kul tråd, jag får visa mina resurser :-)
Älskar att laga mat. Kan vara att jag har italienska anknytningar... Flyttade hemifrån när jag var 18, köpte en teflonpanna. Den skiten slängde jag väldigt snart, de senaste 17 åren har jag endast använt gjutjärnspannor/gryta från skeppshult/hackmann och några billiga kastruller/traktör av stål från Ikea samt en liten kopparkastrull.
Tyvärr går de ju aldrig sönder eller slits så jag får aldrig köpa nya, fina, dyra saker :)
Jag kommer byta upp mig ändå ganska snart och ersätta Ikeastålet med koppaskastruller/traktör.
Gjutjärnspannan med grillmönster hänger bara framme för att några gånger om året göra vackra grillmönster, en sådan panna är annars inte meningen att använda till faktisk matlagning...
Gjutjärnsgrytan gör jag regelbundet Ragu:er, beuf borgogne, chiligrytor, med vitvin/rödvin/tomater etc. Brukar sedan stå i kylen några dygn men har aldrig rostat av det.
plättlagget låg på vinden när jag köpte huset, är snart 100 år gammalt. Var bara att steka ur, sandpappra lite gravrost och olja om, nu har det serverat tusentals plättar till barnen.
Riktiga pannkakor kör jag i vanlig gjutjärnspanna, ser inte vitsen med pannkakslagg...? Det lilla pannkakslagget på bilden är ju kul, ärvde av en gammal släkting, men behövs liksom inte låg kant på saker.