[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Fetta in på grillen är totalt överlägset mitt att göra det i ugnen eller på spisen.

Efter man har grillat är det bara att fösa ihop kolen, ner med pannan och på med olja.

Jag säger bara Scanpan CTX, grym keramisk titanium beläggning. Tål metallredskap.
Min äldsta är 20 år. Har tre st i olika storlekar.

Fick en IKEA av syrran, ojämn värme, och den slår sig lätt. Slängde den efter några månader.

Senast ändrad:
Jag har en Skeppshult (eller snarare, min sambo har för hon fick den av mig), tyvärr behandlar jag den ungefär som Rattnalle behandlar sin. Men den fortsätter att leva på och leverera. Mina föräldrar har en likadan som levt så länge jag levt (minst 32 år än så länge) och den lär nog gå i arv.

Jag skiter egentligen i vad som är tufft och coolt, jag vill ha något som funkar och håller. Det gör Skeppshulten (sen är det ju lite roligt att främja svensk tillverkning, lite som att jag har en yxa från Wetterlings).

Edit: vår har rak kant, det har inte föräldrarnas.

Det är ju rätt vettigt att äga o använda ett antal olika kärl med olika egenskaper för olika ändamål.
GreenPan har en keramisk beläggning som fungerar likt teflon men utan teflonens tråkiga sidor.
I järn- och gjutjärnspannor skall inte tillagas grytor, omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn, rostfritt funkar bra med sura maträtter osv.
Det är lite som med cyklar... :)

Pfaff sa:
Det är ju rätt vettigt att äga o använda ett antal olika kärl med olika egenskaper för olika ändamål.
GreenPan har en keramisk beläggning som fungerar likt teflon men utan teflonens tråkiga sidor.
I järn- och gjutjärnspannor skall inte tillagas grytor, omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn, rostfritt funkar bra med sura maträtter osv.
Det är lite som med cyklar... :)

https://husmorsnyckelknippa.wordpress.com/2012/11/09/att-bli-med-gjutjarnsgryta/

Jag kör också Debuyer samt Skeppshults lättviktsgjutjärn, hatar egentligen teflon men skall man göra en riktigt bra äggröra så är det tyvärr det som är bäst. Rikligt med vispgrädde eller creamefraiche också:)

Konkret sa:
Frankenstein's Bike sa:
Konkret sa:
Frankenstein's Bike sa:
Pfaff sa:
"omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn"

Vad är skillnaden på järn och järn?

Jag lagar oproblematiskt ägg i min gjutna järnpanna.

Gigantisk. Vad är skillnaden på kolfiberram och kolfiberram?

Att den ena är av kolfiber?

Okej.

Nä.

if it aint broken dont fix it.

om man inte har handledsproblem finns det knappast någon anledning att gå ifrån gjutjärnspannan. den fungerar ett helt liv. upplys en nyfiken; vad är det för problem ni försöker lösa med teflon och andra superdupermaterial?

inte steka ägg i gjutjärnspanna? det går ju perfekt. liksom allt annat.

sen det här med diskmedel.

en huvudorsak till igensatta köksavlopp är alla människor som försöker göra rent sina pannor med endast hett hatten. fettet följer med, kondenserar sedan fint på dom kalla väggarna i avloppet. urkk vad dumt.

kan avslöja att ingen panna tar skada av diskmedel. rikligt med diskmedel. det är en myt.

kör tom våra gjutjärnsgrytor och pannor i diskmaskinen då och då. efter det får man visserligen fetta om dom med lite matolja på en papperstuss.

men sen är dom som nya.

kais01 sa:
if it aint broken dont fix it.

om man inte har handledsproblem finns det knappast någon anledning att gå ifrån gjutjärnspannan. den fungerar ett helt liv. upplys en nyfiken; vad är det för problem ni försöker lösa med teflon och andra superdupermaterial?

inte steka ägg i gjutjärnspanna? det går ju perfekt. liksom allt annat.

sen det här med diskmedel.

en huvudorsak till igensatta köksavlopp är alla människor som försöker göra rent sina pannor med endast hett hatten. fettet följer med, kondenserar sedan fint på dom kalla väggarna i avloppet. urkk vad dumt.

kan avslöja att ingen panna tar skada av diskmedel. rikligt med diskmedel. det är en myt.

kör tom våra gjutjärnsgrytor och pannor i diskmaskinen då och då. efter det får man visserligen fetta om dom med lite matolja på en papperstuss.

men sen är dom som nya.

Det där är skitsnack.

kais01 sa:
tack för ditt konstruktiva och förklarande inlägg, Konkret.

Jag har skrivit ett par inlägg högre upp om min uppfattning gällande gjutjärnspannor. Hade du läst tråden innan du kom och skrev att gjutjärnspannor tål hur mycket diskmedel som helst och diskmaskinstvätt inte är några problem så kanske du hade förstått mitt inlägg.

Folk skall inte gå på det du skriver. Du förstör din panna. En gjutjärnspanna blir bara bättre och bättre ju mer du steker i den. Ibland räcker det med att bara torka ur den efter användning. Ibland sköljs den med vatten. Men gud förbjude diskmaskiner och diskmedel. Det är skitsnack!

Fattar inte heller vad du ska med annat än gjutgärn till, när det ska stekas.
Jag kör bara gjutgärn.

Mitt lilla tips runt gjutjärn är att spola varmvatten på baksidan först, få bort allt fräs, du slipper fettångor som skitar ner det du har ovanför diskhon. Sen egen diskborste till pannan. Som andra skrev, inget diskmedel.

Jag brukar inte ens smörja in efter det, inte torka av heller. Jag lägger den upp och ner på spisen.

Fastnar det i din gjutgärnspanna så mår den inte bra. Enkelt sätt att göra rent är att ta grovsalt, en cm tjockt i hela pannan. Kör på högsta värmen i 20 minuter. Saltet blir brunt och skitigt. Nu är pannan i princip metallren. Har du hårda avlagringar är de kvar, välj hårt redskap för att få bort, sen fetta in. Det är verkligen skitenkelt. Jag kör en grillpanna till lax och kött, den används mest, den har jag haft 5 år, jag har inte behövt göra något med den. alls.

De slår sig inte vad du än gör, verkar det som. Jag sköljt av panna som gått på hög värme med kallvatten av misstag, det gick bra det med.

Jag har skultuna med trähandtag, kan inte förstå vad ni gör med pannorna om trähandagen ser skabbiga ut? Jag tror att handtagen går att ta loss, slipa ner och fixa då?

myten att gjutjärnspannor inte skulle tåla diskmedel är alltså välspridd. det händer helt enkelt absolut ingenting med stekytan, diskmedlet rår inte på den.

det är annorlunda med pannor i plåt, dom är känsligare.

med saltet gör man i princip likande sak som i diskmaskinen. inte något som man gör varje kvartal.

och ja, det kräver en ny behandling av pannan. tar säkert 30 sekunder.

Konkret sa:
kais01 sa:
tack för ditt konstruktiva och förklarande inlägg, Konkret.

Jag har skrivit ett par inlägg högre upp om min uppfattning gällande gjutjärnspannor. Hade du läst tråden innan du kom och skrev att gjutjärnspannor tål hur mycket diskmedel som helst och diskmaskinstvätt inte är några problem så kanske du hade förstått mitt inlägg.

Folk skall inte gå på det du skriver. Du förstör din panna. En gjutjärnspanna blir bara bättre och bättre ju mer du steker i den. Ibland räcker det med att bara torka ur den efter användning. Ibland sköljs den med vatten. Men gud förbjude diskmaskiner och diskmedel. Det är skitsnack!

Du menar de inlägg där du förklarar att pannorna ska fettas in efter var användning och sedan grillas på utegrillen? Sen ska dom förvaras i botten på en pyramid för att hålla sig skarpa längre? Förklara gärna varför diskmedel förstör stekpannan, går den av på mitten? Upplöses? Förvandlas till en demon och exorcist måste tillkallas?

Skeppshult med massor av smör och medelhög värme (6 på en skala 1-10) ger riktigt fina och frasiga pannkakor!

Jag tror inte heller att lite diskmedel då och då gör någon skada, även om det inte behövs för jag tycker aldrig att stekpannan tar smak från tidigare matlagning.

Senast ändrad:
Non-stick pannorna kom väl på 80-90 talet när allt fett var no-no. Man skulle steka utan fett i stekpannan för att leva längre, det handlade inte om själva stekningen. Sen kom man på att steka utan fett funkade ju inte speciellt bra, eftersom fettet var ett kontaktmedel mellan järn och matytan. Varför teflonpannorna hänger med fortfarande förstår jag inte, är det Jamie Oliver som håller liv i sin försäljningsverksamhet?

fredrick sa:
Jag är på jakt efter en bra/prisvärd stekpanna.
Har gått igenom ett par IKEA 365 och varit nöjd med dessa, men tycker att teflonet tagit slut/mattats ut för fort. Hur fort skall det slitas ut egentligen?

Jag handdiskar försiktigt med yes eller bara varmvatten. Aldrig maskindisk, aldrig scotch brite eller liknade.

Så jag är tacksam för hjälp men en BRA stekpanna för överkomliga pengar.

Tack.

en teflonpanna skall du alltid värma på låg värme i ca 5minuter innan du drar på för fullt. det är en massa olika lager som behöver lång uppvärmning. Sen SKALL den maskindiskas med jämna mellanrum då porerna behövs rengöras ordentligt. Gör du detta så håller en teflonpanna länge.

Min första Tefal Jamie Oliver höll ca 1 år. Sen jag fick dessa tipsen från de som sålde så har den hållit hittills i 5 år och ser i princip ut som när jag köpte den.

Sen håller jag med en annan att det finns bättre pannor. Använd gärna kolstålspannor, kanon till allt. Finns från 1000:- och uppåt, debuyer har jäkligt fina.

Har fungerat i tre år längre än nån teflonpanna som jag testat. Är fortfarande som nya. Väger inte lika mycket som en vanlig gjutjärns och inte lika lätt som en teflon. Är grymt nöjd iallafall. Köpte dom på Ronneby bruks fabriksförsäljning.

Jag steker mina halvfabrikerade köttbullar i en teflonpanna från ikea (inte ens dyraste modellen). Hamnar jag i helvetet nu?

På dom jag använder är framför allt CTX sen har jag även en CSX sen funkar Fusion 5 obehandlade riktigt bra att steka kött mm blir en grym yta på köttet
Sen har jag haft några fissler pannor hemma i 6-7 år men dom gav upp nu så jag bytte ut dom till Scanpan CTX
Men dom jag har på jobbet går ju hårdast tror en månad på en restaurang kan nog motsvara 1 år hemma tror dom har 7-8 månader på nacken och funkar jättebra fortfarande

Senast ändrad:
Jag använder en blandning av gamla ärvda och nyköpta (säkert inte mer än 10 år gammal) gjutjärnspannor till allt förutom tomatgrejer som får gå i emaljerade grytor, som annars används mest till just grytor. Men jag är en enkel man som tycker om att göra det enkelt för sig.

Blir ytan trist i en stekpanna steker jag en sats pannkakor eller två, det brukar hjälpa. Jag kommer ihåg när min skeppshult var ny för 10-15 år sen, då ville allt fastna och jag hade ett fasligt bry, men det verkar ha gått över av sig självt. Klart bättre att köpa beg på loppis med andra ord så får man färdiginslitna grejer för mindre pengar.

Jag är inte så nöjd med mina de Buyer - IKEAS är inte oävna för viss matlagning, ex omelett. Bäst till biff och mycket annat är grillpannor i gjutjärn. de Buyer är mycket billigare i andra länder än i Sverige, ex. i Köpenhamn går det att finna dem - så cykla dit och fynda. Och jag märker ingen skillnad på de "svenska" och de "danska"...

Frankenstein's Bike sa:
Konkret sa:
Sure bacon. Kör på med diskmedel. Jag viker av här.

Stryk inte flagg så lätt, jag är genuint intresserad av varför pannan skulle gå sönder av lite diskmedel då o då. Mitt svar var raljant eftersom ditt påstående också var det, det var allt.

Eftersom du verkar vara sympatisk och trevlig så skall jag skriva ett svar men just nu är jag så jävla bakfull att jag inte ens vill röra mig.

frågan har ställts. kommer gjutjärnspannan att gå upp i atomer när den utsätts för diskmedel? lägger några lammkorvar tillsammans med lite matolja i pannan som köptes på loppis på 80talet. lägg märke till stekpannans yta till vänster i bild, den har utsatts för diskmedel några tusen gånger.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    262.8 KB · Besök: 205
ser ju gott ut. korven verkar inte ha tagit skada av att bli stekt i en så gravt misshandlad panna.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    270.6 KB · Besök: 187
Tillbaka
Topp