[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Jag har en av IKEA's gjutjärnspannor från 20-25 år sedan som "kött" stekjärn. En tefal teflon panna, som snabbmatspanna / halvfabrikatspanna och den borde egentligen vara kastad, då jag köpt ett par "kavalkad" non-stick pannor från IKEA att ersätta denna med. (Den är närmare 10 år, och har sett för hög temperatur, och för lite fett många gånger vid det här laget.)

Vad jag däremot fortfarande saknar är en vettig panna att steka potatisplättar och andra liknande saker som helt enkelt äter allt man försöker "fetta" järnet med. Skulle en kolstål / rostfri panna vara ett vettigt alternativ här? Både keramiska och teflonpannor är ju känsliga för att gå torra, och en del mat är ju fullständigt omöjlig att ha fet nog till, utan att hiva dem i fritösen snarare än stekjärnet.

Om någon har en gjutjärnsgryta av hyfsad storlek och aldrig använder den så bor jag i Helsingborg. Lovar att ge den ett gott hem där den används regelbundet, vet ni att en vettig kostar närmare en tusing i handeln? Fan, man skulle kunna tro att det var kolfiber till cykeln, är de inte riktigt kloka?
B!

Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle en kolstål / rostfri panna vara ett vettigt alternativ här?

Det kommer att fastna även i en rostfri stekpanna men du förstör den inte; så jag skulle säga att det är ett bra alternativ.

Det finna alltid billiga gjutjärnspannor på myrorna/statsmissionen. Senast jag handlade där betalade jag 50kr för en skeppshult grillpanna. Ny kostar den 1200 och slitage här går likson inte att tala om.

Med en schysst stekpanna kan man slå hela omvärlden med häpnad!
Jag köpte en ful gjutjärnspanna gjord i östblocket för 50 spänn. Bästa stekpannan jag haft näst en jättestor ärvd Billnäs gjutjärnspanna som jag nu tyvärr inte kan använda på nuvarande 50 cm spis med små plattor.

pLu skrev:
> Mr B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle en kolstål / rostfri panna vara ett
> vettigt alternativ här?
>
> Det kommer att fastna även i en rostfri stekpanna
> men du förstör den inte; så jag skulle säga
> att det är ett bra alternativ.

Kör man "rätt" temperatur fastnar det inte i en rostfri panna. Inte i vår alla fall.

Har haft "fin"-teflonpannor förut, och de gav också upp efter några år. Den från IKEA håller inte sämre. Vill man ha något som verkligen håller är det gjutjärn som gäller.

Ingen har nämnt Ikeas dyrare serie Favorit. Har stekpannan som jag haft i många år och är som ny. Tillsammans med en gammal gjutjärn klaras det mesta. Kastrullerna från samma serie har jag nyligen skaffat flera stycken av och det är helt kanon. Valde Ikeas då jag lämnade tillbaks både en serie med Anders Petter och några Tefal Jamie Oliver kastruller. på grund av dåligt kvalité.
Ikeas Favorit tror jag görs i Hackmans enklare fabrik i Vietnam.

pLu skrev:
> Det kommer att fastna även i en rostfri stekpanna
> men du förstör den inte; så jag skulle säga
> att det är ett bra alternativ.

Det var lite det som var min tanke. Teflonpannorna tål ju inte att fettet försvinner, och plätten ligger kvar, och gjutjärnspannorna blir så jävla svåra att få bort moset från porerna på. Jag ska nog känna och klämma lite. Vill nog ha ett järn med handtag som inte blir glödhett, så de absolut billigaste kolstålspannorna går ju bort, men det måste ju gå att hitta något mellanting.

mtbkr skrev:
> Kör man "rätt" temperatur fastnar det inte i en
> rostfri panna. Inte i vår alla fall.

Hur känsligt är det där med temperaturen. Jag tenderar att ligga på lägre snarare än högre temperatur, vilket märks bland annat på pannkakor, de tar längre tid, men får inte de där mörkare partierna som vännernas alltid får. Mina är gula / gyllene, med små fläckar ljusbrunt, istället för ljusa & mörka fläckar på ljusbruna pannkakor.

Atlas skrev:
> Det finna alltid billiga gjutjärnspannor på
> myrorna/statsmissionen. Senast jag handlade där
> betalade jag 50kr för en skeppshult grillpanna.
> Ny kostar den 1200 och slitage här går likson
> inte att tala om.

Det har jag inte funderat på, vi har dåligt med secondhand och liknande här i stan, men det körs ju så kallade baklucke-loppis regelbundet, man kanske kan hitta något där.

Atlas skrev:
> Potatisplättar och annat sånt körs i
> varmluftsugn, på lätt oljat bläck alternativt
> teflonbläck.

Jag har nyligen lärt mig köra bacon i ugnen, och det fungerar skitbra. Men jag har ju inte varmluftsugn, så jag är inte så säker på att plättarna kommer funka i ugn.
Jag får väll experimentera, och se vad det blir av det.
B!

Hejsan,

Vår gjutjärnspanna var duktigt skitig vilket gav ett ypperligt tillfälle att prova ett gammalt Bosse Bildoktornknep. Torr panna fylld med grovsalt (ungefär en halv centimeter) full värme på spisen och låt stå i en kvart. Rör om ett par gånger. Resultatet blev över förväntan. Nu skall den bara oljas in igen.

/Jari

Sådär, så har man köpt en stekpanna, men den var väldigt tung för att vara i kolfiber ;-)

Bilagor

• DSC_0402.JPG
    DSC_0402.JPG
    222.3 KB · Besök: 265
Jag fixade iordning två stycken gamla Ankarsrum. Blev mäkta imponerad. Dom slår allt jag använt i stekpanne-väg.

Bilagor

• IMG_20160410_161111.jpg
    IMG_20160410_161111.jpg
    464 KB · Besök: 818
Jag har en del De Buyer. Har du induktion och kör de "tomma" så blir de oerhört fort oerhört heta, så heta att de slår sig. Även den tjockar varianten (blå?). Ser man bara till att ha nåt i pannan så är det lugnt.

Ahaa en stekar tråd.
Jag har en tunn gjurjärnspanna (obh) typ kopia på debuyer, men den är fan hopplös att steka i! Allt och då menar jag allt fastnar, spelar ingen roll om jag har mycket olja lr smör lr lita lr inget?

Vad fan ska jag göra??

mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.
Jag har en tunn gjurjärnspanna (obh) typ kopia på debuyer, men den är fan hopplös att steka i! Allt och då menar jag allt fastnar, spelar ingen roll om jag har mycket olja lr smör lr lita lr inget?

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Har ju gjort det massa gånger, blir lixom ingen skillnad.

mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Hur går du tillväga när du fettar in?

Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Häller i lite olja i ljumen panna och smörjer ut med papper så allt blir täckt. Sen får den stå en stund och bli kall, sen tar jag bort överflödet.

Hur ska man göra på riktigt då?

mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Köpa en DeBuyer.
Fetta in den igen.

Häller i lite olja i ljumen panna och smörjer ut med papper så allt blir täckt. Sen får den stå en stund och bli kall, sen tar jag bort överflödet.

En hederlig gammal stekpanna större modell håller hur länge som helst och när man lär sig hur varm den blir så blir maten riktigt god. Vad gäller skötsel så brukar jag slå i vatten medan den fortfarande är het och borsta ur den.

Sen drar jag upp plattan på max, i med en liten smörklick, sprid ut smöret över hela pannan och låt stå tills det börjar ryka. Torka sen bort allt överflödigt smör och låt pannan svalna, ev en torkning till när pannan svalnat så är den redo för nästa stekning.

mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Beroende på hur den ser ut, sandpapper och salt för att ordentligt göra rent.

Sen tänder jag grillen, lägger i pannan, på med 5-6-7mm olja över panna. Precis innan oljan självantänder tar man av den. Häller av oljan. Låter den svalna, spolar av den med kallt vatten. Oljar in. Du kan se min bild lite högre upp i tråden. Det är före och efter.

Edit. Stålull funkar fint med.

Senast ändrad:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Sen tänder jag grillen, lägger i pannan, på med 5-6-7mm olja över panna. Precis innan oljan självantänder tar man av den. Häller av oljan. Låter den svalna, spolar av den med kallt vatten. Oljar in. Du kan se min bild lite högre upp i tråden. Det är före och efter.

Oj det lät rejält! Ska prova nån dag, tack för tipset.

mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Och tvätta den sen aldrig - ALDRIG - i annat än varmt vatten, INGET DISKMEDEL! bäst är att bara torka ut med papper.

Pfaff sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Fetta in den igen.

Och tvätta den sen aldrig - ALDRIG - i annat än varmt vatten, INGET DISKMEDEL! bäst är att bara torka ut med papper.

Just det sissta hade jag koll på iaf?

Samt olja efter varje stekning. Det är väl kockarna i det franska köket som aldrig diskar eller gör rent sina pannor?

Tänkte att jag skulle köpa min sista stekpanna förra året kanske och slog till på en de Buyer 32cm och tyckte jag skötte den fint ända tills den slog sig ändå... Har induktion med 9 steg och brukar värma upp den på läge 6 tills den är varm och sen öka beroende på vad jag ska göra. Har aldrig haft högsta läget på och försöker vara försiktig med vattnet men lik förbannat är den högre i mitten nu. Tror jag råkat skölja den med lite för mycket och lite för kallt vatten nångång kanske?
Ett stort fel jag gör är att jag ibland använder den även när det ska göras typ grytor eller vadsomhelst med vätska och så fort vätska kokar i den är ju det fina inarbetade flottlagret borta.
Har lite svårt att bara torka ur när man stekt typ fisk eller kyckling också... Diskar gärna med lite för varmt vatten då.

Så, varsågoda för den lektionen i hur man inte ska göra :-)

Synd att man vet hur man ska göra men inte gör så...

Går det inte rikta en panna? Rikligt med värme och hydraulisk press och låta den kallna i press? Jag är mer skära av och svetsa ihop-typen när det är obotligt krokigt men känner inte riktigt för det här :-)

Min deBuyer av den tjocka sorten är också lite högre i mitten men det är mer synligt när den är kall än varm och jag tycker inte att det påverkar funktionen det minsta.

Men jäklar vad noga ni verkar vara med era pannor. Jag diskar min med diskmedel ibland, mest om jag haft något som lämnar smak i den. Gör såser i den och förvarar dem i kylen i pannan över natten eller längre. Oljar inte in den efter disk eller någonting. Men den bara fungerar och fungerar, hur bra som helst. I princip omöjligt att bränna fast saker i den. Brukar värma den på 2-3 av 6 på spisen en stund innan jag ska ha den så att den blir jämnt varm och sedan låta oljan bli ordentligt het i den innan jag lägger i vad jag nu ska steka.

Jag har rengjort med salt när de är riktigt ingrodda. I med vanligt salt. På med plattan på medelvärme och gnugga runt tills saltet blir mörkt. Sedan infettning som vanligt. Har fungerar grymt bra på gjutjärn. Vet inte hur det är med kolstål?

Akoa sa:
Jag har rengjort med salt när de är riktigt ingrodda. I med vanligt salt. På med plattan på medelvärme och gnugga runt tills saltet blir mörkt. Sedan infettning som vanligt. Har fungerar grymt bra på gjutjärn. Vet inte hur det är med kolstål?
Funkar likadant.

Min deBuyer blev skev i botten ganska snabbt, använder den väldigt sällan numera. I princip bara när jag behöver mer utrymme än vad vår gjutjärnspanna (Skepshult) erbjuder.

Jag får nog säga att jag föredrar gjutjärnspannan.

JLarsson sa:
Jag har en del De Buyer. Har du induktion och kör de "tomma" så blir de oerhört fort oerhört heta, så heta att de slår sig. Även den tjockar varianten (blå?). Ser man bara till att ha nåt i pannan så är det lugnt.

+1

Diskar glatt båda mina gjutjärnspannor med en skvätt diskmedel emellanåt. Den ena ärvde jag runt 1990 (tack Rune!) och den andra minns jag inte riktigt när den dök upp, men några år därförinnan. Det funkar finfint! Jag tänker att även om mitt diskande skulle göra lite skada på pannan så kommer jag ändå inte hinna slita ut båda innan jag går av daga. Sisådär 25 år av diskmedelsdiskande har inte gett några märkbara skador, så jag räknar kallt med minst 25 till. Tough luck för ungarna, men det det orkar jag helt enkelt inte bry mig om. De får helt enkelt förlita sig på ett arv från någon med lite mera långsiktig stekpannestrategi än bara en livstid.

Slit och släng 4life!

mikipedia_ sa:
Ahaa en stekar tråd.

Vad fan ska jag göra??

Debuyer är inte en gjutjärnspanna. Tvivlar på att OBH gör sådana heller. Debuyer gör kolstålspannor, dvs stål med förhöjd kollhalt. kolstål är alldeles utmärkt, men skiljer sig på några avgörande punkter från gjutjärn, framförallt i tjockleken på godset. OBH gör skräppannor, så om du har en sådan så kasta den och lägg det tredubbla på en panna som håller livet ut. Du är tillräckligt ung för att det ska löna sig. Är du snål så köper du ett ex på en loppis för några tior och följer råden nedan.

Om du nu har en gjutjärnspanna så rekommenderar Skepshult, som har tillverkat dem i ett par hundra år, följande:
Salt, som tidigare angetts, för att göra rent. Är det riktigt skitigt med intorkat fett så lös först upp det genom att koka vatten i pannan och lossa snusket med en diskborste. Upprepa tills allt är torrt, rost- och snuskfritt.

Smörj sedan in hela pannan med en neutral olja som tål hög temp. Jag har använde en fin ekologisk rapsolja från Skåne den gången min "ej namngiven släkting" lät grytan stå i diskmedel över natten. (Har fortfarande inte förlåtit hen för detta.) Gjutjärnsprodukten ska sedan bakas i ugnen i hög värme 15-25 min så att oljan bränns in i pannan.

Sen är pannan som ny och håller i 150 år till. (Eller tills något pucko misshandlar den.)

Aron sa:
Debuyer är inte en gjutjärnspanna. Tvivlar på att OBH gör sådana heller. Debuyer gör kolstålspannor, dvs stål med förhöjd kollhalt.

Är du medveten om att gjutjärn är stål med extremt hög kolhalt? Högre än "kolstål" alltså;-)

-------

Nu är jag helt oinsatt i stekpanneämnet, men spelar det nån roll om pannan slår sig om man använder den på induktionsspis? Värmen blir ju densamma även med sämre kontakt med underlaget.

Värmen sprider sig ganska bra på vanlig spis också även efter att den har slagit sig (även om den funkade bättre innan). Men det är lite irriterande att pannan inte är stilla, den roterar så fort man nuddar den.

Jag har kommit fram till att den bästa lösningen är att installera en gasspis.

(Det hjälper dock inte mot kruxet att allt fett hamnar i en pöl i mitten)

Fast det spelar egentligen ingen roll eftersom jag tycker bättre om mina gjutjärnspannor och därför bara använde franskstålet i undantagsfall.

Det finns ju långa debatter på internet om hur man bäst steker in gjutjärn och kolstål, men de verkar ganska eniga om att tunnt fettlager är bäst. När det gäller temp så har jag sett allt från 175-250 grader som rekommendation. Tricket verkar vara att oljan ska ligga precis runt sin rykpunkt så den sakta bryts ner. Så en bra panna är inte "infettad" utan har en polymeriserat yta efter att fetter har reagerat med kolet i järnet. Har man uppnått det så går det även bra med lite diskmedel vid behov. Om man bakar bröd kan man ju passa på att slänga in lite pannor i ugnen för instekning, det är även bra för brödet eftersom värmen blir jämnare.

Sen tycker jag det finns bra användning för nonstick också, tex äggstekning.

Har ett stekjärn ärvd efter min farmor så den borde va en 30-40 år gammal minst. Hon diskade den aldrig, den stod alltid på spisen med stekflott i som användes till att bre fittamadar... Jag diskar den aldrig mer än att skölja med varmt vatten och skrapa ur det som fastnat.
Funkar finfint att tom steka ägg i. Använder den ofta till att eftersteka i ugn. Kommer säkert även att gå i arv efter mig. Hur många Ikea eller Icapannor klarar ett par generationer?

Makten sa:
Aron sa:
Debuyer är inte en gjutjärnspanna. Tvivlar på att OBH gör sådana heller. Debuyer gör kolstålspannor, dvs stål med förhöjd kollhalt.

Är du medveten om att gjutjärn är stål med extremt hög kolhalt? Högre än "kolstål" alltså;-)

-------

Nu är jag helt oinsatt i stekpanneämnet, men spelar det nån roll om pannan slår sig om man använder den på induktionsspis? Värmen blir ju densamma även med sämre kontakt med underlaget.

Min har ju som sagt slagit sig så den är högre i mitten så man måste ha myyycket fett om det inte bara ska vara en ring i kanten.

Tillbaka
Topp