[OT] Vilken smartphone?

[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> har nån av e52,e55 o e72 ens kommit ut?

E52 finns hos nokia och poppar upp bland andra sälja då och då, verkar vara lite begränsad tillgång. :(

På katching flyttas datumet fram hela tiden...

[OT] Vilken smartphone?
Ah!, då har man äntligen fingrat på en Nokia E52:a, verkar vara en riktigt trevligt sak för dom som vill ha en smartphone som ser ut som en telefon. ;)

smart.jpg ht=544

Surfa Happy gick geschwint!

[OT] Vilken smartphone?
carl.josefsson skrev:
> Google Nexus One, någon?
>
> /C

har en sådan ja.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vilken smartphone?
Jensen skrev:
> har en sådan ja.

Funkar bra?
Är annars lite sugen på HTC Bravo, inste släppt än men verkar vara 'typ Nexus One' men med FM-radio, fysiska knappar nedanför skärmen och lite mindre RAM.

[OT] Vilken smartphone?
Jag hade kikat på Motorola Droid/Milestone också. Likvärdiga prestanda, lite större men med ett fysiskt tangentbord.

Å andra sidan har jag nästan vant mig av vid det riktiga tangentbordet numera.

[OT] Vilken smartphone?
MOtorola droid har inte samma prestanda. eller rättare sagt. den har långsammare processor. men mjukvaran på den ä bra optimerad, därför presterar den riktigt bra sett till hårdvaran. tråkiga med den är väll dels vikten och dels att de inte tas in i serige o att man därmed inte får svenskt tangentbord. visst kan man få det att funka me svenska tecken, men knapparna förblir ju utan svenska ÅÄÖ.

Rhino: är riktigt nöjd med den. funkar utmärkt. bra display, system, osv. Bravo är ju i stort sett samma mobil. bara me optisk läsare istället för trackbal, som för övrigt funkar utmärkt. Bravo verkar ha FM radio ja. söker man på nätet, så verkar nexus one ha det chipet med, så rent teoretiskt borde nexus one kunna få FM radio. om de nu inte hindrat det genom att skippa nån annan viktig hårdvarudel. men skulle inte förvåna mig, om det ligger där latent, o google kan sätta på det, precis som de nyligen gjorde me multitouch.

[OT] Vilken smartphone?
carl.josefsson skrev:
> Google Nexus One, någon?

Nja, jag väntar på Nexus-6. De kommer att bli otroligt mycket bättre. Med reservation för livslängden.

[OT] Vilken smartphone?
Fikasvettot skrev:
> otroligt mycket bättre. Med reservation för livslängden.

"The light that burns twice as bright burns for half as long"

Det blev till slut en Nokia 5230 för mig, istället för en Android. Kostar en fjärdedel av en Nexus och hälften av en Liquid men klarar alla mina usecases utom "bra kamera". Dessutom vinner den på usecasen "tappa i marken" och "ligga i svettig cykelficka".

Men jag tror fortfarande Android vinner, jag tar en senare, som slow adopter.

[OT] Vilken smartphone?
Viktigt att lägga till på kravspecen är att det INTE skall vara Microsoft i luren. Blev påtvingad en HTC. Funkar skit, eller vem känner inte igen "starta om för att de nya inställningarna ska börja gälla", eller att den hänger sig (även on/off knappen) så man får plocka bort batteriet och göra en omstart. Ej kompatibel med blåtand varken bilens blåtand eller min suveräna stereoblåtand från SonyEricsson (samtalen bryts hela tiden). Vad svarar då HTC:s support. Det finns inget att göra. Kul!

[OT] Vilken smartphone?
Har haft Nokias N900 i ett par månader nu och har inte mycket att klaga på så här långt.

Synk mot diverse e-post/kalenderfunktioner har fungerat problemfritt. Har hört att den skall vara seg om man har mycket mail i stora mappstrukturer men det är inget jag märkt av.
Batteritiden är även den i kortaste laget. Klarar inte en lång dag iväg från kontoret om man har allt igång och använder telefonen mycket. Det är dock ingen skillnad mot de telefoner jag haft tidigare, behövde ta med extra batteri till dem också.

Om det är något jag saknar så är det ett 5-radigt tangentbord. Får hoppas det dyker upp på en E900 som efterföljare till E90 modellen någon gång framöver.

//j

[OT] Vilken smartphone?
jesperC skrev:
> Har haft Nokias N900 i ett par månader nu och har
> inte mycket att klaga på så här långt.
>
> Synk mot diverse e-post/kalenderfunktioner har
> fungerat problemfritt. Har hört att den skall
> vara seg om man har mycket mail i stora
> mappstrukturer men det är inget jag märkt av.
> Batteritiden är även den i kortaste laget.
> Klarar inte en lång dag iväg från kontoret om
> man har allt igång och använder telefonen
> mycket. Det är dock ingen skillnad mot de
> telefoner jag haft tidigare, behövde ta med extra
> batteri till dem också.
>
> Om det är något jag saknar så är det ett
> 5-radigt tangentbord. Får hoppas det dyker upp
> på en E900 som efterföljare till E90 modellen
> någon gång framöver.
>
>
> //j

några månader? kom ju precis före jul :D inte ens två månader sedan :D

hade en N900 några veckor, trivdes inte alls med den. stor, tjock, tung och kom aldrig överens me tangentbordet. sen är maemo än så länge för mycket dator o för lite telefon för att vara i min smak :D men det är väll en smaksak :D

[OT] Vilken smartphone?
18 buggar i ett operativsystem, telefonapplikation, kontaktregister, GPS-navigering, IM-klient, kalendersynk, röstigenkänning, webläsare, med mera?

Andra får in lika många buggar i en eltandborste...

[OT] Vilken smartphone?
finns det en app för båtnavigering(plotter) till Nexusluren? vill ha en kombinerad smartphone med denna funktion... finns nexus one att köpa i svea ännu verkligen?

[OT] Vilken smartphone?
olzone skrev:
> finns det en app för båtnavigering(plotter) till
> Nexusluren? vill ha en kombinerad smartphone med
> denna funktion... finns nexus one att köpa i svea
> ännu verkligen?
1. Det beror väl inte på luren utan på OS:et, finns det till Android så finns det till Nexusen, googla.
2. Nej, men man kan importera den via USA->UK->Sverige via vissa företag. Verkar ganska riskfritt men tar lite tid, kostar ca 4400:-. Kolla nexus-tråden på minhembio.com

[OT] Vilken smartphone?
Jag kör HTC Hero
stabil
Snabb
Grym browser
Goggle maps är snorbra
Exchangsynken är seamless och superbra
Har inte börjat tanka appar
Inte lika bra bastelefon som min gamla SE G900 eller tom K800 men roligare

[OT] Vilken smartphone?
jomper skrev:
> Jag hade kikat på Motorola Droid/Milestone
> också. Likvärdiga prestanda, lite större men
> med ett fysiskt tangentbord.
>
> Å andra sidan har jag nästan vant mig av vid det
> riktiga tangentbordet numera.

Jag har en Milestone köpt från eXpansys. Är hyffsat nöjd, men för min del kunde de lika gärna skippat Hw-tangentbordet. Vill man ha åäö kan man hacka in en annan keymap, men det kräver root-access. Version 2.1 av andrpid kommer till Milestone inom kort ser det ut som.

[OT] Vilken smartphone?
fastforward skrev:
> olzone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > finns det en app för båtnavigering(plotter)
> till
> > Nexusluren? vill ha en kombinerad smartphone
> med
> > denna funktion... finns nexus one att köpa i
> svea
> > ännu verkligen?
> 1. Det beror väl inte på luren utan på OS:et,
> finns det till Android så finns det till Nexusen,
> googla.
> 2. Nej, men man kan importera den via
> USA->UK->Sverige via vissa företag. Verkar ganska
> riskfritt men tar lite tid, kostar ca 4400:-.
> Kolla nexus-tråden på minhembio.com

kostar ja 4700 med engelsk moms om man beställer via england. runt 5200 kr direkt från usa, om man fifflar sig förbi svensk moms.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vilken smartphone?
Pillade på en Nokia N900 nyss och kan lämna följande utlåtande;

På +sidan
* "Bra" prestanda (ovanligt för Nokia som ALLTID snålar på HW),
* Jävligt trefvligt med en "upplåst" Linux-mobil som man inte behöver hacka, Kul för en gammal Linux-räv att få full tillgång till typ allt,
* Snyggt GUI och en del smarta funktioner i gränssnittet,
* Ser ut att finnas trevligare möjligheter att utveckla egna programvaror än för Android (har bara gjort lite små test-appar med Androids SDK och det var fan pesten själv),
* Än så länge är det glassigt med en N900 i nörd-kretsarna ;)

På -sidan
* Hur f*n kan man släppa en telefon idag som är byggd för en j*vla stylus-penna? (dvs, användande av fingrarna på skärmen _fungerar_ men inte mer än så),
* En del puckade "funktioner" i GUI't (kom i några lägen då jag inte alls förstod hur jag skulle komma tillbaka och var tvungen att göra massa konstiga saker för att komma till hemskärmen ;),
* För lite applikationer om man inte vill köra utvecklingsversioner,
* Taskig batteri-tid,
* Fortfarande en entusiast-lur, men det vänder nog snart om inte Meego blir allvar för då är det typ tillbaka på ruta-1,

Det var mina 5-cent om N900 om nu någon mot förmodan skulle vara intresserad.

[OT] Vilken smartphone?
Innan jul så hängde jag på alla möjliga mobilsidor för att fiska information om vilken min nästa mobil skulle bli. Efter lång beslutsångest så bestämde jag mig för en Nokia e72. Var lite tveksam i början men nu tycker jag att den rockar röven av alla andra smartlurar vars batteritid räcker max en dag.

Då jag kör med mobben som gps-tracker så är det inte helt onödigt med skaplig batteritid. Senast jag laddade den var i lördags kväll, sen dess har jag trackat vikingarännet i söndags (ca 5 timmar), en skidtur (1.5 timme), ett gäng samtal, diverse surf, sms, några foton och just nu har jag två 2 av 7 staplar kvar av batteriet (ca 28.5 %). Antar att jag får ladda den imorrn eller senast lördag igen. Jag e rätt nöjd med det :)!

[OT] Vilken smartphone?
kalis skrev:
> Pillade på en Nokia N900 nyss och kan lämna
> följande utlåtande;
>
> På +sidan
> * "Bra" prestanda (ovanligt för Nokia som ALLTID
> snålar på HW),
> * Jävligt trefvligt med en "upplåst" Linux-mobil
> som man inte behöver hacka, Kul för en gammal
> Linux-räv att få full tillgång till typ allt,
> * Snyggt GUI och en del smarta funktioner i
> gränssnittet,
> * Ser ut att finnas trevligare möjligheter att
> utveckla egna programvaror än för Android (har
> bara gjort lite små test-appar med Androids SDK
> och det var fan pesten själv),
> * Än så länge är det glassigt med en N900 i
> nörd-kretsarna ;)
>
> På -sidan
> * Hur f*n kan man släppa en telefon idag som är
> byggd för en j*vla stylus-penna? (dvs,
> användande av fingrarna på skärmen _fungerar_
> men inte mer än så),
> * En del puckade "funktioner" i GUI't (kom i
> några lägen då jag inte alls förstod hur jag
> skulle komma tillbaka och var tvungen att göra
> massa konstiga saker för att komma till
> hemskärmen ;),
> * För lite applikationer om man inte vill köra
> utvecklingsversioner,
> * Taskig batteri-tid,
> * Fortfarande en entusiast-lur, men det vänder
> nog snart om inte Meego blir allvar för då är
> det typ tillbaka på ruta-1,
>
>
> Det var mina 5-cent om N900 om nu någon mot
> förmodan skulle vara intresserad.

hade en n900

en av n900:ans svageheter tycker ja även ä bristen på portrait mode. eller, det finns där, men det är inte mycket funktioner som funkar i upprätt tillstånd. mobildelen gör det till viss del, men den är fortfarande lite outvecklad. syns att det främst är en dator.

fördelem me maemo gentemot android ä att maemo är närmaste släkt med dator operativsystem, debian program sägs ju t.ex. funka om man ändrar några rader kod t.ex.

tycker heller inte att systemet alltid ä anpassat efter att användas me en hand, o framför allt inte alltid gjort för att köras me fingrarna.

största nackdelen tycker ja ändå ä storleken. den ä jäkligt tjock. har en Nexus one nu, o den ä lika bred o hög, men den ä 6-7 mm tunnare. o har man den i fickan, märker man inte av den, det gjorde man
alla gånger med n900, dels pga. tjockleken, men även att den ä riktigt tung.

sen öppnades sliden i fickan, inte helt, men till viss del.

var lite detta som fick mig att sälja n900:an. efterföljaren kan dock bli grym.

[OT] Vilken smartphone?
kalis skrev:
> * Fortfarande en entusiast-lur, men det vänder
> nog snart om inte Meego blir allvar för då är
> det typ tillbaka på ruta-1,

Som jag fattar det är Meego på allvar. Tydligen har dessutom Samsung annonserat att de ska släppa en Meego lur ganska snart. Undrar om Intel och Nokia siktar på att konkurrera med Android om mobiltillverkarna?
Men som jag fattar det kommer det inte påverka Harmattan nämvärt förutom att den heter Meego 1 instället
för Maemo 6. (Fast man kan ju tycka att det borde resultera i att grunakitekturen blir mera Mobilin och mindre Debian och att gränsnittet blir QT (vilket ju verkar vara nokias prio ett) och inte längre GTK som jag har för mig att Mobilin (och Maemo 5) var baserat på)
Skillnaden som jag förstår det är att det är på väg versioner av Meego även för netbooks och andra mobila enheter tv-apparater etc.

[OT] Vilken smartphone?
Nån som har koll på Nexus One vs Sony Ericsson X10 (eler vad den nu heter)
Sugen på nån av dom när de nu släpps i här.
Eller finns det andra alternativ ?
Android är ett krav givetvis!

[OT] Vilken smartphone?
Globalistic skrev:
> Är i morgon dagen med stort D?

vad släpps då? kan ju inte vara nya iphone du menar, då den ju ryktas släppas i övermorgon :D

[OT] Vilken smartphone?
Är det inte den 12e Apple har sin pressgrej då man skäpper bilder mm på sin nya produkt. Troligtvis iPhone 5 och kanske kanske iPhone Nano?

När produkterna släpps lär vara Innan Julhandeln i alla fall ;)

[OT] Vilken smartphone?
Det kan visst bli lite förseningar.. med skärmarna då de köper sina skärmar och merparten av sin hårdvara av samsung.. och som tack har de ju stämt samsung på 1.8 billion dollars.. för att samsung är en bättre produkt, till ett lägre pris

/totalt rootad med customiserat op-system Galaxy S2 med helt custom kernel.. och inte ett enda orginalprogram kvar! = nöjd kund!

[OT] Vilken smartphone?
Köptips önskas!
Jag är helt off eftersom jag haft mobil från jobbet senaste 7 åren eller vad det är.
Har haft Iphone sen 2009 men kan helt klart tänka mig Android.

Kandidater fritt ur minnet:

- Iphone6
Bekant OS men ibland lite för låst samt avsaknad av vissa appar för jobb.

-Xperia Z3 eller Z3 Compact
Skulle vara trevligt med lite vattentäthet så eftersom den är med i skogen. Är dock lite osäker på Sony, när det var Sony Ericsson kändes de inte klockrena.. men de verkar få bra betyg.

Andra jag kommer på:
- Nexus
- Samsung Galaxy

-Nån annan?

Smartfånen anävnds mest för ringa och "det vanliga" dvs surf mm och vardagsfoto.

Komigennu! Ge mig nåt bra tips, så jag kan välja! :)

[OT] Vilken smartphone?
Jag har gått från samsung xcover 1&2 till en experia m2. Är nöjd som fan, allt flyter bättre lättare att navigera (mer likt ios än samsungsrna) fortfarande vatten och dam tät dock inte stöttålig i samma utsträckning.

Är även billiG ca 2500:-)

Senast ändrad:
[OT] Vilken smartphone?
Kläm på nån Windowslur också i nån butik. Enda svagheten är något sämre apputbud ( har hänt mycket på senaste tiden där tycker jag). Handhavandemässigt mycket trevligt. Har en iPhone på jobbet och det känns som om allt kräver många fler tryck i olika menyer.

[OT] Vilken smartphone?
Om bra kamera och schysst byggkvalitet är viktigare än 200 olika appar för pruttljud så kan jag varmt rekommendera Nokia Lumia 930 (alltså en Windowstelefon). Jag har en sån som jobbtelefon och gillar den skarpt. Grym skärm, ok batteritid, bra kart-app. Kameran är ca två miljoner gånger bättre än den i min privata Sony Z1 Compact. Men kolla som sagt att de appar du vill använda finns. De flesta större (SVTPlay, NetFlix, BankID, Spotify, Endomondo, Swish mm) brukar finnas.

/Johan

EDIT: Lade till Swish. Det är ju trots allt den viktigaste happy-appen ;)

Senast ändrad:
[OT] Vilken smartphone?
Jag är jättenöjd med min z3. Vattentät och framförallt väldigt bra batteritid.

För transparensens skull så är jag dock jävig, även om jag skaffade telefonen innan jag blev det..

Tillbaka
Topp