Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pfaff sa:"omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn"
Pfaff sa:Det är ju rätt vettigt att äga o använda ett antal olika kärl med olika egenskaper för olika ändamål.
GreenPan har en keramisk beläggning som fungerar likt teflon men utan teflonens tråkiga sidor.
I järn- och gjutjärnspannor skall inte tillagas grytor, omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn, rostfritt funkar bra med sura maträtter osv.
Det är lite som med cyklar... :)
Frankenstein's Bike sa:Pfaff sa:"omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn"
Vad är skillnaden på järn och järn?
Jag lagar oproblematiskt ägg i min gjutna järnpanna.
Konkret sa:Frankenstein's Bike sa:Pfaff sa:"omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn"
Gigantisk. Vad är skillnaden på kolfiberram och kolfiberram?
Frankenstein's Bike sa:Konkret sa:Frankenstein's Bike sa:Pfaff sa:"omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn"
Att den ena är av kolfiber?
Konkret sa:Frankenstein's Bike sa:Konkret sa:Frankenstein's Bike sa:Pfaff sa:"omelett och andra äggrätter tillagas med fördel i järnpanna men inte i gjutjärn"
Att den ena är av kolfiber?
Okej.
kais01 sa:if it aint broken dont fix it.
om man inte har handledsproblem finns det knappast någon anledning att gå ifrån gjutjärnspannan. den fungerar ett helt liv. upplys en nyfiken; vad är det för problem ni försöker lösa med teflon och andra superdupermaterial?
inte steka ägg i gjutjärnspanna? det går ju perfekt. liksom allt annat.
sen det här med diskmedel.
en huvudorsak till igensatta köksavlopp är alla människor som försöker göra rent sina pannor med endast hett hatten. fettet följer med, kondenserar sedan fint på dom kalla väggarna i avloppet. urkk vad dumt.
kan avslöja att ingen panna tar skada av diskmedel. rikligt med diskmedel. det är en myt.
kör tom våra gjutjärnsgrytor och pannor i diskmaskinen då och då. efter det får man visserligen fetta om dom med lite matolja på en papperstuss.
men sen är dom som nya.
kais01 sa:tack för ditt konstruktiva och förklarande inlägg, Konkret.
Konkret sa:kais01 sa:tack för ditt konstruktiva och förklarande inlägg, Konkret.
Jag har skrivit ett par inlägg högre upp om min uppfattning gällande gjutjärnspannor. Hade du läst tråden innan du kom och skrev att gjutjärnspannor tål hur mycket diskmedel som helst och diskmaskinstvätt inte är några problem så kanske du hade förstått mitt inlägg.
Folk skall inte gå på det du skriver. Du förstör din panna. En gjutjärnspanna blir bara bättre och bättre ju mer du steker i den. Ibland räcker det med att bara torka ur den efter användning. Ibland sköljs den med vatten. Men gud förbjude diskmaskiner och diskmedel. Det är skitsnack!
fredrick sa:Jag är på jakt efter en bra/prisvärd stekpanna.
Har gått igenom ett par IKEA 365 och varit nöjd med dessa, men tycker att teflonet tagit slut/mattats ut för fort. Hur fort skall det slitas ut egentligen?
Jag handdiskar försiktigt med yes eller bara varmvatten. Aldrig maskindisk, aldrig scotch brite eller liknade.
Så jag är tacksam för hjälp men en BRA stekpanna för överkomliga pengar.
Tack.
Konkret sa:Sure bacon. Kör på med diskmedel. Jag viker av här.
Mheel sa:Har fungerat i tre år längre än nån teflonpanna som jag testat. Är fortfarande som nya. Väger inte lika mycket som en vanlig gjutjärns och inte lika lätt som en teflon. Är grymt nöjd iallafall. Köpte dom på Ronneby bruks fabriksförsäljning.
Hogren sa:Jag använder Scanpan både jobbet, hemma och när jag tävlar
http://www.sundqvist.se/sv-SE/Sortiment/Scanpan.aspx
Hogren sa:Jag använder Scanpan både jobbet, hemma och när jag tävlar
marr sa:Hogren sa:Jag använder Scanpan både jobbet, hemma och när jag tävlar
Är de på långloppen man har med stekpanna?
Frankenstein's Bike sa:Konkret sa:Sure bacon. Kör på med diskmedel. Jag viker av här.
Stryk inte flagg så lätt, jag är genuint intresserad av varför pannan skulle gå sönder av lite diskmedel då o då. Mitt svar var raljant eftersom ditt påstående också var det, det var allt.