[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
plumse sa:
Jag och frugan köpte varsin sån här
http://www.dx.com/p/lenovo-vibe-sho...hd-3gb-ram-32gb-rom-white-401457#.V8BEPfmLRaQ

Lenovo z90-7

Dock bara för de som är beredda att byta operativsystem. Det är jättelätt gjort och jag var beredd på att göra det. Kineserna lägger ofta in bloatware men med ett rent OS så rullar den på riktigt bra.
Tar riktigt bra bilder t.ex
Dubbla SIM, minneskortplats (max 128Gb)
3Gb ram, 32Gb rom
Lite jobbigt om det faktiskt är just ett ROM på 32GB. ;-)

[OT] Vilken mobil?
eketjall sa:
plumse sa:
http://www.dx.com/p/lenovo-vibe-sho...hd-3gb-ram-32gb-rom-white-401457#.V8BEPfmLRaQ

Lenovo z90-7

Dock bara för de som är beredda att byta operativsystem. Det är jättelätt gjort och jag var beredd på att göra det. Kineserna lägger ofta in bloatware men med ett rent OS så rullar den på riktigt bra.
3Gb ram, 32Gb rom
Lite jobbigt om det faktiskt är just ett ROM på 32GB. ;-)

Kan ju behövas om det är bloatware! Då kan det bloatas ordentligt! :)

[OT] Vilken mobil?
Eller så är det så de uttrycker sig för hur mycket minne det är i den...
Men visst är det märkligt att skriva Read Only Memory när det går att skriva till det!

[OT] Vilken mobil?
plumse sa:

Lenovo z90-7

3Gb ram, 32Gb rom

Shit! Grymt pris, tyckte min oneplusone var prisvärd när jag letade mobiler med minst 3gb ram, iofs har den inbyggt 64gb minne.

[OT] Vilken mobil?
Men hallå! Vad tänkte Sony med när de skippade ANT+ och vattenskydd på nya Xperia X Compact.

Får bli att skaffa nytt batteri till min Z1c istället för ny lur.

/Johan

[OT] Vilken mobil?
patten sa:
JojjeM sa:
Men hallå! Vad tänkte Sony med när de skippade ANT+ och vattenskydd på nya Xperia X Compact.

/Johan

Att den skulle bli väldigt lik z5 comp kanske!?!

Eller att den skulle vara en liten version av xperia x, som inte är vattentät?

Hur som, stor besvikelse! Hade i princip bestämt mig för att köpa den, men utan IP-klassning får det bli något annat. Frågan är bara vad.

[OT] Vilken mobil?
xyz-saft sa:
patten sa:
JojjeM sa:

/Johan

Att den skulle bli väldigt lik z5 comp kanske!?!

Eller att den skulle vara en liten version av xperia x, som inte är vattentät?

Hur som, stor besvikelse! Hade i princip bestämt mig för att köpa den, men utan IP-klassning får det bli något annat. Frågan är bara vad.

Dito, nu finns det inget skäl att köpa Sony längre.

Trist att det finns en kvadriljon olika modeller på mobiler men likväl bara varianter på tre huvudspår.
* Dyr, snabb och skitstor
* Mellanpris, halvsnabb och stor
* Lågpris, rutten och halvstor

[OT] Vilken mobil?
Efter tre spräckta skärmar på drygt 4 månader (alla gånger cykelrelaterade incidenter) behöver jag tips på en ny Android-lur. Krav 4G, hyfsad kamera och relativt billig.

EDIT: 32 GB flash och 2 GB RAM är minimum

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
NLC sa:
Efter tre spräckta skärmar på drygt 4 månader (alla gånger cykelrelaterade incidenter) behöver jag tips på en ny Android-lur. Krav 4G, hyfsad kamera och relativt billig.

OnePlus 3. 64 GB flash, 6 GB RAM. 3695 kr

[OT] Vilken mobil?
Eftersom det hittills har bytts med ca 6 v intervall så tror jag att det kommer bli fler chanser att hitta vad jag gillar. Just nu är prio 1 något billigt men acceptabel prestanda.

[OT] Vilken mobil?
NLC sa:

några nya ide'r eller är det samma råd 6 månader senare?

[OT] Vilken mobil?
hm sa:
NLC sa:

Oklart. Z5an (compact) lever och fungerar även om ena hörnet på skärmen är dött. Hade en X compact på önskelistan men att den inte har ANT+ stöd är svårt att komma över då jag kör TrainerRoad på mobiluren parat med P2M-effektmätarvevar och Garmin pulsband. Fingeravtrycksläsare är ju sjukt smutt dessutom.

Byta skärm hade varit ett alternativ om det inte kostade mer än halva inköpskostnaden för en ny lur.

[OT] Vilken mobil?
NLC sa:
hm sa:
NLC sa:

Oklart. Z5an (compact) lever och fungerar även om ena hörnet på skärmen är dött. Hade en X compact på önskelistan men att den inte har ANT+ stöd är svårt att komma över då jag kör TrainerRoad på mobiluren parat med P2M-effektmätarvevar och Garmin pulsband. Fingeravtrycksläsare är ju sjukt smutt dessutom.

Byta skärm hade varit ett alternativ om det inte kostade mer än halva inköpskostnaden för en ny lur.

Jag har bytt några displayer själv, lite pill men inget jättesvårt, då behöver det inte bli så jättedyrt.
Om jag själv haft behov av ny mobil hade jag nog kikat på nån Kina-lur typ Doogee eller nåt http://www.gearbest.com/cell-phones-c_11293/ (förutsatt att strålningen legat inom rimliga gränser). Dessutom verkar många av dessa lurar kunna hantera dubbla SIM vilket jag tycker verkar bra.
OBS, jag har ingen erf av att handla från webshoppen jag länkat till, råkade hamna där när jag googlade lite på Doogee's snygga T3

[OT] Vilken mobil?
hm sa:
NLC sa:

Nexus 5x står sig fortfarande, men är kanske svår att få tag på nu. Diverse obskyra butiker som listas på prisjakt verkar dock ha den under 3.500kr,
Säg att ett begagnat exemplar i gott skick går att få för 1.000-1.500kr, isf är det ett kap skulle jag säga.

[OT] Vilken mobil?
Om jag skulle köpa ngt billigare idag och kunde tänka mig att gå från iOS skulle jag titta på ngt från Lenovo och deras Moto. Har kollegor på jobbet som har dessa lurar och de har bara gott att säga.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Miracle sa:
Köpte en Samsung A5 2017 för ett par månader sedan. Efter 3 år med Windows Phone så är man äntligen fri! :-)

frid!
Jag ser det mer som att jag förr eller senare lär bli tvungen att ge mig in Android-träsket igen så som Microsoft håller på och velar.

Vad vela Microsoft med? Fortfarande dåligt/mindre apputbud?
Jag gillade min Lumnia 950 men när den pajade så vart det en Honor7 ist. Största anledningen för mig att lämna Lumnian var den superkassa gpsen, totalt värdelös till bilnavigering och ännu sämre till strava!

[OT] Vilken mobil?
zodah sa:
Om jag skulle köpa ngt billigare idag och kunde tänka mig att gå från iOS skulle jag titta på ngt från Lenovo och deras Moto. Har kollegor på jobbet som har dessa lurar och de har bara gott att säga.

Om den bara var lite mindre, har verkligen vant mig vid det "lilla" formatet hos Xperias Compact-serie. Hade en Nexus 4 ett tag också och dess var typ bara bättre om man låg i soffan och slösurfade.

[OT] Vilken mobil?
NLC sa:
zodah sa:

Om den bara var lite mindre, har verkligen vant mig vid det "lilla" formatet hos Xperias Compact-serie. Hade en Nexus 4 ett tag också och dess var typ bara bättre om man låg i soffan och slösurfade.

Ja, de är inte små så är det viktigt att telefonen skall vara smidig (liten) så är de kanske inte bästa valet.

[OT] Vilken mobil?
zodah sa:
NLC sa:
zodah sa:

Ja, de är inte små så är det viktigt att telefonen skall vara smidig (liten) så är de kanske inte bästa valet.

Åas tyckte jag att Xperia Ray var lagom "telefonstorlek" och hade den bara funnits i modern tappning med t.ex LTE-modem hade jag gärna haft den som accesspunkt till en enhet med större skärm som man inte alltid behöver ha med sig. Kanske får beställa hem en läs skärm till Z5C och ta fram hårtorken...

[OT] Vilken mobil?
NLC sa:
zodah sa:
NLC sa:
zodah sa:

Åas tyckte jag att Xperia Ray var lagom "telefonstorlek" och hade den bara funnits i modern tappning med t.ex LTE-modem hade jag gärna haft den som accesspunkt till en enhet med större skärm som man inte alltid behöver ha med sig. Kanske får beställa hem en läs skärm till Z5C och ta fram hårtorken...

Ja, 12*6 cm är mobiltelefonernas "sweet spot". Inga problem att hålla telefonen i en hand och ändå komma åt med tummen överallt. Finns en handfull modeller i den storleken på marknaden idag, resten är dasslock.

[OT] Vilken mobil?
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
Miracle sa:
Köpte en Samsung A5 2017 för ett par månader sedan. Efter 3 år med Windows Phone så är man äntligen fri! :-)

frid!
Jag ser det mer som att jag förr eller senare lär bli tvungen att ge mig in Android-träsket igen så som Microsoft håller på och velar.

Jag gillade min Lumnia 950 men när den pajade så vart det en Honor7 ist. Största anledningen för mig att lämna Lumnian var den superkassa gpsen, totalt värdelös till bilnavigering och ännu sämre till strava!

Bytte från WP i julas, stör mig fortfarande på interfacet i android, känns som att jag fick in mycket mer saker på startskärmen i WP fast den var mycket mindre.

[OT] Vilken mobil?
svurr sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
Miracle sa:

frid!

Bytte från WP i julas, stör mig fortfarande på interfacet i android, känns som att jag fick in mycket mer saker på startskärmen i WP fast den var mycket mindre.

Visst är det skillnad!
Men hitintills gillar jag Honors interface bäst av android, har provat 4 olika samsung, 2 olika sony och nu honor.

[OT] Vilken mobil?
[OT] Vilken mobil?
NLC sa:
Sixten Fors sa:
Bra Android med stark teknisk spec. Okrossbar ! AMOLED högupplöst skärm. Ganska vattentålig. Stort batteri. Ren och bra Android utan massa bloatware. Bara 2690 kr. Jag har 2 st. Moto X Force. Jättenöjd!

https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/236970-motorola_moto_x_force-32gb-svart&atcl=external:ref

Kul att den passar dig, men med 78 x150 mm i angivet yttermått förpassas den för mig in i klassen dass(a)lock.
Ja, det är en stor telefon. En doldis på marknaden, perfekt för Canyoncyklister som vill ha mest för pengarna och skiter i bling och status. Har ringat in några features som är viktiga för mig. När man sätter i ett extra minneskort, typ 64 GB för 250 kr https://www.webhallen.com/se-sv/dat...sung_evo_microsdxc_class_10_uhs-i_64gb_80mb-s skapar telefonen ett gemensamt 32+64=96 GB minne. Coolt, men det kanske andra telefoner också klarar, vad vet jag?
MotoX.png

Testrapport: http://m3.idg.se/2.1022/1.646401/test-moto-x-force/sida/1/sprickfri-med-garanti

[OT] Vilken mobil?
Den minnesfunktionen suger fetröv när telefonen dör och du vill rädda dina bilder/filmer/osv, och inte kommer åt filerna. Tråkigt men sant!

(Men det kanske är april varning på den Sixten?)

Jag hittade en rolig funtion på min Honor, den har inbygd irlampa och en stdapp för fjärrkontroller så jag kan styra min luftvärmepump telefonen.

Obs. ej aprilskämt.

[OT] Vilken mobil?
14,2x7,25cm är min kassa arbetstelefon s5 neo. Kanske blir en motorola bara för att slippa eländet. Eller om man rootar den.

Hm. Vill nog ha ipklassning som gör att man kan cykla med den utan att ha den i en plastpåse...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp