[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

After bike
IMG_1337.webp

Ang. Corona. Så hade jag en ölbryggarbekant på 90-talet, som var på MC-resa i Mexiko. Råkade ut haveri och fick släpa motorcykeln i en öken länge. Drack sedan en Corona som var bland det godaste han druckit.

Så lokalt det går, hade förväntat mig mer men på beskedliga 4% kanske det blir så här? 😝

Klart drickbart.

Gränges Klassisk Lager

Visa bilaga 806758

Gruvligt god öl, som det så käckt står på burken. Undrar hur många som minns att det fanns en gruva i Grängesberg?
Svårt att missa att det är ett fd gruvsamhälle.

Denna är fortfarande bäst.

Bilagor

• 20251214_153254.webp
    20251214_153254.webp
    459.6 KB · Besök: 16
Firar in julledigheten med mitt allra äldsta öl. Skeppsgossen bryggde julöl under några år och kallade det för Tomtejevel. Detta är Tomtejeveltre från 2018, en mörk dubbelbock på 6 %. Jag tyckte att det var så fantastiskt gott till julbordet att jag gick tillbaka och köpte en hel låda. Så kom det sig att jag har två flaskor som fått stå i källaren i sex år. Det är inte någon avsiktlig lagring men det ska bli spännande att prova!

Kolsyran är kvar.

Ölet har nog ljusnat lite, jag har för mig på att det var mycket mörkare från början. Det är nu mörkt rödbrunt vilket inte framgår på fotot.

Doft och smak har drag av portvin och det är jag helt säker på att ölet inte hade från början!

På det hela taget har ölet inte alls förlorat på 6 års lagring.
Visa bilaga 743716
Tar den sista idag.

Jämfört med förra året så är skillnaden att skumkronan är hastigt övergående. Det smakar fortfarande bra och har en tydlig doft av portvin och torkad frukt, men det är nog så att ölet är på väg utför nu. 6 år kanske är maximal lagring för detta öl (som förvisso inte har bryggts sedan 2018). Och visst är ölet ett snäpp ljusare i år?
20251219_181114.webp

Tillbaka
Topp