[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

marr sa:
Vernersson sa:
Utan bild har det ev aldrig inträffat men jag säger iaf följande:
Gouden Carolus Cuvée van de Keizer 2018 var faen i mig så nära magisk jag har kommit :-D

Ta en bild, pucko! :)
Nöjd? :-P

2018.PNG

Stumpy sa:
Vernersson sa:
marr sa:
Vernersson sa:
Utan bild har det ev aldrig inträffat men jag säger iaf följande:
Gouden Carolus Cuvée van de Keizer 2018 var faen i mig så nära magisk jag har kommit :-D

Ta en bild, pucko! :)
Nöjd? :-P

Spara de andra flaskorna några år och du skall belönas rikligt.

Så är planen! :-D

Har ett gäng flaskor från 2016, 2017 & 2018 just för lagring. Tänker att de skall öppnas 3-5 år efter tappning :-D

Senast ändrad:
Tack för tipset om glasen!

Här är dagens. Folköl. Okomplicerad och skön tropik.

Bilagor

• DSC_1019.JPG
    DSC_1019.JPG
    209.9 KB · Besök: 80
Ari.m sa:
+1. Ångrar att jag inte köpte fler än jag gjorde.[/quote]
Ser ju ut som att det finns en hel del kvar ute i butikerna
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/gouden-carolus-cuvee-van-de-keizer-imperial-dark-1208101[/quote]

Näpp - Slut.

Vad kan man ta som lämpligt alternativ i högsta toppklass.[/quote]

Inte lätt att hitta något precis liknande, med några "tunga" Belgiska öl i toppklass: Rochefort 10, St. Bernardus abt 12 (finns även ekfatslagrad version), Chimay Blue (gärna med några år på nacken, finns ekfatslagrade också), Gulden Draak (Brewmaster edition), Achel Bruin Extra (värd att köpa om man lyckas hitta den!), West Vleteren 12 (givetvis), Abbaye Des Rocs Grand Cru (dock "sliskig" även för mig!), kolla även upp De Struise, Pannepot serien mm. Nederländerna: La Trappe Quadrupel (finns i flera varianter)

ooms sa:
Ari.m sa:
ooms sa:

Näpp - Slut.

Vad kan man ta som lämpligt alternativ i högsta toppklass.
Slut? Den finns ju i 40 butiker står det.

Att rekommendera alternativ lämnar jag till proffsen här i tråden.

Det finns flaskor kvar och de kan skicka mellan butiker om du frågar.
Köpte precis den sista på väla, passade på att fråga.

Stumpy sa:
marr sa:
När jag frågade, så skickade de inte varor ut specialsortimentet, men det kanske de har ändrat.

Jag har hört att man inte kan beställa från andra Systembolag inom en vecka efter lansering, samma borde gälla "beställningssortimentet"?

"nternleverans kan göras om en vara i inköpt sortiment är helt slutanmäld hos leverantören, helt slut på våra varudepåer, samt om det gått minst en vecka sedan lansering. I så fall kan personalen på din butik beställa aktuell vara från närmaste butik och den levereras sedan till beställande butik utan extra kostnad. Tala med personalen i butiken du vill hämta varan i, så hjälper de dig. "

42Hz sa:
Stumpy sa:
marr sa:
När jag frågade, så skickade de inte varor ut specialsortimentet, men det kanske de har ändrat.

Jag har hört att man inte kan beställa från andra Systembolag inom en vecka efter lansering, samma borde gälla "beställningssortimentet"?

"nternleverans kan göras om en vara i inköpt sortiment är helt slutanmäld hos leverantören, helt slut på våra varudepåer, samt om det gått minst en vecka sedan lansering. I så fall kan personalen på din butik beställa aktuell vara från närmaste butik och den levereras sedan till beställande butik utan extra kostnad. Tala med personalen i butiken du vill hämta varan i, så hjälper de dig. "

Japp, det har väll gått en vecka nu? Jag frågade och de sa att de gick att beställa dit fler iallafall.

marr sa:
42Hz sa:
Stumpy sa:
marr sa:

Japp, det har väll gått en vecka nu? Jag frågade och de sa att de gick att beställa dit fler iallafall.

Hade för mig att det var två veckor, men oavsett det så har jag fått hjälp med sådana internleveranser flera gånger. Bara att prova, de brukar vara väldigt hjälpsamma.

Stumpy sa:
marr sa:

Två veckor efter de de kommit ut till butikerna så är det fritt fram att beställa hur många eller hur få som helst från vilken butik som helst enligt reglerna som är uppsatta för att systemet ska få ha monopol.

Vissa butiker vill gärna skita fullständigt i detta, både som beställare och som butik som blir beställd av.

Det är bara att stå på sig i butiken och informera om gällande regler. Hjälper det fortfarande inte så ber du om namn på personen i butiken som vägrade släppa flaskor alt namn på personen som vägrar beställa åt dig för att ta med i kontakt med Systembolagets ledning (dtvs deras chefer)

Senast ändrad:
Efter jobbet blev det en kort runda i skogen, nu en en tjeck till pizzan. Bra lager, ny i ordinariesortiment. Sen väntar en Westmalle dubbel och en Shapeshifter ipa i kylen.

Bilagor

• 20181005_195717.jpg
    20181005_195717.jpg
    203.6 KB · Besök: 91
Mer folköl. Just denna var väl inte riktigt min grej.

Radio the mothership måste testas snarast möjligt känner jag.

Bilagor

• DSC_1097.JPG
    DSC_1097.JPG
    215 KB · Besök: 77
Jimel sa:
Henrik_E sa:
Allvarligt, börjar inte ölen bli väl dyr? 75 bagis för en burk lixom.

Håller med. Väldigt sällan jag går över 30:- strecket på bolaget. Tycker det blir för dyrt och försöker hitta guldkorn istället.
Och dyrare lär det bli efter torkan i somras som många tyckte var så bra... vad jag hört är spannmålsskörden ungefär halverad i Sverige.

ooms sa:
Jimel sa:
Henrik_E sa:

Håller med. Väldigt sällan jag går över 30:- strecket på bolaget. Tycker det blir för dyrt och försöker hitta guldkorn istället.
Och dyrare lär det bli efter torkan i somras som många tyckte var så bra... vad jag hört är spannmålsskörden ungefär halverad i Sverige.

Var det många som tyckte torkan var bra?

ooms sa:
Jimel sa:
Henrik_E sa:

Fast priset på finöl har ju inget med råkarukostnaderna att göra. Men ja, sjutvåor kommer bli dyrare de med.

Tillbaka
Topp