailvärlden?

F3C00550-0D57-424F-A162-30D6578E15C6.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
Alex Supertramp sa:
Till och med Lundell lärde sig dricka ”A gin & tonic with a dash of bitters...” när han var på pilgrimage i Key West på åttiotalet, men hur ställer vi oss till bitters i GT idag? Behövs det verkligen fler delar på ett järnspett, eller går det att elevera till eleganta nyanser såsom i resten av cocktailvärlden?
Inte provat men det ska genast åtgärdas.

Rattnalle

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Alex Supertramp sa:
Inte provat men det ska genast åtgärdas.
Lite annorlunda men gott lyder domen.

molleben

Aktiv medlem
Tror att detta blir sommarens viktigaste tråd att följa ?. Blev inspirerad och beställde en Roku en Botanist från beställningssortimentet men sen snubblade jag över denna outsider från Finland igår på Vantaa AirPort. Kom precis ut på landet och väntar på att iskuberna skall stelna i frysen...
Den har fått 5 stjärnor i masters of malt och skall tydligen drickas med tranbär och en kvist rosmarin.

Bilagor

• FFF7B766-B5E3-4292-AFEA-FDD54BC1164A.jpeg
    FFF7B766-B5E3-4292-AFEA-FDD54BC1164A.jpeg
    281.5 KB · Besök: 137

clnr

Aktiv medlem
Monkey 47 + Fever-tree. Blandning 2:3. Lite pressad citron. Fruktig & viol med en bra bitterhet i eftersmaken.

clnr

Aktiv medlem
Tanqueray är lätt mest prisvärd. Själv är jag svag för Monkey 47 (se ovan) som en mer premiumgin. Gillar du gurka så är Hendricks det givna valet (enda ginen du bör ha gurka i, då den görs med det).

Oooh

Aktiv medlem
molleben sa:
Tror att detta blir sommarens viktigaste tråd att följa ?. Blev inspirerad och beställde en Roku en Botanist från beställningssortimentet men sen snubblade jag över denna outsider från Finland igår på Vantaa AirPort. Kom precis ut på landet och väntar på att iskuberna skall stelna i frysen...
Den har fått 5 stjärnor i masters of malt och skall tydligen drickas med tranbär och en kvist rosmarin.

Kör samma ikväll. Observera att denna är gjord på råg.

marr

Moderator
Forumvärd
clnr sa:
Tanqueray är lätt mest prisvärd. Själv är jag svag för Monkey 47 (se ovan) som en mer premiumgin. Gillar du gurka så är Hendricks det givna valet (enda ginen du bör ha gurka i, då den görs med det).

Hendricks får de bli en då. Vilken är ett bra komplement?

clnr

Aktiv medlem
Var ju tvungen att testa en gt med Tanqueray för att ge dig bästa råden (vad gör man inte för happyiter...). Mer spritig med mer citrustoner. Är starkare än Monkey 47 vilket känns på smaken. Med Fever Tree så vinner Monkey 47 med hästlängder. Så ta den :)

Senast ändrad:
Topp