[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
*bump*
Van vid Android och Sony Xperias Compact-modeller, gillar den storleken och den graden av fukt-/vattentålighet (allmänt friluftsliv, alla väder), duglig kamera, helst inte mer än 4000 kr, helst inte från någon kinajätte. Vilka modeller tittar man på då, idag? Någon som är särskilt nöjd med sin, med dessa kriterier? Varningar?

Kollega varnade för Dual SIM, att vissa modeller (Samsung?) hade inbördeskrig mellan SIM-korten, med resultatet onödigt höga strålningsvärden. Erfarenheter, synpunkter?

[OT] Vilken mobil?
Mina Nokior med dual sim drar inte märkbart mer batteri med båda på jämfört med bara ett på iaf. Oavsett måste du ju inte stoppa i två.

Vad gäller storlek finns ju typ inget litet att köpa. Galaxy S10e var typ enda lilla jag hittade när jag köpte ny före sommaren men det föll på att det är en Samsung..

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Mina Nokior med dual sim drar inte märkbart mer batteri med båda på jämfört med bara ett på iaf. Oavsett måste du ju inte stoppa i två.

Vad gäller storlek finns ju typ inget litet att köpa. Galaxy S10e var typ enda lilla jag hittade när jag köpte ny före sommaren men det föll på att det är en Samsung..

Sant att man inte måste nyttja Dual SIM, men det vore förstås smutt att trycka ihop sina två mobiler till en. Och, varningen var främst kring ökad strålning, inte batteri, någon som hört/läst något kring detta? Om det är särskilda märken/modeller etc som är sämre, typ.

Tack för tipset, Galaxy S10e verkar bra, men jag känner mig lite snål... skulle som sagt helst stanna kring 4000 kr.

[OT] Vilken mobil?
Jag tänker mer är det borde gå mer batteri om det är krig mellan simkorten. Men just det kanske drar så lite att det inte märks ut det perspektivet.

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
Kollega varnade för Dual SIM, att vissa modeller (Samsung?) hade inbördeskrig mellan SIM-korten, med resultatet onödigt höga strålningsvärden. Erfarenheter, synpunkter?

Gällande dual sim hittade jag följande länk vilket jag tycker förklarar saker på ett pedagogiskt sätt:
https://medium.com/@brightsandz/her...w-about-dual-sim-phone-radiation-c49a019ddd63

Det du pratar om låter ju i så fall som buggar i programvaran. Inget jag hört talas och hittar inget vid snabb googling, men vore intressant med lite källor på det... Strålning från olika typer av radio har vi väl i nuläget kommit fram till att vi får acceptera i dagens samhälle. Mobil, wifi, mm mm överallt där vi rör oss.

Har kört dual sim under en period (Huawei) och det fungerade bra.

Fn använder jag en Nokia 7.1, den har också dual sim men jag har inte testat att köra det på den. Valdes till stor del pga det förhållandevis lilla formatet. Skrev en recension på Swedroid:
https://swedroid.se/forum/threads/nokia-7-1.161245/page-2#post-2387884

Mitt omdöme kvarstår efter ett halvår men skulle idag förmodligen köpa S10e.

[OT] Vilken mobil?
På vilket sätt skulle SIM-korten "kriga"? Visst, har du olika operatörer så kör de förvisso på olika band men kan vara aktiva samtidigt, men på vilket sätt skulle det bli mer "strålning" än från två mobiler? Har du samma operatör så dyker de två SIM-korten upp som två användare i systemet, och lär inte schemaläggas på samma resurs. Det ska isf vara när man slår på mobilen och de gör första access till systemet som de "skriker" samtidigt. Men samma sak där, det lär inte bli "värre" än med två separata mobiler.
F.ö. är det väldigt låga effekter som dagens mobiler sänder med, och trots att det forskats på ev hälsoeffekter av mobiltelefoni i uppåt 25-30 år nu, så finns det enligt WHO:s sammanställning fortfarande inga vetenskapliga belägg för några hälsoeffekter. Så det börjar nog bli dags att sluta oroa sig för "strålning". Det finns betydligt allvarligare saker att oroa sig över i dagens samhälle.
Ang SAR-värden som nämns i länken ovan så är det nåt som måste redovisas för alla mobiler som säljs, det mäts enligt en noga specad standard och måste ligga under ett gränsvärde (som är satt med stor marginal mot ev hälsoeffekter). Självklart kan man välja en mobil med lågt SAR-värde om man vill, men då ska man vara medveten om att ett lågt SAR-värde ofta också är en indikation på relativt sett dålig radioprestanda (dvs mobilen har sämre täckning, lägre upp/nedladdningshastighet, osv.).

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Nokia 7.1 bör ju bli rätt prisvärd nu när 7.2 dyker upp. Dock inte fuktsäker va? Jag har en 8.1 med samma konstruktion och den är snorhal, kör mjukt plastskal för den hade åkt ur handen ofta annars. Hade en 8 innan och aluminiumbygget kändes mycket mer premium men var ju ärligt talat rätt halt det också.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Nokia 7.1 bör ju bli rätt prisvärd nu när 7.2 dyker upp. Dock inte fuktsäker va? Jag har en 8.1 med samma konstruktion och den är snorhal, kör mjukt plastskal för den hade åkt ur handen ofta annars. Hade en 8 innan och aluminiumbygget kändes mycket mer premium men var ju ärligt talat rätt halt det också.

Hade inte sett 7.2, men den är ju lite större, och kanske inte helt säker den kommer till Sverige? Kan man acceptera 160mm höjd så blir ju alternativen många fler. 7.1 går säkert ner lite i pris under hösten men nuvarande pris är samma som jag betalade i februari, lägre än 2000kr tror jag inte det blir i närtid.

Inte fuktsäkrad men har inte varit något problem för min normala användning, t ex i fuktig jackficka under en veckas skidåkning i alperna.

Hal är den, använder också mjukt plastskal vilket tyvärr förtar lite av premiumkänslan.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
DanielS sa:
Rattnalle sa:

Hade inte sett 7.2, men den är ju lite större, och kanske inte helt säker den kommer till Sverige? 7.1 går säkert ner lite i pris under hösten men nuvarande pris är samma som jag betalade i februari, lägre än 2000kr blir det nog inte.

Inte fuktsäkrad men har inte varit något problem för min normala användning, t ex i fuktig jackficka under en veckasskidåkning i alperna.

Hal är den, använder också mjukt plastskal vilket tyvärr förtar lite av premiumkänslan.
Jag har inte heller lyckats kvadda någon telefon i fuktig ficka än. De dör av upprepade fall för att jag är ett klantarsel. Hittills verkar dock gummiskal funka mot det också.

Mtp hur många andra modeller som säljs här borde 7.2 också dyka upp men förmodligen inte i butiker förrän efter att den faktiskt presenterats :-P

[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Har inte märkt någon skillnad i batteritid med dual-sim iallafall. Kommer aldrig gå tillbaka till att ha en telefon privat och en i arbetet.

[OT] Vilken mobil?
Det är riktigt jävla synd att LG V30 är dyrare än vad den var och att LG v40 är så dyr.
För det ljudet LG V30 hade för 3000 till 4000 kr var priceless.

Men köp LG v40 vet jag

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
json88 sa:
Vill man ha en hållbar, prisvärd, fungerande lur utan en massa bloatware så är det Motorola som gäller
Utom att man inte får några uppdateringar om man inte har tur.

Tjena!

Säkerhetsuppdateringar verkar flyta på rätt bra på grabbens G5 och min G7. Jag fick för några dagar sen äntligen Paj till Forcen och det var ju dock i längsta laget.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Rattnalle sa:
json88 sa:
Vill man ha en hållbar, prisvärd, fungerande lur utan en massa bloatware så är det Motorola som gäller

Tjena!

Säkerhetsuppdateringar verkar flyta på rätt bra på grabbens G5 och min G7. Jag fick för några dagar sen äntligen Paj till Forcen och det var ju dock i längsta laget.
Jag tror det var G4 jag hade. De fick uppdateringar lite sporadiskt men den mytomspunna uppdateringen till Paj såg jag aldrig röken av, när jag haft telefonen nåt år gick det rykten om att den var ute som beta i typ Brasilien..

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:
Rattnalle sa:
json88 sa:
Uppdateringar verkar vara det som pensionerar mina telefoner. Efter 2-3 år och mängder av uppdateringar är telefonen seg som tuggummi.
Mina håller iofs aldrig så länge rent mekaniskt men förra blev uppdaterad från 7 till 8 och sedan 9. Säkerhetsuppdateringar varje månad. Den var lika snabb på slutet. Var inte alls redo att byta ut den egentligen.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Jag tror det var G4 jag hade. De fick uppdateringar lite sporadiskt men den mytomspunna uppdateringen till Paj såg jag aldrig röken av, när jag haft telefonen nåt år gick det rykten om att den var ute som beta i typ Brasilien..

Tjena!

Ja av nån anledning får alltid Brasilien dom stora uppdateringar först. Motorola måste ha en stor kaka av marknaden där eller något.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Octagon sa:
Rattnalle sa:
json88 sa:
Uppdateringar verkar vara det som pensionerar mina telefoner. Efter 2-3 år och mängder av uppdateringar är telefonen seg som tuggummi.
Mina håller iofs aldrig så länge rent mekaniskt men förra blev uppdaterad från 7 till 8 och sedan 9. Säkerhetsuppdateringar varje månad. Den var lika snabb på slutet. Var inte alls redo att byta ut den egentligen.
Min Motorola höll inte mekaniskt heller. Men om det beror på att den är sämre än Samsung eller om det beror på att jag inte skaffade lika bra skyddsfodral (svårare att hitta nåt mer avancerat) vet jag inte. CAT har jag också haft, den var usel men hållbar.

[OT] Vilken mobil?
Är det nån som köpt mobil av företag på blocket? Finns ju ett gäng som säljer begagnade telefoner. Vågar man det? En del skriver också att de har polistillstånd, det låter ju bra. Är det bra eller är det bara lockeri för oss som är lite skeptiska?

[OT] Vilken mobil?
GustafH sa:
Är det nån som köpt mobil av företag på blocket? Finns ju ett gäng som säljer begagnade telefoner. Vågar man det? En del skriver också att de har polistillstånd, det låter ju bra. Är det bra eller är det bara lockeri för oss som är lite skeptiska?
Är det billigt nog att vara värt det börjar det kännas suspekt tänker jag.. ;-)

[OT] Vilken mobil?
Erfarenheter av Oneplus och att ha med sig mobilen i svettiga/fuktiga fickor när man springer, cyklar eller mullar i skogen i största allmänhet, inklusive lite kyligare uteliv på vintern? Man kanske inte måste tänka så krampaktigt att IP-klassning är ett krav?
Och är Oneplus duktiga på att hålla sina produkter friska, med uppdateringar?
/Velpottan (lite snål för denna typ av köp dessutom)

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
Erfarenheter av Oneplus och att ha med sig mobilen i svettiga/fuktiga fickor när man springer, cyklar eller mullar i skogen i största allmänhet, inklusive lite kyligare uteliv på vintern? Man kanske inte måste tänka så krampaktigt att IP-klassning är ett krav?

Ingen personlig erfarenhet av just Oneplus. Men de flesta brukar vara nöjda med dom, har inte hört några direkta klagomål.

Ingen smartphone jag använt har varit IP-klassade och alla har klarat sig utan problem. Dock har jag en skapligt tät midjeväska vid löpning och vid cykling brukar jag inte ha telefon i ryggficka utan i ramväska på cykeln. Vid skidåkning utförs ligger den i svettig jackficka hela dagar utan problem.

[OT] Vilken mobil?
Tack, ja, kanske är jag bara lite kyckling när det kommer till svett-fukt-blött och telefoner! Om det inte är kajak eller långfärdsskridsko eller oskyddat i ösregn, så kanske det inte är något problem för normalt frilufsande.

Jag har ännu en gång kommit till ett halvakut läge med min nuvarande, plötsligt dör batteriet som en sten med typ 25% laddning kvar, behöver en underhållsladdning under eftermiddagen för den håller inte fram till kvällen och laddning över natt, seg respons när man öppnar vissa appar (typ 5-10 sekunders evighetslång väntan med vit skärm). Synd, för annars är jag fullt tillräckligt nöjd med både funktioner och storlek. Och i detta fall, lite snål...

[OT] Vilken mobil?
Jag har inte heller haft nån OnePlus men hittills inga IP-klassade mobiler och det har hittills gått bra. Alltid plastpåse i väskan om det faktiskt regnar men svett och småfukt i fickan har aldrig varit något problem.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Jag har inte heller haft nån OnePlus men hittills inga IP-klassade mobiler och det har hittills gått bra. Alltid plastpåse i väskan om det faktiskt regnar men svett och småfukt i fickan har aldrig varit något problem.

Ja med det sagt så skulle jag gärna ha IP-klassad telefon, men jag tar det mest som bra att ha. Hittills har jag inte haft det som hårt krav. Senast köpte jag en Nokia 7.1 för 3000kr, för det priset får man kompromissa lite och en av grejerna den inte har är IP-klassning.

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
Tack, ja, kanske är jag bara lite kyckling när det kommer till svett-fukt-blött och telefoner! Om det inte är kajak eller långfärdsskridsko eller oskyddat i ösregn, så kanske det inte är något problem för normalt frilufsande.

Jag har ännu en gång kommit till ett halvakut läge med min nuvarande, plötsligt dör batteriet som en sten med typ 25% laddning kvar, behöver en underhållsladdning under eftermiddagen för den håller inte fram till kvällen och laddning över natt, seg respons när man öppnar vissa appar (typ 5-10 sekunders evighetslång väntan med vit skärm). Synd, för annars är jag fullt tillräckligt nöjd med både funktioner och storlek. Och i detta fall, lite snål...
Det går ju att byta batteri. Kostar väl 4-500kr beroende på modell, åtminstone om du bor i en någorlunda stor stad där det brukar vara hård konkurrens på den marknaden. Bra både för plånboken och miljön om du är nöjd ned mobilen i övrigt.

[OT] Vilken mobil?
ooms sa:
Tant_Trek sa:

Det går ju att byta batteri. Kostar väl 4-500kr beroende på modell, åtminstone om du bor i en någorlunda stor stad där det brukar vara hård konkurrens på den marknaden. Bra både för plånboken och miljön om du är nöjd ned mobilen i övrigt.
Tack för feedback, har funderat även på detta.
Men när även apparna börjar bli sega, är det batterirelaterat?

[OT] Vilken mobil?
Hur är det när man byter batteri på en modern* vattentät telefon, typ Samsung S7. Blir den vattentät även efter bytet? Vet att det kan vara lite som och så om man byter glas/skärm.

*Modern så att man inte kan byta batteri själv alltså. Eller kan och kan, alltså en telefon där det inte är meningen att man ska kunna byta själv, som iPhone osv.

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:
Hur är det när man byter batteri på en modern* vattentät telefon, typ Samsung S7. Blir den vattentät även efter bytet? Vet att det kan vara lite som och så om man byter glas/skärm.

*Modern så att man inte kan byta batteri själv alltså. Eller kan och kan, alltså en telefon där det inte är meningen att man ska kunna byta själv, som iPhone osv.

Om du lämnar den till en auktoriserad verkstad är det lugnt. Hur killen på hörnet gör vet jag inte.

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
/Velpottan (lite snål för denna typ av köp dessutom)

OnePlus är riktigt duktiga på att uppdatera telefonerna tycker jag. Har heller aldrig själv haft problem med fukt på mina, men en bekant lyckades få fukt i skärmen på sin 3a för några år sedan när han hade den i ryggfickan.

Ska jag köra hårt brukar jag ändå lägga min i en plastpåse.

[OT] Vilken mobil?
Vad är grejen med OnePlus nu för tiden, jag menar, när dom kom var dom ju så billiga, men inte längre. Är inte Xaomi och Huawei mer prisvärda?

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
Henrik_E sa:
Octagon sa:
Vad är grejen med OnePlus nu för tiden, jag menar, när dom kom var dom ju så billiga, men inte längre. Är inte Xaomi och Huawei mer prisvärda?
Om man gillar att övervakas av kina är väl alla de bra val.

Jag börjar också få den nojan. Nu spanar jag mer på Motorola, så är det bara Google som övervakar mig... ???

Fast Motorola ingår i samma kinesiska koncern som Lenovo.
Hur man än vänder sig... :-)

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
Jag börjar också få den nojan. Nu spanar jag mer på Motorola, så är det bara Google som övervakar mig... ???
Nja, på just denna sidan är i alla fall jag övervakad av Google analytics och Double Click. Och om jag går till den via länk i Gmail så dirigeras jag via Google sök. Går jag däremot in på DN är det betydligt fler som kollar vad jag gör. Kineser... ja visst, men dom är knappast själva.

[OT] Vilken mobil?
Tant_Trek sa:
Henrik_E sa:
Octagon sa:

Ni är mer bekväma med att USA övervakar er? Där finns det ju iaf bevis att NSA ges full tillgång till alla tech-företags uppgifter, förutom Apple som satte sig emot.
Jag har hittills inte sett ett enda bevis läggas fram som stöd för alla de anklagelser som läggs fram mot Kina. T.ex. de "bevis" som USA lagt fram mot Huawei är ju bara gammal skåpmat, i många fall över 10 år gamla saker som redan är utagerade sedan länge. Nä, allt är en del av Trumps handelskrig.

[OT] Vilken mobil?
ooms sa:
Tant_Trek sa:
Henrik_E sa:
Octagon sa:

Ni är mer bekväma med att USA övervakar er? Där finns det ju iaf bevis att NSA ges full tillgång till alla tech-företags uppgifter, förutom Apple som satte sig emot.
Jag har hittills inte sett ett enda bevis läggas fram som stöd för alla de anklagelser som läggs fram mot Kina. T.ex. de "bevis" som USA lagt fram mot Huawei är ju bara gammal skåpmat, i många fall över 10 år gamla saker som redan är utagerade sedan länge. Nä, allt är en del av Trumps handelskrig.
Jag utgår från att alla som kan gör likadant som NSA. Sen om det är ett problem eller inte är ju upp till var och en.

[OT] Vilken mobil?
Nu har en stor del av familjens Android telefoner plötsligt det nya ladduttaget USB-C. Dags att köpa nya kablar. Vad ger mest pang för pengarna? Har tidigare varit ganska nöjd med micro USB från Belkin som man hittar på ICA, nån sladd från Kjell var också OK, Netonnet s billigaste var skräp.

[OT] Vilken mobil?
Octagon sa:
Tant_Trek sa:
Nja, på just denna sidan är i alla fall jag övervakad av Google analytics och Double Click. Och om jag går till den via länk i Gmail så dirigeras jag via Google sök. Går jag däremot in på DN är det betydligt fler som kollar vad jag gör. Kineser... ja visst, men dom är knappast själva.
Men det är dom goda som övervakar.Så vad är problemet

[OT] Vilken mobil?
[OT] Vilken mobil?
Tjena!

Typ-C verkar krångla klart mindre än Micro. Men det gäller att kabeln följer rätt standard om man har snabbladdning. Köpte nån sladd som inte fungerade, tog en evighet att ladda telefonen.

[OT] Vilken mobil?
Kneecap sa:
Tjena!

Typ-C verkar krångla klart mindre än Micro. Men det gäller att kabeln följer rätt standard om man har snabbladdning. Köpte nån sladd som inte fungerade, tog en evighet att ladda telefonen.

+1 på typ-C
Jo, känner igen det där. Fel kabel så går det låååångsamt... :)

frid!

Tillbaka
Topp