[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Jag kör wifi hemma och på jobbet, drar ca 1.5-2GB per månad. Har helt fri datatrafik via jobbabonnemanget, så jag är inte försiktig med hur mycket jag använder.

Ingen videostreaming via mobildata, lite spotify ibland. Men mest är det nog surf. Har slagit på att appar bara ska uppdateras via wifi.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Ligger mellan 2,5 och 3gb. Nån enstaka månad får jag köpa till 0,5 för att klara sista dagarna, har 3gb i abonnemanget. Kollar dock en hel del på Youtube..

[OT] Vilken mobil?
Samsung G4:
Brukar landa mellan 1.5 och 3 gb.

Spotify, podcasts och när man sitter någonstans utan uppkoppling och behöver Tethering så brukar det surpla till. Allt ingår i jobbabb så jag är tämligen oförsiktig med dataanvändningen. Försöker iofs koppla mot WiFi när jag kan.

[OT] Vilken mobil?
Jag använder 2-3 GB/månad på just nu en Sony ZR.
Den här månaden tog det slut för jag ledsnade på att vara ansluten till WiFi då det bara låser sig hela tiden. Var samma problem med förra mobilen så det är nog nätverket som är buggigt. Det funkar dock bra med datorerna så jag blir inte klok på det. Provade byta kanal igår och det verkar funka lite bättre men inte perfekt.
Tips mottages med glädje! Routern är en 3G-router, TP-Link mr-3420 med mobilt bredband från Telenor.
Använder WiFi pga att jag har obegränsad surf där.

[OT] Vilken mobil?
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> TP-Link mr-3420

Jag hade en snorbillig TP-link router hemma (dock trådansluten). Upplevde bredbandet som riktigt lynnigt. Bytte till en fem gånger dyrare och ungefär tio miljarder gånger bättre router från Asus. Snabbare, snyggare, stabilare och mycket bättre wifi-täckning i lägenheten.

Din TP-link kanske är bättre (bra omdömen på prisjakt) och jag har inte inte koll på ifall Asus routrar har stöd för 3G/4G-USB-modem men jag blev förvånad över vilken skillnad det var trots snarlika specifikationer/bokstavskombinationer.

/Johan

[OT] Vilken mobil?
Jag kör inte Android längre men både när jag gjorde det och nu på WP så gör jag kanske av med en halv till en gig i månaden. Kan tyvärr inte se historik utan bara senaste månaden. Har nästan aldrig WLAN på utom för sådant som kräver det (uppdateringar, tömma upp tagna bilder till molnet i full kvalitet) eller sådant jag vet är stort som att tanka ljudböcker till minnet eller synca Spotify.

Jag har en snikabb begränsat till 1Mbps men det räcker rätt bra även till surf på laptopen via mobilen tycker jag, bildtunga grejer eller video undantaget förstås. Jag hade sannolikt gjort av med mer data med snabbare anslutning.

[OT] Vilken mobil?
Tack för info Johan!
Ja, jag behåller gärna mitt mobila eftersom jag inte riktigt har några vettiga alternativ och det fixar Netflix utan problem vilket jag aldrig trodde skulle gå!
Den routern var billig och ändå bland de bättre med 3G-stöd när jag köpte den men det är det här med mobilerna som knäcker en ibland....
Får väl försöka hitta en annan.
Skulle egentligen helst ha 4G också men jag törs inte röra mitt abonnemang då det inte finns något med obegränsad datamängd längre.

[OT] Vilken mobil?
NLC skrev:
> Sådär, nu åkte plastfilmen av :-)

Känns det bättre? :)

Felanmälde precis min Z1 till http://kannykkani.com (kännykkäni), telefonen droppar samtal som en spetälsk droppar kroppsdelar. Helt på måfå tappar jag samtal, ibland efter 5minuter nästa gång efter 20 osv. :/

[OT] Vilken mobil?
xdr skrev:
> Min Z1 compact fungerar fortfarande lysande. Det
> kan vara den bästa telefon jag har haft.

+1, grym nalle. Förutom ljudnivån (hörlurar) när man lyssnar på musik.

Det kom en uppgradering häromdagen till KitKat. Just sayin'

[OT] Vilken mobil?
42Hz skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sådär, nu åkte plastfilmen av :-)
>
> Känns det bättre? :)
>

Vet inte, det känns nog mest annorlunda... :-)

[OT] Vilken mobil?
Nexus 5 sedan ett par dagar tillbaka, mycket nöjd!

GoogleNexus5_DSC_6795.jpg

//Källis

[OT] Vilken mobil?
Källis skrev:
> Nexus 5 sedan ett par dagar tillbaka, mycket
> nöjd!
>
>
>
>
> //Källis

Kör själv en Nexus 5 sen i julas, mycket nöjd jag med. För 3kkr som den ligger på nu känns den som en superdeal. Håller för närvarande på och experimentera med lite olika launchers. Hur ser era hemskärmar ut?

Bilagor

• Screenshot_2014-03-25-14-40-14.png
    Screenshot_2014-03-25-14-40-14.png
    122.6 KB · Besök: 26
[OT] Vilken mobil?
matteboy skrev:
> Helt plötsligt är jag sugen på Nokia 925, bra
> köp eller?

Jag är skitnöjd med WP och det lilla jag pillat på min pappas 925:a så känns den riktigt bra.

Prisvärd om inte annat. Inte Android-häftig råprestanda men det behövs inte heller.

[OT] Vilken mobil?
matteboy skrev:
> Helt plötsligt är jag sugen på Nokia 925, bra
> köp eller?

Jag har en Nokia 925 och det finns ett par bra cykelappar som direktuppladdar till Strava om man är intresserad av det.

Jag är väldigt nöjd med skärm & användare gränssnitt. Batteritiden är ok, men inte mer, men det gäller nog de flesta smartphones med stor skärm.

GPS:n däremot är en blandad kompott. Den hittar sin position blixtrande snabbt och i många fall även inomhus, vilket ju är bra. Men sedan börjar problemen. Spåren ser bra hackiga ut och ibland tappar den bort sig helt och hållet. Tittar man på den i ett GPS program så varierar punkterna i hastighet väldigt mycket från orimligt högt till orimligt lågt. Medel blir ju rätt, men punkterna i sig blir bra konstiga. För att få någorlunda rättvisande spår är man ofta tvungen att köra den i ett GPS program och rensa bort extremvärdena.
Om det är mitt exemplar som är lustigt, eller utifall felet är generellt vet jag inte. Jag har inte riktigt haft ro att forska i det, men om någon vet så vore jag tacksam för besked.
Min gamla telefon (Motorola Defy) tog god tid på sig att hitta satelliterna, men sedan gick den som tåget & spåren behövde aldrig fixas till i efterhand.

De verkar dock jobba med utveckling kontinuerligt för det trillar regelbundet in små trevliga förbättringar till programvaran. :)
Jag hoppas också att det kommer en fix för min GPS.

Frid!

[OT] Vilken mobil?
Miracle skrev:
> matteboy skrev:
> -----
> > Helt plötsligt är jag sugen på Nokia 925,
> bra
> > köp eller?
>
> Jag har en Nokia 925 och det finns ett par bra
> cykelappar som direktuppladdar till Strava om man
> är intresserad av det.
>

Vilka appar menar du?

Jag är extremt nöjd med min 925. Hade en windowsmobil innan men funderade starkt på att prova en android när en ny skulle inhandlas, fick dock min 925:a för 1900 kr så då var det inget att fundera på, och nya windowstelefonerna är klart bättre än de tidigare.
Angående gps:en så vet jag inte hur min nya är, jag använder den gamla och loggar rundor med och den visar helt okej värden, missar lite i skogen ibland bara.

[OT] Vilken mobil?
Jag måste också slå ett slag för Nexus 5. Har haft min sedan december och är riktigt imponerad. Inte värst på någon av specifikationerna men helheten är bättre än någon annan telefon jag spenderat tid med. Är till och med imponerad över batteritiden som på pappret skall vara dålig iom litet batteri. Men vanilla android kanske är lite strömsnålare iom brist på dåligt programmerad bloatware.

[OT] Vilken mobil?
Jag upplever att en mobils batteritid är starkt korrelerad med hur kul den är att använda :-) Om man bara har den på standby, ringer och sms:ar så räcker de flesta länge, länge - men åas kan man ju då likagärna skaffa sig en feature phone... The

[OT] Vilken mobil?
Ted_B skrev:
> Tack, jag ska kolla lite på de apparna.

matteboy skrev:
> Nokia 925 beställd, kommer på torsdag. Då
> inleds också försäljningen av min Experia V med
> garanti kvar.

Låter stabilt! :)

Nu har jag hittat en ny cykelapp som jag prövat ett par gånger. Den laddar upp till OneDrive (SkyDrive) så får man ladda in i t.ex Strava därifrån.

Den tycks ha en effektiv och noggrann filtrering och spåren blir de bästa och nogrannaste jag sett hittills & då har jag testat många appar för WP.
Bland finesserna finnes bland annat en flagga varje minut som gör det lätt att jämföra spår mot varandra om man cyklar samma sträcka.

Vill man ha den på styret som dator så funkar den för det med, om än något plottrig display då, men det lär nog utvecklas eftersom.

- Cycle Master

Den näst bästa appen när det gäller filtrering av spåren är nog, så långt jag sett, Cycle Tracks GPS som då har direktuppladdning till Strava.

Frid!

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Det är nog just filtrering som är kriteriet du utvärderar. De som ger ett 'skuttigt' spår är sannolikt betydligt ärligare med var varje mätpunkt har placerats. GPS är inte superexakt i bästa fall och i en skog blir det inte bättre.

[OT] Vilken mobil?
Jo, så är det ju.
GPS spåret är ibland tyvärr inte så mycket att ha utan redigering, annat än som en stunds förundrad underhållning över hur tokigt det kan bli. :)

Skarmklipp.JPG

Frid!

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Är i behov av en ny och väldigt billig mobil. Glaset på min mobil krakelerade helt på dagens happyride (otb utan krusiduller)...att laga den känns inte som ett alternativ då jag är sjukt less på telefonen, sämre mobil får man leta efter (xperia go).

Tanken är att ha den ungefär ett halvår, då mitt abonnemang utgår och jag kan skaffa en roligare telefon. Pristak ca:700 kr. Är fullt medveten om att det inte blir något storslaget men så länge det går att skicka meddelanden, ringa och småsurfa så är jag nöjd. Inget begagnat!

[OT] Vilken mobil?
Tänkte säga Nokia Lumia 520 men den är ett par hundralappar över om den inte reas någonstans. Jag tror att du har svårt att köpa en lur med Android som flyter lika bra för samma pengar. Så alternativet i så fall är någon icke-smartphone.

[OT] Vilken mobil?
Ser helt klart prisvärd ut. Taket kan justeras lite beroende på vad man får...ska kika runt lite. Så länge inte luren klickar under pågående samtal är jag nöjd :)

[OT] Vilken mobil?
patten skrev:
.... Så länge inte luren klickar under
> pågående samtal är jag nöjd :)

Det är alltså inte bara min Xperia Go som är helt usel. Den bryter 90% av alla samtal.

[OT] Vilken mobil?
Luktapåblommorna skrev:
> patten skrev:
> -----
> .... Så länge inte luren klickar under
> > pågående samtal är jag nöjd :)
>
>
> Det är alltså inte bara min Xperia Go som är
> helt usel. Den bryter 90% av alla samtal.

Det är horribelt. Får se hur sugen jag är på en Sony framöver.

[OT] Vilken mobil?
patten skrev:
> Luktapåblommorna skrev:
> -----------------------------------------------------
> > patten skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > .... Så länge inte luren klickar under
> > > pågående samtal är jag nöjd :)
> >
> >
> > Det är alltså inte bara min Xperia Go som är
> > helt usel. Den bryter 90% av alla samtal.
>
> Det är horribelt. Får se hur sugen jag är på
> en Sony framöver.

Förstår att ni är besvikna, men tänk på hur bra täckning en mobil har och hur ofta samtal bryts etc till allra största delen beror vilket chipset/modem mobilen har och det finns flera olika underleverantörer av detta till alla mobiltillverkare. Så istället för att bara dissa Sony så kan man kolla upp på t.ex. http://www.gsmarena.com vilka chipsets som sitter i olika mobiler och googla lite reviews av dessa så får man en bättre bild.

[OT] Vilken mobil?
Visst kan man göra det NLC. Dock tycker jag det är de som levererar den färdiga produkten som ska ha koll på vilka komponenter som de stoppar innanför skalet så att det funkar så optimalt som möjligt i förhållande till pris.

Därför är jag ytterst tveksam till Sony...är dock sugen på en z1 comp.

[OT] Vilken mobil?
Det hållet jag också med om, men tyvärr är mobilbranchen sådan att det finns flaggskeppsmodeller som är dyrare, mer påkostade och också får mer och hårdare testning och sen de andra som behandlas lite styvmoderligt. Z1 Compact verkar dock tillhöra det förra segmentet så där tror jag du kan vara lugn.

[OT] Vilken mobil?
Tillverkaren kan påverka mobilens nätverksprestanda ganska mycket genom design och placering av antennen också.

Jag har för övrigt aldrig haft en telefon som kopplat ner samtal utom vid extremt dålig täckning. Verkar väldigt opraktiskt.

[OT] Vilken mobil?
Helt sjukt att dom kan få sälja mobiler som fungerar ibland. Och att bäst före datumet är 18 månader. När jag köpte min Go tänkte jag att den precis som deras föregångare skulle vara en tränings/aktivitetsmobil, iaf tror jag dom sålde den som det. Utan att ha undersökt det noggrannare vid köpet upptäcker jag efteråt att Sony valt att ta bort ANT på denna. :/

Någon som har koll på felmarginalprocent(finns väl någon fackterm som jag glömt) av Xperia Go. Typ att 50% av mobilerna blir inlämnade för reperation inom ett år.

[OT] Vilken mobil?
Jag har dock aldrig märkt av dålig täckning på min experia go, har aldrig vart några problem så länge samtalet pågår. Nu utgår jag från att indikatorn på skärmen visar rätt men det kanske är lite naivt...den visar att telefonen har täckning när mina samtal bryts.

Det är helt klart opraktiskt Rattnalle, speciellt när man har ett lite viktigare samtal.

Jaja...vilket som så slipper jag mobilen snart och kommer tänka efter fler än en gång innan jag köper en Sony igen.

[OT] Vilken mobil?
Byter från en 4S till Xperia Z2 nu och det där med skal finns det ju inte gott om (för Z1:an då såklart - Z2 har inte släppts än) ute i butikerna...

Håller tummarna för att Google Play Store kan mäta sig med Apple's AppStore nu; till skillnad från när jag hade en HTC Tattoo för en massa år sen.

[OT] Vilken mobil?
Vi har haft Xperia Go som tjänstetelefon på jobbet, även jag. Den har varit riktigt oduglig med samtal som bryts. Jag förstår inte att Sony släpper en så dålig produkt. Privat har jag haft en Xperia Acro S som har fungerat ypperligt så jag kommer nog satsa på en Sony även nästa gång då jag gillar formgivningen och vattenskyddet. Det blir dock någon premiummodell.

[OT] Vilken mobil?
DFRNT skrev:
> från när jag hade en HTC Tattoo för en massa
> år sen.

Har haft en sån själv, synnerligen usel mobil. Mest spännande var väl de många tillfällen när den kraschat under natten och alarmet därför inte igång på morgonen. Eller när plinget för sms/mail kom någon minut efter att notifieringen dök upp på skärmen. Men den tålde iaf att doppas i en fjällbäck :-)

Tillbaka
Topp