[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
Källis sa:
Att mobilkamerorna inte kan mäta sig med en bra "riktig" kamera är jag fullt medveten om men nu börjar det bli rätt okej kvalitet på vissa mobilkameror även i mindre gynnsamma förhållande att ta en bild.

Jo Maken jag tror mig ha rätt bra koll men är inte speciellt intresserad av att grotta ner mig i kameratekniken i kameran eller bakom en bild, jag vill bara att det ska bli en bild som jag kan stå för så är jag nöjd :)

Jag menar inte att mobilkameror är dåliga, utan att det är uselt att användaren själv inte får bestämma över behandlingen av bildfilerna. Varför påtvinga oss sönderkomprimering, utsmetning och annat för att dölja kamerans (ändå uppenbara) brister? Personligen tycker jag att överdriven brusreducering är låååångt mycket fulare än brus.

SGS sa:
Det här är kanske lite väl mkt OT, men när ändå ni kamerakunniga är i tråden så...

Har en Sony Xperia XZ2 Compact. Inte det allra häftigaste, men inte heller någon renodlad budgetmodell. Jag kan ingenting om foto eller kameror. Det här är en typisk, helt oredigerad och oklippt bild från auto-läget:

Jag tycker det överlag ser OK ut kvalitetsmässigt för mina ändamål, förutom "bruset". Ser ut som om kontrasten är uppdragen rejält s.a.s. Finns det något standardknep jag kan ta till för bättre bildkvalitet?

Det ser väl rätt bra ut. Ett kontrastlöst motiv kan må rätt bra av hög bildkontrast:-) Sen är det inte direkt nåt brus i bilden, men man kan anta att den är så hårt brusreducerad i kameran att man "tvingats" skärpa upp den hårt. Det är därför det ser så "skräpigt" ut eller vad man ska säga. Detaljerna räcker helt enkelt egentligen inte för skärpa, utan det blir artificiell skärpa för hela slanten.
Om det finns nån inställning för skärpa i kamera-appen så skulle jag sänka den. Samma med brusreducering.

Fin komposition förresten! :-)

[OT] Vilken mobil?
SGS sa:
Det här är kanske lite väl mkt OT, men när ändå ni kamerakunniga är i tråden så...

Har en Sony Xperia XZ2 Compact. Inte det allra häftigaste, men inte heller någon renodlad budgetmodell. Jag kan ingenting om foto eller kameror. Det här är en typisk, helt oredigerad och oklippt bild från auto-läget:

Jag tycker det överlag ser OK ut kvalitetsmässigt för mina ändamål, förutom "bruset". Ser ut som om kontrasten är uppdragen rejält s.a.s. Finns det något standardknep jag kan ta till för bättre bildkvalitet?

Kontrast och skärpa är dragna på tok för högt. Går det inte justera i kameraappen för normalare utseende på bilden? Felen i den bilden ligger mer i i ställningarna än kamerans förmåga att fånga fotoner.

[OT] Vilken mobil?
Bengt-re sa:
Kontrast och skärpa är dragna på tok för högt. Går det inte justera i kameraappen för normalare utseende på bilden? Felen i den bilden ligger mer i i ställningarna än kamerans förmåga att fånga fotoner.

Den globala kontrasten är faktiskt inte alls särskilt hög i bilden. Såhär ser histogrammet ut:

ScreenShot2018-12-16at14.51.45.png

Jag tror att man luras av överskärpningen, alltså den lokala kontrasten, som är skyhög. Med väldigt små sensorer (och därmed små bländaröppningar) blir bilderna mjuka av diffraktionsoskärpa. Tillsammans med brus och brusreducering får man väldigt dassiga bilder, och därför läggs en hysterisk skärpning på. Det gör att bilderna ser "hårda" ut eftersom den där skärpan aldrig fanns från början.

Hög global kontrast skulle i motivet ovan få histogrammet att se jämnt fördelat ut från mörkt till ljust, eller till och med som ett badkar med en topp i varje ände. Som du ser är det snarare en fin Gauss-klocka. Med untantag för spiken till höger som är den utbrända himlen (kamerans dynamiska omfång räcker inte till).

Edit: Nu börjar det bli kameratråd av det här, så det är nog bäst att fortsätta i en annan tråd om vi ska snacka foto:-P

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Makten sa:
Källis sa:
Att mobilkamerorna inte kan mäta sig med en bra "riktig" kamera är jag fullt medveten om men nu börjar det bli rätt okej kvalitet på vissa mobilkameror även i mindre gynnsamma förhållande att ta en bild.

Jo Maken jag tror mig ha rätt bra koll men är inte speciellt intresserad av att grotta ner mig i kameratekniken i kameran eller bakom en bild, jag vill bara att det ska bli en bild som jag kan stå för så är jag nöjd :)

Jag menar inte att mobilkameror är dåliga, utan att det är uselt att användaren själv inte får bestämma över behandlingen av bildfilerna. Varför påtvinga oss sönderkomprimering, utsmetning och annat för att dölja kamerans (ändå uppenbara) brister? Personligen tycker jag att överdriven brusreducering är låååångt mycket fulare än brus.

Såhär menar du? Jag har iofs inte pillat på dem, hittade en förståsigpåare som föreslog inställningar och jag har inte sett något större fel med dem än.

Bilagor

• Screenshot_20181216-152339.png
    Screenshot_20181216-152339.png
    48.1 KB · Besök: 43
[OT] Vilken mobil?
Nu efter ett några dagar med min Huawei Mate 20 Pro kan jag inte annat än imponeras av den grymma batteritiden. Trots mycket skärmtid med att pilla runt i nya mobilen har jag klarat mig 2 dygn lätt utan att behöva ladda.

181216_HuaweiMate20Pro_DSC00751.jpg

181216_HuaweiMate20Pro_DSC00754.jpg

//Källis

[OT] Vilken mobil?
[OT] Vilken mobil?
Har kört med Note 9 nu i några månader efter krossade min stackars LG G6. Bra lur! Stor skärm, skönt med penna igen (saknade det ifrån note 1 och note 3). Pigg och mycket minne, ANT+, hörlursuttag och vass kamera.

Står man ut med vikt och storlek är det en mycket trevlig lur.

[OT] Vilken mobil?
Källis sa:
marr sa:
Källis sa:
Nu efter ett några dagar med min Huawei Mate 20 Pro kan jag inte annat än imponeras av den grymma batteritiden. Trots mycket skärmtid med att pilla runt i nya mobilen har jag klarat mig 2 dygn lätt utan att behöva ladda.

//Källis

Har du fått en med grön skärm?

https://swedroid.se/forum/threads/p...lertalet-rapporter-poll-tillagd-delta.162115/

Nej! inte än i alla fall ;)

//Källis

Kolla jävligt noga enligt hur de gör där. Så du kan reklammera i tid om den börjar visa tecken bara :)

[OT] Vilken mobil?
marr sa:
Källis sa:
marr sa:
Källis sa:

//Källis

https://swedroid.se/forum/threads/p...lertalet-rapporter-poll-tillagd-delta.162115/

//Källis

Kolla jävligt noga enligt hur de gör där. Så du kan reklammera i tid om den börjar visa tecken bara :)

Jo jag var medveten om problemet med "hulk" skärm innan jag köpte och kollade min i förmiddag utan att se tecken på det. På Webbhallen sa dom också till mig att det vara bara att komma förbi och få en ny mobil om grön skärm dyker upp.

//Källis

[OT] Vilken mobil?
Källis sa:
marr sa:
Källis sa:
marr sa:
Källis sa:

//Källis

//Källis

Jo jag var medveten om problemet med "hulk" skärm innan jag köpte och kollade min i förmiddag utan att se tecken på det. På Webbhallen sa dom också till mig att det vara bara att komma förbi och få en ny mobil om grön skärm dyker upp.

//Källis

Perfekt! Lär gå runt många som är omedvetna.

[OT] Vilken mobil?
marr sa:
Källis sa:
marr sa:
Källis sa:
marr sa:
Källis sa:

//Källis

//Källis

//Källis

Perfekt! Lär gå runt många som är omedvetna.

Det är väl aldrig fel att gå omkring med lite grön kryptonit i fitt... i fickan! :)

- Staffan Dopping

[OT] Vilken mobil?
Källis sa:
Ingen tendens till "hulk" skärm än och kameran fungerar bra på min Huawei Mate 20 Pro.

//Källis
Hur blir bilden om du tar upp telefonen, öppnar kameran och fotar på auto? Så används kameran till 99.97% på en mobiltelefon :) m
Fin bild för det!

Jag har testat 3 olika displayskydd till min s8 plus och inget sitter bra. Vilket mög! Böjd skärm är ju rätt värdelöst.

[OT] Vilken mobil?
NickPick sa:
Källis sa:
Ingen tendens till "hulk" skärm än och kameran fungerar bra på min Huawei Mate 20 Pro.

//Källis
Hur blir bilden om du tar upp telefonen, öppnar kameran och fotar på auto? Så används kameran till 99.97% på en mobiltelefon :) m
Fin bild för det!

Här tre slumpmässiga bilder "mobil-upp-ur-fick-och-knäpp-av" och sen ett tryck på "automatisk" i Google Foto app(max 5 sekunder jobb) i mindre bra ljusförhållanden och komprimerade för automatisk molnlagring Google Foto.

IMG_20190112_114124.jpg

IMG_20190107_150800.jpg

IMG_20181227_172519.jpg

//Källis

[OT] Vilken mobil?
Något nytt under solen? Annars köper jag en samsung s7. Pocophone s1 var riktigt frestande men inte ipx-68:/

Jonatan F sa:
Börjar bli dags att köpa ny telefon. Har haft en iphone 5 med Life-proof-skal och är egentligen väldigt nöjd.

Batteriet börjar dock bli väl dåligt, vibrationen gav sig efter några mil styrmonterad på racercykeln på grusväg och 12 gb minne är för lite. Dessutom är det lite sämre ljusstyrka med skalet och det börjar bli lite repigt.

Allt detta kan ju lösas hos en reparationsverkstad samt med iCloud men det är kanske dags att byta upp sig?

Krav:
- tål stötar
- tål att simma, paddla kajak etc.
- acceptabel kamera
- ca 5 tkr i budget

Den telefon som verkar passa mig bäst är Cat s41. Utöver ovan tilltalar även batteritiden.

Utöver den har jag tittat på cat s60 men jag har inget stort behov av en värmekamera... Har även sett en del kinesiska mobiler i kategorin men jag vill gärna kunna klämma på telefonen innan jag köper den.

Vad tänker ni? Jag vet inget om mobilprestanda etc. Och behöver råd :)

[OT] Vilken mobil?
Sony Xperia XZ1 Compact är OK för priset. Skulle nog säga att den är likvärdig S7 i prestanda, fast mindre på ont och gott. Nya ladd-uttaget, S7 har det gamla.

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:
Sony Xperia XZ1 Compact är OK för priset. Skulle nog säga att den är likvärdig S7 i prestanda, fast mindre på ont och gott. Nya ladd-uttaget, S7 har det gamla.
Den har även fingeravtrycksupplåsning, med avläsaren bättre placerad jmf med "nya" Sony Xperia XZ2 Compact liksom bättre form för enhandsanvändning, åtminstone enl mig o mina händer
Recension: https://www.mobil.se/tester/produkttester/sony-xperia-xz1-compact-testad
Priser: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433342

/Håkan

[OT] Vilken mobil?
Fingeravtrycksläsaren på baksidan är ett riktigt oskick. Tur man hann med tåget precis innan den flyttade dit. Nu har alla nya häftiga modeller den i skärmen så slipper nog delta i både den parentesen och skärm med hack i med lite tur.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Fingeravtrycksläsaren på baksidan är ett riktigt oskick. Tur man hann med tåget precis innan den flyttade dit. Nu har alla nya häftiga modeller den i skärmen så slipper nog delta i både den parentesen och skärm med hack i med lite tur.
Jag tycker fingeravtrycksläsaren på baksidan är sjukt smutt :)

/R

[OT] Vilken mobil?
RN sa:
Rattnalle sa:

/R

Är det inte jobbigt att behöva vända på mobilen för att låsa upp den och sen vända tillbaka bara för att läsa ett mail, byta låt i Spotify + ANNAT som ett modernt mobil-GUI erbjuder?
Enklare att lägga fingret på, och sen göra det man tänkt.
Förutsatt att mobilen ligger bekvämt tillgänglig på skrivbordet då.

[OT] Vilken mobil?
plumse sa:
RN sa:
Rattnalle sa:

/R

Är det inte jobbigt att behöva vända på mobilen för att låsa upp den och sen vända tillbaka bara för att läsa ett mail, byta låt i Spotify + ANNAT som ett modernt mobil-GUI erbjuder?
Enklare att lägga fingret på, och sen göra det man tänkt.
Förutsatt att mobilen ligger bekvämt tillgänglig på skrivbordet då.
Ja precis. Väl i handen kvittar det väl men hur ofta har man den där ;-)

[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Jag ser fördelar med båda, på en har jag den på baksidan och på dom två andra på framsidan.
Den som har på baksidan har även ansiktigenkännings så ligger den på ett bord behöver jag inte fingeravtrycksläsaren. Men det går snabbare med fingeravtryck.

[OT] Vilken mobil?
"It-jätten Google avbryter allt samarbete med kinesiska telekomföretaget Huawei, uppger en källa för Reuters. Undantag görs dock för produkter med öppen källkod."

[OT] Vilken mobil?
Trumps handelskrig börjar bli obehagligt nu, detta har potential att utlösa ny finanskris beroende på hur Kina kommer att svara. Väldigt många amerikanska företag är helt beroende av Kina på olika sätt.

[OT] Vilken mobil?
Min S7 börjar bli trött och seg. Tänkte köpa ny (jobb) mobil och tyckte att Huawei Mate 20 pro verkade ha det jag behöver till vettigt pris (typ 6000:-). Bra batteritid, möjlighet att stänga av massa bakgrundskrafs och bra kamera. Men vad händer om storebror duktig stänger av Google Play? (Det kan ju ta flera dagar innan kineserna har satt upp något liknande :)). Vågar jag (eller jobbet)?

Fundear annars på Galaxy S10E. Men den har lite kass batteritid och det är ju det jag vill komma ifrån.

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:
Min S7 börjar bli trött och seg. Tänkte köpa ny (jobb) mobil och tyckte att Huawei Mate 20 pro verkade ha det jag behöver till vettigt pris (typ 6000:-). Bra batteritid, möjlighet att stänga av massa bakgrundskrafs och bra kamera. Men vad händer om storebror duktig stänger av Google Play? (Det kan ju ta flera dagar innan kineserna har satt upp något liknande :)). Vågar jag (eller jobbet)?

Fundear annars på Galaxy S10E. Men den har lite kass batteritid och det är ju det jag vill komma ifrån.

Jag skulle inte våga köpa en Huawei idag.. Dessutom gillade jag inte deras ui sist jag testade (lite drygt ett år sedan). Inte speciellt förtjust i Samsung heller men s10e tycker jag ser vettig ut i övrigt.

[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
Octagon sa:

Jag skulle inte våga köpa en Huawei idag.. Dessutom gillade jag inte deras ui sist jag testade (lite drygt ett år sedan). Inte speciellt förtjust i Samsung heller men s10e tycker jag ser vettig ut i övrigt.

Varför inte? Finns ju ingenting som antyder att dagens ägare drabbas av diverse blockader.

Comviq har en bra deal på p30 pro för 375kr/mån i 24 mån.

[OT] Vilken mobil?
Allroad sa:
DanielS sa:
Octagon sa:

Varför inte? Finns ju ingenting som antyder att dagens ägare drabbas av diverse blockader.

Comviq har en bra deal på p30 pro för 375kr/mån i 24 mån.

Huawei sägerde kommer att tillhandahålla säkerhetsuppdateringar. Oklart vad som kommer att gälla ang. andra uppdateringar. Så det tycker jag trots allt är en antydan till att ägare kommer att drabbas.

[OT] Vilken mobil?
ct_dummy sa:
Jag tappade min Huawei i golvet förra veckan och inget skydd hjälpte. Nu är skärmen svart men mobilen funkar....2700 kr för att byta skärm!
Nu blir det en lur som tål lite!
http://ulefone.com/products/armor6e/features.html
Prisvärd tror jag och bra batteritid.

Tjena!

Jag kör Motorola Z2 Force och innan dess X Force. Fyra års garanti mot sprucken skärm. Hur jag än misshandlat telefonerna så går inte skärmen sönder. Xen lyckades jag tillochmed böja utan att skärmen gick åt skogen.

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:

Gick från S7:a med nyligen b ytt batteri (2 år gammal i övrigt) till S10E nyligen. Stor skillnad i batteritid skulle jag säga. Ofta 20-25% efter en hel dag, men S7:an upplevde jag snarare 10% kvar.

Sen är ju S10E snabbare på allt med, det är trevligt. Även om jag inte störde mig på att S7:an va seg.

[OT] Vilken mobil?
Om du letar i 6k-klassen kan jag tipsa om OnePlus 7. Ruskigt bra mobil för pengarna. Liknande komponenter som dyraste Samsung/iPhone men till bättre pris. Inne på min tredje OnePlus nu :)

[OT] Vilken mobil?
landen sa:
Octagon sa:

Gick från S7:a med nyligen b ytt batteri (2 år gammal i övrigt) till S10E nyligen. Stor skillnad i batteritid skulle jag säga. Ofta 20-25% efter en hel dag, men S7:an upplevde jag snarare 10% kvar.

Sen är ju S10E snabbare på allt med, det är trevligt. Även om jag inte störde mig på att S7:an va seg.

Gjorde precis samma byte. Var väldigt nöjd med S7 och ville egentligen inte byta bort den fysiska hemknappen. S7 är nog den bästa telefon jag använt med S10e är bättre (såklart nyare generation) men bortsett från att sidoknappen sitter för högt upp, fattar inte varför de inte lät den vara kvar på samma höjd som S7, så är jag grymt nöjd. Vattentät, grymt bra kamera, äntligen usb-c, men 3.5mm kvar. Bra batteri och maximalt utnyttjande av skärmen (har valt att ta bort de virtuella knapparna och köra med gestures, funkar skitbra efter lite invänjning)

[OT] Vilken mobil?
Tappade telefonen från huvudhöjd häromdagen med baksidan rakt ner i backen. Allt verkar ha hållit men limmet som håller skärmen har släppt lite. Vad ska man ha för lim för att bättra på det med? Lite irriterande när hörnet på glaset lite ligger plant mot kanterna. Det fastnar en liten stund när jag trycker till det så allt verkar rakt bara att limmet gjort sitt.

Eftersom det är en Nokia blev det givetvis en stor krater i asfalten men jag vill inte avslöja var för att undvika krav på skadestånd.

[OT] Vilken mobil?
Jag köpte ny jobblur som de står för nyss och det blev en xiaomi mi 9. En nysläppt hi end android 9 av kinajätte som inte är i tvist med nån stormakt. Beställde från deras egna webshop som skickade samma dag inom sverige.

Jobbigt för gubbot med allt nytt och mycket automatik att tämja men såhär nån dag senare är jag riktigt nöjd.

Rattnalle sa:
Tappade telefonen från huvudhöjd häromdagen med baksidan rakt ner i backen. Allt verkar ha hållit men limmet som håller skärmen har släppt lite. Vad ska man ha för lim för att bättra på det med? Lite irriterande när hörnet på glaset lite ligger plant mot kanterna. Det fastnar en liten stund när jag trycker till det så allt verkar rakt bara att limmet gjort sitt.

Eftersom det är en Nokia blev det givetvis en stor krater i asfalten men jag vill inte avslöja var för att undvika krav på skadestånd.

Hjälper inte närmaste smartphone-reparatör till med det lite snabbt för typ en hundring?

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:

Tjena!

Prova att värma lite med en hårtork och sen lägga den under press. Har fungerat för mig.
Med en varning för att det kan få motsatt effekt, jag gör på samma sätt när jag tar av skärmar, men då vänder jag ju loss istället för att trycka ihop. Men olika lim kan säkert reagera på olika sätt

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

Prova att värma lite med en hårtork och sen lägga den under press. Har fungerat för mig.
Med en varning för att det kan få motsatt effekt, jag gör på samma sätt när jag tar av skärmar, men då vänder jag ju loss istället för att trycka ihop. Men olika lim kan säkert reagera på olika sätt
Värt ett försök, det är ju värmelim.

Mobilen har varit inne på garantirep en gång så limmet är redan lossat en gång. Förmodligen sviterna av det som spökar. Den börjar dock bli så visuellt sliten nu att jag förmodligen inte kommer undan med att försöka ta det här på garantin också

Tillbaka
Topp