[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Pfaff sa:
Ibland kan en nördtråd vara riktigt bra att ha.
Fråga; om man vill fortsätta ner för mobiltelefon utan ( en helvetisk massa ointressanta) förinstallerade appar-spåret, med vad skall jag ersätta en Motorola Moto G3 när den dragit sitt sista suck?

Edit; jo, inga IPhone-förslag, tack. Äpplet och jag har svårt att bli överens.
Nåt med Android One, tex Xiaomi Mi A2.
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20181020111225&SearchText=xiaomi+mia2

[OT] Vilken mobil?
marr sa:
LesGrossman sa:
marr sa:
geologen sa:
Skaffade en S8 och är sjukt störd på den böjda skärmen. Otroligt märkligt formgivningsvsl.

Hade en s7 edge. Vande mig aldrig vid det. Jäkla knasigt bara.

Kör huawei p20pro nu. Betydligt mer rätt med platt skärm.

Huawei? Är inte de fyllda med kinesisk spyware??

Vill de spionera på mig, så är det ok.

+1
Har Huawei Honor 9, skaffade den för ett år sen och det är den absolut bästa telefon jag haft, fortfarande!

[OT] Vilken mobil?
Lingon sa:
Pfaff sa:
Fråga; om man vill fortsätta ner för mobiltelefon utan ( en helvetisk massa ointressanta) förinstallerade appar-spåret, med vad skall jag ersätta en Motorola Moto G3 när den dragit sitt sista suck?

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20181020111225&SearchText=xiaomi+mia2

Tack.
Hade gärna 8 GB ram. Tror jag.

[OT] Vilken mobil?
Inte mobil, men platta. Vad ska man ha?
Jag har aldrig haft någon annan mobil eller platta än Sony (Android), men nu har inte Sony plattor längre.
Två alternativ jag funderar på är Samsung galaxy tab S4 10.5 och iPad 6 gen. Jag som aldrig haft en ios pryl...

Några idéer?

[OT] Vilken mobil?
fhloston sa:
Jag har aldrig haft någon annan mobil eller platta än Sony (Android), men nu har inte Sony plattor längre.
Två alternativ jag funderar på är Samsung galaxy tab S4 10.5 och iPad 6 gen. Jag som aldrig haft en ios pryl...

Några idéer?

Jag har en levono något. Fungerar utmärkt och har inbyggt stöd. Bra tycker jag.

[OT] Vilken mobil?
fhloston sa:

Några idéer?

Där avviker jag faktiskt från den rätta läran och har en IPad. För mina enkla nöjen fungerar det faktiskt även om jag kan reta mig till vansinne på den icke-avstängbara auto correct. (Kan man stänga av den? Hur då, isf?)
Är användningsområdet slösurfing, enklare forum som detta, fejja o Instagram, nån tidningssajt o mejl fungerar den bra.
Seriösa saker utförs i Windows-datorn.

[OT] Vilken mobil?
Pfaff sa:
fhloston sa:

Några idéer?

Där avviker jag faktiskt från den rätta läran och har en IPad. För mina enkla nöjen fungerar det faktiskt även om jag kan reta mig till vansinne på den icke-avstängbara auto correct. (Kan man stänga av den? Hur då, isf?)
Inställningar/allmänt/tangentbord

[OT] Vilken mobil?
Lingon sa:
Pfaff sa:
fhloston sa:

Några idéer?

Inställningar/allmänt/tangentbord

Tack!

[OT] Vilken mobil?
Lingon sa:
Pfaff sa:

Eller valfri Nokia. Hittills håller de var de lovar i praktiken med uppdateringar. Xiaomis Android One enheter verkar iofs också rätt bra, MIUI-fria är de väl också när de är med i programmet?

[OT] Vilken mobil?
Lite ot i ot-tråden. Men fanns så oerhört mkt bra kunskap här.

Har ni tips på surfplatta för pdf:er, e-tidningar etc? Ej 4g.

Hade en samsung Note tab som buggade något fruktansvärt men kan såklart tänka mig android om det har bättrar sig.

Ca 8" känns rimligt?

[OT] Vilken mobil?
Vilken smartphone som inte kör ios/android?

har bara lyckats googla fram projekt som är nerlagda eller som är under utveckling..

Vill ha en mobil som inte säljer och analyserar min privata data...

[OT] Vilken mobil?
etnica sa:
Vilken smartphone som inte kör ios/android?

har bara lyckats googla fram projekt som är nerlagda eller som är under utveckling..

Vill ha en mobil som inte säljer och analyserar min privata data...
Finns nog knappt.

Men det finns säkert en googlefri androidrom till någon telefon ihopsatt av foliehattar om man är beredd att knåpa lite själv.

[OT] Vilken mobil?
Pfaff sa:

Tjena!

Moto G6 känns som en given kandidat om du är nöjd med G3. Jag är inne på min tredje Moto och ska strax köpa en ny, väntar bara på Black Friday.
Då blir det en Z2 Force eftersom jag har en tendens till att krossa telefoner på löpande band. Moto X Force är den enda telefonen jag inte lyckats krossa skärmen på.

Grabben kör också Moto, en G5s plus som jag tycker imponerar rätt mycket. Dock inte så stor skillnad att gå upp till en G6 men det skiljer rätt lite i pris.
Fördelen med G5s plus är att den har bättre prestanda och mer arbetsminne. Fördel G6 är att den är mindre men med större skärm samt att den har USB-C.
G6 plus finns ju också med snäppet bättre prestanda men tusenlappen dyrare än G5s plus.

Jämförelse mellan telefonerna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4430865,4756011,4756015

[OT] Vilken mobil?
Farsan siktar på en Moto C. Riktig budgetlur, får se hur den är.

Lingon sa:
Pfaff sa:

Jag köpte en Xiaomi Redmi 5 Plus. Inte One men väldigt avskalat ändå. Såpass att jag inte orkat roota och installera Ti Backup för att ta bort appar man inte vill ha :)

En kollega köpte en en Nokia 7+, Android One. Han verkar väldigt nöjd med den också, fast den är lite dyrare.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Pfaff sa:

Tjena!

Moto G6 känns som en given kandidat om du är nöjd med G3. Jag är inne på min tredje Moto och ska strax köpa en ny, väntar bara på Black Friday.
Då blir det en Z2 Force eftersom jag har en tendens till att krossa telefoner på löpande band. Moto X Force är den enda telefonen jag inte lyckats krossa skärmen på.

Grabben kör också Moto, en G5s plus som jag tycker imponerar rätt mycket. Dock inte så stor skillnad att gå upp till en G6 men det skiljer rätt lite i pris.
Fördelen med G5s plus är att den har bättre prestanda och mer arbetsminne. Fördel G6 är att den är mindre men med större skärm samt att den har USB-C.
G6 plus finns ju också med snäppet bättre prestanda men tusenlappen dyrare än G5s plus.

Nackdelen med Motorola är att de inte uppdaterar sina telefoner. Min G5 som iofs ligger i en låda nu har fortfarande inte fått android 8 ens. Annars var jag nöjd med den. Oförskämt bra kamera för priset.

[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Grabbens fick 8.1 för någon dag sen. Men visst tar det lite tid på deras enklare modeller. Dock ser jag inte det som ett jätteproblem så extrem skillnad brukar det ändå inte bli, säkerhetsuppdateringarna borde dock komma snabbare

[OT] Vilken mobil?
Kan man leva med att inte alltid ha de senaste uppdateringarna är Moto lurararna galet prisvärda. Haft både G5 plus, G5S plus och nu G6 plus. Alla har funkat kanon, väldigt stabila helt utan buggar vad jag kan komma på. Klart duglig kamera, och bra batteritid. Inte Ip-klassade, men ska ha nån form av Nano-coating för skydd mot väta.
Kostar lite nog att inte bryta ihop om den råkar ut för en olycka.

Nokia är lockande vid en snabb anblick men verkar dras med rätt mkt små buggar. Hade en Nokia 7 plus, men valde att återgå till Moto G6 Plus då Nokian hade lite för mkt små konstigheter för sig. Nokian var även bättre specad på pappret, men gav i verkligen en långsammare och buggigare upplevelse.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Pfaff sa:

Tjena!

Tack, ska hålla koll.
Finns det ingen med 8 gb ram?

G6 verkar vara vattenskyddat IPX3 till skillnad från G6+. Fö har jag för mig att det är ett EU- krav att baterierna skall vara utbytbara. Men det gäller kanske inte ännu.

[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Förutom på dotterns iPhone så har jag nog inte bytt ett batteri på snart tio år. Min X Force börjar bli lite sämre än ny men klarar mig fortfarande en hel dag med massor av surfande, smsande, YouTube m.m. Den är två och ett halv år nu.

[OT] Vilken mobil?
Det är inte många smartphones idag som har utbytbara batterier. Som privatperson lätt byter själv alltså. Spontant kommer jag bara på LG K9 och K10 samt Samsung Galaxy Xcover 4. Det finns säkert några enstaka till, men vanligt är det inte.

[OT] Vilken mobil?
Sambal Oelek sa:
Hade det på min LG G4 som dog för en månad sedan. Tänkte det kunde vara bra. Men inte bytte jag batteri på de tre år jag hade den ?
Jo, det kan ju vara bra att ha med sig ett eller flera extrabatteri om man ska ut i vildmarken i flera dagar, utan tillgång till eluttag, elverk eller powerbank. Typ åka omkring i en packraft och cykla fatbike långt :)

[OT] Vilken mobil?
Såg bara Huawei och kinesisk spyware. Sjukt kul att se att folk fortfarande tror att ett enskilt varumärke med särskild nationalitet är de enda som lägger vikt i vad du gör som användare! Alla vet vad du gör, alltid. Det enda du kan göra är att sätta på den där foliehatten du har undangömd, och sticka ut i skogen. Och slå för fan av mobilen!

[OT] Vilken mobil?
Pfaff sa:
Det är självklart ur miljösynpunkt bra om det går att byta batteri, telefonen i sig lär hålla åtskilliga batterbyten.
Mobilerna blir omoderna och tappar tillgången till viktiga tjänster långt innan batteriet blir ett problem tycker jag. Sedan finns det förstås alltid undantag. Jag har bara haft en mobil senaste åren där batteriet började kännas sunkigt innan mobilen dog av andra skäl. Just den hade bytbart men rätt litet batteri.

För just scenariot där reservbatteri kunde vara intressant föredrar jag själv Powerbank för den smidigare hanteringen och lättheten att hålla koll på laddning och ladda.

[OT] Vilken mobil?
Loftberg sa:
Såg bara Huawei och kinesisk spyware. Sjukt kul att se att folk fortfarande tror att ett enskilt varumärke med särskild nationalitet är de enda som lägger vikt i vad du gör som användare! Alla vet vad du gör, alltid. Det enda du kan göra är att sätta på den där foliehatten du har undangömd, och sticka ut i skogen. Och slå för fan av mobilen!
+1
Håller med, jag är helt förundrad över Kinaskräcken som florerar, men att ge bort all info om sig själv till Google och Facebook gör folk med glädje.
För övrigt är min erfarenhet (inside fr både svenskt och kinesiskt ict-företag) att kineserna är betydligt mer måna om att följa lagar och regler etc, de vet att det skadar dem och deras varumärke så mycket mer om de ertappas med fingrarna i syltburken.

[OT] Vilken mobil?
På tal om Huawei så läste jag lite om de olika konspirationsteorierna om varför vissa myndigheter i USA förbjöd deras telefoner.

Dels de som tror att kina kidnappar allt.

Dels de som tror att allt bara är ett påhitt.

Dels ganska många som är inne på spåret att ett så stort företag inte har råd att kasta bort en marknad på det viset genom att spionera åt sin regering.
Men, de låter inte nsa få en genväg in, som typ apple och Samsung gör. Så de kan spionera på vem de vill. Därför får myndigheter inte använda dem.

Själv har jag inte ens funderat på vilket som är mest troligt.

Men jag är nöjd med min huawei :) dock bara haft den en månad. Så mer intressant vad jag tycker om ett år.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Pfaff sa:
Det är självklart ur miljösynpunkt bra om det går att byta batteri, telefonen i sig lär hålla åtskilliga batterbyten.
Mobilerna blir omoderna och tappar tillgången till viktiga tjänster långt innan batteriet blir ett problem tycker jag. Sedan finns det förstås alltid undantag. Jag har bara haft en mobil senaste åren där batteriet började kännas sunkigt innan mobilen dog av andra skäl. Just den hade bytbart men rätt litet batteri.

För just scenariot där reservbatteri kunde vara intressant föredrar jag själv Powerbank för den smidigare hanteringen och lättheten att hålla koll på laddning och ladda.

Så kan man ju tycka. Min tre år gamla Motorola funkar fortfarande bra, ser ut som ny ( trots att den bor i min ficka hela dagarna) men börjar tappa i batteritid. Gillar frånvaron av appar utom de jag själv installerat.
Men... batteriet är inte tillgängligt, tyvärr. Därav min fråga. Nångång kommer den att dö svarta döden.
Jag har en Sony av nåt slag som jag absolut hatar; verkar som den får större delen av sin tid att gå med att ”uppdatera” en jävla massa appar som jag inte kan stänga av eller ta bort. Slängar den i en skrivbordslåda på jobbet när jag lämnar. Där får den ligga som straff.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Inte sjukt svårt att byta batteri på en G3.

Värm skärmen med en hårtork, ta ett tjockt plektrum (eller ett bändverktyg för ändamålet, finns verktygskit på Kjell) och bänd upp mellan skärm och kanten på telefonen. Man får värma längs vägen.

Sen sitter det en flatkabel under skärmen, flippa upp den svarta fliken på kretskortet och dra ut kabeln.

Kortet sitter med 12 (14?) skruvar. Tror det är T4. Dom i kortändorna är längre så håll koll på vilka som ska vart.
Ibland kan man behöva bända lite för att få upp kortet. Lyft höger sida av kortet först.

Sen är det bara att lossa batterikontakten och bända loss batteriet. Kan behöva värmas från baksidan så öppna baksidelocket först.

Montera nytt batteri och gör allt åt andra hållet. Skärmen kan behöva limmas igen men jag har klarat mig med att värma upp det gamla limmet.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Tjena!

Värm skärmen med en hårtork, ta ett tjockt plektrum (eller ett bändverktyg för ändamålet, finns verktygskit på Kjell) och bänd upp mellan skärm och kanten på telefonen. Man får värma längs vägen.

Sen sitter det en flatkabel under skärmen, flippa upp den svarta fliken på kretskortet och dra ut kabeln.

Kortet sitter med 12 (14?) skruvar. Tror det är T4. Dom i kortändorna är längre så håll koll på vilka som ska vart.
Ibland kan man behöva bända lite för att få upp kortet. Lyft höger sida av kortet först.

Sen är det bara att lossa batterikontakten och bända loss batteriet. Kan behöva värmas från baksidan så öppna baksidelocket först.

Montera nytt batteri och gör allt åt andra hållet. Skärmen kan behöva limmas igen men jag har klarat mig med att värma upp det gamla limmet.

Tänk på att folk har svårt att pumpa en slang med prestaventil... eller justera en bakväxel...

[OT] Vilken mobil?
Bengt-re sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Tänk på att folk har svårt att pumpa en slang med prestaventil... eller justera en bakväxel...

Eller att titta på båda sidorna av ett däck för att hitta pilen som anger rotationsriktningen. :-O

[OT] Vilken mobil?
Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Eller att titta på båda sidorna av ett däck för att hitta pilen som anger rotationsriktningen. :-O

Eller hålla höger på cykelbanan...

[OT] Vilken mobil?
Eller sätta i en USB-kontakt i datorn, efter femte försöket går det :)

Örjan Lax sa:
Sambal Oelek sa:
Hade det på min LG G4 som dog för en månad sedan. Tänkte det kunde vara bra. Men inte bytte jag batteri på de tre år jag hade den ?
Jo, det kan ju vara bra att ha med sig ett eller flera extrabatteri om man ska ut i vildmarken i flera dagar, utan tillgång till eluttag, elverk eller powerbank. Typ åka omkring i en packraft och cykla fatbike långt :)
mmm, men en powerbank är ändå bättre. Den är lite mer tålig, samt en grej att hålla reda på istället för flera små batterier. Dessutom risk att något händer när man pillar isär luren och ska byta batteri i vildmarken. Iaf så jag resonerade när jag var ute i vildmarken med två powerbanks till den telefonen :)
Det dumma är väl kanske att när man laddar via powerbank så blir telefon+kabel+powerbank ganska besvärligt att handskas med och känsligt för man slår i kontakten där. Så det är ju bäst att ladda över natten. Då är det ganska smutt att bara byta batteri. Skulle aldrig ha slängt min Nokia 2110i, batteri som låg "utanpå", grym mottagning.

[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Motorola har ju en rätt shysst lösning på "powerbank" på sina modeller i Z-serien som har Moto Mods. Där sätter du fast powerbanken på baksidan av telefonen med magnet. Inga kablar eller nånting.
Dock är Power packet med bra prestanda dyrt som skam (699:-) jmf med vanliga powerbanks och har bara 2200mAh.
Men lösningen är genialisk.

[OT] Vilken mobil?
Låter som man slänger bort en del energi från sin acc så eller?
Min telefon blir iaf mycket varmare med induktionsladdning än vanlig via kabel.
Men det låter ju onekligen smidigt.

[OT] Vilken mobil?
Sambal Oelek sa:
...aha, det kanske är nästa grej, powerbank med induktiv laddning :)

Tjena!

Moto kör ju med kontakter på baksidan av telefonen. Men det finns powerbanks med Qi. Det var något företag (Huawei?) som släppte en telefon med Qi åt bägge hållen, vilket gör att du kan ladda en annan telefon med den, fast först och främst för att ladda trådlösa hörlurar

Tillbaka
Topp