OT: Vilken LED 2016?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Vilken LED är det som är da shit i februari 2016? Har förstått att XM-L T6 är heeelt ute.

Undrar alltså inte vilken lampa jag ska köpa utan själva den där grunkan som sitter i. Ska inte ens vara på cykeln utan på bilen så strömförbrukning eller vikt är ingen issue, utom möjligen värme, utan det är max Lumen som gäller. Men det är väl tillämpbart även på cykeln.

Senast ändrad:
fram? bak? blinkers? vad ska du ha den till?

Vi har en lååång mörk jäkla uppfart att backa ut från så jag bytte ut backlampan mot en LED, det blev väl "dubbelt" så ljust som tidigare iaf.
LED-lampan ersätter alltså glödlampan, 2-pol bajonett. kostade typ 200 spänn.

Har tänkt skaffa arbetsbelysning/backljus bakåt. Hyfsad spridning är viktigare än långt avstånd. Standard backljus är löjligt små. DX har ju massor men man vill ju inte höra från HåkanC att man köpte fel.

oxr sa:
Har tänkt skaffa arbetsbelysning/backljus bakåt. Hyfsad spridning är viktigare än långt avstånd. Standard backljus är löjligt små. DX har ju massor men man vill ju inte höra från HåkanC att man köpte fel.
Jag har köpt hela 18 w lamphus lika de Polisen har bak på sina bilar. Men det blir ju inte superdiskret med två sådana under kofångaren bak. Har inte monterat än men så snart det blir väder att ligga under bilen så.

Rattnalle sa:
oxr sa:
Jag har köpt hela 18 w lamphus lika de Polisen har bak på sina bilar. Men det blir ju inte superdiskret med två sådana under kofångaren bak. Har inte monterat än men så snart det blir väder att ligga under bilen så.

Du lär ju inte få många som vill köra om dig iaf :)

Fjärdebrunn sa:
Rattnalle sa:
oxr sa:

Du lär ju inte få många som vill köra om dig iaf :)
Hade jag haft en ny mörkgrå S80 istället för en gammal mörkgrå S80 så hade det nog haft viss effekt :-)

Vanliga bilen är gammal polisbil så där sitter såna. Vill ha något liknande på nya men det är en pickup så det finns inga som helst krav på diskretion.

Har du inte superbråttom så kan jag komma med en recension. Jag betalade typ 250 spänn för ett par från ebay. Vet dock inte vad det är för diod i :-)

Frågetecknet jag ser är mest hur länge de kommer att hålla under bilen. Kablaget ser ok ut och jag tänkte skarva det inne i reservhjulsbaljan där det är torrt och skyddat.

MTG2 är fet! NW såklart, gärna HCRI.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    111.8 KB · Besök: 24
åberg sa:
Rattnalle sa:
Frågetecknet jag ser är mest hur länge de kommer att hålla under bilen. Kablaget ser ok ut och jag tänkte skarva det inne i reservhjulsbaljan där det är torrt och skyddat.

Har du torrt i din balja? Brukar kondensera i mina.
Ganska torrt. Har dessutom en fuktslukare permanent monterad i bagaget. Batteriet sitter i reservhjulsbaljan också så det bör vara torrt nog för ett relä också :-)

Nu blev det plötsligt bilsnack, så jag får väl ändra trådtiteln. Har för övrigt mina skravar i baljan på min V70 och det funkar fint. Relät sitter på vänsterväggen bredvid bakljuset, sitter en liten elcentral där på min bil.

Rattnalle sa:
oxr sa:

Jag beställde sådana här och tänkte försöka sätta som backljus, annars får dom väl bli arbetsbelysning på fyrhjulingen. http://m.ebay.com/itm/331756910502

Har två sådana här på taket på Sprintern som back/arbetsbelysning... Lyser ganska bra. http://www.hella.se/Produkter/Arbetsbelysning/Modul-70-LED/

Edit...hade missat länkarna...

Senast ändrad:
Kollat igenom alternativen på Dx nu och det får bli två lamphus med 6 LED i varje. Då är frågan: XBD, XTE eller Epistar? Angivet Lumen är ganska lika, 1440-1560 utom för XTE som säger 2550. Är det rimliga siffror?

Att en skulle vara markant starkare låter suspekt, om nu inte effekten skiljer sig också?

Det låter som det jag köpt. Jag tänkte försöka skruva dit idag.

Tillbaka
Topp