[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?
När man pluggar i luleå så bor man sällan "i luleå" utan "på porsön" bland alla andra som flyttat dit för att plugga :)Ehh. Va?
minns jag fel?, pluggade där för 20 år sen...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När man pluggar i luleå så bor man sällan "i luleå" utan "på porsön" bland alla andra som flyttat dit för att plugga :)Ehh. Va?
minns jag fel?, pluggade där för 20 år sen...
Fast jag bodde i Boden och umgicks med lokalbefolkning snarare än studenter.När man pluggar i luleå så bor man sällan "i luleå" utan "på porsön" bland alla andra som flyttat dit för att plugga :)
Nu anser jag dig ha rätt på alla punkter i detta inlägg, detta då efter min världsbild...
För att medla i det äktenskapliga kanske ni kan hitta samsyn i att byta drottningsylten mot lingonsylt?
Göteborg, men det är nog vanligare i äldre generationer.
Sticker du upp?.. ?
jag sitter just och äter KEX, några frågor på det, någon?
Lättare, blir varma snabbare, billigare. Jämfört med gjutjärn. Och minst lika bra stekegenskaper i många fall.Varför kolstål?
Lättare, blir varma snabbare, billigare. Jämfört med gjutjärn. Och minst lika bra stekegenskaper i många fall.
Då kommer osökt följdfrågan, är det något relativt nytt påfund? Har liksom aldrig hört om det. Är väldig amatör i köket, men borde snappat upp det nån gång iaf.
Det fick sin återkomst kring 2010 då Le Buyer lanserade stort i bla Sverige. Relativt lätta, lågt pris och utmärkta stekegenskaper.Då kommer osökt följdfrågan, är det något relativt nytt påfund? Har liksom aldrig hört om det. Är väldig amatör i köket, men borde snappat upp det nån gång iaf.
Nu blir man ju nyfiken. Har bara sett denna metod. Hur gör man annars?Hur detta lager bäst uppnås är lite nördigt och finns många åsikter vad som är bäst. Att elda olja i pannan är den vanligaste uppfattningen, men också den metod som ger mest missnöjda användare med ett tjockt lager skrynklig gummiliknande massa.
Det fick sin återkomst kring 2010 då Le Buyer lanserade stort i bla Sverige. Relativt lätta, lågt pris och utmärkta stekegenskaper.
Fräsljudet när pannkakssmeten hälls ner i den varma pannan är klart bättre än gjutjärn.
Det finns dock ett stort MEN. Stekpannorna fungerar bäst med ett lager oxiderad olja som dels fungerar som släppmedel, men även rostskydd. Hur detta lager bäst uppnås är lite nördigt och finns många åsikter vad som är bäst. Att elda olja i pannan är den vanligaste uppfattningen, men också den metod som ger mest missnöjda användare med ett tjockt lager skrynklig gummiliknande massa.
Gnuggar in tex rapsolja in och utvändigt, lägger stekpannan i ugnen på ca 225 grader i en timma. Upprepar proceduren 1-2 ggr. Det blir ett bra rostskydd. Ett problem är att bart kolstål rostar nästan omedelbart efter diskning. Med ett heltäckande lager oxiderad olja är rostproblemet nästan helt borta.Nu blir man ju nyfiken. Har bara sett denna metod. Hur gör man annars?
Same same but different ändå. En ny panna från t ex Skeppshult tycker jag är helt oanvändbar rätt länge, med referens i nån decennier gammal ärvd gjutjärnspanna. Kolstål fungerar nästan direkt lika bra som den gamla ärvda. Jag gör dock inget särskilt hokus pokus alls med mina, jag bara använder dem.?
Jaha, samma skit som med gjutjärn då. Nördade ner mig ett tag på att "steka in" gjutjärnspannan, googlade och hade mig, men gav upp. Blev hyfsat dock. Hoppades ett tag nu när jag läste tråden att kolstålpannor skulle vara lösningen på all världens problem.
Fortsätter nog med min ScanPan :)
Liiite överdrivet va?kolstålspannot är säkert bra, men jobbiga hålla efter jämfört med gjutjärn. rostar och har sig. även rostfria pannor är krävande att hålla rena såvitt man verkligen steker i dem.
Med fläsk, i långpanna.tjock ungspannkaka
Så länge ditt diskmedel inte innehåller lut (ping @LWB ) så ska det inte vara något problem att diska en gjutjärnspannaHappy är bra, här fanns ju en tråd för mina funderingar ?
Som andra här är jag trött på teflon. Jag har en gjutjärnsgryta som jag köpte när jag blev student och skulle börja laga mat själv. Den funkar fortfarande bra efter snart 20 år. Dock tycker jag den tappat lite efter att en kompis diskade med diskmedel.
Då fried rice och wok tillagas oftare nuförtiden, är jag sugen på en wokpanna. Skummat tråden lite och inläggen bekräftar nog min känsla att det borde bli kolstål.
Tips på modeller? Wok, kolstål, för 4 pers, induktion.

Jag har en De Buyer du kan få om du hämtar den vid Östra. Stått ute och rostat lite men en stålborste och lite värme så bör den vara som ny igen. Kan ju ge vägledning om vad du faktiskt vill ha om inte annat.Happy är bra, här fanns ju en tråd för mina funderingar ?
Som andra här är jag trött på teflon. Jag har en gjutjärnsgryta som jag köpte när jag blev student och skulle börja laga mat själv. Den funkar fortfarande bra efter snart 20 år. Dock tycker jag den tappat lite efter att en kompis diskade med diskmedel.
Då fried rice och wok tillagas oftare nuförtiden, är jag sugen på en wokpanna. Skummat tråden lite och inläggen bekräftar nog min känsla att det borde bli kolstål.
Tips på modeller? Wok, kolstål, för 4 pers, induktion.
Jag har en De Buyer du kan få om du hämtar den vid Östra. Stått ute och rostat lite men en stålborste och lite värme så bör den vara som ny igen. Kan ju ge vägledning om vad du faktiskt vill ha om inte annat.
Annars rekommenderar jag en Lyonnaise-panna till vanlig spis. Inte rört woken sen jag skaffade den. Står bättre och man får ut mer värme av den större platta botten om man inte har en brännare.
Jag diskar f ö också alltid både kolstål och gjutjärn med diskmedel varje gång.
Det är alltså en sån här jag har och är väldigt nöjd med för allmänt bruk inklusive att kasta runt saker som i en wok: https://bagarenochkocken.se/kokkarl...rpanna-kolstal-lyonnaise-mineral-b-dia-28-cm/
Så länge din stekpanna inte innehåller aluminium så ska det inte vara något problem att diska den med lut. ?Så länge ditt diskmedel inte innehåller lut (ping @LWB ) så ska det inte vara något problem att diska en gjutjärnspanna
Visa bilaga 674457
Jag kniper mycket, mycket gärna stekpannan om jag får lov?Jag har en De Buyer du kan få om du hämtar den vid Östra. Stått ute och rostat lite men en stålborste och lite värme så bör den vara som ny igen. Kan ju ge vägledning om vad du faktiskt vill ha om inte annat.
Annars rekommenderar jag en Lyonnaise-panna till vanlig spis. Inte rört woken sen jag skaffade den. Står bättre och man får ut mer värme av den större platta botten om man inte har en brännare.
Jag diskar f ö också alltid både kolstål och gjutjärn med diskmedel varje gång.
Det är alltså en sån här jag har och är väldigt nöjd med för allmänt bruk inklusive att kasta runt saker som i en wok: https://bagarenochkocken.se/kokkarl...rpanna-kolstal-lyonnaise-mineral-b-dia-28-cm/
Absolut. Osäker på exakt modell men det är typ en sån här: https://zerazza.com/produkter/de-buyer-mineral-b-wok-o-40-cm/Jag kniper mycket, mycket gärna stekpannan om jag får lov?
Ingen brådska. Vi tar det då - tack!Absolut. Osäker på exakt modell men det är typ en sån här: https://zerazza.com/produkter/de-buyer-mineral-b-wok-o-40-cm/
Tid och plats kan vi ju ta via PM. Dock tror jag den är inpackad rätt ordentligt i samma paket som balkongmöblerna så vettetusan om jag får tag i den förrän om nån månad när de ska fram igen.
Jag har ofta i ägg när jag gör wok och fried rice. Är då inte kolstål bättre än rostfritt?
100% detta, jag använder min Demeyere Atlantis (7 lager) 28cm/4.8L i princip dagligen, till allt. Den har heller inga jobbiga nitar på insidan för handtaget! Skulle vilja gå så långt som att säga att det är mitt bästa köksrelaterade inköp någonsin! Enda negativa är väll att den väger typ lika mkt som en gjutjärnspanna i samma storlek, det i kombination med att den är stor och otymplig gör den lite jobbig att diska för tex min sambo.Rekommenderar en rejäl sauteuse i rostfritt. Jag har en Culimat Mathias Dahlgren, den största modellen som rymmer 4,5 liter. Använder den till allt typ hela tiden. Skaffa ett lock också i sånt fall.