[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
42Hz sa:
Har du aktiverat installation av .apk från "external sources"?

Go to your phone’s Settings
Go to Security & privacy > More settings
Tap on Install apps from external sources
Select the browser you want to download APK files from
Toggle Allow app installs ON

Ja. Tyvärr funkar det ändå inte, provar att låsa upp för installationer både via Chrome och Firefox. Installationen startar, men sen slutar den med meddelandet "Appen har inte installerats". :(

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle sa:
Ibland måste man slå av vissa funktioner t ex filmsnutten innan fotot för att det ska funka.

Här har jag hittat mina fungerande: https://www.celsoazevedo.com/files/android/google-camera/

Tack även till dig, jag får ta nya tag senare idag, har pillat och misslyckats i en timme nu. Solen börjar skina för första gången på flera dagar, måste ut i friska luften!
Jag har plockat via länken ovan också, det är helt enkelt min mobil som inte tillåter mig att installera dessa kamera-apk:er? Har provat 5 olika filer. Trots att jag tillåter både Mozilla och Chrome att installer. Suck. :(

[OT] Vilken mobil?
Inget mästerverk men rätt imponerande av en mobilkamera klockan 06:40 när jag kom till jobbet....betydligt mörkare i verkligheten än på bilden, handhållet 4 sekunders slutartid och iso 800
?

IMG_Huawei_night mode.jpg

//Källis

[OT] Vilken mobil?
Min Nokia 7+ börjar närma sig 18-månaders-strecket och har inte åldrats så väl som jag hoppats. Dels har skärmen spruckit trots originalfodralet, eftersom den är lite bullig och sticker ut utanför skyddet. Viss hjälp av då knapp ettåring som hivade den i klinkersgolv två gånger dock.

Men framför allt så är USB-C-porten glappig och telefonen mer än lovligt seg.

Tur att jag snart får en ny telefon från jobbet. Tror vi kan få ny var tredje år, halvtid brukar jag byta mot en ny som jag betalar själv. Det är f-nimej katastrofdålig på så många vis att en telefon inte kan hålla och funka längre än så.

Jämför med min MBP som fyller 10 år i år, still going strong, kör näst senaste OS X och får fortfarande säkerhetsuppdateringar och allt funkar. På sätt och vis synd att jag är så djupt nere i Googleträsket, annars skulle jag nog valt en Iphone nästa gång.

[OT] Vilken mobil?
Min Nokia 7+ börjar närma sig 18-månaders-strecket och har inte åldrats så väl som jag hoppats. Dels har skärmen spruckit trots originalfodralet, eftersom den är lite bullig och sticker ut utanför skyddet. Viss hjälp av då knapp ettåring som hivade den i klinkersgolv två gånger dock.

Tur att jag snart får en ny telefon från jobbet. Tror vi kan få ny var tredje år, halvtid brukar jag byta mot en ny som jag betalar själv. Det är f-nimej katastrofdålig på så många vis att en telefon inte kan hålla och funka längre än så.

Jämför med min MBP som fyller 10 år i år, still going strong, kör näst senaste OS X och får fortfarande säkerhetsuppdateringar och allt funkar. På sätt och vis synd att jag är så djupt nere i Googleträsket, annars skulle jag nog valt en Iphone nästa gång.
Jag känner lite samma. Nya lilla iPhonen känns jäkligt vettig om man står ut med gränssnittet. Synd bara att den har kvar den där ensamma hemknappen istället för gestnavigering. Men det är väl en del av kostnadsbesparingen att återanvända allt.

Iofs överlever mina telefoner sällan så länge tyvärr. Men Nokia 8 hade jag nog typ 18 månader innan den glappade ihop efter ett fall från huvudhöjd i övrigt var den dock fortfarande snabb och väl fungerande.

[OT] Vilken mobil?
Var lite sugen på apple watch och inser att det då "krävs" att man har en iPhone också.

Tänker att Apple har större säkerhet i sin hälsodata/beräkning och kommer stödja detta under en längre tid än exempelvis Samsung med sina klockor.

Men är det värt att gå all in på Apple för klockans skull eller är det jag eventuellt går miste om om jag inte har apple försumbart?

[OT] Vilken mobil?
Var lite sugen på apple watch och inser att det då "krävs" att man har en iPhone också.

Tänker att Apple har större säkerhet i sin hälsodata/beräkning och kommer stödja detta under en längre tid än exempelvis Samsung med sina klockor.

Men är det värt att gå all in på Apple för klockans skull eller är det jag eventuellt går miste om om jag inte har apple försumbart?

Vad är det för hälsodata du är intresserad av? De flesta (?) som tränar väljer något mer träningsinriktat som Garmin, Polar eller Suunto.

Personligen gillar jag inte att behöva låsa in mig i något specifikt ekosystem. Jag skulle inte köpa iPhone för att kunna köra Apple watch, möjligtvis att jag skulle vara mer benägen att köpa Apple watch om jag hade en iPhone.

Disclaimer: använder själv android-mobil och garmin-klocka.

[OT] Vilken mobil?
Vad är det för hälsodata du är intresserad av? De flesta (?) som tränar väljer något mer träningsinriktat som Garmin, Polar eller Suunto.
Tänker mest hjärtdata/varningar och syresättning.

Edit. Rätt dåligt insatt i smart klockor så ge mig gärna info om mitt antagande att Apple skulle göra bättre produkter på detta fältet.

[OT] Vilken mobil?

Personligen gillar jag inte att behöva låsa in mig i något specifikt ekosystem. Jag skulle inte köpa iPhone för att kunna köra Apple watch, möjligtvis att jag skulle vara mer benägen att köpa Apple watch om jag hade en iPhone.

Disclaimer: använder själv android-mobil och garmin-klocka.

Även Polar har ju Android-klocka att erbjuda.

Jag kör med min Huawei Android-klocka vid all träning, loggar puls dygnet runt osv. Enda nackdelen jämfört med Garmin (som min fru kör med) är att jag behöver ladda oftare, laddar en stund varje morgon när jag äter frukost. Om jag inte loggar några pass så klarar sig klockan dock i två dygn men det är skönt att alltid starta med full klocka.

[OT] Vilken mobil?
Inte så modellspecifikt kanske men här är två bilder på samma objekt (om än olika kvällar) från samma telefon, Nokia 7.2, med Nokias egen kameraapp respektive moddad version av Googles med lite beräkningsmagi. Ett hett tips att prova till alla som inte tycker att kameran riktigt levererar.
Visa bilaga 412537
Visa bilaga 412538
Såklart intressant, skulle du kunna länka till "moddad version av Googles med lite beräkningsmagi"? :-)

[OT] Vilken mobil?
Tänker mest hjärtdata/varningar och syresättning.

Edit. Rätt dåligt insatt i smart klockor så ge mig gärna info om mitt antagande att Apple skulle göra bättre produkter på detta fältet.

Apple är väl generellt bra på att göra grejer som fungerar bra ihop. Det kommer ju dock till en hög prislapp jämfört med många andra.

Apple watch har några funktioner just relaterade till hjärtdata och varningar som jag förstår ligger i framkanten. Hur det ser ut med motsvarande funktioner hos konkurrenterna vet jag inte. Jag vet inte heller hur bra dessa varningar är från ett medicinskt perspektiv.

För mig personligen skulle inte detta avgöra ett köp men om man mår bättre av att ha dessa varningar så är det ju ett vettigt argument för Apple watch och skulle väl i så fall kunna motivera ett byte till iPhone.

Edit: men om man nu på riktigt har problem med blodtryck/hjärta kanske riktiga grejer för att mäta detta eller en hjärtstartare är en bättre investering? En smart-klocka är ju först och främst en rolig teknik-pryl..

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Apple är väl generellt bra på att göra grejer som fungerar bra ihop. Det kommer ju dock till en hög prislapp jämfört med många andra.

Apple watch har några funktioner just relaterade till hjärtdata och varningar som jag förstår ligger i framkanten. Hur det ser ut med motsvarande funktioner hos konkurrenterna vet jag inte. Jag vet inte heller hur bra dessa varningar är från ett medicinskt perspektiv.

För mig personligen skulle inte detta avgöra ett köp men om man mår bättre av att ha dessa varningar så är det ju ett vettigt argument för Apple watch och skulle väl i så fall kunna motivera ett byte till iPhone.

Edit: men om man nu på riktigt har problem med blodtryck/hjärta kanske riktiga grejer för att mäta detta eller en hjärtstartare är en bättre investering? En smart-klocka är ju först och främst en rolig teknik-pryl..
Fick mig att tänka om lite.
Primärt är jag ju ute efter gps och puls. Hjärta och syresättning är sekundära intressen.
Började titta runt och såg huaweis band 3 pro som verkade ha allt det för en skapligt billig penning. Fitbit har ju någon likvärdig variant men dubbelt så dyr.
Någon här som har erfarenhet av endera?

[OT] Vilken mobil?

Det där har inte med android att göra, det har med Nokia att göra. Min sony xperia xz premium är rapp som faen och bra batteri och hel skärm och hel usbc efter nästan 3 år. Jag har slängt den i luften med flit säkert 50 gånger, för att visa att den håller, lyckats knäcka baksidan bara, när den efter en 4 m flygtur, på 2 m höjd, landade med ryggen på en tröskel. Så, köp rätt modell så går det bra.

En kollega till mig på jobbet som inte är så it-van har en iphone, som inte säkerhetsuppdaterats på 2-3 år typ. När uppdateringen slogs på var telefonen obrukbar under en dryg vecka. Någon idiot på apple har tydligen bestämt att sista uppdateringen inte duger, du måste ta alla på vägen också. Pfft, apple schmapple.

[OT] Vilken mobil?
Det där har inte med android att göra, det har med Nokia att göra. Min sony xperia xz premium är rapp som faen och bra batteri och hel skärm och hel usbc efter nästan 3 år. Jag har slängt den i luften med flit säkert 50 gånger, för att visa att den håller, lyckats knäcka baksidan bara, när den efter en 4 m flygtur, på 2 m höjd, landade med ryggen på en tröskel. Så, köp rätt modell så går det bra.

En kollega till mig på jobbet som inte är så it-van har en iphone, som inte säkerhetsuppdaterats på 2-3 år typ. När uppdateringen slogs på var telefonen obrukbar under en dryg vecka. Någon idiot på apple har tydligen bestämt att sista uppdateringen inte duger, du måste ta alla på vägen också. Pfft, apple schmapple.
Om man slår av uppdateringar får man skylla sig själv lite

[OT] Vilken mobil?
Fick mig att tänka om lite.
Primärt är jag ju ute efter gps och puls. Hjärta och syresättning är sekundära intressen.
Började titta runt och såg huaweis band 3 pro som verkade ha allt det för en skapligt billig penning. Fitbit har ju någon likvärdig variant men dubbelt så dyr.
Någon här som har erfarenhet av endera?

Ingen erfarenhet från någon av ovanstående. Med Huawei Band 3 Pro verkar det som att man är låst till Huawei Health, och den app:en verkar t ex inte synka till Strava. Och det finns ju säkert andra begränsningar. Men för 590kr kan det ju ändå vara värt det om man vill testa.

Men normalt får man ju vad man betalar för. En Garmin- eller Polar-klocka för ca 2000kr känns som ett lite mer framtidssäkert val men det är så klart en annan prisklass.

[OT] Vilken mobil?
Om man slår av uppdateringar får man skylla sig själv lite
Absolut, inte bara lite, massor, men hur muppapple kan bygga ett system som inte har cumulativa uppdgraderingar av os är ju rätt illa.
När DRM var nytt och apple drmade musiken du köpte via itunes, så var den låst till den devicen som du laddade ner den till. Så 20 000 kronor senare av inköpt musik, din ipod dör efter två år, musiken är borta för alltid. Nu var det bara så med första ipoden tror jag, men det visar i mitt sinne hur de fungerar, de skiter totalt i konsumenten.

Apple har en skärm, 32 tum, 6k, retina. 50 eller 60k beroende på glaset kostar den men den är ju bra, dyr som fan, men bra som fan, men det är DEN ENDA skärmen du kan köpa. Gissa vad stället/foten till skärmen kostar, 10K, och det är bara en fot/ställ.
Iphones, de har enhanda orsakat att alla nu tycker att det går att 13000 för en mobil.
Oppo, världens 5 största mobiltillverkare, de flesta har inte ens hört talas om dem, har en ny mobil på g, 13 000.
Sen ska vi inte ens prata om hur lätt 13k dyrgripens glas spricker när det gäller iphone.

Så, jag gillar inte apple som företag, men visst kan de göra smaskiga produkter.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Absolut, inte bara lite, massor, men hur muppapple kan bygga ett system som inte har cumulativa uppdgraderingar av os är ju rätt illa.

Jag är ju inget själv inget apple-fan men senaste gången jag körde igång en gammal android-telefon så laddade den också ner varje enskild uppdatering var för sig. Dock brukar problemet inte märkas lika mycket då de flesta tillverkare inte uppdaterar android-lurarna särskilt ofta och inte så länge.

[OT] Vilken mobil?
När DRM var nytt och apple drmade musiken du köpte via itunes, så var den låst till den devicen som du laddade ner den till. Så 20 000 kronor senare av inköpt musik, din ipod dör efter två år, musiken är borta för alltid. Nu var det bara så med första ipoden tror jag, men det visar i mitt sinne hur de fungerar, de skiter totalt i konsumenten.

Apple har en skärm, 32 tum, 6k, retina. 50 eller 60k beroende på glaset kostar den men den är ju bra, dyr som fan, men bra som fan, men det är DEN ENDA skärmen du kan köpa. Gissa vad stället/foten till skärmen kostar, 10K, och det är bara en fot/ställ.
Iphones, de har enhanda orsakat att alla nu tycker att det går att 13000 för en mobil.
Oppo, världens 5 största mobiltillverkare, de flesta har inte ens hört talas om dem, har en ny mobil på g, 13 000.
Sen ska vi inte ens prata om hur lätt 13k dyrgripens glas spricker när det gäller iphone.

Så, jag gillar inte apple som företag, men visst kan de göra smaskiga produkter.

Apple har slutat med sådana uppdateringar bara så du vet ?
Sen måste man inte köpa dyraste telefonen från Apple och man måste heller inte ha deras skärm om man inte vill ?

[OT] Vilken mobil?
Apple har slutat med sådana uppdateringar bara så du vet ?
Sen måste man inte köpa dyraste telefonen från Apple och man måste heller inte ha deras skärm om man inte vill ?
Det är klart man inte behöver men om du kollar på populationen som har iphones jämfört med disponibel inkomst så verkar det som att man måste. Lite udda, sen smäller man på ett skal så den är superful, fast du betalt puckopengar just för att den är snygg. Huh?

[OT] Vilken mobil?
Jag är ju inget själv inget apple-fan men senaste gången jag körde igång en gammal android-telefon så laddade den också ner varje enskild uppdatering var för sig. Dock brukar problemet inte märkas lika mycket då de flesta tillverkare inte uppdaterar android-lurarna särskilt ofta och inte så länge.
Aha, men den här luren höll på i 2 veckor, helt galet. Jag har en gammal android som inte varit igång på nästan 3 år, jag ska prova och se hur länge den håller på. :)

[OT] Vilken mobil?
Det där har inte med android att göra, det har med Nokia att göra.

Fast Nokia kör ju med Android One, det borde rimligen göra gott för hur mycket sega egna tillägg tillverkaren kan göra. Jag kan inte säga att jag hade mindre problem av samma typ med de två Sonytelefoner jag hade innan, Z1 och Z5. Spräckte iofs inga skärmar på dem men de hade den enorma fördelen att kunna ha en fångrem vilket jag verkligen saknar på den här telefonen.. Är det nån som har det längre?

[OT] Vilken mobil?
Fast Nokia kör ju med Android One, det borde rimligen göra gott för hur mycket sega egna tillägg tillverkaren kan göra. Jag kan inte säga att jag hade mindre problem av samma typ med de två Sonytelefoner jag hade innan, Z1 och Z5. Spräckte iofs inga skärmar på dem men de hade den enorma fördelen att kunna ha en fångrem vilket jag verkligen saknar på den här telefonen.. Är det nån som har det längre?

Jag har ju också en Nokia (7.1) som börjar närma sig 18 månader (det är ju iof en generation nyare än 7+). Den känns fortfarande lika snabb som när den var ny. Dock lyckades jag för första gången i mitt liv krascha display:en på den här. Bytte den genom Nokias inskicknings-service, kostade 1100kr (nypris 3000kr). Men eftersom jobbet kunde stå för display-bytet så var det ju inget som jag behövde känna av.

USB-porten är ju tyvärr ett känt problem på många tidiga Nokia-androider.

[OT] Vilken mobil?
Jag har inte heller haft sönder några skärmar sen jag hade Iphone 4 så jag misstänker att den är känslig. Skärmbytet på 7+ kostade närmare 2000 kr hos Nokia, mer än en ny telefon skulle kosta. Avvaktar maj månad istället, då är det new-phone-month för mig på jobbet :-)

[OT] Vilken mobil?
Även Polar har ju Android-klocka att erbjuda.

Jag kör med min Huawei Android-klocka vid all träning, loggar puls dygnet runt osv. Enda nackdelen jämfört med Garmin (som min fru kör med) är att jag behöver ladda oftare, laddar en stund varje morgon när jag äter frukost. Om jag inte loggar några pass så klarar sig klockan dock i två dygn men det är skönt att alltid starta med full klocka.

Själv kör jag nu med Huawei Watch GT2 och på den räcker batteriet lätt en vecka utan laddning.
IMG_20200301_143257-01.jpeg

[OT] Vilken mobil?
Har de slutat? Min historia här utspelade sig för ett par månader sen?

Nu är det lite oklart vad du menar med säkerhetsuppdaterats, menar du en säkerhetskopia, eller uppdateringar av systemet?
har iofs gjort ett hundratal av varje på olika iphones utan att upplevt något liknande som du beskriver, låter väldigt märkligt.

Det jag gillar med apple watchen är att jag kan ha digitalt simkort till den, så att man kan lämna telefonen hemma när man cyklar, samtidigt som man kan ringa på hjälp ifall det behövs. Brukar trycka igång platsdelning åt en kompis ifall jag far ut själv :)

[OT] Vilken mobil?
Det är klart man inte behöver men om du kollar på populationen som har iphones jämfört med disponibel inkomst så verkar det som att man måste. Lite udda, sen smäller man på ett skal så den är superful, fast du betalt puckopengar just för att den är snygg. Huh?

Klart det finns människor utan smak och det kanske blir tydligare ju dyrare saker dom gör fulare, själv kör jag ej dyraste iphone och alltid utan allt vad skal och skydd heter, min förra iphone hade jag 2,5 år och hade fortfarande haft den om inte jobbet gett mig en. Lätt att dra folk över en kam? ;)

[OT] Vilken mobil?
Har precis beställt 2 st IPhone SE (2020) för drygt 5000 kr/st. Inte så farligt dyrt. Lagom storlek, gillar inte dagens rymdskeppsstorlekar.

[OT] Vilken mobil?
Min Nokia 8 blir 2år 5:e maj, måste säga att det är nog telefon jag har haft minst problem med, förutom OnePlus One. Bra skärm och kamera, känns lika rapp som när jag köpte den. Tappat den otaliga gånger, men det räcker väl att den en gång träffar fel i backen för att något ska hända, tur helt enkelt?
Möjligen börjar batteriet kännas att den inte håller lika länge men laddar varje natt/kväll, laddar dock snabbt.
Hittade Google-kameraappen för ett tag sedan det var ett lyft! För 4000:- känns det som ett fynd. =)

[OT] Vilken mobil?
Jo, de verkar lyckas olika bra med olika modeller, 7+ var nog inte den bästa. De spottar ur sig en otrolig mängd modeller också.

[OT] Vilken mobil?
Klart det finns människor utan smak och det kanske blir tydligare ju dyrare saker dom gör fulare, själv kör jag ej dyraste iphone och alltid utan allt vad skal och skydd heter, min förra iphone hade jag 2,5 år och hade fortfarande haft den om inte jobbet gett mig en. Lätt att dra folk över en kam? ;)
Det är snitt, jag skrev populationen, då gäller det ju inte dig.

[OT] Vilken mobil?
Jag bytte nyligen från min Redmi 5+ som jag var rätt nöjd med. De har verkligen lyckats med lagom-konceptet. Lagom bra på allt men inte bäst på något. Förutom prisvärdhet då kanske.
Men blev less på den helt enkelt och skaffade mig en Huawei Mate 10 istället. Flaggskeppslur från 2017. Får Android 10 snart. Den Bredaste telefon som gjorts vad jag vet. Siktade på det då jag inte begriper mig på den nya formfaktorn med smala höga lurar. Kanontelefon! Hoppas den håller några år nu.

[OT] Vilken mobil?
Någon som har koll på googleplay och kina? Jag vet att något märke är blockat från googleplay, det är väl Huawei?
Är de andra kinamobilerna och kanske även koreamobilerna safe?

[OT] Vilken mobil?
Just ja, glömde ljudet, inspelningskvalitén är riktigt grym, inget jag la vikt på innan köpet men jäklar vad bra ljud det blir på inspelningarna!

[OT] Vilken mobil?
Min Nokia 8 blir 2år 5:e maj, måste säga att det är nog telefon jag har haft minst problem med, förutom OnePlus One. Bra skärm och kamera, känns lika rapp som när jag köpte den. Tappat den otaliga gånger, men det räcker väl att den en gång träffar fel i backen för att något ska hända, tur helt enkelt?
Möjligen börjar batteriet kännas att den inte håller lika länge men laddar varje natt/kväll, laddar dock snabbt.
Hittade Google-kameraappen för ett tag sedan det var ett lyft! För 4000:- känns det som ett fynd. =)
Döden för min var att jag tappade den med skärmen platt mot marken. Den gick inte sönder då men strax efter blev det glapp i kablaget så halva skärmen blev myrornas krig.

[OT] Vilken mobil?
Trots äpplenas höga pris lär de stå för mer än hälften av alla registrerade mobiltelefoner hos svenska operatörer enligt pts.

[OT] Vilken mobil?
Trots äpplenas höga pris lär de stå för mer än hälften av alla registrerade mobiltelefoner hos svenska operatörer enligt pts.

Ja med mördande reklam går det säkert bra.
B24C59E7-B9F7-4681-94CA-03560ACF72CF.jpeg

?

Nå, min Moto G3 funkar fortfarande kanon -om än med något litet internminne - på år 4 eller 5 vad det nu kan vara, trots höga fall mot mark, fuktiga bakfickor och annat mobildödande. Skärmen är inte ens repig.

[OT] Vilken mobil?
Nå, min Moto G3 funkar fortfarande kanon -om än med något litet internminne - på år 4 eller 5 vad det nu kan vara, trots höga fall mot mark, fuktiga bakfickor och annat mobildödande. Skärmen är inte ens repig.
Har en iphone 5 som fungerar felfritt efter ca 7 år, men har dock pensionerat den pga apptillverkarna inte längre vill ge stöd för dess OS. Listan på grejer som är bättre i moderna mobiltelefoner är dock ganska lång.

[OT] Vilken mobil?
Någon som har koll på googleplay och kina? Jag vet att något märke är blockat från googleplay, det är väl Huawei?
Är de andra kinamobilerna och kanske även koreamobilerna safe?
Det är Huawei ja. Deras nya telefoner är bannade av Google. De har gjort sitt bästa för att få till en egen app-store, samt Google-alternativ (såsom Maps osv). De viktigaste svenska apparna finns/är på G.
Något annat märke känner jag inte till. Bara Huawei som lyckats hamna i luven med Google.

Tillbaka
Topp