[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Black friday kunde inte komma lämpligare. Min LG G5 (otroligt dålig lur överlag) har gett upp både det gamla och det nya batteriet, mikrofonen funkar bara ibland och garantitiden har gått ut. Denna gång blir det något under 3k.
Hojta om ni hittar något riktigt kap!

[OT] Vilken mobil?
ceel sa:
Bullabus sa:
Jensen sa:
trailmig sa:
NickPick sa:
Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Ångrar mig inte :) (är iofs sugen på en iPhone...).

Jag kör plastpåse till min iPhone X men mest för att den annars hade blivit sönderrepad av allt grus/lera som hamnar i bakfickorna.

iPhone X är ju visserligen ip67 så fukt ska ju inte vara ett problem. Xs är ip68

Ett litet förtydligande! Första siffran, 6:an, står för hur vattentålig prylen är. Andra siffran, 7:an, står för dammtåligheten.

Tvärtom är det väl ändå?

Ja eller hur. Första är damm osv

[OT] Vilken mobil?
Under 3k hade jag kikat på Nokia 6.1, den kostar några 100-lappar mindre. Det den möjligen saknar är officiellt fuktskydd, kameran är inte bäst i klassen och den går inte att ladda trådlöst. Men extremt mycket telefon för pengarna.

[OT] Vilken mobil?
ceel sa:
Bullabus sa:
Jensen sa:
trailmig sa:
NickPick sa:
Jag har dödat två telefoner pga fukt vid träning. Bytte till ipklassat och nu slipper jag ha plastpåsar och grejer med mig året runt.
Ångrar mig inte :) (är iofs sugen på en iPhone...).

Jag kör plastpåse till min iPhone X men mest för att den annars hade blivit sönderrepad av allt grus/lera som hamnar i bakfickorna.

iPhone X är ju visserligen ip67 så fukt ska ju inte vara ett problem. Xs är ip68

Ett litet förtydligande! Första siffran, 6:an, står för hur vattentålig prylen är. Andra siffran, 7:an, står för dammtåligheten.

Tvärtom är det väl ändå?

Ett litet förtydligande av mig själv, jo självklart är det tvärtom!

[OT] Vilken mobil?
jomper sa:
Under 3k hade jag kikat på Nokia 6.1, den kostar några 100-lappar mindre. Det den möjligen saknar är officiellt fuktskydd, kameran är inte bäst i klassen och den går inte att ladda trådlöst. Men extremt mycket telefon för pengarna.
Microsoft-Nokia hade ju trådlös laddning i nästan alla modeller inklusive de för 2000 kr men de var för tidigt ute innan någon ville ha det, nu verkar det ha blivit en renodlad premium-funktion.. :-P

[OT] Vilken mobil?
m3lk3r sa:
Black friday kunde inte komma lämpligare. Min LG G5 (otroligt dålig lur överlag) har gett upp både det gamla och det nya batteriet, mikrofonen funkar bara ibland och garantitiden har gått ut. Denna gång blir det något under 3k.

Xiaomi Pocophone F1 kostar runt 3990:- och är den absolut bästa telefonen för dessa pengarna. Dock inte vatten/fukt/dammtålig.

[OT] Vilken mobil?
trailmig sa:
m3lk3r sa:

Xiaomi Pocophone F1 kostar runt 3990:- och är den absolut bästa telefonen för dessa pengarna. Dock inte vatten/fukt/dammtålig.
Bortsett från att den kör MUIU.

[OT] Vilken mobil?
trailmig sa:
m3lk3r sa:

Blev sugen på den, missade dock sweclockers egna pris på inet (2990 kr) men köpte en huawei p20 pro för 3790kr från tele2 nu vid 22:00! (Och en samsung galaxy s9 för 4490kr av misstag)

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
trailmig sa:
m3lk3r sa:

Och att 3990 inte är under 3k..

Xiaomi brukar göra bra grejer men jag är noga med att köpa sådant som underhålls mjukvarumässigt så länge som möjligt.

[OT] Vilken mobil?
Ska köpa ny telefon till en 11-åring. "Bättre kamera" är kravet från honom, den han har idag är rent usel (Galaxy J3).

Kravet från mig är vattentät och max 2000:- Dessutom vet jag att min egen S7 nått och jämnt går ner i hans små jeansfickor, så inte större än så. Helst ingen superudda telefon, brukar vara svårt att hitta skal till såna.

Idag på black Friday kostar Sony Xperia XZ1 Compact 1990:- Är det bara att slå till eller finns det någon annan telefon jag borde överväga?

[OT] Vilken mobil?
Sony Xperia XZ1 Compact 2000:-
Vattentät
129 x 65 x 9,3 mm
4,6 tum skärm
Snapdragon 835

Moto One 2500:-
Stänktålig
150 x 72 x 7,97 mm
5,9 tum skärm
Snapdragon 625

Moto G6. 1800 kr
Stänktålig
153,8 x 72,3 x 8,3 mm
5,7 tum skärm
ChipsetSnapdragon 450

Stor mobil som inte är vatentät gåt bort till mina barn. För små fickor och för oförsiktiga. Gamalt chipset funkar för mig som inte gejmar, men inte barnen.

[OT] Vilken mobil?
Sony Xperia XZ2 Compact för 3500, kan det vara nåt?
Har en Z3 compakt idag vilken jag varit mycket nöjd med.
Nu har dock "knapparna" för att backa (dom 3 längst ner) slutat fungera.

[OT] Vilken mobil?
Ok, kanske blir att besöka NetonNet imorgon då om inte Elgiganten hör av sej.
Beställde en XZ2 c för upphämtning i butik men inte hört av dom.

[OT] Vilken mobil?
jomper sa:
Rattnalle sa:
trailmig sa:
m3lk3r sa:

Xiaomi brukar göra bra grejer men jag är noga med att köpa sådant som underhålls mjukvarumässigt så länge som möjligt.
Jag hittar telefonen i från 2993 till 3265 med global rom i Europa.

[OT] Vilken mobil?
sdx sa:
jomper sa:
Rattnalle sa:
trailmig sa:
m3lk3r sa:

Jag hittar telefonen i från 2993 till 3265 med global rom i Europa.

Jag antog att den antingen skulle trilla ner eller att frågeställaren skulle gå upp i pris. Man kan inte ställa hur många krav som helst och förvänta sig bra resultat.

[OT] Vilken mobil?
Jag har säkert missat något allvarligt som vanligt på grund av ointresse. Köpte i fredags kl 23:36 en Google Pixel 128 Grey med tillägg för härdat glasskydd och ett bumperskydd. Totalt 2800kr på CDON. Ville ha ett mindre format än XL. Min förra är en S4 Galaxy och den har haft diverse hyss för sig på sistone. Men med tanke på en zombietransplantation och diverse hårdhänta händelser får den med beröm godkänt.

[OT] Vilken mobil?
Hasse#7 sa:
Jag har säkert missat något allvarligt som vanligt på grund av ointresse. Köpte i fredags kl 23:36 en Google Pixel 128 Grey med tillägg för härdat glasskydd och ett bumperskydd. Totalt 2800kr på CDON. Ville ha ett mindre format än XL. Min förra är en S4 Galaxy och den har haft diverse hyss för sig på sistone. Men med tanke på en zombietransplantation och diverse hårdhänta händelser får den med beröm godkänt.

Ja Pixel är prisvärd idag tycker jag. Skulle kunna leva med den men jag tycker problemet är att den fått sin sista nya Android-version och slutar supportas med säkerhetsuppdateringar oktober 2019. Sorry om jag är lite tjatig och paranoid när jag tjatar om det här med uppdateringar (men jag jobbar med utveckling av programvara så jag vet till viss del vad jag pratar om).

[OT] Vilken mobil?
Miss Lycka 2.0 sa:
1888 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Sony Xperia XZ1 Compact köptes för 1990 igår på Net on Net

Inte den sista hoppas jag, är på väg.....

Tänk på att NoN har billiga USB C-sladdar nu också. Det är ännu en ny variant.

Ahh, märkte det när jag kom hem :( Men telefonen är nu iaf igång.
Lyckades kopiera över det mesta förutom telefonboken så klart!
Men nu är den överförd manuellt, hatar att byta telefon ;)

[OT] Vilken mobil?
1888 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
1888 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Sony Xperia XZ1 Compact köptes för 1990 igår på Net on Net

Inte den sista hoppas jag, är på väg.....

Tänk på att NoN har billiga USB C-sladdar nu också. Det är ännu en ny variant.

Ahh, märkte det när jag kom hem :( Men telefonen är nu iaf igång.
Lyckades kopiera över det mesta förutom telefonboken så klart!
Men nu är den överförd manuellt, hatar att byta telefon ;)
Ta en säkerhetskopia av gamla telefonen till molnet, ladda ner på nya telefonen när den startas upp. Klart!

[OT] Vilken mobil?
Androids backup suger ju iofs rätt hårt. Apple och Microsoft när de fortfarande lekte har löst det där så det faktiskt funkar.

Men just kontakter och annat som går att ha i Googles moln funkar ju bra och har så gjort iaf sen 2010 när jag köpte min första android.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Androids backup suger ju iofs rätt hårt. Apple och Microsoft när de fortfarande lekte har löst det där så det faktiskt funkar.

Men just kontakter och annat som går att ha i Googles moln funkar ju bra och har så gjort iaf sen 2010 när jag köpte min första android.

Tjena!

Apple är ju skitkass eftersom man måste pröjsa för att få hyfsat utrymme på iCloud. Fyller man det så blir det ingen automatisk backup.
Google har ju i princip obegränsad plats om man inte vill spara alla bilder i full upplösning. Nu har jag en NAS hemma som telefonen skickar över alla bilder till så jag behöver egentligen inte molnet till det, fördelen är att med molnet så kommer jag snabbare åt dom vart jag än är plus att Googles bildsök i photos är grym.
Dotterns iPhone krånglar hela tiden mot NASen.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

Apple är ju skitkass eftersom man måste pröjsa för att få hyfsat utrymme på iCloud. Fyller man det så blir det ingen automatisk backup.
Google har ju i princip obegränsad plats om man inte vill spara alla bilder i full upplösning. Nu har jag en NAS hemma som telefonen skickar över alla bilder till så jag behöver egentligen inte molnet till det, fördelen är att med molnet så kommer jag snabbare åt dom vart jag än är plus att Googles bildsök i photos är grym.
Med backup syftar jag på helheten.

När Windows Phone fanns kunde jag tappa telefonen så den gick i tusen bitar, köpa en ny och låta den ligga ansluten mot wi-fi i en kvart så har den till förväxling lik den föregående. Alla appar, inställningar, bakgrunder, ringsignaler etc återställdes exakt dit de var. Det är så jag uppfattar att det funkar på iPhones också även om min personliga erfarenhet är begränsad.

Med android funkar inget utom det som är molnlagrat i separata tjänster dvs bilder, kontakter mm. Inställningar och annat försvinner spårlöst. Senast ville telefonen inte ens erkänna att jag ens hade en backup. Det saknas helt enligt helhet.

[OT] Vilken mobil?
Kontakterna ligger i Gmail. Synka mailen så brukar kontakterna hänga med. Ev. måste man slå på någon switch som säger att man vill synka kontakter och tillåta att telefonen kommer åt allt i Gmail.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Med backup syftar jag på helheten.

När Windows Phone fanns kunde jag tappa telefonen så den gick i tusen bitar, köpa en ny och låta den ligga ansluten mot wi-fi i en kvart så har den till förväxling lik den föregående. Alla appar, inställningar, bakgrunder, ringsignaler etc återställdes exakt dit de var. Det är så jag uppfattar att det funkar på iPhones också även om min personliga erfarenhet är begränsad.

Med android funkar inget utom det som är molnlagrat i separata tjänster dvs bilder, kontakter mm. Inställningar och annat försvinner spårlöst. Senast ville telefonen inte ens erkänna att jag ens hade en backup. Det saknas helt enligt helhet.

Tjena!

Blev tvungen att byta telefon tillfälligt för ett tag sen. Tog fruns gammal Huawei, det tog en kvart (inklusive nedladdningar av appar) så var i princip allt (bortsett från ringsignaler och andra småsaker som är märkespecifika) som på min Motorola. Då kör jag ändå med en annan launcher än original. Behöver inga koder till appar eller nånting, rubbet flyter över. Men visst jag har själv fått ställa in hur det ska göras backup. SMS vill inte flyttas på automatiskt så det får jag göra med specifik app.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

hela 9 kr i månaden för 50 Gb :D Spelar väll mindre roll om google så skulle ha obegränsat när deras backup inte direkt är känd för att vara bra eller lika smidig som apples lösning och till synes även Microsofts.

[OT] Vilken mobil?
Jensen sa:
hela 9 kr i månaden för 50 Gb :D Spelar väll mindre roll om google så skulle ha obegränsat när deras backup inte direkt är känd för att vara bra eller lika smidig som apples lösning och till synes även Microsofts.

Tjena!

Varför betala när man kan få det gratis?

Vad krånglar med Googles backup? Jag har aldrig några problem med den.
Jag kan busenkelt komma åt mina bilder, filer, kontakter m.m. på vilken dator/telefon/surfplatta som helst så länge det finns uppkoppling.
När jag startar en ny telefon och loggar in så tar det några knapptryckningar så laddas alla mina appar, inställningar, kontakter m.m. ner.
När dotterns telefon har krånglat (låst sig i en bootsnurr t.ex.) så är jag tvungen att koppla upp den mot datorn och iTunes för att få den att fungera. Då måste av någon anledning programvaran installeras igen.
En Android tar några sekunder så har man gjort en Hard reset och sen är det bara att logga in och få tillbaka all information.
Min backup sker kontinuerligt oavsett om jag har telefonen på laddning och på wifi. Att göra som Apple och göra en totalt kopia varje natt känns riktigt märkligt.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Jensen sa:

Tjena!

Varför betala när man kan få det gratis?

Vad krånglar med Googles backup? Jag har aldrig några problem med den.
Jag kan busenkelt komma åt mina bilder, filer, kontakter m.m. på vilken dator/telefon/surfplatta som helst så länge det finns uppkoppling.
När jag startar en ny telefon och loggar in så tar det några knapptryckningar så laddas alla mina appar, inställningar, kontakter m.m. ner.
När dotterns telefon har krånglat (låst sig i en bootsnurr t.ex.) så är jag tvungen att koppla upp den mot datorn och iTunes för att få den att fungera. Då måste av någon anledning programvaran installeras igen.
En Android tar några sekunder så har man gjort en Hard reset och sen är det bara att logga in och få tillbaka all information.
Min backup sker kontinuerligt oavsett om jag har telefonen på laddning och på wifi. Att göra som Apple och göra en totalt kopia varje natt känns riktigt märkligt.

Ja läs lite på nätet så ser du rätt snabbt att alla inte tycker det är så smidigt som du tycker.

Antar att du prövade att hålla in power och home knappen på din dotters telefon först?
Och vad är så osmidigt att när du sätter telefonen på laddning på natten säkerhetskopierar den?

Detta är ju tex något som man undrar varför det dröjt på android https://feber.se/mobil/art/389694/nu_kan_du_dra_igng_backup_manu/

Menar inte att någon av dem är skit, men att säga att apples är krångligt vetefan alltså. Koppla in mobilen mot iTunes, vet inte när jag gjorde det sist.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp