[OT] Vilken laptop ska jag köpa?

crallan

Medlem
Jaha, Igår började Autocad strula på min stationära dator, det löste sig men jag hade hjärtat i halsgropen ett par minuter... Idag började arbetsdagen med att min laptop som jag bla använder till min bokföring inte startade, efter ett par försök fick jag göra en restore och datorn funkar nu som den ska. Summa summarum har mitt förtroende för min gamla laptops tillförlitlighet fått sig en törn och jag började rent tvångsmässigt umgås med tanken att jag skulle köpa en ny. Jag har väldigt dålig koll på datorer, den jag har nu är en SONY VAIO som jag fick av en kompis när han blev smittad av MAC sjukan och den har ju förrutom den obefintliga batteritiden funkat bra.
Såå, vad ska jag ha?! Jag spelar aldrig men jobbar i Autocad, Illustrator och Photoshop, merparten av det sker på min stationära men möjligheten att kunna köra programmen även i laptopen är önskvärda.
Någon som har ett bra tips eller två.
Det får ju gärna vara en dator som inte är svindyr...

En macbook pro av valfri storlek med minst 8gb ram:-) är något program inte kompatibelt med osx kan du alltid köra windows parallet.

crallan skrev:
-------------------------------------------------------
> Menar du att jag måste upp i 10-15000:- för mina
> behov?

Ja. MacBook Pro 13" är grym. Liten, behändig och via HDMI eller AppleTV så får du stor bild på TVn när du har de behoven. Jag hade en Vaio 15" innan och den är smäck jämfört med min MBP 13".

Varning för Asus datorer. Krånglar datorn så kan du få riktiga prolem. Jag väntar fortfarande efter min som varit i Holland över 4månader. Efter löfte om att få den utbytt. Servicemind finns inte i deras värld. //Aldrig mer Asus

Egentligen fungerar i princip vad som helst för dina behov. Har du inga krav så som lätthet, korrekt färgåtergivning eller 10h batteritid kan du välja och vraka. Det mesta som har en separat grafikkrets kommer också att kunna köra dina program om än kanske inte med jättestora projekt.

Du behöver verkligen inte lägga några 10'.

När det gäller service är det dock stora skillnader. Se till att handla från en bra butik alternativt en stor tillverkare med bra egen service. I den sista kategorin kan jag faktiskt rekommendera Dell både utifrån egna kontakter med dem och efter att ha jobbat som tekniker som åker ut till kund åt dem. Det fungerar nästan alltid riktigt bra och de är lätta att få tag i.

EDIT:
Leta efter en dator med i5 processor, 6GB+ RAM och dedikerad grafikkrets. Har för mig att Adobes program favoriserar nVidia. Övrig spec kan du välja i princip efter egen smak.

Senast ändrad:
erito skrev:
> Jag själv köper inget från Apple för det är
> en diktatur/sekt enligt mig där du aldrig får
> vad du betalar för.
>

Har du testat?

Hej!

Gillar min HP har haft den drygt 3.5år.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=753567#extra 2gb grafik. Ta en titt på denna exempelvis. Extra ram kostar inte så mycket nuförtiden. Jag antar att du kan vara i behov av en dator som har dedikerat grafikkort. Datorn ovan från komplett har inbyggd grafik.

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=753122#extra alternativt denna 1gb grafik likvärdig i övrigt?

Vet inte om detta är ok men ett annat kunnigt forum inom data är http://www.sweclockers.com/ :)

Har själv en HP pavillon Dv3 13.3tum köpt på Inwarehouse för 8900:- 3.5år sedan. Den håller måttet än. Ångrar inte att jag drog till med det bättre grafikkortet på 500mb som var mycket för en 13" då.
Detta är inget expertutlåtande utan baserat på egna erfarenheter och vad jag försökt läsa mig till.

Ha de!

MTBiker skrev:
> erito skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag själv köper inget från Apple för det
> är
> > en diktatur/sekt enligt mig där du aldrig får
> > vad du betalar för.
> >
>
> Har du testat?

Ja, och jag gillade inte telefonerna eller datorerna. iPad var nog det bästa, men inte heller den skulle jag köpa själv.

:)

erito skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > erito skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag själv köper inget från Apple för det
> > är
> > > en diktatur/sekt enligt mig där du aldrig
> får
> > > vad du betalar för.
> > >
> >
> > Har du testat?
>
>
> Ja, och jag gillade inte telefonerna eller
> datorerna. iPad var nog det bästa, men inte
> heller den skulle jag köpa själv.
>
>
>
> :)

Bra. Alltför många har den åsikten utan att ha testat. Jag är helt såld men jag har också testat de mesta.

Mitt tips är att ändå lägga några extra kr dvs runt 8-10 k så får du oftast en laptop som överlever 2-3 år. Jag skulle satsa på en Lenovo men de brukar vara lite dyrare jämfört med andra märken. Själv kör jag mac men skulle välja Lenovo om jag skulle byta märke :)

Jag är inne på min 4:e Lenovo dator på 5 år, ren skit. Vi har bara Lenovo på Jobbet och de byts ut i rasande takt. Min MacBook sedan 5år fungerar klanderfritt.

Haloj!
Håller själv på med CAD och Adobe program i min laptop (har en stationär dator dedikerad till grafik på kontoret). Det är en Asus 17 tummare med quad core i7 processor, mycket ram, helt ok grafik mm. Den klarar utan problem Maya, Zbrush, Illustrator mm. Kvalitetsmässigt skulle jag rekommendera Asus, men deras service suger. Hade med dem att göra angående min surfplatta nyligen... Datorn har aldrig krånglat. Har även byggt egen stationär med Asus moderkort och den har varit klockren.

Inom just pc funkar nog Hp, Asus, Toshiba och andra större märken. Viktiga är hårdvaran. Köp något med så bra processor (i7 el liknande) och grafikkort som möjligt och se till att den kan ta så mycket ram minne såm möjligt (min har 12 gb ram). Skulle även rekommendera stor skärm, tex 17 tum. Skulle själv satsa på spendera runt minst 10000 för att få tillräckligt med kraft. Köper du apple så betalar du världens överpris för liknande hårdvara, värt att notera.

Dessa funkar: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752526#extra
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=753558#extra

Senast ändrad:
Tack för en massa matnyttiga tips!
Ska jag jobba med stora bilder, tunga ai filer och stora CAD ritningar kommer jag sitta vid min stationära. Men gött att jag inte behövver snurra upp mot 15-20K för att få en fungerande dator.

Är låst till HP's datorer på jobbet och måste säga att de överlag har funkat bra.

Den senaste jag fick, en EliteBook 8460p, tycker jag dock är riktigt usel. Bildskärm och touchpad är kass.

//j

Lenovos maskiner är stabila. Vi har bara lenovo på jobbet och det är inga problem med dem. Det kan vara värt att se till att det finns dedikerad grafikkrets som någon nämnde. HP har också bra prylar imho. Ska du köpa mac, kolla vad du behöver för program och om de finns. Det är lite meck att köra parallella os tycker jag, plus att det känns lite skumt att betala apples priser för att inte använda den som en mac.

Skulle köpa en dell, hp eller acer.

Mac suger, att så många mac ägare försöker få andra att köpa macbok är bara för att de inte ska känna sig blåsta över att betalat överpris för en "pc". ;)

Ja har provat macbok en vecka, nej jag tyckte inte den var värd dubbla priset.

Kånkar du runt på laptopen mycket? Isf är det värt att betala för lite bättre byggkvalitet, tycker jag. Tvingades använda Dell under ett par år med mycket resande och förbrukade laptops ungefär i samma takt som Christer Lindarw förbrukar nylonstrumpor... Thinkpad håller betydligt bättre för resande, men om datorn mest står på ett skrivbord kan det kanske göra detsamma. Du kanske inte skriver mycket på laptopen? Annars är det värt att hitta en dator med bra tangentbord.

Ps. Du skall säkert inte ha en mac, men jag vet många som använder dessa m enbart windows just för att de är riktigt prisvärda.

Använder både MBP och Wirus PC dagligen, enda nackdelarna med Mac är som sagt priset, att dom vägrar ta fram ett trådlöst tangentbord med numpad och vissa program men det sistnämnda märker jag knappt av idag. Största fördelarna med Mac är problemfriheten och att allt går så mycket snabbare än motsvarande på PC, det jag irriterar mig mest över när jag sätter mig med Windows. Glasplattan på dagens MB/MBP slår även alla andra tillverkare med hästlängder, köpte till en trådlös maus som jag använt ett fåtal ggr för ex spel.

Priset som sagt är väl det som tar emot mest för de flesta men samtidigt så är det skönt att ha något som fungerar, jobbar snabbt och avsevärt mindre risk för virus. Haft min MBP sedan våren 2010 och installerat om den en gång p.g.a. byte till SSD. SSD gör duktig skillnad btw, inget man måste beställa med datorn och betala ev överpris utan att veta vad man egentligen får. Är man bunden till Windows av någon anledning så går det numera att köra parallellt på en Mac.

Jag har använt Mac sen 2001 och är inne på min tredje egna. Har också använt iPhone eftersom jobbmobilen är en sån. Jag har tröttnat, och min nästa dator blir inte en Apple-produkt. Min nya privata telefon blev inte en iPhone heller, av samma skäl. För låst, för instängt, för många knäppa lösningar som stjälper mer än hjälper. Visst, för en ovan användare som bara vill göra det enklaste och inte har det minsta behov av att anpassa saker efter eget behov, så duger det säkert, men jag stör mig bara på det.
Dessutom så har kompatibiliteten fortfarande inte kommit ikapp. Trots att OS X funnits ute i ett årtionde, så är det fortfarande väldigt många program, i synnerhet spel, som inte finns i OS X-version, och att köra allt i en seg, buggig emulator är inget hållbart alternativ i längden.

En Mac duger utmärkt som vardagssurfmaskin och som snygg pryl på lägenhetsvisning, men i övrigt ska man undvika den, anser jag. Väldigt dyr i förhållande till vad man får, med undantag för Mac mini, som faktiskt är prisvärd (och det är en sån jag har nu, köpt 2009 för ca 5500 kr).

Mac är datorvärldens motsvarighet till fixie. Snyggt och avskalat, men funktionaliteten är inget att hänga i (h)julgranen. Inte så konstigt att de lockar samma skara användare... ;)

Skippa allt från Acer, Compaq och Packard Bell. Är så jävla trött på PC nu, så mina nästa köp blir Macbook pro och Imac 27".

geologen skrev:
> Mac är datorvärldens motsvarighet till fixie.
> Snyggt och avskalat, men funktionaliteten är
> inget att hänga i (h)julgranen. Inte så konstigt
> att de lockar samma skara användare... ;)

Måst opponera mig mot detta uttalande. Har använt OS X som jobb OS sen 10.1 och att påstå att det inte skulle ha någon funktionalitet är inte sant. Använder dagligen en mängd *NIX verktyg (terminal, X11, gcc etc). Finns ingen motsvarighet till denna flexibilitet i Windows (cygwin kommer inte ens i närheten) eller Linux (alla cli verktyg finns där men när man bara vill surfa runt och ha sig så är det inte lika snyggt och polerat som OS X). Kan hålla med om att trenden att låsa ner allting mer och mer är oroväckande men hittills så har inget låsts ner i OS X som skulle hindra vettigt arbete. Den dagen OS X blir iOS för desktop så byter jag iaf till Debian/Ubuntu (som jag kör på en mängd andra maskiner).

Nä, visst, det klart att man kan jobba seriöst även på en Mac, men man får trixa för en del saker, och det går som sagt mot mer inlåsning. iOS-liknande lösning för vanliga datorer kommer nog inom 2-3 år.

Tycker det är mindre trixande jag iom att man har alla *NIX verktyg, pipes och sånt utan att behöva installera något extra. Låsning behöver man inte heller vänta på i 2-3 år. Räcker med att uppgradera till Window 8 senare i år för att få det. ;)

Tillbaka
Topp