Makten
Aktiv medlem
[OT] Vilken mobil?
Källis sa:Att mobilkamerorna inte kan mäta sig med en bra "riktig" kamera är jag fullt medveten om men nu börjar det bli rätt okej kvalitet på vissa mobilkameror även i mindre gynnsamma förhållande att ta en bild.
Jo Maken jag tror mig ha rätt bra koll men är inte speciellt intresserad av att grotta ner mig i kameratekniken i kameran eller bakom en bild, jag vill bara att det ska bli en bild som jag kan stå för så är jag nöjd :)
Jag menar inte att mobilkameror är dåliga, utan att det är uselt att användaren själv inte får bestämma över behandlingen av bildfilerna. Varför påtvinga oss sönderkomprimering, utsmetning och annat för att dölja kamerans (ändå uppenbara) brister? Personligen tycker jag att överdriven brusreducering är låååångt mycket fulare än brus.
SGS sa:Det här är kanske lite väl mkt OT, men när ändå ni kamerakunniga är i tråden så...
Har en Sony Xperia XZ2 Compact. Inte det allra häftigaste, men inte heller någon renodlad budgetmodell. Jag kan ingenting om foto eller kameror. Det här är en typisk, helt oredigerad och oklippt bild från auto-läget:
Jag tycker det överlag ser OK ut kvalitetsmässigt för mina ändamål, förutom "bruset". Ser ut som om kontrasten är uppdragen rejält s.a.s. Finns det något standardknep jag kan ta till för bättre bildkvalitet?
Det ser väl rätt bra ut. Ett kontrastlöst motiv kan må rätt bra av hög bildkontrast:-) Sen är det inte direkt nåt brus i bilden, men man kan anta att den är så hårt brusreducerad i kameran att man "tvingats" skärpa upp den hårt. Det är därför det ser så "skräpigt" ut eller vad man ska säga. Detaljerna räcker helt enkelt egentligen inte för skärpa, utan det blir artificiell skärpa för hela slanten.
Om det finns nån inställning för skärpa i kamera-appen så skulle jag sänka den. Samma med brusreducering.
Fin komposition förresten! :-)