Är väl med stekpannekvalitet som med whiskeykvalitet. Har man inte provat fin (god) whiskey så fnyser man lite åt snobbarna utan att ägna en tanke åt att det kanske ligger något bakom snobbismen.
Har läst lite i tråden, är total laga mat-analfabet. Men steker något emellanåt. Skaffade en hyfsad sån där non-stick för ett tag sen, det funkade fint. Men inspirerad av den här tråden kollade jag längst in i gömmorna, och mycket riktigt, hade en skeppshultare, gjutjärn. Mitt otränade öga hade tidigare dömt ut den som något billigt skit. Började använda den, men märkte att den inte verkade "instekt" så som jag tolkat inläggen här, det fastnade lätt, dock inte så hårt. Det blev dessutom sämre och sämre.
Bestämde mig för att fixa skeppshultaren, och kolla hur man sköter en gjutjärn. Googlade, hittade bl.a. detta via Ronneby Bruk:
Nu gjorde jag inte en helrenovering, utan gjorde en ordentlig rengöring och typ som daglig tillsyn i slutet av videon mixat med lite från sista steget i renoveringen.
Wow, bättre yta än i non-stick-pannan, när jag skulle vända ett ägg gled det iväg så det höll på att slå hål i väggen. Hade jag inte läst lite i tråden innan hade jag trott att den helt enkelt funkade så dåligt som den gjorde tidigare.