Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mikipedia_ sa:Den minnesfunktionen suger fetröv när telefonen dör och du vill rädda dina bilder/filmer/osv, och inte kommer åt filerna. Tråkigt men sant!
Bra input, har inte reflekterat över den. Med dör, menar du telefon slutar fungera helt? Om man jämför med en telefon som t.ex. har 128 GB fast minne (inte utbyggt med minneskort), blir det inte samma problem då? Du menar alltså att du vill ha litet inbyggt minne och stort separat adresserat minne på minneskort, på vilken du spar bilder/filmer som du kan plocka ur telefonen och sätta in i datorn, annan telefon etc. för säker backup?mikipedia_ sa:Den minnesfunktionen suger fetröv när telefonen dör och du vill rädda dina bilder/filmer/osv, och inte kommer åt filerna. Tråkigt men sant!
Sixten Fors sa:Bra input, har inte reflekterat över den. Med dör, menar du telefon slutar fungera helt? Om man jämför med en telefon som t.ex. har 128 GB fast minne (inte utbyggt med minneskort), blir det inte samma problem då? Du menar alltså att du vill ha litet inbyggt minne och stort separat adresserat minne på minneskort, på vilken du spar bilder/filmer som du kan plocka ur telefonen och sätta in i datorn, annan telefon etc. för säker backup?mikipedia_ sa:Den minnesfunktionen suger fetröv när telefonen dör och du vill rädda dina bilder/filmer/osv, och inte kommer åt filerna. Tråkigt men sant!
Nackdelen jag ser med två minnen är att jag "manuellt" måste flytta appar från internt till minneskort, samt att på vissa telefoner hoppar appen tillbaka till telefonminnet när den uppdateras via Play Store.
På Moto X Force kan man välja om man vill att minneskortets minne skall adresseras ihop med fasta minnet eller som extern lagring.mikipedia_ sa:Sixten Fors sa:Bra input, har inte reflekterat över den. Med dör, menar du telefon slutar fungera helt? Om man jämför med en telefon som t.ex. har 128 GB fast minne (inte utbyggt med minneskort), blir det inte samma problem då? Du menar alltså att du vill ha litet inbyggt minne och stort separat adresserat minne på minneskort, på vilken du spar bilder/filmer som du kan plocka ur telefonen och sätta in i datorn, annan telefon etc. för säker backup?mikipedia_ sa:Den minnesfunktionen suger fetröv när telefonen dör och du vill rädda dina bilder/filmer/osv, och inte kommer åt filerna. Tråkigt men sant!
Nackdelen jag ser med två minnen är att jag "manuellt" måste flytta appar från internt till minneskort, samt att på vissa telefoner hoppar appen tillbaka till telefonminnet när den uppdateras via Play Store.
Precis så med minneskortet.
Apparna är ju sparde i butiken så du bara kan installera samma igen utan att behöva söka uppdom.
Miracle sa:Minneskort är så 90 tal, typ. ;) Har ni missat molnet helt å hållet? Allt man har å behöver säkert å nåbart från i princip vilken pryl som helst som har internet. Själv kör jag Google Drive, men det finnes många bra leverantörer, har jag förstått.
Det innebär att en förlust av telefonen bara betyder att jag behöver köpa en ny. Den nya synkas när jag loggar in å blir som den gamla, med appar, inställningar å alla data utan förlust av en enda etta eller nolla, skulle jag tro. :-)
frid!
Moln har sina fördelar, men jag gillar att ha kontroll på min egen data. Google & MS molntjänst är inte speciellt användarvänlig vid stora datamängder, Dropbox aningen bättre. Med stora mängder menar jag 1-10 TB. Gratis är det inte heller, vare sig att hyra eller att skicka data till/från. Jag har totalt mindre än 5 GB data i molnet (hos de tre ovan) vid varje givet tillfälle, dokument/filer som jag behöver nå direkt/enkelt och aktuella bilder/filmer från mobilen som inte ännu hunnit flyttas till permanent långtidslagring.Miracle sa:Minneskort är så 90 tal, typ. ;) Har ni missat molnet helt å hållet? Allt man har å behöver säkert å nåbart från i princip vilken pryl som helst som har internet. Själv kör jag Google Drive, men det finnes många bra leverantörer, har jag förstått.
Det innebär att en förlust av telefonen bara betyder att jag behöver köpa en ny. Den nya synkas när jag loggar in å blir som den gamla, med appar, inställningar å alla data utan förlust av en enda etta eller nolla, skulle jag tro. :-)
frid!
Kanske i senaste laget, men Sony säljer ett flip-skal som även skyddar framsidan; Sony Style Cover SCR44NLC sa:Z5an (compact) lever och fungerar även om ena hörnet på skärmen är dött.
Nu handlar det ju inte om några TB från telefonen direkt. Men automatisk synk av bilder/video till Google Photos som är det samma som Drive. Google Drive på desktopen med inställning att även synka Photos. Sen automatisk backup av den lokala mappen till den tjänst/disk man nu har sin vanliga backup på.Sixten Fors sa:Moln har sina fördelar, men jag gillar att ha kontroll på min egen data. Google & MS molntjänst är inte speciellt användarvänlig vid stora datamängder, Dropbox aningen bättre. Med stora mängder menar jag 1-10 TB. Gratis är det inte heller, vare sig att hyra eller att skicka data till/från. Jag har totalt mindre än 5 GB data i molnet (hos de tre ovan) vid varje givet tillfälle, dokument/filer som jag behöver nå direkt/enkelt och aktuella bilder/filmer från mobilen som inte ännu hunnit flyttas till permanent långtidslagring.Miracle sa:Minneskort är så 90 tal, typ. ;) Har ni missat molnet helt å hållet? Allt man har å behöver säkert å nåbart från i princip vilken pryl som helst som har internet. Själv kör jag Google Drive, men det finnes många bra leverantörer, har jag förstått.
frid!
I min server hemma har jag fn. 1+1+1+1+4 = 8 TB fysiska diskar som en 2-vägs speglad pool, tar backup via 2.5" 2 TB USB3 Seagate drive. Om/när jag behöver mer lagring byter jag bara ut en av de fysiska 1 TB diskarna till en 8 TB disk och har då 15 TB fysiskt och 7 TB logiskt.
Andra löser sina lagringsbehov på annat sätt, det går också bra.
Gillar inte att skicka bilder/filmer till Google och Microsoft (indirekt NSA, Trump etc.), endast Dropbox får låna min mobilmedia några dagar innan de tas ner till säker lokal lagring. Enda data jag frivilligt har hos Google är epost, kalender, kontakter och surfet = illa nog.eketjall sa:Nu handlar det ju inte om några TB från telefonen direkt. Men automatisk synk av bilder/video till Google Photos som är det samma som Drive. Google Drive på desktopen med inställning att även synka Photos. Sen automatisk backup av den lokala mappen till den tjänst/disk man nu har sin vanliga backup på.Sixten Fors sa:Moln har sina fördelar, men jag gillar att ha kontroll på min egen data. Google & MS molntjänst är inte speciellt användarvänlig vid stora datamängder, Dropbox aningen bättre. Med stora mängder menar jag 1-10 TB. Gratis är det inte heller, vare sig att hyra eller att skicka data till/från. Jag har totalt mindre än 5 GB data i molnet (hos de tre ovan) vid varje givet tillfälle, dokument/filer som jag behöver nå direkt/enkelt och aktuella bilder/filmer från mobilen som inte ännu hunnit flyttas till permanent långtidslagring.Miracle sa:Minneskort är så 90 tal, typ. ;) Har ni missat molnet helt å hållet? Allt man har å behöver säkert å nåbart från i princip vilken pryl som helst som har internet. Själv kör jag Google Drive, men det finnes många bra leverantörer, har jag förstått.
frid!
I min server hemma har jag fn. 1+1+1+1+4 = 8 TB fysiska diskar som en 2-vägs speglad pool, tar backup via 2.5" 2 TB USB3 Seagate drive. Om/när jag behöver mer lagring byter jag bara ut en av de fysiska 1 TB diskarna till en 8 TB disk och har då 15 TB fysiskt och 7 TB logiskt.
Väldigt smidigt och man behöver inte göra något manuellt alls = man har faktiskt backup när den behövs.
Lokal lagring kan vara säker säker tills det brinner.Sixten Fors sa:Gillar inte att skicka bilder/filmer till Google och Microsoft (indirekt NSA, Trump etc.), endast Dropbox får låna min mobilmedia några dagar innan de tas ner till säker lokal lagring. Enda data jag frivilligt har hos Google är epost, kalender, kontakter och surfet = illa nog.eketjall sa:Nu handlar det ju inte om några TB från telefonen direkt. Men automatisk synk av bilder/video till Google Photos som är det samma som Drive. Google Drive på desktopen med inställning att även synka Photos. Sen automatisk backup av den lokala mappen till den tjänst/disk man nu har sin vanliga backup på.Sixten Fors sa:Moln har sina fördelar, men jag gillar att ha kontroll på min egen data. Google & MS molntjänst är inte speciellt användarvänlig vid stora datamängder, Dropbox aningen bättre. Med stora mängder menar jag 1-10 TB. Gratis är det inte heller, vare sig att hyra eller att skicka data till/från. Jag har totalt mindre än 5 GB data i molnet (hos de tre ovan) vid varje givet tillfälle, dokument/filer som jag behöver nå direkt/enkelt och aktuella bilder/filmer från mobilen som inte ännu hunnit flyttas till permanent långtidslagring.Miracle sa:Minneskort är så 90 tal, typ. ;) Har ni missat molnet helt å hållet? Allt man har å behöver säkert å nåbart från i princip vilken pryl som helst som har internet. Själv kör jag Google Drive, men det finnes många bra leverantörer, har jag förstått.
frid!
Väldigt smidigt och man behöver inte göra något manuellt alls = man har faktiskt backup när den behövs.
Har såklart brandklassat kassaskåp inmurat i vägg av tegel där back-up disk förvaras. Serverns diskar är hot-swap på och rails, dessa tar jag också ur servern och förvarar i skåpet när jag åker bort > 1 vecka. Borde klara mig ganska bra, men helt säger är man förstås inte.eketjall sa:Lokal lagring kan vara säker säker tills det brinner.Sixten Fors sa:Gillar inte att skicka bilder/filmer till Google och Microsoft (indirekt NSA, Trump etc.), endast Dropbox får låna min mobilmedia några dagar innan de tas ner till säker lokal lagring. Enda data jag frivilligt har hos Google är epost, kalender, kontakter och surfet = illa nog.eketjall sa:Nu handlar det ju inte om några TB från telefonen direkt. Men automatisk synk av bilder/video till Google Photos som är det samma som Drive. Google Drive på desktopen med inställning att även synka Photos. Sen automatisk backup av den lokala mappen till den tjänst/disk man nu har sin vanliga backup på.Sixten Fors sa:Moln har sina fördelar, men jag gillar att ha kontroll på min egen data. Google & MS molntjänst är inte speciellt användarvänlig vid stora datamängder, Dropbox aningen bättre. Med stora mängder menar jag 1-10 TB. Gratis är det inte heller, vare sig att hyra eller att skicka data till/från. Jag har totalt mindre än 5 GB data i molnet (hos de tre ovan) vid varje givet tillfälle, dokument/filer som jag behöver nå direkt/enkelt och aktuella bilder/filmer från mobilen som inte ännu hunnit flyttas till permanent långtidslagring.Miracle sa:Minneskort är så 90 tal, typ. ;) Har ni missat molnet helt å hållet? Allt man har å behöver säkert å nåbart från i princip vilken pryl som helst som har internet. Själv kör jag Google Drive, men det finnes många bra leverantörer, har jag förstått.
frid!
Sixten Fors sa::) jo just det. Internet är säkert och ingen spioner eller avlyssnar någon. Google har inget intressant av att samla in någon information om någon individ. Ingen socialamediaaktör har något att vinna på att individer delar information, bilder och filmer. Filantropi är ledordet.
Jag måste använda Dropbox för jobb och föreningsengagemang. I övrigt har jag marginellt behov av molnlagring av data. För mig är nersidan större än uppsidan.ceel sa:Sixten Fors sa::) jo just det. Internet är säkert och ingen spioner eller avlyssnar någon. Google har inget intressant av att samla in någon information om någon individ. Ingen socialamediaaktör har något att vinna på att individer delar information, bilder och filmer. Filantropi är ledordet.
På vilket sätt skiljer sig Dropbox då? Om du vill äga din egen data så borde väl OwnCloud eller NextCloud vara bättre.
Säkerhetstänket verkar högt. Men att tro att det bara kan börja brinna om du är borta mer än en vecka är ju ett feltänkt så det heter duga. Det vanligaste är ju inte att hus spontanantänder utan orsak.Sixten Fors sa:Har såklart brandklassat kassaskåp inmurat i vägg av tegel där back-up disk förvaras. Serverns diskar är hot-swap på och rails, dessa tar jag också ur servern och förvarar i skåpet när jag åker bort > 1 vecka. Borde klara mig ganska bra, men helt säger är man förstås inte.eketjall sa:Lokal lagring kan vara säker säker tills det brinner.Sixten Fors sa:Gillar inte att skicka bilder/filmer till Google och Microsoft (indirekt NSA, Trump etc.), endast Dropbox får låna min mobilmedia några dagar innan de tas ner till säker lokal lagring. Enda data jag frivilligt har hos Google är epost, kalender, kontakter och surfet = illa nog.eketjall sa:Nu handlar det ju inte om några TB från telefonen direkt. Men automatisk synk av bilder/video till Google Photos som är det samma som Drive. Google Drive på desktopen med inställning att även synka Photos. Sen automatisk backup av den lokala mappen till den tjänst/disk man nu har sin vanliga backup på.Sixten Fors sa:Moln har sina fördelar, men jag gillar att ha kontroll på min egen data. Google & MS molntjänst är inte speciellt användarvänlig vid stora datamängder, Dropbox aningen bättre. Med stora mängder menar jag 1-10 TB. Gratis är det inte heller, vare sig att hyra eller att skicka data till/från. Jag har totalt mindre än 5 GB data i molnet (hos de tre ovan) vid varje givet tillfälle, dokument/filer som jag behöver nå direkt/enkelt och aktuella bilder/filmer från mobilen som inte ännu hunnit flyttas till permanent långtidslagring.Miracle sa:Minneskort är så 90 tal, typ. ;) Har ni missat molnet helt å hållet? Allt man har å behöver säkert å nåbart från i princip vilken pryl som helst som har internet. Själv kör jag Google Drive, men det finnes många bra leverantörer, har jag förstått.
frid!
eketjall sa:Sixten Fors sa:I min server hemma har jag 5 st fysiska diskar som en 2-vägs speglad pool, tar backup via 2.5" 2 TB USB3 Seagate drive.
Har såklart brandklassat kassaskåp inmurat i vägg av tegel där back-up disk förvaras. Serverns diskar är hot-swap på och rails, dessa tar jag också ur servern och förvarar i skåpet när jag åker bort > 1 vecka. Borde klara mig ganska bra, men helt säger är man förstås inte.
Säkerhetstänket verkar högt. Men att tro att det bara kan börja brinna om du är borta mer än en vecka är ju ett feltänkt så det heter duga. Det vanligaste är ju inte att hus spontanantänder utan orsak.
Sen har vi ju stöld aspekten också.
Sätt upp en server hos någon släkting och synka servrarna är ju ett tips.
Städar_sällan sa:Ska handla mobil idag tänkte jag och som det är nu så står det mellan Sony Xperia XZ Premium och Samsung Galaxy S8 Plus.
Är nyfiken på hur vidvinklig kamerorna är. Har en LG G3 nu som inte alls är vidvinklig och som gör att det är svårt att ta selfies och groupies (ja, jag tycker det är viktigt) Är det någon som har koll på ovannämnda mobiler?
Jensen sa:Det tråkiga med lg är att de har ett rykte om sig att vara sådär med uppdateringar och stöd för mobiler längre än ett år
42Hz sa:
42Hz sa:
Bengt-re sa:42Hz sa:
Ingår sjösjukepiller numera?
42Hz sa:Bengt-re sa:42Hz sa:
Ingår sjösjukepiller numera?
?
jostling sa:Har OP5 sen ett par veckor och är mycket nöjd, gick från S5.
dardos sa:Jag har en OP3 och inte märkt något. Inte på fruns heller. Jag måste nog försöka hitta något på tuben för lite nyfiken blir man ju.
Sixten Fors sa:Bra Android med stark teknisk spec. Okrossbar ! AMOLED högupplöst skärm. Ganska vattentålig. Stort batteri. Ren och bra Android utan massa bloatware. Bara 2690 kr. Jag har 2 st. Moto X Force. Jättenöjd!
https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/236970-motorola_moto_x_force-32gb-svart&atcl=external:ref
Rattnalle sa:Vad man än köper kommer det vara gammalt och utan uppdateringar efter nåt år eller max två..